Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Diplomat D12, hur trimma?  (läst 13574 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Thermia Diplomat D12, hur trimma?
« Svar #30 skrivet: 08 januari 2013, 23:43:43 »
september-november kan nog vara 10-15% högre i år då det har varit kallare. Så har det varit även för mig.

Huruvida värmepumpen blir för trög med tanken går ganska enkelt att utreda. Ta reda på vad framledningen på värmepumpen står på för värde när den väl räknat hem integralen (slutet på en körning). Notera även vad börvärdet är.

Jag tycker skillnaden mellan framledning före och efter tanken ser lite väl stor ut. Sitter verkligen bÃ¥da rören i toppen av tanken? 

Om du tittar på din skiss finns det bara 2 värden som är likvärdiga. Systemframledning och VP retur....
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad HWM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat D12, hur trimma?
« Svar #31 skrivet: 09 januari 2013, 10:23:02 »
Hmm, vart lite osäker. Kommer ihåg botten, bara 4 hål och har nu även kollat med leverantören, använder man inte bifogad shuntkoppling och rör, vilket inte gjordes, så är det bara en helt tom tank, så topp anslutet skall vara just topp anslutet. Men det ser konstigt ut att varmt inkommande till tanken inte spiller över mer till varmt ut.
170 m hål, Diplomat D12, 300kvm, 250 l acktank på rad krets, 50-tals hus, tätt, har FTX pump för hantera radon, Flexi 4

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Diplomat D12, hur trimma?
« Svar #32 skrivet: 09 januari 2013, 16:53:46 »
Problemet är att det nog är för stor omrörning i tanken för att det ska bli nån skiktning.
Om man istället t ex kopplar ihop returen från radiatorerna med returen till VP:n med en T-koppling där avsticket går till botten på tanken så blir det lite bättre skiktning i tanken.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Thermia Diplomat D12, hur trimma?
« Svar #33 skrivet: 09 januari 2013, 22:15:13 »
mm jag tycker också det ser konstigt ut.

Jag hade ju en vanlig dödlig nibe UKV. Visst har den snedställda rör (pekar upp respektive ner) men det är ju ingen specialkonstruktion på något sätt. Jag tycker det är underligt att skillnaden blir så stor.

Vi pratar 45 frÃ¥n VP och 38 ut till rad. och samma 38 tillbaks till VP. mjaaaaaa  Sc:,h
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad HWM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat D12, hur trimma?
« Svar #34 skrivet: 10 januari 2013, 21:26:26 »
Tackar för all hjälp! Men frustrerad, har nu en tank med inverterad skiktning.... Temp mätarna må vara Classe och kanske absolut fel, men inte mer än 0.2 C diff inbördes. Kollat. Tanken kommer från ett lager och de har verifierat dubbelt att det inte är några rör som sticker ner eller upp. Ställde ner VPns CP, kanske lite lugnare i tanken, men det blev bara VP ut som steg. Den röda, raddarnas CP står på lägsta, men får väl sakta strypa det flödet, men det torde väl bli ett varv/natt. Hur mycket förlorar jag på att denna tank har noll i skiktning? :( Och när detta är klart så kvarstår problemet med 2 CP, vilket är en för mycke. Den röda, extra, satt där när jag flyttade in för 2 år sen, då var det alltså 2 pumpar i serie. Det enda jag gjort är att montera extra tanken.
170 m hål, Diplomat D12, 300kvm, 250 l acktank på rad krets, 50-tals hus, tätt, har FTX pump för hantera radon, Flexi 4

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Thermia Diplomat D12, hur trimma?
« Svar #35 skrivet: 10 januari 2013, 23:54:51 »
meckar du rör själv?

ser tanken ut sådan att du har 2 kopplingar i botten och 2 kopplingar på toppen. Och att till inga av dessa finns det invändiga rör?

Om du sänker flödet lite på VP och ökar flödet lite på radiatorsidan (ökar farten på den externa CP). Så kanske det blir lite bättre.

Därutöver bör du ändra så att din interna CP inte går hela tiden. Med hjälp av reläer. Ett T-rör på returen är ju också en bra idé.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad HWM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat D12, hur trimma?
« Svar #36 skrivet: 11 januari 2013, 00:14:00 »
Hej David, nope inget rörmeck, om inte väldigt elementärt. Sista var stora rör på oljerigg, men det var urtider sen, numera skrivbord. Men bytte shuntventilen på VPn själv, men då var det sommar och inga risker. I botten satt gängorna i tankens gods och bar tanken i dessa hål, så 100 på inget invändigt. Och enligt utsago skall ovansidans "stumpar" inte gå ner i tanken. Men får dubbelkolla i helgen, det är bara stänga av, tömma 1/3 och vifta med pinne bakom pluggen för eventuell elpatron. Men först skall jag testa med ditt råd, öka på externa CPn. Stort Tack/HWM
170 m hål, Diplomat D12, 300kvm, 250 l acktank på rad krets, 50-tals hus, tätt, har FTX pump för hantera radon, Flexi 4

Utloggad HWM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat D12, hur trimma?
« Svar #37 skrivet: 13 januari 2013, 21:11:14 »
Finns det något annat än integralvärde och hysteres som styr A1, första extravärmen? Just nu är integralen 550 och A1 är satt till max 990 och hysteres ligger åsså inom gränserna tror jag? Så det borde inte vara någon extra värme på.

Hur jag än ändrar flödena till och från tanken, någon skiktning blir det inte, snarare tvärtom, så har kvar att med egna kolla att det inte är några rör i just tanken, återkommer.
170 m hål, Diplomat D12, 300kvm, 250 l acktank på rad krets, 50-tals hus, tätt, har FTX pump för hantera radon, Flexi 4

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Thermia Diplomat D12, hur trimma?
« Svar #38 skrivet: 13 januari 2013, 23:23:10 »
Integral och hysteres styr tillskottet. Men frågan är, när du är på 550, huruvida du är på väg upp från 990 eller på väg ner? :)

Jag kan ju inte påstå att jag är säker. Men jag är fan nära att slå vad att äta min hatt om jag har fel, fast jag tänker inte göra det... :)

Man kan inte ha så stor temperaturdifferens mellan VP fram och rad fram om inte något är galet. Huruvida det är rör i tanken, felkopplat eller en felande temperaturgivare vet jag inte. Eller så har jag fel. totalt fel.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad HWM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat D12, hur trimma?
« Svar #39 skrivet: 15 januari 2013, 08:26:09 »
Jepp, har man varit över 990 så verkar tillsatsen hänga med tillbaks till integral = 0. Av/på för A2 vid 500 och den är av för denna runda. När lite tid och varmare, så skall jag fota innanmätet på tanken, så kan vi bottna denna fråga. Kanske en liten bit friterad hatt? Hare Gott! :)
170 m hål, Diplomat D12, 300kvm, 250 l acktank på rad krets, 50-tals hus, tätt, har FTX pump för hantera radon, Flexi 4

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Thermia Diplomat D12, hur trimma?
« Svar #40 skrivet: 15 januari 2013, 22:43:24 »
jag tror hysteres klipper tillsattsen också. Dvs om du går 3 grader över bör så klipper den ner. men klipper på igen i fall du inte orkar hålla.

Något i den stilen. Jag är riktigt långt i från tillskottsexpert givet min dimensionering.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!