0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Att COP skulle vara sämre på dessa tror jag inte på, eftersom de producerar radiatorvattnet till rätt temp utan svängningar som en on/off gör.
Jo det låter ju vettigt. MEn säg att jag vill klara av tempen ner till -25 - to be on the safe side. Då kan jag inte köra med en enkel standardlösning/vp om jag förstår dig rätt? Dvs vad händer om jag i stockholm väljer en diplomat som klarar -25 utan tillskott? Vart går den här till synes magiska gränsen då jag får 0 eller endast ett fåtal el-tillskottstimmar?
Nibe 1150/1250 och IVT X11/X15 har funnits ett tag på marknaden så barnsjukdomarna borde vara borta nu.
Jo det låter ju vettigt. MEn säg att jag vill klara av tempen ner till -25 - to be on the safe side. Då kan jag inte köra med en enkel standardlösning/vp om jag förstår dig rätt?
Den största frågan här är, vad kostar strömmen om 5-10 år, mindre? Tveksamt.Det blir ju inte så mkt dyrare med en eller strl VP inte på en 150K affär 150 eller 160 Spelar mindre roll eller hur.Ingen av er skulle ju köpen en bil utan AC för att den 10K billigare. Om strömmen blir billigare så kanske man kan forsätta dimensinera som man gjort tidigare, men tjuvarna lär nog inte sänka priset.
argumenten för överkapacitet köper jag med hull och hår!att köpa några storlekar större vp är ju som du säger ingen kostnad i sammanhanget. hade labold kunnat ha en 12kw i sitt system utan andra ändringar?
ok så att så länge volymen håller sig kring de 30/kw så är man utifrån anläggningens perspektiv inte överdimensionerad, även om man är det utifrån husets perspektiv.
Det blir ingen super överdimensionering. För att en VP ska ge 10 kw vid 55 eller 60 grader fram så måste det vara en 12-14 kw VP. Annars ger den inte dem 10 vi vill ha. Och vill vi ha 12 så är vi nästan uppe på det som kallas 20 kw VP. Detta är ni med på va?
jag köper allt detta som alla sägeren större panna är bra men man måste se till att det finns vatten nog i systemet. detta och priset är de två största nackdelarna?
Varför skulle det vara ett sämre system Labold Förklara det är du snäll, för jag förstår det inte.
Och det blir inga frekventa start och stopp, inte om man kopplar det rätt
mjukstartar inte thermia? är start stop ett problem 2011?
Den som installerar har funktions ansvar Labold. Så när man väljer en VP som har 130% i effektäckning tex så skapar funktionsansvarig dom drift förutsättningar som krävs . Och i alla såna installationer är det termostater på alla raddar utom en. Då är installationen rätt gjord och det fungerar perfekt med en on off pumpCocacolaFull effekts dimmade VP system det är kärlek
Den som installerar har funktions ansvar Labold. Så när man väljer en VP som har 130% i effektäckning tex så skapar funktionsansvarig dom drift förutsättningar som krävs .
Nu börjar man undra vad ni gör för mystiska dragningar? Skulle flödet avstanna för att man kopplar bort alla radiatorer?Flödet forsätter i alla fall i mina dragningar.Runt....Runt. Förklara gärna för en okunnig.
Smurfen , de stänger ju inte samtidigt för en av dem har ingen termostat.Labold. Kunden får som han vill. Jag personligen skulle bygga mitt system på det sättet. Då kan jag bygga ut, fortum kan klippa strömmen i 2 timmar, jag har pulver att dra på när strömmen kommer tillbaka. 'Du verkar leva i en illusion att det blir dubbelt så dyrt, det blir det inte. Det skiljer inte mkt mellan storlekarna och vi pratar 20- 30m mer hål. Tanken åker vi nog på även med ditt system, så den blir ingen fördyrning.Visst kan man göra en snål variant. Men då blir man en av dem som sitter här och klagar att deras VP inte orkar till mer än -5. Det skulle inte jag vilja, för jag har det så nu och det kostar MKT i spets och då stoppar jag in en större VPOm mitt hus vill ha 10kw vid 55 grader fram vid DUT, ja då skulle jag vilja na en som gav 12 vid samma tillfälle.Sen kan tjuvarna komma med sin effekt taxor och vad dem vill, jag förbrukar så lite som är möjligt utan att köra ved och det vill man kanske inte syssla med i Stockholm.Så tycker jag Labold, rätt eller fel? Det får var och en bestämma själv. Detta är vad jag bygger till mig och det ska vara klart till nästa vinter
Kan inte låta bli. Jag har dragit rör för radiatorer till flera hus. Då har jag dragit två eller fler slingor med avstick till raddarna. Alltid med termostater. Flödet genom slingorna funkar ju så länge cp går. Jag tänker ha termostater på alla radiatorer i min nya installation.Stort hus alla rum används inte jämt. Med en acktank blir det väl inga problem? Återkommer i en annan mer relevant tråd.
Smurfen om det står att jag missar målet så är det väl till mig,eller
OK
... då blir man en av dem som sitter här och klagar att deras VP inte orkar till mer än -5. Det skulle inte jag vilja, för jag har det så nu och det kostar MKT i spets och då stoppar jag in en större VP
Du verkar leva i en illusion att det blir dubbelt så dyrt, det blir det inte. Det skiljer inte mkt mellan storlekarna och vi pratar 20- 30m mer hål. Tanken åker vi nog på även med ditt system, så den blir ingen fördyrning.
Om mitt hus vill ha 10kw vid 55 grader fram vid DUT, ja då skulle jag vilja na en som gav 12 vid samma tillfälle.Sen kan tjuvarna komma med sin effekt taxor och vad dem vill, jag förbrukar så lite som är möjligt utan att köra ved och det vill man kanske inte syssla med i Stockholm.
Så tycker jag Labold, rätt eller fel? Det får var och en bestämma själv. Detta är vad jag bygger till mig och det ska vara klart till nästa vinter
Är det jag som hjälpt dig med texten i din profilbild
Riktigt otrevlig ton på ditt inlägg, vad ska det vara bra för
Så vi kanske satsar 10 K till och slipper att någonsin köpa spets, det tycker jag är en fördel. Men det tycker inte du alltså.
En special koppling blir INTE dyrare för det handlar bara om HUR man kopplar. Och om installatören har varit med ett tag så kan han några trix ALLTSÅ INGEN MER KOSTNAD.
Som vanligt lär man sig sjukt mycket på detta forum. Jag säger inte nödvändigtvis att jag därmed vet bättre vad jag ska göra. Ju mer jag lär mig desto fler möjligheter öppnar sig
Det roland säger om inbyggda vvb är ju intressant. Så om jag kopplar en 180l vvb till BV pannan så blir det effektivare än om motsvarande volym är integrerad? Gäller detta även maskiner såsom G2?
Också intressant att läsa detta om snitt-uttag ur energibrunnen över året påverkar brunnen olika beroende på hur stor maskinen är. Det kan alltså läggas till hela start/stop "problematiken" gissar jag. Inneber detta, Roland, att en inverterstyrd maskin är optimal utifrån ett energibrunnsperspektiv genom att den kan gå ner i effekt? Då borde man, allt annat lika, behöva en grundare brunn med en inverterstyrd pump.
Jag gissar att jag är heltäckande vid 12kw om borrhålet är bra nog och radiatorsystemet tillräckligt låg temp. Så egentligen borde jag ha 16kw.. två borrhål
Det blev ett missförstånd där. Vad jag menade var att har man en viss värmeväxlaryta, antingen i form att ett borrhål eller en mantlad varmvattenberedare, och ökar den överförda effekten så blir temperaturfallet över värmeväxlaren större. Det kostar i form av el till kompressorn. Snittuttaget i det här fallet är över timmar, inte över året. Antag av vi har man en pump som går en timme och sedan vilar en timme och jämför den med en pump med halva effekten som går kontinuerligt. Medeleffektutaget från berget är detsamma. Ca 1/3 av totala temperaturfallet ligger i borrhålet. Den kraftigare pumpen hinner på en timme tömma borrhålet på värme rätt ordentligt. Temperatursänkningen i slangen och vattnet i borrhålet blir så stor att den kraftigare pumpen kommer att arbeta med en lägre temperatur på ingående köldbärare än den svagare pumpen. Kommer man ner på cykeltider på en kvart eller så blir det ingen skillnad mellan en kraftig och en svag pump för då är man nere på ungefär den tid som det tar för köldbäraren att snurra ett varv i slangen. En inverterstyrd pump kommer att arbeta med mindre temperaturdifferener än en on/offpump med samma effekt och blir därför effektivare. Inverterpumpen nöjer sig med lite kortare borrhål för samma medeltemperatur på köldbäraren än on/offpumpen. Hur mycket kortare beror på cykeltiden för on/offpumpen. Det finns de som strävar efter så långa gångtider som möjligt men ur den här synpunkten är det inte så lyckat med det.
Har dem varit och tittat på huset
Men vad gäller borrhålsdjupet så förstod jag inte riktigt slutklämmen. "Det finns de som strävar efter så långa gångtider som möjligt men ur den här synpunkten är det inte så lyckat med det." Utifrån vad jag läste i inlägget för övrigt hade jag dragit motsatt slutsats. Mindre effekt och längre gångtider är bättre utifrån ett KB perspektiv. Men då har jag för vana att få saker och ting bakochfram.
Citat från: David Rinnan skrivet 21 februari 2011, 20:03:27Men vad gäller borrhålsdjupet så förstod jag inte riktigt slutklämmen. "Det finns de som strävar efter så långa gångtider som möjligt men ur den här synpunkten är det inte så lyckat med det." Utifrån vad jag läste i inlägget för övrigt hade jag dragit motsatt slutsats. Mindre effekt och längre gångtider är bättre utifrån ett KB perspektiv. Men då har jag för vana att få saker och ting bakochfram. Det är riktigt men när man väl har köpt en pump har man den pump man har. Då börjar en del jaga långa drifttider och ökar kopplingsdiffererensen eller integralen för att få långa gångtider. Det ger också i snitt högre värmebärartemperatur för samma temperatur inomhus så det är inte lyckat av den anledningen heller. Det är ju inte bra med många starter men har man ett rimligt antal/dygn undrar jag om en ytterligare minskning ger något. Det ger i alla fall något sämre COP i snitt.
Priserna var ju mest för att att sätta kostnaden för inverterstyrning i perspektiv. Läste någonstans att det måste vara nibe för att vara 100% skalbart. Men nu tror jag ju inte på allt jag läser. Nibe?? enda stora BV företaget som inte kom in med en offert efter förfrågan via energioffert.se Dock tror jag på offerten från IVT där det står att 2st steglösa cirkpumpar (kb och vb) ingår samt frekvensanpassad kompressor för steglös effekt mellan 2.5 och 11kw. Det låter ju som 100% steglöst (typ inom intervallet alla fall).
2st steglösa cirkpumpar? Vilken modell då?
Min har gått i 3-4 månader nu nonstop Och vad el jag fått köpa
Citat från: Roland skrivet 21 februari 2011, 21:10:15Citat från: David Rinnan skrivet 21 februari 2011, 20:03:27Men vad gäller borrhålsdjupet så förstod jag inte riktigt slutklämmen. "Det finns de som strävar efter så långa gångtider som möjligt men ur den här synpunkten är det inte så lyckat med det." Utifrån vad jag läste i inlägget för övrigt hade jag dragit motsatt slutsats. Mindre effekt och längre gångtider är bättre utifrån ett KB perspektiv. Men då har jag för vana att få saker och ting bakochfram. Det är riktigt men när man väl har köpt en pump har man den pump man har. Då börjar en del jaga långa drifttider och ökar kopplingsdiffererensen eller integralen för att få långa gångtider. Det ger också i snitt högre värmebärartemperatur för samma temperatur inomhus så det är inte lyckat av den anledningen heller. Det är ju inte bra med många starter men har man ett rimligt antal/dygn undrar jag om en ytterligare minskning ger något. Det ger i alla fall något sämre COP i snitt. Jo lagom är förstås bäst. Problemet är väl att ingen riktigt vet vad lagom är. Tillverkarna säger förstås inget. Skulle de säga att man måste hålla ner antalet starter för att inte minska livslängden skulle ingen köpa deras grejer. Och skulle de säga att det behövs korta gångtider för att hålla ett bra COP så skulle förstås folk välja en annan pump. Tillverkarna vill att allting ska verka enkelt eftersom den stora massan kunder vill köpa enkelt. Man tycker ju att till exempel SVEP skulle kunna utföra ett långtidstest på ett antal maskiner. Tills dess får man väl helt enkelt bestämma sig vilken sekt man vill tillhöra - COP-jägarna eller gångtids-maximerarna...
Citat från: bece skrivet 21 februari 2011, 21:34:262st steglösa cirkpumpar? Vilken modell då?IVT X112 st steglösa Cirkulationspump på köld- och värmebärarsidan (exakt kopierat inkl stora och små bokstäver från pappersofferten..... fick ingen digital) Men när jag läser IVT forum här på forumet... så verkar det inte så jävla steglöst.. Då verkar ju cirkpumparna på optimum o g2 vassare. Eller är jag fel ute nu? Är det kanske så.. att bara Nibe har helt steglöst på både CP och kompressor? IVT har det på kompressor och Thermia på CP? Men varför står det då steglöst i IVT offerten på CP?
vad behöver man för säkring med 12kw kontra 10kw. Jag har 25 i dag. Kanske kan man spara lite pengar?
Ok då förstår jag Smurfen! RolandI dag så träffade jag en säljare som vid fulleffektsdimensionering föreslog en ackumulatortank. Jag frågade om han menade en volymtank och han svarade i stil med kärt barn har många namn. Han själv hade en på 500 liter då han i ett 10kw hus körde en 14kw panna. Han menade på att det behövdes en extern CP för denna. När han beskrev denna så pratade han om färre start/stop, jämnare temp osv. Det är väl en volymtank?Är det så att han rekommenderar något annat än en volymtank? Eller är det en volymtank han föreslår men att han bara har fel vad gäller extra CP?
Jaha... så det finns acc tank, arbetstank och volymtank. Och en liten volymtank används ibland som knäpptank. Så hur skiljer sig arbetstanken från volymtanken?
Tack DKT Så om jag tänkt köra en liten golvvärmeslinga utöver raddarna alternativt vill ha termostater på radiatorerna då är det arbetstank som är bästa vägen att gå, eller acc tank. Finns det givna för- nackdelar?
Inget spetseri för min del. Jag tror jag börjar förstå. Synd att jag måste ställa alla frågor två gånger innan det fäster : )
Jag har räknat lite igenJag har en framledningstemp på drygt 50 ºC vid -20Elpannan har då kopplat in 9KW steget stegar ibland ner till 6,75KW.extrapolerade siffror .......Termia 10 ger 8,65KW COP 3,06Nibe 10 ger 8,01KW COP 3,21Bosch 11 ger 9,70KW COP 3,05Så känns det som Bosch är pefekt för mig,men jag som flera andra har snöat in på Nibe ( snygg display ) bäst COP regerar :,v(Jag kommer att värma upp 25-30m2 källare till.Har "bara" 16A draget till pannan idag, 20A huvdudsäkring.Hur många dagar var det kallare än -15 ºC i stockholm 2010 ?
Det är mycket intressant och höra tankar och funderingar bland det som följer den svaga trenden mot att installera VP med +100% effekttäckning i stället för den rådande 65-70% täckningstrenden.
Intressant ThumbsupSå om jag förstår rätt så måste man, grovt räknat, borra 30m/grad högre KBin, vilket i sin tur ger cirka 5% mer eller cirka 0,2kW i 6:ans fall...Detta innebär alltså att vi måste ned till 1200m för att få 35/35 i kbin och vbut... Någon som har lust att testa?
Vad händer om man istället för att köpa en större vp enbart överdimensionerar borran?