Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köpte freon i Egypten  (läst 8934 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cyber

  • Kyltekniker Klass 1 cert,tidigare industrielektriker.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Köpte freon i Egypten
« skrivet: 03 december 2007, 17:06:42 »
Var i hurghada i Egypten en vecka.
Frågade i den lokala suvenirbutiken om han visste nån som sålde freon, jaha sa han de e sånn gas de fyller på
när man vill ha kallare ja...

Han ringde ett samtal o efter 5 minuter kom "stadens kylexpert" o öppnade en volvo 145 (!) full med tuber o frågade vad jag ville köpa. Alla gaser av vanliga slag utom R410 fanns i sortimentet, självklart även R12 och R22 som är vanligast där nere.

Ett kilo R134 i flaska tog han 140 Egyptiska pund för (1 pund ca 1.2 kr).

Hade säkrt gått att pruta men tyckte det var bra service o snabb leverans i butiken.

Röntgen på flyget verkade heller inte ha synpunkter på att de var tuber med kylmedia i lasten.

Köpte dock ingen R12 eller R22 för jag ser ingen mening med att ha detta längre, bilar går ju utmärkt på R134 utan någon åtgärd.

Men om nån åker på semester o vill ha så är det bara att höra sig för, de säljer allt där nere.

Kylmontören där nere fattade inte hur detta kunde vara svårt för privatpersoner att få tag i.

/Cyber



Har en Ecoair 107 med egentillverkat styrssystem (PLC) som komplement till en Nibe 1230.
Hemabyggd AC i båten med sjövatten kondensor (PLC styrd) samt en Aermec till källaren sommartid.
Kylcertifikat KLASS 1

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Köpte freon i Egypten
« Svar #1 skrivet: 03 december 2007, 17:22:11 »
Säljs helt öppet på blocket, gäller bara att söka på rätt sätt, här ett exempel:
http://www.blocket.se/vi/14290629.htm?ca=11_s
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Gallimatias

  • Livsnjutare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Klagshamn
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köpte freon i Egypten
« Svar #2 skrivet: 31 mars 2009, 08:04:42 »
Bumpar tråden lite,

Gas och alla kyltillbehör och reservdelar finns att beställa från exempelvis England.
Här har vi r134a. Jag hade en dålig AC i bilen och beställde allt, inklusive kopplingar, här. Funkade hur bra som helst.
http://www.carairconditioningsupplies.co.uk/caraircon/home.php?cat=27
Östberg HERU 100 S EC, KV500 med 24,5 m tappvarmslinga. Tanken laddad med Sfinxens stora EVI-pump tillv. 2013-10. 'Byggnadens energianvändning' enl. BBR separat avläst och loggad med logger 2020. Atemp pÃ¥ 138m2, innetemperatur pÃ¥ 21 och hög tidskonstant. 
Life is good.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: Köpte freon i Egypten
« Svar #4 skrivet: 08 april 2009, 09:20:46 »
http://www.blocket.se/vi/20180558.htm?ca=6_s

De va som fan.. ::) med tätningsmedel o smörjmedel o allt ;) Jag som har nipplar o grejjer kan ju heltenkelt bara åka till tema o köpa kylspray, eller kanske närmaste mack... *roflmao*

vilken skit...

Gasen fungerar säkert, vet att det finns i usa att köpa öppet (eller har funnits?) men att det skulle laga läckor och smörja? jisses.. Man blir lite trött med tanke på alla reglerande lagar och kontroller vi har.. absolut aldrig fylla på ett läckande system, återkommande kontroller, kontrollrapporter, naturvårdsverket etc.. Varför fylla på ett läckande system? Samma sak att öppna plånboken i full storm.. ???
« Senast ändrad: 08 april 2009, 09:47:23 av dennisson »
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köpte freon i Egypten
« Svar #5 skrivet: 04 januari 2010, 20:01:23 »
http://www.blocket.se/vi/20180558.htm?ca=6_s

De va som fan.. ::) med tätningsmedel o smörjmedel o allt ;) Jag som har nipplar o grejjer kan ju heltenkelt bara åka till tema o köpa kylspray, eller kanske närmaste mack... *roflmao*

vilken skit...

Gasen fungerar säkert, vet att det finns i usa att köpa öppet (eller har funnits?) men att det skulle laga läckor och smörja? jisses.. Man blir lite trött med tanke på alla reglerande lagar och kontroller vi har.. absolut aldrig fylla på ett läckande system, återkommande kontroller, kontrollrapporter, naturvårdsverket etc.. Varför fylla på ett läckande system? Samma sak att öppna plånboken i full storm.. ???

Jag vet ju inte hur det är med AC-grejor MEN det finns en hel del otroliga medel till bilar med olika olje och vattenläckage som verkligen fungerar. Glömmer en gammal Audi som jag hade tills för ngt år sedan som "skräpbil". Den slamrade i ventillyftarna så man trodde att det var en gammal Merca-diesel från 1965. Blev tipsad om ett amerikanskt undermedelmedel för hydrauliska lyftare. Jag log och sa "nä sådant skit funkar inte" Döm om min förvåning när det efter 5 mil blev helt tyst i motorn och den gick som om den var ny. Körde ytterligare ca 5000 mil med den innan den såldes och motorn gick ff lika mjukt och fint.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Köpte freon i Egypten
« Svar #6 skrivet: 25 januari 2010, 20:22:50 »
och de som vill fixa AC'n billigt behöver inte åka ända till egypten, på biltema finns kylspray som innehåller HFC134a, visserligen kan inte renhetsgraden garanteras men det fungerar i en gammal bil som man inte vill kosta på så mycket. många på volvo 740- forumet som har provat att fylla med det, sen att vissa skiter i vacuumsugningen är ju upp till dom om kompressorn skär..
men de som sätter sig in i det har alla möjligheter att få kallt för en relativt billig peng.
och inte kan det vara nån större fara att släppa ut r134a i luften för annars skulle ju inte kylsprayen få säljas. så det är endast lubby från kylbranchen som har skapat detta "tabu"

Utloggad stx1se

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Köpte freon i Egypten
« Svar #7 skrivet: 11 februari 2010, 22:30:38 »
Hej

Det går som farligt gods om det skall lastat i ett flygplan.
Så det är inget jag skulle rekommendera att försöka få med hem.
Häls
stx1se

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!