Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ack tank till värmepump  (läst 2479 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4395
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
Ack tank till värmepump
« skrivet: 28 mars 2018, 13:17:36 »
Vad tycks egentligen om ack tankar till värmepumpsanläggningar?

När behövs sådana? Hörde att ack tankar till värmepumpar är onödiga och kan göra systemet oeffektivt (förluster).
« Senast ändrad: 28 mars 2018, 14:10:24 av Ewald »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Axk tank till värmepump
« Svar #1 skrivet: 28 mars 2018, 13:44:46 »
För att kunna ackumulera värme måste man lagra varmare vatten än systemet behöver. Eftersom en värmepump får sämre verkningsgrad ju varmare vatten den jobbar med så blir det alltid dyrare än att bara värma till den temperatur som för tillfället behövs. Dessutom klarar inte värmepumpar särskilt höga temperaturer i sammanhanget, så det behövs stora volymer för att lagra energin om den ska ha någon praktisk nytta.

Enda gången det möjligen kan vara motiverat är om man kan köpa el väldigt mycket billigare en viss tid på dygnet och man någorlunda säkert kan förutspå det kommande energi-/temperaturbehovet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4395
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Ack tank till värmepump
« Svar #2 skrivet: 28 mars 2018, 14:12:23 »
Jepp, allså ingen ack-tank i vanliga fall.


Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Ack tank till värmepump
« Svar #3 skrivet: 29 mars 2018, 13:23:53 »
Vad blev det av volymförstoring, knäpptankar, färre starter och längre gÃ¥ngtider och andra argument  för det fördelaktiga med Acktank????
Visserligen minskar COP vid högre temperaturer men jag trodde tankarna (spoiler; roligt syftningsfel) ovan kompenserade för detta ? Visserligen behövs stora volymer för att lagra energi för uppvärmning längre än timmar men man kan använda det argumentet för att visa att verkningsgraden inte skulle gå ner så förfärligt med tex 750 l Acktank. I stället brukar det framföras att man ökar livslängden och att en pump är väldigt ineffektiv de första minuterna vid start.....

Själv är jag ju ett särfall,  :D :D dÃ¥ jag har solvärme/ VP. Liksom alla andra som vill docka flera värmekällor  tex vedeldning.
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ack tank till värmepump
« Svar #4 skrivet: 30 mars 2018, 20:16:54 »
Det är väl knappast Acktankar som förordats utan arbetstankar eller vid behov knäpptank/volymökningstankar.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ack tank till värmepump
« Svar #5 skrivet: 31 mars 2018, 07:56:15 »
Frågan gällde acktank - Dvs en tank där man ackumulerar energi. En sådan är i princip alltid onödig i en värmepumpsanläggning och ger sämre cop.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4395
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Ack tank till värmepump
« Svar #6 skrivet: 31 mars 2018, 10:36:48 »
Fragan gäller externa tankar generellt t.ex. extern VVB kopplad till VP

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ack tank till värmepump
« Svar #7 skrivet: 31 mars 2018, 10:51:03 »
I första inlägget står det faktiskt just acktank. Och dom olika typerna av tankar påverkar systemet olika så det finns inte ett svar utan olika svar beroende på typ av tank och just acktank är inte nått att rekommendera i en VP anläggning.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Ack tank till värmepump
« Svar #8 skrivet: 31 mars 2018, 14:44:34 »
Egentligen är ju en arbetstank också en acktank eftersom den ackumulerar lite energi och vv beredare vill man ha så det enkla svaret blir att en acktank behövs till en vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ack tank till värmepump
« Svar #9 skrivet: 31 mars 2018, 18:16:16 »
Då kan man ju även kalla en volymförstorare för acktank för även i den lagras det ju värme i.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ack tank till värmepump
« Svar #10 skrivet: 01 april 2018, 05:56:17 »
Fragan gäller externa tankar generellt t.ex. extern VVB kopplad till VP

Extern vvb är inget problem. Det är en ganska vanlig lösning om man behöver mycket varmvatten eller i större system där vp'n oftast saknar inbyggd vvb.

Problemen uppstår när man försöker värma tanken till en högre temperatur än vad som är nödvändigt.
« Senast ändrad: 01 april 2018, 05:58:19 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4395
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Ack tank till värmepump
« Svar #11 skrivet: 01 april 2018, 16:51:05 »
Extern vvb är inget problem. Det är en ganska vanlig lösning om man behöver mycket varmvatten eller i större system där vp'n oftast saknar inbyggd vvb.

Problemen uppstår när man försöker värma tanken till en högre temperatur än vad som är nödvändigt.

Okej, tack!

Ja, det med temperaturerna är logiskt.

Finns det även värmepumpar utan inbyggd VVB?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Ack tank till värmepump
« Svar #12 skrivet: 01 april 2018, 16:55:17 »
Ja det finns värmepumpar utan vv beredare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ack tank till värmepump
« Svar #13 skrivet: 01 april 2018, 16:57:44 »
Ja, tex Nibe 11xx
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ack tank till värmepump
« Svar #14 skrivet: 02 april 2018, 08:16:56 »
Och alla lite större värmepumpar för större fastigheter (18-20kW  och uppÃ¥t). Nibe 13xx, Thermia Mega, IVT Geo, etc...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!