Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Inställningar Daikin bergvärmepump  (läst 4702 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bergvärme2016

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Inställningar Daikin bergvärmepump
« skrivet: 18 januari 2017, 21:58:30 »
Hej!!!
Har en bergvärmepump sedan maj 2016 som går mycket bra men trotts det undrar jag följande:
1) Inom vilka temperaturer kan man ställa in värmekurvan.
Då tänker jag i första hand hög och låg yttertemp?
2) Finns möjligheten att "knäcka" kurvan?
3) Har den trådbundna (EKRTWA) och den trådlösa rumsgivaren (EKRTR1) samma arbetssätt dvs. endast on/off av Vp. I annat fall vad skiljer i deras funktionssätt.
4) Vilken typ av "värmeavgivare" är ett radiatorsystem med 18 st radiatorer och 2 golvslingor (okända längder ingjutna i källargolv). Detta för inställning i översiktinställningar 09-ob snabb/långsam.
5) Är Cp`n på kalla sidan varvtalsstyrd?
6) Kompressorn går ca 22 timmar/dygn och har ca 4 starter. Är detta normalt?
7) Har ställt om Vp`till 13 kw då den inte orkade leverera Fl-börvärde när det var kallt. Vp`n drog då kontinuerligt 3.22 kW. Nu har jag sett att den kan dra drygt 5kW vid vv-beredn. Det har inte varit så kallt ännu efter omställningen så jag vet inte hur mycket den kommer att dra vid full rumsvärmeproduktion.
 Ã„r det nÃ¥got som man skall tänka pÃ¥. Vp`n stÃ¥r i pannrum i källaren sÃ¥ ev. störande ljud vid högre kompressorvarvtal är inte nÃ¥got problem.
Bergvärme 2016

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inställningar Daikin bergvärmepump
« Svar #1 skrivet: 19 januari 2017, 12:46:09 »
Hej!!!
Har en bergvärmepump sedan maj 2016 som går mycket bra men trotts det undrar jag följande:
1) Inom vilka temperaturer kan man ställa in värmekurvan. Lägsta temp = -40C, högsta temp = +25C (utomhustemp)
Då tänker jag i första hand hög och låg yttertemp?
2) Finns möjligheten att "knäcka" kurvan? Ja, den är redan knäckt kring nollgradigt för att passa radiatorer.
3) Har den trådbundna (EKRTWA) och den trådlösa rumsgivaren (EKRTR1) samma arbetssätt dvs. endast on/off av Vp. I annat fall vad skiljer i deras funktionssätt. De är båda termostater, ej givare. Det finns ingen skillnad på dem mer än just det trådlösa.
4) Vilken typ av "värmeavgivare" är ett radiatorsystem med 18 st radiatorer och 2 golvslingor (okända längder ingjutna i källargolv). Detta för inställning i översiktinställningar 09-ob snabb/långsam. Det är långsamma avgivare
5) Är Cp`n på kalla sidan varvtalsstyrd? Nej, vi har turbulent flöde som standard.
6) Kompressorn går ca 22 timmar/dygn och har ca 4 starter. Är detta normalt? Det går inte att svara på då det beror på manga faktorer. Dock så är det låga värden du har. Ser bra ut. Annars så behöver du inte bry dig om antal starter då en inverter har en helt annorlunda startkarakteristik än en on/off compressor.
7) Har ställt om Vp`till 13 kw då den inte orkade leverera Fl-börvärde när det var kallt. Vp`n drog då kontinuerligt 3.22 kW. Nu har jag sett att den kan dra drygt 5kW vid vv-beredn. Det har inte varit så kallt ännu efter omställningen så jag vet inte hur mycket den kommer att dra vid full rumsvärmeproduktion. Den kommer att dra mer eller mindre baserat på din framledningstemperatur (jämfört med VV laddningen)
 Ã„r det nÃ¥got som man skall tänka pÃ¥. Vp`n stÃ¥r i pannrum i källaren sÃ¥ ev. störande ljud vid högre kompressorvarvtal är inte nÃ¥got problem.   Nix, bara njut av maskinen.
Bergvärme 2016/ Häls Daikin

Utloggad Bergvärme2016

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inställningar Daikin bergvärmepump
« Svar #2 skrivet: 19 januari 2017, 17:51:48 »
Tack för snabbt svar.

1)  MÃ¥ste dock fÃ¥ ett förtydligande om "knäckning" av värmekurvan.  Är det inställningar i 0d-03 "Kompensation av framledningstemperatur" som innebär "knäckningen av värmekurvan"?  I mina inställningar har den parametern värde 0 : Ingen. Där finns däremot fyra alternativ (1 tom 4) med 2 och 4 graders höjning i temperaturintervallen -2  °C till +2 °C. Om detta är olika knäckningar (justeringar av värmekurvan) sÃ¥ mÃ¥ste jag väl ändra värdet pÃ¥ denna parameter för att fÃ¥ önskad effekt pÃ¥ kurvan?

2)  A.8 (0c-07) "Hur bestäms framledningstemperaturen i huset?". Där finns 0:Framledningstemp, 1:Extra rumsgivare och 2: Rumsgivare.   Aktuell inställning är 1: Extra rumsgivare 
Däremot i A.8 (0c-08) "Vilken typ av extra givare är ansluten" finns alternativen 0:Nej, 1:Utegivare, 2:Rumsgivare.   Aktuell inställning är 0: Nej
Är dessa inställningar rätt?

3)  Om jag, när det är väldigt kallt, vill fÃ¥ veta om värmepumpen gÃ¥r pÃ¥ högsta effekt, vilken strömförbrukning har den dÃ¥. Jag har en separat el-mätare för enbart värmepumpen (inkl. cirkulationspumparna).
Har som jag nämnde i föregående inlägg ställt om till den högre frekvensen (13kW).

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inställningar Daikin bergvärmepump
« Svar #3 skrivet: 19 januari 2017, 21:48:01 »
Tack för snabbt svar.

1)  MÃ¥ste dock fÃ¥ ett förtydligande om "knäckning" av värmekurvan.  Är det inställningar i 0d-03 "Kompensation av framledningstemperatur" som innebär "knäckningen av värmekurvan"?  I mina inställningar har den parametern värde 0 : Ingen. Där finns däremot fyra alternativ (1 tom 4) med 2 och 4 graders höjning i temperaturintervallen -2  °C till +2 °C. Om detta är olika knäckningar (justeringar av värmekurvan) sÃ¥ mÃ¥ste jag väl ändra värdet pÃ¥ denna parameter för att fÃ¥ önskad effekt pÃ¥ kurvan?
Japp, fabriksinställning är 3 på denna. Vem har ändrat värdet ?
2)  A.8 (0c-07) "Hur bestäms framledningstemperaturen i huset?". Där finns 0:Framledningstemp, 1:Extra rumsgivare och 2: Rumsgivare.   Aktuell inställning är 1: Extra rumsgivare  Fel, skall vara 0 om du kör med utomhusgivare.
Däremot i A.8 (0c-08) "Vilken typ av extra givare är ansluten" finns alternativen 0:Nej, 1:Utegivare, 2:Rumsgivare.   Aktuell inställning är 0: Nej
Är dessa inställningar rätt? Ja, denna inställning har inget med den vanliga utegivaren att göra.

3)  Om jag, när det är väldigt kallt, vill fÃ¥ veta om värmepumpen gÃ¥r pÃ¥ högsta effekt, vilken strömförbrukning har den dÃ¥. Jag har en separat el-mätare för enbart värmepumpen (inkl. cirkulationspumparna).
Har som jag nämnde i föregående inlägg ställt om till den högre frekvensen (13kW).Går ej att tala om då det beror på last, brine och framledningstemperatur. Räkna dock med max 5 kW vid VV laddning.

Mvh
Daikin

Utloggad Bergvärme2016

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inställningar Daikin bergvärmepump
« Svar #4 skrivet: 20 januari 2017, 12:15:19 »
Lite fakta om installation och felhantering 2016.
1)   9/5 - 10 /5  "Snygg" installation av värmepump (Värmepumpcenter i Gävle).
2)   29/6 - 8/7  diverse Ã¥tgärder av (servicebesök och kontakter med Daikin support) Mattias Edqvist  Värmepumpservice AB (Installatören) pÃ¥kallat pga att 3-vägsventilen stod kvar i vv-läge (cp gick för fullt med blockering av rumsvärmeprod. som följd).
Resultat: Byte av kretskort (kommer från Belgien).
3)   13/7 byte av kretskort av Magnus pÃ¥ Vpc (installatören) som startar upp anläggningen i samrÃ¥d med Daikin support (Magnus har inte jobbat sÃ¥ mycket med produkten och är osäker).  Jag meddelar installatören att jag inte anser att anläggningen är tillfredsställande levererad.
4)   19/7 Larm om "Legionellaprogrammet har ej slutförts korrekt"
5)   Serviceesök av Mattias (Vpc) som ställer om till "Extra rumsgivare", tar bort Legionellakörningen och höjer vv-temp till 55 °C.
6)   2/9   3-vägsventilen stannade Ã¥ter i vv-läget och blockerade rumsvärmen. Meddelade Mattias (Vpc) och slog av värmepumpen.
7)   9/9   Läget oförändrat dÃ¥ Mattias kommer och har ett "lååångt" samtal med Er "Johan" pÃ¥ supporten. FÃ¥r besked att detta är ett sällsynt fel som endast förekommit 4-5 ggn tidigare. Ã…tgärd: Byte av kretskort (igen) samt kontrollpanel.
8)   20/9   Mattias har med sig bÃ¥de kretskort och manöverpanel, men byter bara manöverpanelen (till att börja med) vilket är enklare och dÃ¥ kretskortet redan tidigare bytts. "Överblivna" delar skall ha returnerats till Er.
Anläggningen startades upp och har därefter fungerat.

Kompletterar med att anläggningen regleras med en trådbunden rumsgivare med beteckningen EKRTWA (on/off-termostat).

Jag har inte ändrat någon inställningen i (Od-03) utan det värdet (0) fanns med i antingen kretskortet eller manöverpanelen. Efter att jag gjort de ändringar som anvisats i föregående meddelande verkar värmepumpen fungera som tidigare, men med "lite högre" framledningstemp. än tidigare.
Ursäkta "smilyen" men jag får inte bort den.
Hälsningar
Bergvärme 2016

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!