Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Utedelen lÃ¥ter extremt högt.....+ vilka inställningar har ni?  (läst 11764 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad iara

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Hej!
Mitt första inlägg på forumet....
Vi köpte i november en Coolix lilla modellen som en extrakälla till värme i huset. Har sedan tidigare en Mitsubischi Electric (som vi aldrig varit nöjda med för övrigt då den dels är felmonterad så AC inte går att använda plus att utefläkten knappt går alls så nu ska de komma och byta kretskortet...Ska gå på försäkringen som vi tecknade när vi köpte den.....)....Mycket mera kraft i Coolixen....Sedan har vi två kaminer och några/något element på...

Fläkten på Coolixen låter plötsligt mycket mera. Nu har maken hällt varmvatten på den (efter att ha läst runt lite på forumet) och den har tystnat liite....Kan det vara något fel på avfrostningen?.....Nu har ju denna vinter varit extrem, även här på Öland med massor med snö så det kanske inte är något fel.....Det kommer dock massa varm luft ur den så den verkar fungera....

Sedan så funderar vi lite på vilka inställningar man borde ha. Är auto det bästa och typ 25 grader? Vi märkte att någon hade varit på fjärren och den stod på heat och 27 grader och har nog gjort så i en månad.....

(Vi bor i ett gammalt hus som är tillbyggt i omgångar så huset är väldigt olika isolerat i de olika delarna, avslångt och en del trånga utrymmen...Är på cirka 140 m2 och ett och ett halv plan...Årsförbrrukning av el cirka 22.000 kwh. Igetynet vattenburet system tyvärr...)


Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
Fläkten på Coolixen låter plötsligt mycket mera. Nu har maken hällt varmvatten på den (efter att ha läst runt lite på forumet) och den har tystnat liite....Kan det vara något fel på avfrostningen?.....Nu har ju denna vinter varit extrem, även här på Öland med massor med snö så det kanske inte är något fel.....Det kommer dock massa varm luft ur den så den verkar fungera....

Fläkten sitter ca 5cm över bottenplåten och har ni så mycket is i maskinen så fläktbladen tar i så är något galet
Eftersom det är is i maskinen så fungerar avfrostningen men vattnet kan inte dräneras ut av någon anledning och återfryser och sedan byggs islagret på.
kanske är det så att värmekabeln inte fungerar
Eller att dräneringshålen i bottenplåten är igentäppta
Hur lutar maskinen? så inte översidan av maskinen lutar ut från väggen för då rinner avfostningsvattnet fram mot fläkten och frysr till is igen.
Ni måste försöka få bort all is i maskinen (inga verktyg bara och stäng av maskinen när ni gör följande) så det är bara att spola mer varmt vatten tills hela iskakan i maskinen är borta.


Sedan så funderar vi lite på vilka inställningar man borde ha. Är auto det bästa och typ 25 grader? Vi märkte att någon hade varit på fjärren och den stod på heat och 27 grader och har nog gjort så i en månad.....
ALDRIG AUTO
Om man använder auto inställningen och rummet kommer upp i temp så stananr pumpen men om man har en annan enegikälla typ kamin så kan rummet bli varmare än vad som är ställt på pumpen och då startar pumpen ett kylsteg och försöker få ner tempen till det inställda.
Så kör alltid HEAT om ni skall ha värme och ställ tempen ca 1-2°C mer än ni vill ha i rummet och tycker ni att det blir för kallt öka på inställningen 1-2°C till.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
Fläkten kanske tar i någonstans? Lite tajt runt den... Kanske lossnat?
Deformerade fästen av is?
Hälla varmt vatten verkar vara en populär åtgärd... finns nog risker med att det fryser fast diverse vibrationsgummin i kompressordelen då...varav nya oljud uppkommer...

Själv skulle jag aldrig...åtminstone inte efter två vintrar komma på den iden. ;)

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
finns nog risker med att det fryser fast diverse vibrationsgummin i kompressordelen då...varav nya oljud uppkommer...

Om maskinen är så full av is så det tar i fläkten är troligtvis dessa vibrationsgummin redan inbakade i is
och om du inte gillar att använda varmvatten kan du sätta dig ute i minusgrader med frugans hårtork för att smälta iskakan

Lycka till  ;)


Anledningen att man använder varmvatten är att det tinar is ganska fort , att maskinen är gjord för att sitta ute i ur och skur samt att den är byggd för att klara ganska stora mängder vatten från avfrostningarna.
Sen kan det vara att något blivit deformerat eller lossnat som du skrev men om ljudet minskar efter en spolning med varmvatten så är den troliga orsaken IS och den måste bort efter det får man leta orsaker till att man får iskakor.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
Jo jag förstår tanken... inte helt knäpp.. :o
Jag förstår inte/ eller har ingen erfarenhet hur det kan bli så mycket is så man måste tillgripa varmvatten för att tina den..
Jag tror det finns vissa risker med att spola varmvatten i en värmepump.
Jo den är ju gjord för att stå ute... men inte för hett monsunregn (mitt i vintern) i den kalliberna som jag antar att det blir fråga om här...

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
Citera
ingen erfarenhet hur det kan bli så mycket is så man måste tillgripa varmvatten för att tina den..

Kan var ett felmontag så avfrostningsvattnet rinner fram mot fläkten eller mot kompressorutrymmet och där finns ofta ingen värmekabel som kan hjälpa till att hålla vattnet i flytande form
eller otur om ett löv blåst in och täpper till dräneringshålet/hålen och tillslut så är värmekabel inbakad i is och orkar inte tina
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad mkw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: I skogen strax utanför stan
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag skulle aldrig hälla varmvatten på en luftpump! Mera vatten = mera is...
Själv har jag avisat mina pumpar genom att först stänga av den, sen skruva av locket och ställa ner en kupé värmare.
Lade även en filt över. Ca 2tim senare helt isfri och torr utedel  Thumbsup
Timmer hus från slutet av 1800. Nu tilläggs isolerat + argonfyllda fönster. Huset värms idag av 1st Panasonic TE12DKE "slim".
Garage/verkstad+kontor 200kvm värms av 2st coolix 3810.
Vattenburet med kulvert mellan hus och verkstad. 80tals oljeslukare i pannrummet i verkstan. Väntar på nytt hjärta... luft/vatten eller bergvärme?

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
Hej Mkw!  JodÃ¥ som du gjorde här kan man ocksÃ¥ göra naturligtvis, det är väl bara det att detta som tog dig ca 2 timmar att fixa med en kupévärmare och filt gör man normalt pÃ¥ ca 5-7 minuter med nÃ¥gra kannor varmt vatten, och vattnet gör absolut ingen skada pÃ¥ pumparna heller. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 197
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!