Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IVT Nordic Inv. Värme problem  (läst 37987 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #60 skrivet: 22 februari 2007, 08:57:45 »
Ställ värmen ett par grader under den rumstemp som du önskar då går dom bara när pumpen inte orkar

Utloggad Flirre

  • Biker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #61 skrivet: 22 februari 2007, 10:01:10 »
på 8-10 m rör skulle iaf jag ha extrayllt lite gas.......... *vinkar*

Ska försöka få dem till att göra det.
Har du full kontroll så går det för sakta!

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #62 skrivet: 22 februari 2007, 15:20:04 »
Glöm inte att ha dina dörrar öppna om möjligt, Flirre. I synnerhet din köksdörr eftersom du har pumpen monterad där. Troligen kommer du då få ett par grader varmare i köket än i övriga rum. Vill du ha ett par grader varmare även i vissa andra rum kan det vara idé att ha dörrar till dessa rum stängda så att radiatorerna inte behöver gå konstant. Typexemplet är i ett badrum, där har man väl ofta dörren stängd ändå. Som du säger så krävs det litet intrimning av tillskottsvärmen men när man väl fått till det så sköter det sig självt om man har hyfsade termostater i radiatorerna.

/L
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad Flirre

  • Biker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #63 skrivet: 22 februari 2007, 16:03:06 »
Jo vi har i princip alltid alla dörrar öppna...  :)
Har du full kontroll så går det för sakta!

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #64 skrivet: 22 februari 2007, 19:19:52 »
Jo vi har i princip alltid alla dörrar öppna...  :)
där har du värmeproblemet !!!!!!
stäng ytterdörren  ;D ;D ;D ;D

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #65 skrivet: 23 februari 2007, 01:59:56 »
Jo vi har i princip alltid alla dörrar öppna...  :)
där har du värmeproblemet !!!!!!
stäng ytterdörren  ;D ;D ;D ;D

Hehe... definitivt en dörr man bör ha stängd! Men allvarligt talat den där med "tillskottsel" eller vad vi vill kalla det... det får ingen större upmärksamhet. Inte konstigt att man kan tro att en LLVP fixar allt oavsett. Så är det givetvis sällan, såvida man inte som en del entusiaster här helt enkelt slänger in det antal LLvp som behövs. Lönsamheten frågas inte ofta efter i dessa lägen.

Vill nog påstå att jag råkar ha en otroligt bra lönsamhetskalkyl på min blygsamma installation. Tycker att siffrorna säger en hel del, då har jag ändå inte räknat in 1) den jämna fina värmen under uppvärmningssäsongen vilket jag inte hade tidigare, 2) komforten av att köra kyla under sommarmånaderna. Lik förbannat blir det ca 7 tusen billigare per år att köra via denna enda VP, inklusive komforthöjningarna, jämfört tidigare. Du frågade varör folk investerar i LLVP innan Flirre, här är mitt svar.

Dock, som, sagt, givet förutsättningarna för min kåk där den nu råkar finnas. Har man en kåk uppe i kyligaste norrbotten gäller troligen helt andra kalkyler. Hade jag bott däruppe så hade jag antingen investerat i fler LLVP eller i bergväme. Fortfarande så får man en mycket god besparing av en enda LLVP typ den du skaffat.

/L
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #66 skrivet: 23 februari 2007, 06:49:05 »
Det är faktiskt så att vi har så lång uppvärningssesong här i norr att totalt sett sparar vi ofta mer än i södra sverige

Utloggad Flirre

  • Biker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #67 skrivet: 23 februari 2007, 08:42:18 »
Just nu sÃ¥ har vi -29 och kÃ¥ken slukar för tillfället ca 120kwh/dygn, fast nu är det varmt inne iaf  :)

Här kan man följa tråkigheterna...
http://www.tavelsjo.se/el/date.asp
Har du full kontroll så går det för sakta!

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #68 skrivet: 23 februari 2007, 12:10:35 »
Just nu sÃ¥ har vi -29 och kÃ¥ken slukar för tillfället ca 120kwh/dygn, fast nu är det varmt inne iaf  :)

Här kan man följa tråkigheterna...
http://www.tavelsjo.se/el/date.asp

Hur funkar pumpen när det är så kylslaget ute? Hur ofta avfrostar den, ger den någon värme att tala om? Stänger den kanske av sig rent av? Jag lär nog aldrig få se sådana temperaturer där jag bor men det är intressant tycker jag, i och med att man inte angivit en lägsta driftstemperatur på IVT-pumparna.

/L
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad Panasonic E9

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland, bakom Konsum.
  • Antal inlägg: 431
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Bort med kärnkraften!
    • TBG
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #69 skrivet: 23 februari 2007, 12:21:08 »
I Energimyndighetens PDF står angående lägsta temperatur på den äldre IVT:n "Ingen begränsning" och på de nyare "Inbyggd säkerhetsfunktion möjliggör drift ned mot –30°C".

Utloggad Flirre

  • Biker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #70 skrivet: 23 februari 2007, 12:23:53 »
Pumpen gick då i morse. Kollade inte vilken temp den gav då, men det kan inte var mkt.
Kan forska lite om det i helgen om kylan fortsätter.
Men jag hoppas verkligen att det vänder snart. Tråkigt när man inte kan vara ute.
Sen är det ju Rally i helgen, synd om man skulle missa det.
Har du full kontroll så går det för sakta!

Utloggad Flirre

  • Biker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #71 skrivet: 24 februari 2007, 11:34:38 »
Phjuu...Nu har värmen äntligen kommit nu har vi bara -4 ute  Thumbsup  studs studs studs
Har du full kontroll så går det för sakta!

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #72 skrivet: 24 februari 2007, 14:51:18 »
Phjuu...Nu har värmen äntligen kommit nu har vi bara -4 ute  Thumbsup  studs studs studs

Läge för t-shirt och shades ser jag... gött! 

8)
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad Flirre

  • Biker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #73 skrivet: 24 februari 2007, 16:08:23 »
Phjuu...Nu har värmen äntligen kommit nu har vi bara -4 ute  Thumbsup  studs studs studs

Läge för t-shirt och shades ser jag... gött! 

8)

Skulle det inte bara blÃ¥sa halv orkanstyrka sÃ¥ hade det blivit shorts Ã¥ linne  >:D
Har du full kontroll så går det för sakta!

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #74 skrivet: 24 februari 2007, 20:47:54 »
Skulle det inte bara blÃ¥sa halv orkanstyrka sÃ¥ hade det blivit shorts Ã¥ linne  >:D

Hehe... ja här sitter man nere i södern och "myser" vid -6 för tillfället... svinkallt, fuktigt o blåsigt. Fy fan. Men kommer ihåg förra året med pumpen, det första, bara hoppades att det skulle bli kallare så man kunde få testat vad den går för! Minus 20 eller så lyckades vi komma ner till minsann, rena småpotatisen för er norrlänningar. Detta året känns sånt mindre intressant, pumpen bara finns där och gör inget väsen av sig. Har heller inte blivit mycket bevänt med kylan ska erkännas, minus 12 eller vad det var.

Det är verkligen en enorm skillnad i våra förutsättningar vad gäller effektbehovet för att hålla kåken varm. Det verkar som att du testat de yttersta gränserna för vad en luftvärmepump kan klara (och vad man själv klarar...). Här nere i södern är det knappast kostnadseffektivt för mig att ha något annat än vad jag har för tillfället, det funkar skitbra rent ut sagt. Antalet dagar per år vi behöver köra tillskottsel är inte särskilt många och spelar knappt någon större roll i det stora hela.

Men det vore intressant att höra litet mer om hur mycket som krävdes för att hålla din kåk varm tidigare innan pumpen på typisk årsbasis. Vad du visat innan i tråden verkar det vara astronomiska summor. Kanske är det så att du skulle ha stor nytta av ytterligare en pump eller till o med två? Beror givetvis på en massa saker, planlösning, husets storlek osv. Hade jag bott där du bor skulle jag absolut räknat litet på detta. Säkert en ny tråd. Du skulle kanske till och med få en rätt kort återbetalingstid på en bergvärmeinstallation, fast det tycks ju tillkomma en konverteringskostnad för dej till vattenburet som kan spräcka kalkylen på kortare sikt i alla fall. Sånt här beror ju bla på hur länge man planerar att bo kvar där man bor.

Hur som helst, jag tycker du gjorde ett klokt val med IVT även om den är rätt dyr jämfört med andra pumpar. Visst, erkänner gärna att jag är en "IVT fanboy" men det är svårt att klaga när allt funkar perfekt oavsett hur jäkligt vädret är. Är man inte entusiast så krävs en genomtänkt konstruktion och tryggheten med garantier om något skulle paja. Som NisseGurra sa så är det verkligen inte normalt att man kör med luftvärmepupar neråt minus 30-35, känns skönt att slippa bry sig om det där tycker jag.

/L
« Senast ändrad: 24 februari 2007, 21:07:14 av Leopold »
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!