Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Flytta en Coolix on/off ???  (läst 21995 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Loisa

  • Gäst
Loisa
Flytta en Coolix on/off ???
« skrivet: 27 oktober 2011, 15:09:12 »
Hej alla Coolix kännare!

Jag har haft en Coolix on/off i ett antal år och är nöjd med den. Problemet är väl just att det blir riktigt varmt när den är på "on" för att slå av och då blir det lite kylslaget fram tills den drar igång igen med fullt flås.

Har nu köpt en ny Coolix med inverter och vill installera den i bostaden istället och flytta min On/off in till gäststugan.

Nu till frågan: Är det rekommenderat att flytta dessa aggregat? Tänker mest på bortkopplingen av slangarna för kylmediet. Någon som har erfarenheter/rekommendationer kring ämnet???

Utloggad ahma

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Jag kör ryskt!
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #1 skrivet: 29 oktober 2011, 10:05:47 »
Vill minnas att jag läste i den låånga Coolix-tråden om någon som kopplat isär snabbkopplingen och flyttat utan problem. Men, visst är det alltid en risk när man labbar med kopplingar. O-ringar och tätningsytor av mjuka material brukar bli hårdare och sprödare med åren och därmed täta sämre. Värme påskyndar alltid denna process. En bra generell rekomendation är alltså att byta tätningar och packningar - vilket inte är så lätt på en Coolix.

Å andra sidan - går det så går det! Bättre lyss till den sträng som brast...
120 m2 2-plans välisolerad funkisvilla med öppen planlösning i Skåne. 2009: 3,5 kw Coolix på bottenvåningen (60 m2). 2011: Zibro SC1332 i trappan till plan två (50 m2). En lös 400w elradiator till gästrummet (10 m2), vid behov. 2014: Plockat ner Coolixen pga fläktgnissel. Monterat Zibro SCJA25.

Huvudsäkring 16A

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #2 skrivet: 29 oktober 2011, 13:34:33 »
Nu har jag knappt titta på hur sådana kopplingar är gjorda - men om det är företag som swagelook, parker mm. som gör anslutningar för industrin och forskning så är deras tätning sällan baserad på O-ringar och gummi utan det är metall mot metall, även om dessa kanske använder O-ringar som tillfällig tätning just under en matningsprocess (matning = isärtagning/ihopsättning)

Det vore bra att kunna räta ut det frågetecknet - är QC-kopplingarna beroende av gummi (ofta av viton-gummi typ som i bilar) för sin täthet eller är den slutliga tätheten basera med metall mot metall med kanske mikroskopisk oljelager på samma sätt som traditionella kon/flänstätningar?? (för att få var på detta så måste man förmodligen såga upp en sådan skarv och titta efter noga)

det är väl i stort sett bara bilar man kör med O-ringtätningar och det vet ju alla hur det fungerar - det läcker som såll när läckorna inte beror på korrosionshål i aluminiumet...

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #3 skrivet: 30 oktober 2011, 13:45:19 »
Hej Loisa!  Javisst kan man säkert flytta de här QC-anslutna pumparna om man så önskar även om man i bästa fall får räkna med att man kommer att förlora en mindre del av gasen i samband med isär och ihopkopplingen av pumpen vilket resulterar i en något lite sämre effektivitet på pumpen, och detta då vill säga om man har turen på sin sida och inte råkar skada tätningar eller tätningsytor i samband med den här operationen.
Har man däremot lite oflyt så kan man ju ev skada tätningar eller tätningsytor vid isär och hopkopplingen och detta resulterar isf att pumpen efter en tid har läckt ut så pass mkt gas att den tappar merparten av sin värmeeffekt.
Pumpar med QC-kopplingar är f.ö alltid avsedda att installeras och kopplas ihop vid ett enda tillfälle och sen skall de helst sitta orörda på sin plats så länge de fungerar bra.
Även om en hel del påstår sig ha flyttat dessa pumpar vid t.om flera tillfällen ibland och inkl att vissa firmor överdriver en hel del i sin reklam om att dessa pumpar är lätt flyttbara så är det trots allt på det sättet att de är egentligen avsedda att installeras vid ett enda tillfälle om man vill ha en hyfsat bra funktion på dessa pumpar.
Jag skulle nog personligen låta pumpen sitta kvar orörd förstås om den fungerar bra för övrigt. ;)
Här är förresten en länk som beskriver lite om detta med flyttning av pumpar som har både vanliga anslutningsrör och skruvkopplingar och lite om problematiken runt det här med QC-kopplingar: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=22224.msg215383#msg215383  :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 03 november 2011, 01:09:27 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #4 skrivet: 30 oktober 2011, 14:23:59 »
Hej Raffen
Tycker du ska sluta å skriva om sånt som du inte har en aning om, bättre du håller dig till din riskokare istället, och låter folk som vet och har erfarenhet svara.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #5 skrivet: 30 oktober 2011, 14:38:29 »
Ja du BosseBus, nu är det väl så att jag skriver precis vad jag vill och när jag vill under förutsättning att det är till nytta både för forumet och för berörda deltagare/frågeställare, och detta då utan att jag behöver fråga dig givetvis. Det vore väl dessutom klart mkt bättre tycker jag om du försökte tillföra forumet något vettigt i dina inlägg istället för de här ofta förekommande både barnsliga och omogna kommentarerna som du kommer med.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #6 skrivet: 30 oktober 2011, 15:10:47 »
Så länge du inte kan presentera några fakta som styrker dina påståenden så blir det ju lite konstigt när du uttalar dig så tvärsäkert som du gör i frågor där du saknar egen kunskap och erfarenhet.
Har du nån länk till nån information som talar om att pumparna endast är avsedda att installeras vid ett enda tillfälle?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #7 skrivet: 30 oktober 2011, 16:01:35 »
Hej Purjo!  Ja en fråga här kan väl vara berättigad då kanske: vad menar du här när du säger att jag uttalar mig tvärsäkert?? Sc:,h Har du inte läst mitt inlägg eller?? Sc:,h
Jag tyckte nämligen att jag var t.om extra ödmjuk och försiktig när jag redogjorde för de 2 scenarior som väl är mest relevanta i sammanhanget om man nu skulle ge sig på att flytta på en QC-ansluten luftvärmepump, dvs har man tur så får man väl bara ett litet gaspys när man tar isär resp sätter ihop kopplingarna igen. Skulle man ha otur och råka skada tätningar eller ytor i samband med demonteringen och återmonteringen så kommer pumpens gas att relativt snabbt läcka ut och göra pumpen obrukbar efter en tid.
Har du en annan uppfattning i det här ärendet än vad jag har så informera oss gärna om denna din uppfattning här då isf Purjo.  :-\
F.ö så har jag fn ingen länk som beskriver just detta med att dessa QC-pumpar är avsedda för att endast monteras upp vid ett enda tillfälle, men det tog jag för givet att de allra flesta numera kände till eftersom det är själva grundideén nämligen med QC-kopplingar naturligtvis.
Men annars så har ju detta diskuterats i trådar för ganska långt tillbaka sedan i tiden, t.om långt innan din tid på forumet Purjo, och jag har själv på förekommen anledning och när dessa frågor kommit upp varit i kontakt med vissa leverantörer bl.a Atlas och hört mig för och fått bekräftat att det är precis på det sättet som jag nämnde här tidigare.
Jag skall se om jag hittar det här i mina gamla sparade mail alt i de tidigare gamla trådarna så kan jag återkomma med detta i efterhand. :)

Förresten Purjo om du själv skulle presentera faktalänkar till precis allt som du uttalar dig om här på forumet så skulle vi väl inte se så värst många inlägg
från din sida här antar jag eller. ;)


Mvh Raffen
« Senast ändrad: 30 oktober 2011, 16:37:03 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #8 skrivet: 30 oktober 2011, 16:15:30 »
Jag är väll ingen vän av kopplingar som har o-ringar som tätning, och inte heller särskilt förtjust i flär,men jag "Tror" du har fel Raffen, om jag gör parareller till AC anläggningar i bilar så består o-ringarna av nån typ av sliicone, och dom verkar ha en anmärkningsvärd förmåga att behålla formen fast dom legat i press i år?, och jag förutsätter att man använder liknande material i dessa QC-kopplingar, så jag skulle nog tro att dessa QC-kopplingar faktiskt kan motstå flertalet isärtagningar utan att påverka tät förmågan på grund av *isärtagningen i sig*.
Är det fler som observerat att o-ringarna i Bil AC anläggningarna inte ser deformerade ut när man demonterat?

Dogge

Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #9 skrivet: 30 oktober 2011, 16:22:37 »
Hej Dogge!  Ja ditt uttalande här verkar väl inte direkt vara i linje med vad xxargs nämnde i sitt inlägg tidigare i tråden här. ;) :)
Och här ett synnerligen realistiskt inlägg från det verkliga livet med de här pumparna, och dessutom från en som verkligen har erfarenhet inom branschen:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=44220.msg429845#msg429845


Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 30 oktober 2011, 16:29:57 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #10 skrivet: 30 oktober 2011, 17:18:22 »
Bilar-AC är ju en egen klass av kylmaskiner där det tillåts att läcka i en helt annan utsträckning än vad som gäller för övriga kylmaskiner. Tror gränsen ligger runt 32-40 gram om året i läckor för att det skall anses vara 'tätt' och EU försöker få fram en ny lag på max 16 gram om året och det är hårt motstånd mot detta inom fordonsindustrin.

---

På den Audi som vi bytte kompressor på så var det lilafärgade Viton-packningar och dessa hade minsann format om sig i sådan grad att man måste vara bra blind/dumsnål för att vilja återanvända dessa då presstrycket mot tätytorna var högst tveksamma för att det skall bli riktigt tätt. På 6 år så hade den förlorat 180 gram köldmedie (om den var korrekt fylld från början) vilket ger 30 gram om året ungefär. Med andra ord så läcker bil-AC som ett såll i jämförelse med andra fasta kylanläggningar.

viton-packningar  är av 'teflonliknande' material dvs. fluor-polymer  och har det gått riktigt varmt (tex. efter en motorbrand) så är det riskavfall som måste hanteras med  skyddsmask och skyddshanskar som sedan kasseras.

fluor-föreningar efter en brand kan vara riktigt farliga och även många år efter brandhändelsen.


 

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #11 skrivet: 30 oktober 2011, 18:02:11 »
Att ge sig i kast med dig xxargs när det gäller AC är dömt att misslyckas..=)
Men iallafall, är det en AC med viton tätningar så förstår jag om dom såg derformerade ut, Viton har den egenskapen att dom formar sig efter dom ytor dom pressas mot och behåller den formen efter demontage.
men exempelvis i min bmw så var det inte viton tätning utan silicone o-ringar och dom såg som nya ut vid demontage.=)
och jag tror inte Qc har viton tätningar, för hade dom det så skulle det inte gå att flytta dom 1 gång änns.
sitter ofta viton o-ringar i gammla automatlådor och dom får man byta samtliga vid demontage.

Sen att man har ett högre läckage med Qc kollpplingen har jag för mig att man kunde utläsa från specen om dom, men jag hittade inte en länk om fakta tyvärr, men det i sig  säger ju inget om att kopplingen inte skulle vara lämplig att ta isär, eller hur.=)

utan det jag menade var att jag tror dom tål ex antal rätt utförda isärtagningar innan kopplingen blir obrukbar eller sämre än ursprunget.

Dogge

Dogge.

Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #12 skrivet: 30 oktober 2011, 18:11:18 »
Raffen..=)

Jag försvarar definitivt inte Qc kopplingen eller kvaliten, utan mitt inlägg var bara angående om hurvida dom går att sammanfoga fler än 1 gång..=)

Dogge
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #13 skrivet: 30 oktober 2011, 18:12:00 »
Ja jag har hittills ivf hittat mitt gamla mail med Rusta ang Atlaspumparna från ca 2006-2007 där jag ställde lite frågor om dessa pumpar.
Här har jag då kopierat denna mailväxling i sin helhet:  :)

----- Original Message ----- From: "Rusta Mail" <Rusta.Mail@rusta.se>
To: <raffen10@yahoo.se>
Sent: Tuesday, November 06, 2007 6:02 PM 
Subject: VB: Mail från Raffen via rusta.se

Hej !

Vi har 1 års garanti på värmepumpar samt 3 års reklamationsrätt och på kompressorn är det 5 års garanti. Om du kan koppla ur den och sedan utan problem koppla in den igen är en fråga som vi måste höra med leverantören och vi återkommer så fort vi har ett svar till dig.

Med vänlig hälsning

Helene

Rusta Contact

-----Ursprungligt meddelande-----
Från raffen10@yahoo.se  [mailto: : raffen10@yahoo.se]
Skickat: den 5 november 2007 12:44
Till: Rusta Mail
Ämne: Mail från Raffen via rusta.se

Hej!

Jag tänkte bara fråga lite vad Ni har för slags garantier, alt reklamationsrätt på edra luftvärmepumpar av fabrikat Atlas AC/Värmepump med inverterteknik och quick connector-anslutning, vad gäller funktion på ingående delar såsom t.ex elektronik, innerdelens fläktmotor och lager, kompressorn mm??

Jag tänkte också passa på att fråga om det är möjligt att koppla ur quick connector-anslutningen för att t.ex flytta på pumpen och sedan koppla ihop den igen och få rätt funktion, eller måste det till ytterligare åtgärder isf??

Mvh Raffen.

----- Original Message -----
From: Rusta Mail
To: ----- Original Message -----
To: : raffen10@yahoo.se
Sent: Wednesday, November 07, 2007 11:33 AM
Subject: VB: Mail från Raffen via rusta.se

Hej
Visst går det men det är inte att rekommendera. När man kopplar isär så kommer gas att läcka och lika så när man kopplar ihop igen. Det mest troliga är att man då behöver avlufta systemet.
Man skall dessutom anlita en auktoriserad servicefirma för det här jobbet.
Med vänlig hälsning
Jessica
Rusta Contact

Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #14 skrivet: 30 oktober 2011, 18:22:49 »
Raffen..

He he..
Jag vet inte om Jessica på Jula är så tillförlitlig,och inte Jessica på RUSTA heller. :D hon skriver att man måste avlufta systemet?, med andra ord hon vet inte vad hon pratar om.
Men om det nu läker ut gas, det är något helt annat och tillhör iallafall inte min diskussion, utan nu handlade det om huruvida Qc kopplingen gick att återkoppla mer än 1 gång, och fortfarande täta likvärdigt med gång nummer 1.


Dogge
« Senast ändrad: 30 oktober 2011, 18:36:25 av doggydoggen »
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad 109an

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #15 skrivet: 30 oktober 2011, 18:29:54 »
Jag vet inte om Jessica på Jula är så tillförlitlig...........

Jodå vettu, hon har koll på läget, det är värre med hennes kompis Jessica på Rusta hon har sämre koll ;D ;D

Kunde inte låta bli, sorry
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #16 skrivet: 30 oktober 2011, 18:38:51 »
När man pratar om QC-koppling, är det från samma tillverkare eller pratar vi om olika dito? - och även om man tex. vet att det är Parker så behöver man också modell om man skall gräva vidare i datablad.

Det finns en förhärskande regel när det gäller sådana kopplingar för köldmedie när man tittar i databladen och det är att de inte läcker mer än 5 gram köldmedie per år och skarv..


Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #17 skrivet: 30 oktober 2011, 18:47:12 »
Rusta är ju det rätta stället givetvis att gå till om man nu försökte tillföra forumet något vettigt, Raffen, för det är väl inte så att du har ett eget intresse själv i dessa system?
Varför går du inte in till Parker direkt de finns ju så nära. De kan nog förklara och stilla din nyfikenhet, de borde veta bättre än Rusta.
Datablad finns här länk på i Forumet..någonstans.... denna diskussion har varit uppe förut... ::)
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=27691.msg305585#msg305585

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #18 skrivet: 30 oktober 2011, 18:59:11 »
Frågan var ju om man kunde flytta en pump med snabbkopplingen Parker,och det anser jag är mycket troligt att man kan göra och det eventuella läckaget tror jag är försummbart så länge det inte låter som ett slangbrott på en kompressor.=)
Sen om dessa kopplingar är dåliga eller inte, det är en annan historia.

Dogge.
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #19 skrivet: 30 oktober 2011, 19:02:22 »
Raffen..

He he..
Jag vet inte om Jessica på Jula är så tillförlitlig,och inte Jessica på RUSTA heller. :D hon skriver att man måste avlufta systemet?, med andra ord hon vet inte vad hon pratar om.
Men om det nu läker ut gas, det är något helt annat och tillhör iallafall inte min diskussion, utan nu handlade det om huruvida Qc kopplingen gick att återkoppla mer än 1 gång, och fortfarande täta likvärdigt med gång nummer 1.

Dogge

Hej Dogge!  Njae Jessica på Rusta kan man väl knappast ha så stora krav på när det gäller kunskapen om det här, men ni har väl inte läst mailet ordentligt heller såvitt jag kan förstå, för där framgår ganska tydligt om man tar del av detta ordentligt att hon tog kontakt med leverantören av pumparna först innan hon svarade mig. Så man kan väl kanske undra lite här hur det är med läskunnigheten egentligen och framför allt kanske "förståförmågan"av det man läser hos en del Jeppar här i tråden. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #20 skrivet: 30 oktober 2011, 19:10:03 »
Skall vi börja med personliga påhopp så tycker jag att vi lägga ner diskussionen direkt.
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #21 skrivet: 30 oktober 2011, 19:17:54 »
Specifcations
Maximum Operating
Pressure bar (psi)
27.6
(400)
Minimum Burst 
Pressure bar (psi)
137.9
(2000)
Vacuum Microns 50
Air Inclusion 
Per. Valve (cc. max.)
0.025
Operating Temperature 
Range °C (°F)
-40C to +121°C
(-40°F to +250°F)
R22 Connected 
Leakage/Effusion Rating
<0.1 oz./yr.
Reusable Connections >1000
Från år 2008 Parker

Jag tolkar att det går alldeles utmärkt att flytta.
Men vad vet jag, men  hur tolkar ni andra denna information?

Jeppe ;)

Utloggad V70tdi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Rö
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #22 skrivet: 30 oktober 2011, 19:36:38 »
Det måste väl ändå vara att den är flyttbar som är vitsen med QC  Sc:,h
Finns ju ingen annan anledning att använda snabbkopplingar än just på en pryl som ska vara frånkopplings/flyttbar.
Nibe 360P kompletterad med en Panasonic NE9LKE

Utloggad TUCSONOR

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #23 skrivet: 30 oktober 2011, 19:46:07 »
Her http://www.ezihose.com/pdfs/catalogues/Couplings.pdf på side 28 står det om montering og demontering, altså det er meningen at det skal kunne demonteres.
At det så kan være en enkelt kobling som så svikter, ja det kan skje.

- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #24 skrivet: 30 oktober 2011, 19:53:59 »
Skall vi börja med personliga påhopp så tycker jag att vi lägga ner diskussionen direkt.

Hej Dogge!  Ja nu var det väl inga personliga påhopp som var min mening i det här fallet på något sätt utan det var väl bara en rent personlig reaktion från mig i största allmännhet, och det var dessutom inte alls riktat gentemot dig Dogge, även om jag råkade nämna det i förbifarten i inlägget till dig. :)

Mvh Raffen. 
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #25 skrivet: 30 oktober 2011, 20:19:00 »
Det måste väl ändå vara att den är flyttbar som är vitsen med QC  Sc:,h
Finns ju ingen annan anledning att använda snabbkopplingar än just på en pryl som ska vara frånkopplings/flyttbar.

Nej det handlar egentligen inte alls om detta även om man skulle kunna tro att det är på det sättet, att dessa pumpar är försedda med QC-koppling beror egentligen helt på att de skall vara extra lätta att installera och få igång av gemene man inkl lekmän inom området. Dessa pumpar med QC-kopplingarna är också i huvudsak helt avsedda att användas för endast AC-drift (påminn mig nu bara inte för den skull att alla pumpar egentligen i grunden är AC-aggregat, för det känner jag väl till sedan tidigare), för när det gäller AC-drift på de resp pumparna så är det ju inte alls frågan om de tryck som uppnås då som man normalt uppnår i en pump som istället körs förhållandevis hårt i värmedrift. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad 109an

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #26 skrivet: 30 oktober 2011, 21:07:34 »
Dessa pumpar med QC-kopplingarna är också i huvudsak helt avsedda att användas för endast AC-drift

Källa på det?
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #27 skrivet: 30 oktober 2011, 22:34:39 »
Nu har jag letat som fasen på Parker efter dessa QC-kopplingar och det är inte lätt att navigera där

men...

http://www.parker.com/literature/Sporlan/Climate%20Systems%20Literature/PDF%20files/OEM-1_Couplings_Catalog.pdf

Där förmodligen 5500-serien används när det inte är inmonterad i handske typ lösa förfyllda rör mm. och dras med fast nyckel och där är det metall mot metall tätning i frontytorna. Men då den ena metallringen är rörlig så kommer man inte ifrån en O-ringtätning långt bak, som dock är ganska skyddad. Läcktakt satt till 2.8 gram/år. Notera att läcktakten anges högre när kopplingen inte är ihopkopplad till varandra då det är flera O-ringstätningar aktiva i anslutningen medans det är 1 O-ring aktiv när det är ihopkopplad.med den lösningen så är det ytterst lite gas som får plats och kan läcka mellan kontaktytorna när det tar isär igen och samma sak med luft när det sätts ihop.

Sedan finns det en engångsvariant som heter 5700 som förmodligen är ännu tätare då dess O-ring bara används i samband med ihopsättning och därefter är det metall mot metall - är inte avsedd att tas isär igen.

Den med handske och sätts ihop och låses med hävstång kallas  RC4-series dual line.. varav dess data är skrivet i inlägget innan - dock ser man på maxtrycken där så är den egentligen inte klassad för R410A utan bara R22/R407C tryckmässigt även om det är mycket goda marginaler och förmodligen bara en formell historia  pappersmässigt att fixa till (om det inte redan är gjort). Gissar att själva anslutninsprincipen är samma som 5500.

---

Nå, nu har man blivit lite klokare och som med all anslutning så är det noga med att metallytorna som skall täta mot varandra verkligen är rena, oskadade och utan repor innan anslutningen sätts ihop.  Problemet om man har läckande QC är förmodligen att man inte har varit tillräckligt noggrann i det avseende och/eller gjort en leveranskontroll av QC med granskning under lupp av anslutningarna och reklamera vid minsta fel eller repa  då det inte alltid är slutanvändarens fel att det är skadat utan har skett tidigare i hanteringen - eller att det är en kinesisk kopia av anslutningen där man missat viktiga saker som rätt gummi i O-ringen, ytbearbetning och precision etc....   

« Senast ändrad: 30 oktober 2011, 22:42:53 av xxargs »

Loisa

  • Gäst
Loisa
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #28 skrivet: 02 november 2011, 16:20:15 »
Tack alla för era inlägg. Utvecklades till en intressant tråd det här  :D
Jag vet inte om jag blivit klokare dock. Om jag läser "Parker.com" så framgår hur man kopplar ihop och kopplar isär slangarna. När man kopplat isär dem så "Step 6
The indoor compressor unit can now be moved to another location." Står ingenting om att man måste vaccumsuga rören om man skall koppla ihop inne och uteenheten en andra gång.

Samtidigt så läser jag på en annan tråd följande (ditt inlägg Raffen).
"Givetsvis så måste även pumpar med snabbkopplingar vacuumsugas ordentligt efter en ny ihopkoppling och innan man då kör igång pumpen återigen. De här snabbkopplingarnas funktion gäller alltså bara vid ett enda tillfälle, och det är den första gången som man kopplar ihop en sådan pump. Så skall man koppla isär en sådan pump igen så är det precis samma process som gäller som på helt vanliga pumpar utan snabbkoppling."

Kan man med rimlig trygghet koppla loss QC (om man följer Parkers enkla instruktioner) för att sedan flytta enheten.....utan att behöva vaccumsuga eller på något annat sätt krånglaGivetsvis så måste även pumpar med snabbkopplingar vacuumsugas ordentligt efter en ny ihopkoppling och innan man då kör igång pumpen återigen. De här snabbkopplingarnas funktion gäller alltså bara vid ett enda tillfälle, och det är den första gången som man kopplar ihop en sådan pump. Så skall man koppla isär en sådan pump igen så är det precis samma process som gäller som på helt vanliga pumpar utan snabbkoppling???

Resten är teknik som jag inte begriper ändå!!! ::)

Loisa

  • Gäst
Loisa
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #29 skrivet: 02 november 2011, 16:27:53 »
Blev något knas med mitt klipp och klistra i mitt inlägg ovan.....så här skulle det se ut ???

Tack alla för era inlägg. Utvecklades till en intressant tråd det här 
Jag vet inte om jag blivit klokare dock. Om jag läser "Parker.com" så framgår hur man kopplar ihop och kopplar isär slangarna. När man kopplat isär dem så "Step 6
The indoor compressor unit can now be moved to another location." Står ingenting om att man måste vaccumsuga rören om man skall koppla ihop inne och uteenheten en andra gång.

Samtidigt så läser jag på en annan tråd följande (ditt inlägg Raffen).
"Givetsvis så måste även pumpar med snabbkopplingar vacuumsugas ordentligt efter en ny ihopkoppling och innan man då kör igång pumpen återigen. De här snabbkopplingarnas funktion gäller alltså bara vid ett enda tillfälle, och det är den första gången som man kopplar ihop en sådan pump. Så skall man koppla isär en sådan pump igen så är det precis samma process som gäller som på helt vanliga pumpar utan snabbkoppling."

Kan man med rimlig trygghet koppla loss QC (om man följer Parkers enkla instruktioner) för att sedan flytta enheten.....utan att behöva vaccumsuga eller på något annat sätt krångla???

Resten är teknik som jag inte begriper ändå!!!


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #30 skrivet: 02 november 2011, 17:04:02 »
Kopplingarna är stängda åt båda hållen så att säga, så inget läcker ut och ingen vakuumsugning behövs. Det är bara att flytta och koppla ihop igen.

Raffen gillar inte denna typ av värmepumpar (förmodligen för att han vill försvara sitt eget köp av en dyrare märkespump) därför skriver han osanningar kryddade med en massa förstärkningsord. Tex "Givetsvis så måste även pumpar med snabbkopplingar vacuumsugas ordentligt efter en ny ihopkoppling".

OM det är så att kopplingen inte funkar så att det blir läckage så räcker det inte med en 'vanlig' vakuumsugning, utan då måste man även fylla på nytt köldmedia.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #31 skrivet: 02 november 2011, 17:07:19 »
Detta står om kopplingarna.

How It Operates
Disconnected
When disconnected, spring-loaded
valve assemblies in the male and female
coupling halves are sealed to prevent
refrigerant loss and the inclusion of air
or foreign materials. A spring in the
male coupling half presses the bonded
poppet against sealing surface “A” of
the coupling body. Likewise, a spring
in the female coupling half presses the
sleeve against sealing surface “B” of
the stem valve head. An O-ring on the
female sleeve prevents leakage between
the sleeve and coupling body.

Det innebär att vid demontage så tätas utedelen samt slangdelen till innerdelen, du behöver således INTE vaccumsuga slangpaket eller utedel, under förutsättning att kopplingarna är hela och fungerar som avsett.

Den lilla mängd läckage som eventuellt uppstår(pys) är försummbart, jag vet hur det låter när endast 120g läker ut, och då pyser det ORDENTLIGT ex antal sekunder, så man tror det åkte ut betydligt mer.
om jag får gissa så kanske du förlorar låt säga 10-20 gram och det är försummbart.
Så flytta du pumpen.

Dogge.
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #32 skrivet: 02 november 2011, 17:08:06 »
purjo han före.. :D
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Loisa

  • Gäst
Loisa
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #33 skrivet: 02 november 2011, 18:12:11 »
Beslut är nu taget.....Pumpen ska flyttas.
Jag tackar ödmjukast för alla inlägg och guidning i denna, till en början, synnerligen förvirrade problematik :).

Ha det (varmt) o gott!

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #34 skrivet: 02 november 2011, 18:13:10 »
Kopplingarna är stängda åt båda hållen så att säga, så inget läcker ut och ingen vakuumsugning behövs. Det är bara att flytta och koppla ihop igen.

Raffen gillar inte denna typ av värmepumpar (förmodligen för att han vill försvara sitt eget köp av en dyrare märkespump) därför skriver han osanningar kryddade med en massa förstärkningsord. Tex "Givetsvis så måste även pumpar med snabbkopplingar vacuumsugas ordentligt efter en ny ihopkoppling".

OM det är så att kopplingen inte funkar så att det blir läckage så räcker det inte med en 'vanlig' vakuumsugning, utan då måste man även fylla på nytt köldmedia.

Hej Purjo!  Ja det är helt riktigt att om det blir ett läckage så räcker det inte med att vaccumsuga utan då behövs även en påfyllning av gas, och sen är det inte nog med det, om man nu t.ex skulle behöva fylla på gas så är det inte bara att fylla på lite gas och tro att det blir bra utan då måste man helt enkelt först tömma pumpen helt på gas och därefter fylla på helt ny gas igen i exakt rätt mängd enligt specen.
Nu är ju detta en operation som inte är helt lätt på dessa olika pumpar med QC-kopplingar eftersom det inte ens brukar finnas några serviceventiler på dem. F.ö så redogjorde jag ganska ärligt och uppriktigt för de 2 olika scenarior som ev kan inträffa vid en flyttning och isärkoppling av en QC-ansluten pump, och den står jag givetvis fast vid vilket innebär att det allra säkraste och bästa är att låta en dylik pump sitta kvar så länge den fungerar och det finns gas kvar i den.
Sen har du också alldeles rätt i att jag är inte spec överförtjust i dessa billigare pumpar av oftast on/off-typ och med QC-kopplingar, och det är jag nog långt ifrån ensam om förstås, du kan ju ev gärna kolla med de som har erfarenhet från pumpbranchen om du och ev andra inte skulle tro på vad jag säger. ;)
Sen det ev lilla gasläckage som skulle uppstå vid en isär och hopkoppling av en sådan här QC-ansluten pump under förutsättning att man inte skadar tätningar eller tätningytor förstås har ju ingen som helst betydelse i den stora framledes kommande konkursen som man ofta brukar säga, detta eftersom dessa pumpar normalt ändå är så pass ineffektiva redan från början att det kommer inte att märkas någon större skillnad efter en ev flyttning av pumpen enligt min mening. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad 109an

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #35 skrivet: 02 november 2011, 18:27:10 »
Det är bra när folk pratar så mycket strunt att det är uppenbart för alla och envar att det är just strunt Thumbsup
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #36 skrivet: 02 november 2011, 18:40:12 »
Citera
Hej Purjo!  Ja det är helt riktigt att om det blir ett läckage så räcker det inte med att vaccumsuga utan då behövs även en påfyllning av gas, och sen är det inte nog med det, om man nu t.ex skulle behöva fylla på gas så är det inte bara att fylla på lite gas och tro att det blir bra utan då måste man helt enkelt först tömma pumpen helt på gas och därefter fylla på helt ny gas igen i exakt rätt mängd enligt specen.

Jag skrev att man måste vakuumsuga och fylla på nytt köldmedia? Exakt hur mycket köldmedia menar du att man måste tömma ur efter att man har vakuumsugit?

F.ö så redogjorde jag ganska ärligt och uppriktigt för de 2 olika scenarior som ev kan inträffa vid en flyttning och isärkoppling av en QC-ansluten pump,

Du skrev: "Givetsvis så måste även pumpar med snabbkopplingar vacuumsugas ordentligt efter en ny ihopkoppling"
Vilka två scenarier menar du? Det verkar snarare som att du är helt säker på att man måste vakuumsuga pumpen när man har flyttat den Sc:,h

Tyvärr finns ju risken att nya medlemmar på forumet tror på det du skriver när du formulerar dig som du gör, så jag tycker du skall ha en lite mer ödmjuk inställning i frågor där du inte har full kännedom.

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #37 skrivet: 03 november 2011, 01:21:45 »
Jag skrev att man måste vakuumsuga och fylla på nytt köldmedia? Exakt hur mycket köldmedia menar du att man måste tömma ur efter att man har vakuumsugit?

Du skrev: "Givetsvis så måste även pumpar med snabbkopplingar vacuumsugas ordentligt efter en ny ihopkoppling"
Vilka två scenarier menar du? Det verkar snarare som att du är helt säker på att man måste vakuumsuga pumpen när man har flyttat den Sc:,h

Tyvärr finns ju risken att nya medlemmar på forumet tror på det du skriver när du formulerar dig som du gör, så jag tycker du skall ha en lite mer ödmjuk inställning i frågor där du inte har full kännedom.

Hej Purjo! Ja som vanligt så uttalar du dig hellre än bra tycker jag, sen är du ju nu för all del inte bara en grönsak utan du är även en gröngöling enligt min uppfattning. ;)
För att återgå till din första fråga: Hade du läst mina inlägg ordentligt innan här i tråden så hade du inte ens behövt fråga om detta eftersom jag redan har svarat på det här, dessutom trodde jag faktiskt att du redan kände till detta Purjo, men man behöver alltså tömma pumpen helt på all gammal gas, fylla på igen med helt ny gas i rätt viktmängd enligt specen för pumpen, täthetskontrollera och vaccumsuga pumpen ordentligt. Anledningen till att man behöver göra detta svarade Rickard på i en annan tråd, och det gjorde han så bra att jag inte hade kunnat svara bättre på detta själv, så det ansåg jag definitivt att han var värd ett tackpoäng för.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=42903.msg414951#msg414951

Svaret på din 2:a fråga ang vilka 2 scenarior som jag nämnde har jag också svarat på tidigare i den här tråden, hade du läst på lite och förstått vad du läser så hade detta framgått ganska klart för dig redan innan här skulle jag tro, svaret jag angav för de här 2 scenarierna finns i detta inlägg:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=44202.msg430057#msg430057

Svaret på din 3:je fråga/uppfattning är väl då att jag tycker att jag har varit väldigt ödmjuk i mina svar i den här tråden, sen har jag vare sig några krav eller förväntningar på att människor i gemen skall tro på allt vad jag säger, detta eftersom de får väl själva upptäcka förr eller senare att Raffen givetvis hade rätt. ;)

Sen rent allmänt så kan man väl fråga sig vem som egentligen är intresserad av de här billiga skräppumparna om de verkligen känner till att pumparna är av äldre konstruktion, oftast med QC-kopplingar och dessutom av on/off-typ som då ger en klart mkt sämre verkningsgrad ivf när det gäller värmedrift, däremot fungerar de alldeles utmärkt till AC-drift. :) 
En on/off-pump har ju dessutom uppstartsförluster på upp emot mellan ca 2,5- 3 minuter innan den har jobbat upp trycket igen och kan börja ge hyggligt med värme efter varje gång som den startar upp efter att ha varit i off-läge, och denna energiförbrukning har man då ingen som helst nytta av utan är givetvis helt bortkastad. En on/off-pump får man alltså ingen hyfsad värmeeffektivitet ur med mindre än att det finns ett så pass stort värmebehov i husen att pumpen får gå helt kontinuerligt isf utan off-lägen.
Om det nu skulle vara så att det finns de som inte tror på vad jag säger här så kan man väl förhoppningsvis ivf tro på de som har stor erfarenhet inom branchen: :)
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=44220.msg429845#msg429845 
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=19389.msg193821#msg193821
 
Mvh Raffen.

Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad 109an

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #38 skrivet: 03 november 2011, 19:05:54 »
Att Raffen skulle ta till sig något och verkligen svara på det man frågar är väl en utopi, lite synd eftersom  han är expert på det mesta för att inte säga allt. När argumenten tryter så är det bara att ignorera den diskussionen och dra vidare till nästa ämne och sprida kunskap.

Här är ett axplock på vad han kan

För min egen del så gör jag (utför) faktiskt det mesta f.ö, snickrar inkl husbygge, murar, målar, tapetserar, rörmokeri, elektriska arbeten, ventilation, energifrågor och luftvärmepumpar (värmepumpsforum). Har också en mkt bred kunskap och erfarenhet från ledarskap, personal & HR-frågor, lagar & avtal inom näringslivet mm, Svea rikes lag, börs och finansmarknader mm mm för att nämna något lite om mig själv.



"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #39 skrivet: 03 november 2011, 19:33:28 »
Ja, det är inte lätt att vars ödmjuk när man är en sån sjutusan till karl...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Fyrvaktaren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #40 skrivet: 13 november 2011, 22:54:03 »
Jag har själv flyttat en Coolix och kan intyga att det pyser rejält när man öppnar snabbkopplingen. Pumpen funkar dock utmärkt efter flytten, men jag skulle nog inte flytta den en till gång till, då risken är stor att gasmängden blir för liten i pumpen.

Utloggad enigma71

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #41 skrivet: 05 februari 2012, 07:47:43 »
Jag har också kopplat isär min billiga coolix och eftersom det pös så in i helvete tog jag för givet att den aldrig skulle fungera igen men nu ska jag nog prova pumpen på landet i alla fall Sc:,h   

Utloggad Timmerhus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #42 skrivet: 06 februari 2012, 13:34:13 »
Jag har också flyttat en coolix gick galant nästan inget pys. Ni är för långsamma. >:D
Har fungerat i 4-år sedan dess.
Timmerhus 285 m2,                              2 plan     tilläggsisolerat i Västmanland.Konverterat till vattenburet
 Golv -värme och radiatorer i neder- våningen.
 Över- våningen radiatorer .Borrat 200 m. Ctc ecopart 10,5. Mantlad kamin 30kw, acktank 750l med beredare och el.vvb i serie.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!