0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Men "raset" har väl inte kommit efter 3,5 år? Pumpen är väl äldre? Vad omfattade den servicen som gjordes? Det är ju inte så mycket underhåll på en VP ?
Internt läckage i kondensorn? Då pyser gasen ut till radiatorsystemet och teoretiskt skulle varmt radiatorvatten kunna läcka in till kompressorn.Med en läcksökare bör man kunna kolla om det är köldmedium eller luft i radiatorerna.
Pumpen var ny när den installerades hösten 2014. Servicen omfattade en massa tryckmätningar, filterrengöring och annat (se bifogad bild). Firman vi tecknade serviceavtal med har två typer av service; "Bas"- och "Total"-service och vi valde Total eftersom det var första gången pumpen servades.
Kopplade dom upp något manometerställ och mätte tryck och temperaturer i kylkretsen?
Håller med tipo874 om att ett internt köldmedieläckage låter som ett troligt scenario.OM jag får gissa så innebär det totalhaveri, slut gas, skadad kompressor och kraftigt kontaminerad kylkrets.Värmeväxlare, kompressor, torkfilter och expansionsventil behöver bytas, kostar troligen lika mycket, eller mer - som att byta ut hela värmepumpen.Jag ser det där som ett försäkringsärande där försäkringsbolaget står för större delen av kostaden, avskrivningen borde väl inte vara mer än ca 30%.Kan borde kosta er runt 20 000 kr som mest att få en helt ny värmepump kan jag tycka.Mitt råd är alltså att ni kontaktar försäkringsbolaget, helst innan ni tar dit företaget som ni har avtal med (om inte deras inspektioner ingår gratis i avtalet).
Trygghetsförsäkring upp till 18 år (alternativt 16 år - beroende på typ av värmepump)När du som privatperson köper en värmepump från Thermia ingår en trygghetsförsäkring. Thermias trygghetsförsäkring täcker hela värmepumpen, och innehåller åskskydd som gäller redan från installationsdagen. De första sex åren är kostnadsfria och du väljer sedan själv om du vill förlänga försäkringen - ett år i taget - upp till totalt 18 år för berg-/jord-/sjövärmepumpar och upp till totalt 16 år för luft/vatten och luft/luft-värmepumpar. Erbjudande om förlängning skickas ut i god tid varje år innan din försäkring gått ut.Trygghetsförsäkringen är ett komplement till din hem-, villa- eller fritidshusförsäkring. Din ordinarie försäkring ersätter kostnaderna i samband med maskinskada, med avdrag för självrisk och eventuell värdeminskning. Trygghetsförsäkringen* går in och ersätter dig för detta avdrag. Det är viktigt att kontrollera så att maskinskada verkligen ingår i din nuvarande försäkring. Om inte, lägg till det!*Trygghetsförsäkringen träder i kraft när skadebeloppet är högre än självrisken i din ordinarie försäkring.
Vid en skada som täcks av hemförsäkringen är det viktigt att försäkringsbolaget ger OK för dig att ta hem någon som felsöker, ofta har de speciella företag som de har avtal med, men ibland kan du själv välja.OM gratis felsökning inte ingår i ditt avtal med firman som du har avtal med så kan du behöva betala för besöket, och det är inte säkert att försäkringsbolaget står för den kostnaden även om det är troligt.Nu vet jag ju inte vad som ingår i ditt serviceavtal, men om felsökning OCH gratis åtgärd ingår så är det ju ett guldavtal du sitter på, troligen är det enda avtal du har ett avtal om att de skall serva din värmepump med vissa intervaller, inte reparera eller garantera funktion utan kostnad för dig.
Katastrof är det om frun krockar och dör, eller om barnen blir överkörda.En värmepump som havererar är ovanligt, men det händer.En liten katastrof kan man väl säga.
Vid närmare eftertanke så kanske ni klarar er helt skadeslösa, jag kollade upp det här med garantier på Thermia och på deras hemsida finns följande att läsa, så om installationen gjort korrekt med alla papper i ordning så borde ni ha 6 års fullt skadeskydd.
Det är nästan så man hoppas att pumpen är en "total write off" så vi får en ny bara för att Thermia ska få sig en näsbränna
Sen är frågan om Thermia kan lastas för ett kompressorhaveri.
Näsbränna? Thermia skulle naturligtvis inte elda upp de tusentals kronor som de tjänat på att sälja 2 pumpar till dig och alltså inte alls bränna nosen.
Det är Termia som valt ut underleverantörer och därefter sålt en komplett pump till mig. Därför ligger fulla ansvaret på dem gentemot mig som slutkonsument, så länge installation och drift har skett enligt deras anvisningar.
Sämre försäkring på farsans Nibe som troligen fick sig av åskan (enbart pump och ADSL modemet gick sönder) där kalaset kostade 10000 i självrisk på en några månader gammal pump.
NIBE TRYGGHETSFÖRSÄKRING – FÖR DIG SOM PRIVATPERSONNär du köper en ny värmepump från NIBE ingår tre års garanti och sedan tre års NIBE Trygghetsförsäkring. Det vill säga totalt 6 år med full trygghet. FÖRLÄNG DIN TRYGGHETHar du en bergvärme- eller frånluftsvärmepump har du möjligheten att förlänga din trygghetsförsäkring upp till 18 år från installationsdatum, och upp till 16 år om du har en luft/luft- eller luft/vattenvärmepump.År 1–3: GarantiÅr 4–6: Hemförsäkring och NIBE TrygghetsförsäkringÅr 7–16 eller 18: Möjlighet att förlänga din Trygghetsförsäkring årsvis
Sen kan det naturligtvis handla om renlighet och annat när man monterar ihop alla delar i köldmediekretsloppet men det behöver som sagt inte vara Thermias fel att kompressorn havererade.
Där kanske man kan tycka att värmepumptillverkarna borde ha lärt sig vilka fabrikat av växelventiler som inte ska användas.
Min danfoss blev också utbytt direkt då tanken läckte. De skickade först tom fel pump som fick stå ute tills de hämtade den och levererade rätt. Tycker synd om någon fick den pumpen som stod ute i -10 - -15 i en vecka, men skrev med FETA bokstäver frostskadad på emballaget.
Om det var en ny pump så borde den inte ta skada av att stå i minusgrader?
Nu har pumpen precis felsökts och det har konstaterats att kompressorn är slut. Killen uteslöt först att mjukstarten var trasig vilket var jourkillens teori över telefon och pluggade sedan in matningen till kompressorn (jag hade dragit ur dem på uppmaning av jourkillen) och sa direkt, ja kompressorn är rökt. Vad jag uppfattade kollade han inget mer, men som lekman kikandes över axeln uppfattar man inte alltid alla steg i felsökningar. Jag nämnde det här att det börjat gurgla om radiatorsystemet i samband med haveriet och frågade hur det kan hänga ihop. Det hade han inget direkt svar på, men sa att om värmeväxlaren gått sönder så borde trycket i radiatorsystemet blivit så högt att tryckvakten löst ut och radiatorvatten sprutat ur skvallerröret vid expansionskärlet. Det har det inte gjort och manometern visar på lite drygt 1 bar, så han sa att det var uteslutet att det skulle vara felet. Vi resonerade oss fram till att det kanske funnits någon latent luftficka någonstans i systemet som ruckats i samband med haveriet och att pumpen nu kör på tillsats hela tiden, och att det är den luften som far omkring innan det hittar högsta punkten igen. Jag får lufta raddarna när kompressorn är bytt.Tack för alla inlägg hittills, jag håller tråden uppdaterad med vad som händer i ärendet.Nu väntar vi spänt på att kompressorn ska bytas ut (förhoppningsvis inom två veckor) och hur de två försäkringsbolagen hanterar detta. Håll tummarna för oss!
Min uppfattning är fortfarande att kylkretsen läcker.Du har inget rör till golvbrunn från säkerhetsventilen vid expansionkärlet?OM du har det kan det ju vara svårt att veta om det tryckts ut vätska...
Än är det inte klart eftersom det ekonomiska kvarstår. Thermia har heller inte varit inblandad i frågan annat än att de levererat en produkt som inte hållit vad de lovat, så jag tycker inte att det är så bra jobbat av dem.Servicefirman har dock skött sig väldigt bra så här långt, och om deras reparationsrapport gör att allt går smidigt med försäkringsbolagen så har vi inget att anmärka på dem. Om det skulle bli problem med försäkringsbolagen så får Thermia visa vad de går för.
Det skulle vara kul att veta vad kalaset kostade (dvs hur mycket betalt servicefirman fick).
...ett tips från mig är att läsa konsumentköplagen en extra gång så du vet vart du ska rikta dina krav om det krånglar.
Än är det inte klart eftersom det ekonomiska kvarstår. Thermia har heller inte varit inblandad i frågan annat än att de levererat en produkt som inte hållit vad de lovat, så jag tycker inte att det är så bra jobbat av dem.
Vad menar du t. ex. att de lovat som de inte hållit?
Hej Paxman.Det var länge sedan jag var in på det här forumet, men när jag nu loggade in för att kolla om det var någon ide att betala tilläggsförsäkringen kom den här tråden upp.Jag känner mycket väl till problem med tjutande värmepump som jag drabbades av vid nyinstallation av min Thermiapump november 2013.Jag fick stimma en del med Thermia innan det så småningom löstes efter diverse besök av Thermias tekniker, men framförallt att min lokala VVS-firma där jag köpt grejorna var väldigt måna om att det skulle lösas, sant att de tryckte på mot Thermia för att hitta en lösning.Länken går till mina problem och som löstes så småningom. https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=49386.msg556402#msg556402
...(fast nu brakar den väl ihop när jag skriver så)