Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skillnad pÃ¥ cs -NE9nke och cs-CE9nke  (läst 8690 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad drik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Skillnad på cs -NE9nke och cs-CE9nke
« skrivet: 28 augusti 2013, 10:22:06 »
Hej

Som topic lyder.... Vad är skillnaden? Är det prisvärt att köpa NE modellen? Är det nån kvalitetsskillnad?

Tack för svar:)
Göteborg, 1 1/2 plan 110 m2 med deluppvärmd källare. Byggår 1924, tegelfasad påhängd -67. Treglasfönster. 20 cm sågspån på vinden. Nibe F1245-6kW!

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Skillnad på cs -NE9nke och cs-CE9nke
« Svar #1 skrivet: 28 augusti 2013, 12:12:38 »
Högre högsta uteffekt.
Högre COP och SCOP
Quiet mode
Underhållsvärme
Hot Start
Vinteranpassad från fabrik

Detta är några av fördelarna med HE9.

Jag skulle nog valt den dyrare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Skillnad på cs -NE9nke och cs-CE9nke
« Svar #2 skrivet: 28 augusti 2013, 15:17:59 »
Hej

Som topic lyder.... Vad är skillnaden? Är det prisvärt att köpa NE modellen? Är det nån kvalitetsskillnad?

Tack för svar:)

Båda har samma maxeffekt. NE något bättre COP än CE.
Men det som är köpvärt just nu är HE9NKE som man får för under 12k nu när HE9PKE kommit.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Skillnad på cs -NE9nke och cs-CE9nke
« Svar #3 skrivet: 29 augusti 2013, 07:34:20 »
Enligt Polarpumpens hemsida har CE 5.0 kW och NE 5.4 kW maxeffekt.
Var har du tittat på maxeffekterna?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Skillnad på cs -NE9nke och cs-CE9nke
« Svar #4 skrivet: 29 augusti 2013, 08:01:19 »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Skillnad på cs -NE9nke och cs-CE9nke
« Svar #5 skrivet: 29 augusti 2013, 08:11:58 »
LMG har fel uppgifter om max effekten på sitt enskilda produktblad när det gäller CE9 som ska vara 5kW
Om du klickar på "produktfolder" så kommer alla modeller upp och där är det rätt effektuppgifter.

Det som skiljer som inte framgår i produktbladen är att CE har kapilärör och NE och övriga modeller har elektronisk expansionsventil om nu någon absolut inte vill ha kapilärör.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Skillnad på cs -NE9nke och cs-CE9nke
« Svar #6 skrivet: 29 augusti 2013, 08:16:25 »
Det går fan inte att lite på nån längre. Skulle va dig då TS C. Kanske. ;)

Men jag skulle inte jämfört dem två när HEn finns för under 12.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Skillnad på cs -NE9nke och cs-CE9nke
« Svar #7 skrivet: 29 augusti 2013, 08:27:45 »
Tryckfelsnisse som härjar runt ibland och ställer till det  :)

HE9 är bra prissatta nu men drik kanske har satt en lägre budget eller har en väldigt liten yta att värma sÃ¥ han/hon inte kan räkna med att "tjäna tillbaka" prisskillnaden pÃ¥ en modell som kostar ca 2-3000:- mer under överskÃ¥dlig tid med sin förbrukning även om det är lite högre effekt och  effektivitet.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Skillnad på cs -NE9nke och cs-CE9nke
« Svar #8 skrivet: 29 augusti 2013, 08:50:05 »
Ja, jo givetvis, så kan det vara. Såg först nu att drik redan hade en vp dessutom.

Min egen kommentar om valet är färgat av vad jag själv tittat på och hänger ihop med vad he9nke visade hos SP med cop 4,8 vid +2 grader.

Utloggad drik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Skillnad på cs -NE9nke och cs-CE9nke
« Svar #9 skrivet: 29 augusti 2013, 18:48:18 »
Tryckfelsnisse som härjar runt ibland och ställer till det  :)

HE9 är bra prissatta nu men drik kanske har satt en lägre budget eller har en väldigt liten yta att värma sÃ¥ han/hon inte kan räkna med att "tjäna tillbaka" prisskillnaden pÃ¥ en modell som kostar ca 2-3000:- mer under överskÃ¥dlig tid med sin förbrukning även om det är lite högre effekt och  effektivitet.

Exakt så ligger det till! Huset som ska värmas är bara på 30m2... Jag tyckte CE´n verkade vara mest bangforthebuck. Sen verkar den ganska tyst också.


Så vad tror ni? Kan man räkna hem en NE-modell? Huset drar väl el (ink hushållsel och vvb) på 7000kWh/år ungefär....
Göteborg, 1 1/2 plan 110 m2 med deluppvärmd källare. Byggår 1924, tegelfasad påhängd -67. Treglasfönster. 20 cm sågspån på vinden. Nibe F1245-6kW!

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Skillnad på cs -NE9nke och cs-CE9nke
« Svar #10 skrivet: 29 augusti 2013, 19:43:31 »
Du får nog precisera lite mer vad det är för summor som du har fått på dom olika modellerna så man har något mer att utgå ifrån.
Är det 5 års garanti på båda modellerna om det är olika leverantörer ?
Har den ena har 2 års garanti + en kompressorgaranti på 5 år via paralellimport och den andra återförsäljaren har 5års garanti via dom auktoriserade Svenska distributörerna så får man ta med det i prisjämförelsen också.
Vill du hålla en underhållsvärme på +8 / +10 så har inte CE modellerna den funktionen.

7000kW är inte så mycket att spara in på och payoff tiden kommer bli ganska lång så en lång garanti känns då ännu viktigare.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Skillnad på cs -NE9nke och cs-CE9nke
« Svar #11 skrivet: 30 augusti 2013, 06:28:21 »
drik; Man kan fÃ¥ betala en tusing mer för en CE än en HE. Det du citerar av TS C rör HE, inte NE. Det blir rörigt för min klena skalle!  :)

När jag läste tråden första gången trodde jag valet var mellan NE och HE. Sen läste jag ämnet igen och såg att det stod CE. Även Rickard skrev HE så jag trodde han gjorde samma misstag som jag. Jag har aldrig tittat åt CE. Nu när jag kollade i servicemanualen så är det så som TS C skriver, kapillärrör på CE. Eftersom CE och NE knappt skiljer i pris (normalt) så finns det ingen anledning att jämföra dessa två? Eller har jag missat nåt?

Du ska täcka 7000kWh minus hhel o vv? Är pris, garantier eller märket som är viktigast?

Utloggad drik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Skillnad på cs -NE9nke och cs-CE9nke
« Svar #12 skrivet: 30 augusti 2013, 18:49:03 »
Du får nog precisera lite mer vad det är för summor som du har fått på dom olika modellerna så man har något mer att utgå ifrån.
Är det 5 års garanti på båda modellerna om det är olika leverantörer ?
Har den ena har 2 års garanti + en kompressorgaranti på 5 år via paralellimport och den andra återförsäljaren har 5års garanti via dom auktoriserade Svenska distributörerna så får man ta med det i prisjämförelsen också.
Vill du hålla en underhållsvärme på +8 / +10 så har inte CE modellerna den funktionen.

7000kW är inte så mycket att spara in på och payoff tiden kommer bli ganska lång så en lång garanti känns då ännu viktigare.

Jag ska köpa pumpen på bauhaus och tänker mig en installation av polarpumpen. Har mailat de båda men inget svar så jag vet inte vad det är för garantier...... Nån här kanske vet vad installatörerna på polarpumpen ger för garanti på installationen? Jag antar att Bauhaus lämnar 5 års kompressorgaranti.

Med prisgaranti på bauhaus kostar ce9nke under 7000kr. Ne9nke kostar 8900kr.
Installationen kostar i båda fallen 2800kr ink rot.

Då totalpriset hamnar under 10000kr på ce känner jag att en extragaranti för 5000kr/5år (eller vad det nu kostar) inte är riktigt motiverat.


« Senast ändrad: 30 augusti 2013, 19:02:55 av drik »
Göteborg, 1 1/2 plan 110 m2 med deluppvärmd källare. Byggår 1924, tegelfasad påhängd -67. Treglasfönster. 20 cm sågspån på vinden. Nibe F1245-6kW!

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Skillnad på cs -NE9nke och cs-CE9nke
« Svar #13 skrivet: 30 augusti 2013, 19:43:27 »
Citcop kör en del bra priser på Panasonic på någon kampanj så kika på www.citcop.se , tror den slutar imorgon
Då har du 5 års garanti via Svensk distributör och en leverantör om något skulle krångla.

Varför krångla till det med att köpa maskinen på ett ställe och installation på ett annat om det nu inte skiljer stora pengar ?
Har du otur kommer dom skylla på varandra vid ett evetnuellt fel på installation eller maskin !

 5000:- mellan en Panasonic med en 2Ã¥rig garanti och 5Ã¥rig garanti brukar det inte vara vad jag vet ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad drik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Skillnad på cs -NE9nke och cs-CE9nke
« Svar #14 skrivet: 03 september 2013, 04:36:44 »
Citcop kör en del bra priser på Panasonic på någon kampanj så kika på www.citcop.se , tror den slutar imorgon
Då har du 5 års garanti via Svensk distributör och en leverantör om något skulle krångla.

Varför krångla till det med att köpa maskinen på ett ställe och installation på ett annat om det nu inte skiljer stora pengar ?
Har du otur kommer dom skylla på varandra vid ett evetnuellt fel på installation eller maskin !

 5000:- mellan en Panasonic med en 2Ã¥rig garanti och 5Ã¥rig garanti brukar det inte vara vad jag vet ?

Citcop har ju också prisgaranti så jag ska kolla med dom och se vad dom säger....

Jag har dock inte blivit klok på om det är ce eller ne som gäller?
Göteborg, 1 1/2 plan 110 m2 med deluppvärmd källare. Byggår 1924, tegelfasad påhängd -67. Treglasfönster. 20 cm sågspån på vinden. Nibe F1245-6kW!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!