Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: SÃ¥ trimmar du in din bergvärmepump  (läst 118326 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #30 skrivet: 11 oktober 2012, 11:06:13 »
Nu är det ju en spännande tid med lite frost och minusgrader på nätterna.

16:00..  8 ute..  20,8 inne...
00:30..  2 ute..  21,9 inne...
17:00..  9 ute..  22 inne...
00:00..  1 ute..  21,9 inne...
07:00.. -2 ute..  22,4 inne..
11:00..  3 ute..  22,9 inne..

kurva 7, lutning 0      Hade ni prövat sänka kurvan eller lutningen nu när det är frostperiod som värmen stiger.
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #31 skrivet: 11 oktober 2012, 11:32:33 »
Ja, du har för hög kurva.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #32 skrivet: 07 december 2012, 01:33:24 »
Att ändra ett steg, brukar ge en graders skillnad.

Men justnu skulle jag vilja sänka en grad. Hur är det smidigast att göra då?
Lite skraj för göra egen kurva.
Ska jag försöka hitta en mildare sänkning via förskjutningen trots att det är -15 ute och jag borde pilla på kurvan?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Hubbie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #33 skrivet: 07 december 2012, 15:56:03 »
Hej,
Nyss gått med här och lärt mig en massa i artikeln och denna tråd. Har dock en fråga som riktigt lyser "nybörjare". När man pratar om skillnad mellan framledning och returledning och att den inte skall vara större än 10c så antar jag att det är när cirkulationspumpen går men värmepumpen inte producerar värme eller? Min värmepump står i garaget ca. 15-20meter från huset och jag har svårt att komma ner i ens 20graders skillnad vid pumpen. Inne i huset ligger jag närmare 10c i alla fall.
Thermia Villa 90 installerad 1999 med 150m borrdjup. 34000 driftimmar sedan start eller ca. 2500h/år eller 6.8h/dygn i snitt. Boyta ca. 220m2 + garage 70m2. Hela ytan inklusive garage uppvärmt med golvvärme.
Total förbrukning inkl. hh-el ca. 25000kWh/år.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #34 skrivet: 07 december 2012, 16:07:23 »
Nej, det är när värme produceras och temperaturerna har stabiliserats. När cirkpumpen går och värme inte produceras så skall delta-T så småningom bli 0 grader. Om du har så stor skillnad så har du alldeles för dåligt flöde. Vad kör du cirkulationspumpen på för hastighet? Vad har du för temperaturskillnader på de enskillda radiatorerna?
« Senast ändrad: 07 december 2012, 16:08:59 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #35 skrivet: 07 december 2012, 16:08:14 »
Cirkulationspumpen ska gå liksom värmepumpen. Om du har för hög differens vid värmepumpen då så öka farten på cikulationspumpen.
När värmepumpen står så ska cikulationspumpen fortfarande gå. Då är fram och retur temperatur lika. Om inte så har du fel på någon temperaturgivare.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #36 skrivet: 07 december 2012, 17:27:41 »
Att ändra ett steg, brukar ge en graders skillnad.

Men justnu skulle jag vilja sänka en grad. Hur är det smidigast att göra då?
Lite skraj för göra egen kurva.
Ska jag försöka hitta en mildare sänkning via förskjutningen trots att det är -15 ute och jag borde pilla på kurvan?

Vill du sänka en grad bara precis vid denna ute-temperatur?

eller vill du sänka en grad längs hela kurvan?

Är din innetemperatur jämn, men alltid lite för hög, oavsett ute-temp. Eller är den bara för hög när det är riktigt kallt ute?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Hubbie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #37 skrivet: 07 december 2012, 17:41:12 »
Nej, det är när värme produceras och temperaturerna har stabiliserats. När cirkpumpen går och värme inte produceras så skall delta-T så småningom bli 0 grader. Om du har så stor skillnad så har du alldeles för dåligt flöde. Vad kör du cirkulationspumpen på för hastighet? Vad har du för temperaturskillnader på de enskillda radiatorerna?

Cirkulationspumpen i värmepumpen står redan på III (3). Men med det avståndet jag har tar det ju en stund innan den värme som producerats kommer i retur så att säga. Skillnaden minskar givetvis när värme inte produceras och når 0 eller någon grads skillnad. Hinner normalt inte se någon skillnad på returen när värme produceras. Nu vid kall väderlek var returen ganska stabil på runt 24-25grader medan framledningen går upp mot 55grader, alltså 30graders skillnad. Först en stund efter det att värme slutat producerats ser jag en ökning på returen.
Har inte mätt enskilda slingor än men fördelaren på nedre planet inne i huset kommer upp i 45c (så jag tappar alltså 10c på väg från garaget) på insidan och 25c på returen vid drift. Skulle tro att jag tappar ytterligare några grader till fördelaren på övervåningen.
Jag kanske skall tvinga värmepumpen att producera värme en längre stund för att få stabilitet i systemet?
Thermia Villa 90 installerad 1999 med 150m borrdjup. 34000 driftimmar sedan start eller ca. 2500h/år eller 6.8h/dygn i snitt. Boyta ca. 220m2 + garage 70m2. Hela ytan inklusive garage uppvärmt med golvvärme.
Total förbrukning inkl. hh-el ca. 25000kWh/år.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #38 skrivet: 07 december 2012, 18:21:58 »
Framledningen kan inte variera så mycket om inte retur temperaturen höjs vp höjer tempen en visst antal grader beroende på flödet. Har du 30 graders delta på varma sidan får du öka farten på cp man brukar rekomendera ett delta på 5-10 grader.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Hubbie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #39 skrivet: 07 december 2012, 18:42:48 »
Framledningen kan inte variera så mycket om inte retur temperaturen höjs vp höjer tempen en visst antal grader beroende på flödet. Har du 30 graders delta på varma sidan får du öka farten på cp man brukar rekomendera ett delta på 5-10 grader.

Förstår att flödet är för dåligt frågan är bara hur jag ökar det. Måste kanske byta cirkulationspumpen för den går redan på max. Alternativt kanske att addera en pump på ledningen. Gissar att pumpen inte är rätt dimensionerad för mitt värmesystem.
Thermia Villa 90 installerad 1999 med 150m borrdjup. 34000 driftimmar sedan start eller ca. 2500h/år eller 6.8h/dygn i snitt. Boyta ca. 220m2 + garage 70m2. Hela ytan inklusive garage uppvärmt med golvvärme.
Total förbrukning inkl. hh-el ca. 25000kWh/år.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #40 skrivet: 07 december 2012, 18:52:36 »
Cirkpumpen kanske är rätt men slingorna eller raddarna är för mycket strypta eller vp för kraftig för rörsystemet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #41 skrivet: 07 december 2012, 19:03:35 »
Vill du sänka en grad bara precis vid denna ute-temperatur?

eller vill du sänka en grad längs hela kurvan?

Är din innetemperatur jämn, men alltid lite för hög, oavsett ute-temp. Eller är den bara för hög när det är riktigt kallt ute?

Jag tycker faktiskt den är rätt jämn hela tiden.
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Hubbie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #42 skrivet: 07 december 2012, 19:48:57 »
Cirkpumpen kanske är rätt men slingorna eller raddarna är för mycket strypta eller vp för kraftig för rörsystemet.

Jag har en 10 år gammal Villa 90 och ett hus + garage på ca. 300m2 uppvärmd yta så pumpen är nog för liten snarare än är för stor. Slingorna i garaget ligger ju nära VP och huset 20m bort och en extra pump på övervåningen. Ganska komplicerat att ställa in tycker jag. Men artikeln som startade denna tråd var en bra början. Det är bara så många variabler med strypningar, termostater, två pumpar och 17 slingor att jag inte vet riktigt var jag ska börja.
Thermia Villa 90 installerad 1999 med 150m borrdjup. 34000 driftimmar sedan start eller ca. 2500h/år eller 6.8h/dygn i snitt. Boyta ca. 220m2 + garage 70m2. Hela ytan inklusive garage uppvärmt med golvvärme.
Total förbrukning inkl. hh-el ca. 25000kWh/år.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #43 skrivet: 07 december 2012, 19:53:27 »
Börja med att öppna termostaterna ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #44 skrivet: 07 december 2012, 19:54:36 »
Jag tycker faktiskt den är rätt jämn hela tiden.

I så fall så kan man förenklat säga att en grad i innetemperatur motsvarar 2-3 grader på framledningen.

Är kurvan rätt, dvs jämn innetemp oavsett ute-temp, så ändrar man förskjutningen. Då ökas respektive minskas framledningen med de antal grader man förskjuter och detta sker över hela kurvan. Man förändrar alltså inte lutningen utan bara förskjutningen.

Vill man sänka en grad ska man förskjuta kurvan neråt 2-3 grader (minus).
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!