Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IVT Nordic Inv. Värme problem  (läst 37990 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #45 skrivet: 21 februari 2007, 13:00:07 »
Jo maskinen gick även när det var -35, det står inget i manualen att man måste stänga av dem. Bara att effekten minskar ju kallare det blir.

Det är en E12 jag kör, och idag har jag 14 grader i köket, 13 i hallen och -18 ute.  huvuddunk

Den ger ca 28 grader just nu i utblåset och använder 1100w.

Och står man 1,5 meter ifrån den så känner man inte ens värmen.

Dina siffror ser nog inte särskilt normala ut vid närmare påseende. Förra vintern så var jag närmast extatisk över hur väl detta funkade för mig i min kåk så jag kände mig tvungen att studera det hela litet närmare, gjorde en del mätningar osv medan jag kliade mig i huvudet. Turligt nog så hade jag vett nog att posta detta här på forumet annars hade jag säkert slarvat bort uppgifterna: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=6390.0

Då ska man ha i minnet att jag har den mindre "5 kW"-modellen (09), och att jag gjort merparten av mätningarna vid -15. Men ändå. Det som slår mig är att din pump kör med för låg kompressoreffekt efter vad kan bedöma, och att utblåstempen är för låg. Kanske är dina mätningar gjorda precis före en avfrostning men det ser inte bra ut ens om det hade varit min lilla pump.

/L

PS. Jag citerar mig själv från tråden jag hänvisade till ovan: "Just nu vid -18 så förbrukar den tex 1200W mitt inne i värmecykeln."

Sedanvad gäller detta med drift vid -35, vad vet jag men IVT har kompressorvärmare på sina värmepumpar och det står som sagt inget om några lägsta temperaturer så jag undrar om det skulle vara något problem.
« Senast ändrad: 21 februari 2007, 13:07:30 av Leopold »
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad Flirre

  • Biker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #46 skrivet: 21 februari 2007, 13:46:05 »
Vid avfrostning eller ej. Men den högsta temp den lyckats få upp under de 2 senaste dygnen är 32 grader.

Tempen på värmepumpen visade 14 grader i morse.

Lägger man givaren på ett normal element så får man betydligt högre siffror.
Har du full kontroll så går det för sakta!

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #47 skrivet: 21 februari 2007, 13:52:11 »
Mät vad den kan ge för värme när du har normal temp (20 ºC) i huset

Utloggad Flirre

  • Biker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #48 skrivet: 21 februari 2007, 14:24:12 »
Jo jag ska bara vänta ut kylan.
Det måste bli varmare -2 för att jag ska få upp den tempen i huset.
Har du full kontroll så går det för sakta!

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #49 skrivet: 21 februari 2007, 14:37:20 »
Ser man till temperaturdifferensen inlopp-utblås så ger din pump ungefär samma uteffekt som min pump vid dessa utetemperaturer, Flirre. Glömde kolla på det, sorry. Även effektförbrukningen ligger i samma härad. Jag tyckte att det var litet väl lågt för din pump med tanke på att den är storleken större, alternativt att min pump kanske tar ut något högre än normalt för sin storlek.

Oavsett detta, faktum är trots allt att din pump lämnar ungefär samma uteffekt som min gör OM du verkligen mätt upp temperaturerna vid maxfläkt. Detta är intressant och gör att jag måste modifiera mina synpunkter en hel del.

Kanske har du så låg rumstemperatur att detta på något sätt begränsar effektuttaget som är möjligt på din pump, som Tolins föreslår så måste du kolla vad den ger om du har normal rumstemperatur.

Det verkar också som att din värmepump försöker värma långt mer än bara köket, detta med tanke på den låga temperaturen på din inloppsluft. Vilken temperatur har du i övriga huset? Har du köksdörren öppen mot ett nedkylt och relativt stort hus kan det förklara en hel del, då lär pumpen få mycket svårt att åstadkomma vettiga temperaturer någonstans.

Det normala är alltså att man behöver stödvärma med vanliga elraddar eller vedvärme i synnerhet i husets perifera delar vid dessa utetemperaturer. Hos mig börjar stödvärme aktiveras redan vid -10, det beror litet på om det blåser eller ej, hur länge kylan varar etc vad som behövs. Jag har gjort som så att jag satt termostaterna på värmegolv och ett par perifera elraddar att aktivera vid ca 20 grader, då får jag en relativt omärklig övergång till stödvärmen. Vid minus 15 behöver de inte jobba särskilt mycket men det stänger man av dem så klarar inte pumpen att ensam hålla hela kåken varm och gosig längre, så är det bara. Vad jag är imponerad över är hur extremt litet tillskottsvärme som krävs även vid mycket låga utetemperaturer.

Fortfarande vidhåller jag att din pump borde förbruka mer, och lämna högre uteffekt, än vad min gör eftersom den är större. Dock som sagt jag är ingen expert och dessutom använder vi båda ganska simpla instrument så det behöver inte vara något uppseendeväckande egentligen.

Lycka till!

/Leopold
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #50 skrivet: 21 februari 2007, 15:35:06 »
som jag hävdat i tidigare fall med så långa rör så är förlusterna stora på så lång väg & så kalla grader som -20, sen att köra en luftvärmepump vid -35 är inte nyttigt, den som säger något annat har mycket fel........

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #51 skrivet: 21 februari 2007, 16:01:22 »
Det är ingen som påstår att det är maskinellt nyttigt att köra LLVP vid -35. Manualerna indikerar inte heller att det skulle vara särskilt onyttigt vad gäller IVT:s pumpar. Konstaterades bara att det inte står något i manualerna om att man som användare ska vidta speciella åtgärder vid sträng kyla, typ att man ska stänga av maskinen. Kanske har man tyckt att detta är onödigt eftersom maskinerna utrustats med kompressorvärmare, kanske är maskinen programmerad att bete sig på något visst sätt vid extrem köld. Inte vet jag.

Vid vilken utetemperatur tycker du man ska stänga av en dylik pump, NisseGurra? Har själv inte behövt fundera så mycket på det, tror det varit ca -25 som kallast här hos oss och det händer mycket sällan att det är under -20.

När det gäller de långa rören så kanske det kunde vara lönt för Flirre att lägga dom i en isolerad kanal eller något ditåt, intressant uppslag som kanske kan förklara en del av att effekten inte riktigt motsvarar förväntningarna.

/L
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #52 skrivet: 21 februari 2007, 16:02:50 »
-25 är det lägsta att köra en luft/luft anser jag.......

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #53 skrivet: 21 februari 2007, 17:06:40 »
-25 är det lägsta att köra en luft/luft anser jag.......

Jo det verkar iofs rimligt. En LLVP ger väl inte så speciellt stort bidrag ändå när det är såpass kallt, kompressoreffekten regleras ner, COP går ner och det kan nästan kvitta om den ger sina 1500 W värme eller inte (eller vad det kan handla om).

Fast stänger man av pumpen vid -25, säg, så uppstår ju även frågan vid vilken temp man ska sätta igång den igen. I det läget är kompressorn nedkyld till utetemp så det borde komplicera ekvationen en del. Tror knappast den kör kompressorvärmaren om den är avstängd.

Inte lätt att veta hur man ska bete sig.

/L
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #54 skrivet: 21 februari 2007, 17:27:55 »
kompressorvärmaren går väl bara om den är avstängd..
 *vinkar*

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #55 skrivet: 21 februari 2007, 17:54:51 »
kompressorvärmaren går väl bara om den är avstängd..
 *vinkar*

Ja du... bryter man strömmen så bryter man strömmen, stänger man av den på fjärren så bryter man inte strömmen och då kanske den kan värma på litet? Jag har definitivt inga svar på hur det är tänkt och hur det är kopplat, i vilka lägen denne värmare aktiveras osv, hur starten i sträng kyla funkar, konsekvenser och risker med att göra si eller så. Med just denna pump.

Litet därför som jag är benägen att bara låta det vara och lita på att konstruktörerna gjort sitt jobb. Men om du vet hur det egentligen fungerar med allt det här så är jag mycket intresserad av att lära mig mer. Som de flesta så vill jag ju underlätta för min lilla kära pump att hålla sig frisk och pigg så länge som möjligt.

/L
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad Flirre

  • Biker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #56 skrivet: 22 februari 2007, 08:09:21 »

När det gäller de långa rören så kanske det kunde vara lönt för Flirre att lägga dom i en isolerad kanal eller något ditåt, intressant uppslag som kanske kan förklara en del av att effekten inte riktigt motsvarar förväntningarna.

/L

Lite skumt att installationsgubben inte upplyser om att det skulle påverka prestandan när vi valde placering.
Har du full kontroll så går det för sakta!

Utloggad Flirre

  • Biker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #57 skrivet: 22 februari 2007, 08:31:49 »
Igår åkte jag och köpt 6st nya 1000w olje element.
Less på att frysa!
Nu har jag 22 i sovrummet och 20 i köket. Får försöka justera in det så optimalt som det går.
Stänger ni av elementen helt när det är milt, sänker värmen på elementen, eller har samma värme på dem jämt?
Har du full kontroll så går det för sakta!

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #58 skrivet: 22 februari 2007, 08:39:14 »
försök att extraisolera rören när du har så långa rör & det är så kallt.......

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #59 skrivet: 22 februari 2007, 08:45:34 »
på 8-10 m rör skulle iaf jag ha extrayllt lite gas.......... *vinkar*

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!