Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: SÃ¥ trimmar du in din bergvärmepump  (läst 118327 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Fabbes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #60 skrivet: 16 januari 2013, 01:02:27 »
Klister på denna tråd!

Utloggad Bingoberra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 330
  • Karma +0/-0
  • Daikin Evolution surrar fint i pannrummet...
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #61 skrivet: 15 januari 2014, 00:17:42 »
Blir det nÃ¥n skillnad i tillvägagÃ¥ngssättet om cirkulationspumpen automatiskt reglerar  :dt: ?
120 kvm enplansradhus från 1960
Daikin Evolution 163 m borrhÃ¥l ca 153 m aktivt december 2013. Tilläggsisolerat vind december 2012. FTX Temovex 250S december 2012.

2007     2008     2009     2010     2011     2012  2013
16784   16141   17598   19954   17728  18151  16432 
Senaste 12 månaderna: 10851 (inkl hh-el)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #62 skrivet: 15 januari 2014, 06:14:21 »
Nja, kanske lite, man får börja med att justera in flöde/deltaT över de största radiatorerna först, eftersom de påverkar flödet mest.
Det skulle i alla fall jag göra.
Så mycket öppet som möjligt på de stora radiatorerna, och sen stryper du så mycket som behövs på de mindre.
Cirkpumpen justeras då automatiskt så att totala deltaT blir bra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bingoberra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 330
  • Karma +0/-0
  • Daikin Evolution surrar fint i pannrummet...
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #63 skrivet: 16 januari 2014, 07:24:50 »
Vet inte om jag törs pilla om hela systemet, mitt problem är att jag har två rum där det blir kallare än övriga huset. Vad gör jag, stryper mer i varmare rum eller öppnar mer i kallare rum? Antar att öppna mer är "rätt" väg att gå?
120 kvm enplansradhus från 1960
Daikin Evolution 163 m borrhÃ¥l ca 153 m aktivt december 2013. Tilläggsisolerat vind december 2012. FTX Temovex 250S december 2012.

2007     2008     2009     2010     2011     2012  2013
16784   16141   17598   19954   17728  18151  16432 
Senaste 12 månaderna: 10851 (inkl hh-el)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #64 skrivet: 16 januari 2014, 07:41:33 »
Ja, öppna mer, men inte mer än att du har i vart fall 4 graders deltaT vid ca 50 graders framledning.
Lägre deltaT än så ger i princip ingen högre effekt från radiatorn, men stör flödet i hela systemet, och den totala DeltaT som värmepumpen jobbar med.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bingoberra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 330
  • Karma +0/-0
  • Daikin Evolution surrar fint i pannrummet...
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #65 skrivet: 18 februari 2014, 08:00:50 »
Om jag nu har öppnat mer i de kallare rummen och fått en bra jämvikt, ska jag då ta det "ett steg vidare" och öppna samtliga radiatorer lite till?

Syftet är förstås att få en större värmeavgivande yta och därmed kunna sänka framledningen lite till.

Eller ska jag bara låta det vara nu?
120 kvm enplansradhus från 1960
Daikin Evolution 163 m borrhÃ¥l ca 153 m aktivt december 2013. Tilläggsisolerat vind december 2012. FTX Temovex 250S december 2012.

2007     2008     2009     2010     2011     2012  2013
16784   16141   17598   19954   17728  18151  16432 
Senaste 12 månaderna: 10851 (inkl hh-el)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #66 skrivet: 18 februari 2014, 08:12:50 »
Om alla radiatorer är mer eller mindre strypta så kan du eventuellt öppna alla lite och sen sänka hastigheten på cirkpumpen i motsvarande grad.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Bingoberra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 330
  • Karma +0/-0
  • Daikin Evolution surrar fint i pannrummet...
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #67 skrivet: 18 februari 2014, 10:33:32 »
cirkpumpen är ju automagisk, sÃ¥ den reglerar ner för att hÃ¥lla inställd  :dt: .

Ska testa dÃ¥ och kanske skriva ner nÃ¥nstans hur mycket man vrider pÃ¥ respektive radiator. Vad kan gÃ¥ fel? Antag att man har helt öppet pÃ¥ alla radiatorer sÃ¥ kanske man fÃ¥r kortslutning ( :dt: = 0  °C, eller iaf nära 0) pÃ¥ nÃ¥gon radiator och dÃ¥ fÃ¥r man väl strypa den.

"Tjänar" man nåt på denna övning i realiteten?
120 kvm enplansradhus från 1960
Daikin Evolution 163 m borrhÃ¥l ca 153 m aktivt december 2013. Tilläggsisolerat vind december 2012. FTX Temovex 250S december 2012.

2007     2008     2009     2010     2011     2012  2013
16784   16141   17598   19954   17728  18151  16432 
Senaste 12 månaderna: 10851 (inkl hh-el)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #68 skrivet: 18 februari 2014, 14:22:26 »
Det du tjänar är drivenergin till cirkpumpen. Det är dock viktigt att du kan öppna lika mycket på alla radiatorer så att du behåller balansen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Bingoberra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 330
  • Karma +0/-0
  • Daikin Evolution surrar fint i pannrummet...
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #69 skrivet: 18 februari 2014, 15:17:55 »
Ok, jag kommer inte kunna sänka framledningen något tack vare att det blir större yta på radiatorn som kan avge mer värme?
120 kvm enplansradhus från 1960
Daikin Evolution 163 m borrhÃ¥l ca 153 m aktivt december 2013. Tilläggsisolerat vind december 2012. FTX Temovex 250S december 2012.

2007     2008     2009     2010     2011     2012  2013
16784   16141   17598   19954   17728  18151  16432 
Senaste 12 månaderna: 10851 (inkl hh-el)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #70 skrivet: 18 februari 2014, 17:19:03 »
Om du har stort delta över radiatorerna kommer du kunna sänka kurvan om du sänker deltat. Har man redan lågt delta tex 4 grader så gör det liten skillnad om du sänker mera men visst kan du sänka deltat mera utan att vp får för varmt vatten tillbaka kan säkert kurvan sänkas lite men det kan du nog inte antar jag om du inte har stor arbetstank.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad glasis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #71 skrivet: 07 mars 2015, 00:05:26 »
Hallå där jag lyfter den här tråden igen. Jag måste ha hjälp!
Har precis konverterat husen från direktverkande el till Bergvärme. Nu är det så att jag använt mig av två stycken rörfirmor. En som ar lagt golvvärme radiatorer och den andra fick hela bergvärme entreprenaden. Anledning till det var att jag märkte att den första inte var speciellt engagerad och jag kände han glömde och slarvade hela tiden. Jag ar ett 180m hål och en IVT Premiumline Eq8 och en kombiberedare 300FC alltså med inbyggd cirkulationspump och volymtank. Nu är allt i gång och jag har inte funderat så mycket saken mer en att det är varmt på övervåningen så familjen stänger av elementen. Jag började läsa på tråden att man skall strypa in elementen på returen och jag tror inte att rörmokaren gjorde det. När jag kollar tillopp 24 grader och retur 22,5 grader temp på elementen så skiljer det bara 1,5-2 grader och det skall vara 4-7 graders skillnad. Elementen känns aldrig varma.
Var börjar jag? och vad är det för skillnad om jag har volymtank i förfarandet?

Nu vill man ju börja spara pengar och pumpen måste hålla länge. om jag har förstått det rätt så har jag skaffat mig en ny hobby för minst ett år ::)

 
Håller på att konvertera villa 250 kvm från direktverkande el till Bergvärme. idag har vi golvvärme i källaren och element på övre plan. Till vintern 2015 golvvärme mellanplan.
IVT Premiumline EQ E8 Rego 1000 och en kombiberedare 300 FC

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #72 skrivet: 07 mars 2015, 07:54:55 »
Minst 5 graders temperaturskillnad över radiatorn gäller vintertid när värmebehovet är större. När det börjar bli varmt ute och framledningstemperaturen är lägre hinner vattnet inte kylas av vid passagen genom radiatorn.

Det behövs lite mer information. Är det golvvärme på undervåningen och raditorer på övervåningen? Det är ofta så. Är det en särskild cirkulationskrets för golvvärmen med shunt och cirkulationspump så att golvvärmeslingorna får vatten med lägre temperatur än radiatorerna?

Om det är kopplat som i manualen är det ingen volymtank utan en arbetstank. Skillnaden är att volymtanken är en behÃ¥llare som bara ger fler liter vatten i systemet som vattnet passerar igenom. I en arbetstank har man i princip varmt vatten i toppen och kallt i botten. Sen vandrar gränsskiktet mellan varmt och kallt vatten upp och ner i tanken beroende pÃ¥ om värmepumpen gÃ¥r eller stÃ¥r still. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #73 skrivet: 07 mars 2015, 08:06:36 »
Hallå där jag lyfter den här tråden igen. Jag måste ha hjälp!
Har precis konverterat husen från direktverkande el till Bergvärme. Nu är det så att jag använt mig av två stycken rörfirmor. En som ar lagt golvvärme radiatorer och den andra fick hela bergvärme entreprenaden. Anledning till det var att jag märkte att den första inte var speciellt engagerad och jag kände han glömde och slarvade hela tiden. Jag ar ett 180m hål och en IVT Premiumline Eq8 och en kombiberedare 300FC alltså med inbyggd cirkulationspump och volymtank. Nu är allt i gång och jag har inte funderat så mycket saken mer en att det är varmt på övervåningen så familjen stänger av elementen. Jag började läsa på tråden att man skall strypa in elementen på returen och jag tror inte att rörmokaren gjorde det. När jag kollar tillopp 24 grader och retur 22,5 grader temp på elementen så skiljer det bara 1,5-2 grader och det skall vara 4-7 graders skillnad. Elementen känns aldrig varma.
Var börjar jag? och vad är det för skillnad om jag har volymtank i förfarandet?

Nu vill man ju börja spara pengar och pumpen måste hålla länge. om jag har förstått det rätt så har jag skaffat mig en ny hobby för minst ett år ::)

 
Med sÃ¥ lÃ¥g framledning kommer strypningen av radiatorerna inte göra sÃ¥ stor skillnad för returen kan inte bli kallare än rums tempen. Dina radiatorer lämnar troligtvis inte mÃ¥nga watt i dag eftersom dom matas med lÃ¥g temp kanske värmen stiger frÃ¥n undervÃ¥ningen  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #74 skrivet: 19 oktober 2016, 20:23:37 »
Halloj,

Börjar bli dags för mig att trimma in för första gången!
Fick tillgång till huset i februari och det var lite kyligt på mornarna (18C), värmekurvan stod på 5, nu står den på 6.
Jag har bytt alla radiatorventiler under sommaren till sådana med förinställning, som står vidöppna just nu.
Jag har ställt finjusteringen till +3 grader och jag har cirka 20 grader när ingen är hemma dagtid och cirka 21 när man varit hemma några timmar.

Jag tänkte ge mig på att justera in DeltaT på fram/retur samt även över respektive radiator.
Kan jag redan nu på något vis över helgen t.ex forcera min VP att producera värme och cirkulera runt så att jag kan gå runt och justera in allt, eller måste jag invänta vintern och the moment of truth innan jag kan börja justera in dessa prylar? Mäter ni DeltaT framledning och retur med laser eller går på dom interna givarna i VP?

Jag har även 2 st radiatorer i serie i gamla pannrummet och garage som varit påkopplade på en hetvattenkrets en gång i världen enligt min rörmokare. Dessa slottsventiler har kärvat fast i öppet läge. Tanken är att dessa framledes skall bytas ut, men hur bör jag tänka gällande Delta på dessa som är i serie? Det sitter avstängningsventiler för denna krets på retur och framledning vid VP, så jag kan nog strypa in via dessa kanske?

Pumpen är en IVT HT+ C9, med Rego637.
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!