Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Varför kall brinevätska istället för varmt grundvatten?  (läst 29944 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Naturligtvis, det beror ju alltid på omständigheterna. Har man "nära" till mycket vatten blir det säkert billigare men måste man borra djupt för att säkerställa vattenflödet blir det dyrare. Så det är väl som alltid, det finns flera färger på gråskalan än svart och vitt.
Och hur det "ser ut" i maken beror ju helt på dom geologiska förutsättningarna.
Mitt  förra inlägg var naturligtvis färgat av det som gäller i mina trakter, i upphetsningen glömmer man sÃ¥ lätt att det bor folk även utanför centrum  ;)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
jo, bor man pÃ¥ en fjälltopp är det lÃ¥ngt till grundvattnet  ::)
 Ã¤r det sÃ¥ att man väljer grundvattenpump sÃ¥ har man oftast en befintlig vattenbrunn som är för grund för bergvärme men ger mycket vatten.
Då blir det en rejäl besparing att slippa borra och kostnaden för den dyrare pumpen är inte så farlig i sammanhanget
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Varför kall brinevätska istället för varmt grundvatten?
« Svar #17 skrivet: 17 februari 2012, 21:39:20 »
En grundvattenpump drar minst 4 ggr så mycket ström som en cirkulationpump, grundvattenpumpen kostar minst 5 ggr så mycket som en cirkulationspump, med grundvattenpump bör man ha en mellanvärmeväxlar som kostar. Så i slutändan äts i dom allra flesta fall vinsten av högre COP upp av den högre investerings och driftskostnaden.

Nja......Ett exempel är min kommande utrustning, en Grunfors SQ 2-35 som ska pumpa upp vatten från 14,5 meters djup, vattenbrunnen/borrspetsen ger ca 2400 lit/tim.
Djupbrunnspumpen drar endast ca 1100 kw/h per år med fullt flöde om ca 2 m3/tim, och då slipper jag en CP som offtast drar minst lika mycket, ändå får jag 6-7° in att jobba med och kan släppa tillbaks 3-4° i dräneringsbädden, och samtidigt ha en maximalt hög cop om minst ca 4 året om, och vill jag dra det till det extremaste så kan jag köpa dyrt och samtidigt få 5-6 i cop året om ( läs nya Qvantum med copeland compressor ).

Så visst kan man tjäna massor av pengar med grundvatten, och att köpa rätt djupvattenspump, vid rätt förutsättning.

Mvh Jawen
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
En SQ-2-35 drar 700 watt vilket är mer än tre gånger så mycket som brine pumpen normalt drar på en 10 kW bergvärmepump. Cirkpumparna ligger klart under 200 W (ca 160 -180 är närmare sanningen). Så påståendet att djupbrunnspumpen skulle dra mindre kan knappast vara riktigt.
I övrigt läs #15
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
SV: Varför kall brinevätska istället för varmt grundvatten?
« Svar #19 skrivet: 17 februari 2012, 22:21:28 »
Lyfthöjden måste ju ingå som en parameter när det gäller kostnaden att pumpa runt grundvattnet.. Måste bli skillnad om man har 9 eller 1 meter att lyfta grundvattnet.
Jag hade en dryg meter till grundvattnet i höstas(väldigt blöt höst), men ganska prick 2 meter i januari för ett år sen.
Som VP:n står blir det kanske 1,5 meter till, dvs 3,5m lyfthöjd.

Förresten, vad skulle göra att det måste blir så mycket dyrare i cirkpumpdrift med grundvatenvärmen ?
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Om det är mitt inlägg så handlar det om cirkpumpen på den kalla sidan. Den kostar med ett slutet system ungefär en tredjedel att köra om man jämför med den minsta djupbrunnspumpen, i ett slutet system har man ju ingen lyfthöjd att jobba mot bara slangens "friktion".
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
Strömförbrukningen på pumpen är inte en "dealbreaker" för grundvattenvärmepump, den högre verkningsgraden trumfar lätt drivströmmen
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Varför kall brinevätska istället för varmt grundvatten?
« Svar #22 skrivet: 20 februari 2012, 00:03:53 »
En SQ-2-35 drar 700 watt vilket är mer än tre gånger så mycket som brine pumpen normalt drar på en 10 kW bergvärmepump. Cirkpumparna ligger klart under 200 W (ca 160 -180 är närmare sanningen). Så påståendet att djupbrunnspumpen skulle dra mindre kan knappast vara riktigt.
I övrigt läs #15

Hur får du det till att en SQ2-35 skulle dra 700 watt ?
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Varför kall brinevätska istället för varmt grundvatten?
« Svar #23 skrivet: 20 februari 2012, 07:32:51 »
Hur får du det till att en SQ2-35 skulle dra 700 watt ?
Kanske frÃ¥n Grundfos diagram?  Konstigt nog fÃ¥r man fram olika diagram lite slumpmässigt frÃ¥n Grundfos WebCaps...  vet inte varför.



Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
Den första kurvan är vid trycklöst sluttryck, den andra pumpar mot 3,5 bar?
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Varför kall brinevätska istället för varmt grundvatten?
« Svar #25 skrivet: 20 februari 2012, 07:49:41 »
Hur ser man det?  Och varför fÃ¥r man en kurva först när man söker upp pumpen och om man trycker pÃ¥ F5 i browsern (Refresh) sÃ¥ fÃ¥r man en annan kurva?  Inte speciellt intuitivt...  ;)
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
Hur ser man det?  Och varför fÃ¥r man en kurva först när man söker upp pumpen och om man trycker pÃ¥ F5 i browsern (Refresh) sÃ¥ fÃ¥r man en annan kurva?  Inte speciellt intuitivt...  ;)
Det ser man inte på första kurvan, men på den andra står det 35m på nominellt tryck, och eftersom kurvorna skiljer så kan man anta att det är det som gör skillnaden. håller med om att det är förvirrande
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Varför kall brinevätska istället för varmt grundvatten?
« Svar #27 skrivet: 20 februari 2012, 09:03:36 »
Menar du det om att det stÃ¥r "Nominellt tryck 35m" i spalten till höger om diagrammet?  Det är ju en specifikation pÃ¥ själva pumpens egenskaper och inte text som hör till själva diagrammet.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
Menar du det om att det stÃ¥r "Nominellt tryck 35m" i spalten till höger om diagrammet?  Det är ju en specifikation pÃ¥ själva pumpens egenskaper och inte text som hör till själva diagrammet.
Jag vet, men det är ju skillnad vad pumpen ska användas till.
Har man specat att det är en färskvattenpump så uppges ju driftdata för den förutsättningen(trycksatt), har man uppgett grundvattenpump för värmepump så blir driftdatan för den förutsättningen (trycklös)
jag vet inte om det är det som skiljer i det här fallet, det är bara en spekulation från min sida eftersom jag inte vet ursprunget för de olika pumpkurvorna.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Varför kall brinevätska istället för varmt grundvatten?
« Svar #29 skrivet: 20 februari 2012, 10:35:12 »
Jag har ringt Grundfos nu och det är den blå kurvan man skall titta på (de blå kurvorna är ju desamma i båda bilderna).
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!