Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Flirre
« skrivet: 09 mars 2007, 11:54:52 »

Nu har dom varit å servat pumpen.
Det var några givare som givit upp, nu pumpar den ut 47,7 grader i utblåset  :D
Skrivet av: Flirre
« skrivet: 06 mars 2007, 16:46:44 »

Är det någon som kan förklara alla funktioner som AUX knappen har.
Samt vad koderna i displayen betyder.  a:gl
Skrivet av: studion
« skrivet: 03 mars 2007, 11:56:21 »

Tack för det rådet!....nu fick jag mig en liten tankeställare eftersom du säger att du jobbar mycket med Sanyo...hmmm

jag har ju kollat olika tester mm....och enligt dom så verkar det stå mellan IVT o SANYO, Nu verkar det som om säljaren vill göra ett sista försök (genom att byta kylmedlet) o funkar inte det så byter dom ut hela paketet. (dock verkar det som om dom hela tiden försöker att förhala processen, har ju haft pumpen i ett halvår nu...suck, och i sommar fungerar den ju säkert bra!)

Ivt'n är ju förvisso lite starkare än den modell av sanyo som jag hade funderat på istället (5,8 kw mot ivt's 6,0) Men å andra sidan så är dom ju som natt o dag när det gäller ljudnivå, och det verkar inte vara så att det är för att det är fel på våran pump, för både installatören och servicekillen sa att dom ska låta så mycket (det är inte ytterdelen som låter utan innerdelen)

Sen har ju ivt'n ingen begränsning när det gäller hur kall det är ute, medans Sanyon lägger av vid ca:-20, men det är ju i o för sig lite missvisande eftersom att den ger mindre värme ju kallare det blir....så egentligen står den väl bara och drar ström när det är riktigt kallt?

Vi var ju inne på att byta till Sanyo nu....men vi får väl tänka över det hela lite extra noga nu!

Tack än en gång!  *vinkar*


Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 02 mars 2007, 19:55:42 »

Hej!

Verkar som om det är fler än jag som har problem med sin IVT NORDIC CONVERTER.
Jag har en 12 FR-N, jag köpte den i början på okt -06, fick den installerad i mitten på Nov.

Så fort det började bli lite kallt ute så fungerade inte pumpen som den skulle (bor i Umeå)....får upp den till max 21 grader när det är ca -5 ute...fast att vi har ställt fjärren på 27 grader.
Dom har varit o bytt nån givare...men det hjälpte inte, sen bytte dom fläkten i innerdelen, det hjälpte inte heller snarare tvärtom, fick ett smattrande missljud i fläkten efter det, nu vill dom komma en tredje gång och byta kylmedel....men uppriktigt sagt så är vi ganska less på den här pumpen nu...jag var in på konsumentverkets sida, där står det att om det är fel på varan så har säljaren som regel 2 gånger på sig att åtgärda felet...så vi undersöker möjligheten att häva köpet....har kompisar som har SANYO's pumpar, vilka verkar fungera alldeles utmärkt, dessutom låter dom inte alls lika mycket som IVT'n




I detta fall kanske jag borde applådera som jobbar mycket med sanyo, men ärligt talat du får inte en bättre pump om du byter till Sanyo, Ivt är en bland dom bästa luft/luft pumparna på marknaden...........försök istället få ivt att byta ut den pumpen du har  till en ny ivt.....
Skrivet av: studion
« skrivet: 02 mars 2007, 13:55:50 »

Hej!

Verkar som om det är fler än jag som har problem med sin IVT NORDIC CONVERTER.
Jag har en 12 FR-N, jag köpte den i början på okt -06, fick den installerad i mitten på Nov.

Så fort det började bli lite kallt ute så fungerade inte pumpen som den skulle (bor i Umeå)....får upp den till max 21 grader när det är ca -5 ute...fast att vi har ställt fjärren på 27 grader.
Dom har varit o bytt nån givare...men det hjälpte inte, sen bytte dom fläkten i innerdelen, det hjälpte inte heller snarare tvärtom, fick ett smattrande missljud i fläkten efter det, nu vill dom komma en tredje gång och byta kylmedel....men uppriktigt sagt så är vi ganska less på den här pumpen nu...jag var in på konsumentverkets sida, där står det att om det är fel på varan så har säljaren som regel 2 gånger på sig att åtgärda felet...så vi undersöker möjligheten att häva köpet....har kompisar som har SANYO's pumpar, vilka verkar fungera alldeles utmärkt, dessutom låter dom inte alls lika mycket som IVT'n
Skrivet av: Toticci
« skrivet: 26 februari 2007, 18:31:57 »

Hej,
Nu känns det som jag kommer in sent med mitt inlägg...  Thumbsup
Jag hittade en gammal notis från Råd&Rön om just denna maskin, om det är 09DRN.
Vid minus -15 anger de avgiven effekt på 2,3kw... trot att det är vid en rörläng på 7,5m, inomhus temp 20°C.

Om AUX knappen, hålls den in vid värme drift så ställer sig maskinen i "test läge", tvingad kyla på en fast frekvens.

Mvh
/T
Skrivet av: Flirre
« skrivet: 25 februari 2007, 08:54:07 »

Om man drar en uträkning idag så har vi bara tjänat 5000kr.
Men de 2 viktigaste vinter månaderna är kvar  Thumbsup
Skrivet av: Flirre
« skrivet: 25 februari 2007, 08:42:35 »

Jo det är grymm skillnad på förutsättnignarna.
Kåken vi bor i gör av med ca 30ooo kw/h per år och då är den bara på 140m2.
Har inte haft pumpen ett år ännu, ska bli intressant och se vad det blir för förbrukning nu.
Har inte tänkt bo kvar här, jag är en renovering junkie =)
Nästa hus blir ett nytt hus, och då gräver jag nog ned en slang och golvvärme.
Jag tror fortfarande att LVP är en bra investering även uppe i Västerbotten. Dagarna med temperaturer under 10 är förhållandevis få. Och dagar under 20 kan inte vara mer än 10-15 st per år.
Så länge jag har över -7 så klarar pumen av att värma hela kåken utom vardagsrummet (pga placering). Och då tjänar man bra slantar. Jag har kommit fram till att slå av elementen helt är bästa lösningen. Jag har för mkt kalldrag kring fönster som lurar elementen. Men det är rätt mkt jobb att springa runt och slå av och på i längden. Funderar på att sätta in fjärrbrytare bakom alla element. Så klickar man bara en knapp på fjärren och alla element startar så äre löst  Thumbsup
Ex: http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=388728485&pf_id=SE-408011&dept_id=SE-408

Även om min förbrukning toppar över 100 ibland så slår man ut det över hela året så mår man lite bättre =)

Får återkomma med vad förtjänsten blev på ett år strax
Skrivet av: Leopold
« skrivet: 24 februari 2007, 20:47:54 »

Skulle det inte bara blåsa halv orkanstyrka så hade det blivit shorts å linne  >:D

Hehe... ja här sitter man nere i södern och "myser" vid -6 för tillfället... svinkallt, fuktigt o blåsigt. Fy fan. Men kommer ihåg förra året med pumpen, det första, bara hoppades att det skulle bli kallare så man kunde få testat vad den går för! Minus 20 eller så lyckades vi komma ner till minsann, rena småpotatisen för er norrlänningar. Detta året känns sånt mindre intressant, pumpen bara finns där och gör inget väsen av sig. Har heller inte blivit mycket bevänt med kylan ska erkännas, minus 12 eller vad det var.

Det är verkligen en enorm skillnad i våra förutsättningar vad gäller effektbehovet för att hålla kåken varm. Det verkar som att du testat de yttersta gränserna för vad en luftvärmepump kan klara (och vad man själv klarar...). Här nere i södern är det knappast kostnadseffektivt för mig att ha något annat än vad jag har för tillfället, det funkar skitbra rent ut sagt. Antalet dagar per år vi behöver köra tillskottsel är inte särskilt många och spelar knappt någon större roll i det stora hela.

Men det vore intressant att höra litet mer om hur mycket som krävdes för att hålla din kåk varm tidigare innan pumpen på typisk årsbasis. Vad du visat innan i tråden verkar det vara astronomiska summor. Kanske är det så att du skulle ha stor nytta av ytterligare en pump eller till o med två? Beror givetvis på en massa saker, planlösning, husets storlek osv. Hade jag bott där du bor skulle jag absolut räknat litet på detta. Säkert en ny tråd. Du skulle kanske till och med få en rätt kort återbetalingstid på en bergvärmeinstallation, fast det tycks ju tillkomma en konverteringskostnad för dej till vattenburet som kan spräcka kalkylen på kortare sikt i alla fall. Sånt här beror ju bla på hur länge man planerar att bo kvar där man bor.

Hur som helst, jag tycker du gjorde ett klokt val med IVT även om den är rätt dyr jämfört med andra pumpar. Visst, erkänner gärna att jag är en "IVT fanboy" men det är svårt att klaga när allt funkar perfekt oavsett hur jäkligt vädret är. Är man inte entusiast så krävs en genomtänkt konstruktion och tryggheten med garantier om något skulle paja. Som NisseGurra sa så är det verkligen inte normalt att man kör med luftvärmepupar neråt minus 30-35, känns skönt att slippa bry sig om det där tycker jag.

/L
Skrivet av: Flirre
« skrivet: 24 februari 2007, 16:08:23 »

Phjuu...Nu har värmen äntligen kommit nu har vi bara -4 ute  Thumbsup  studs studs studs

Läge för t-shirt och shades ser jag... gött! 

8)

Skulle det inte bara blåsa halv orkanstyrka så hade det blivit shorts å linne  >:D
Skrivet av: Leopold
« skrivet: 24 februari 2007, 14:51:18 »

Phjuu...Nu har värmen äntligen kommit nu har vi bara -4 ute  Thumbsup  studs studs studs

Läge för t-shirt och shades ser jag... gött! 

8)
Skrivet av: Flirre
« skrivet: 24 februari 2007, 11:34:38 »

Phjuu...Nu har värmen äntligen kommit nu har vi bara -4 ute  Thumbsup  studs studs studs
Skrivet av: Flirre
« skrivet: 23 februari 2007, 12:23:53 »

Pumpen gick då i morse. Kollade inte vilken temp den gav då, men det kan inte var mkt.
Kan forska lite om det i helgen om kylan fortsätter.
Men jag hoppas verkligen att det vänder snart. Tråkigt när man inte kan vara ute.
Sen är det ju Rally i helgen, synd om man skulle missa det.
Skrivet av: Panasonic E9
« skrivet: 23 februari 2007, 12:21:08 »

I Energimyndighetens PDF står angående lägsta temperatur på den äldre IVT:n "Ingen begränsning" och på de nyare "Inbyggd säkerhetsfunktion möjliggör drift ned mot –30°C".
Skrivet av: Leopold
« skrivet: 23 februari 2007, 12:10:35 »

Just nu så har vi -29 och kåken slukar för tillfället ca 120kwh/dygn, fast nu är det varmt inne iaf  :)

Här kan man följa tråkigheterna...
http://www.tavelsjo.se/el/date.asp

Hur funkar pumpen när det är så kylslaget ute? Hur ofta avfrostar den, ger den någon värme att tala om? Stänger den kanske av sig rent av? Jag lär nog aldrig få se sådana temperaturer där jag bor men det är intressant tycker jag, i och med att man inte angivit en lägsta driftstemperatur på IVT-pumparna.

/L
Skrivet av: Flirre
« skrivet: 23 februari 2007, 08:42:18 »

Just nu så har vi -29 och kåken slukar för tillfället ca 120kwh/dygn, fast nu är det varmt inne iaf  :)

Här kan man följa tråkigheterna...
http://www.tavelsjo.se/el/date.asp
Skrivet av: tolins
« skrivet: 23 februari 2007, 06:49:05 »

Det är faktiskt så att vi har så lång uppvärningssesong här i norr att totalt sett sparar vi ofta mer än i södra sverige
Skrivet av: Leopold
« skrivet: 23 februari 2007, 01:59:56 »

Jo vi har i princip alltid alla dörrar öppna...  :)
där har du värmeproblemet !!!!!!
stäng ytterdörren  ;D ;D ;D ;D

Hehe... definitivt en dörr man bör ha stängd! Men allvarligt talat den där med "tillskottsel" eller vad vi vill kalla det... det får ingen större upmärksamhet. Inte konstigt att man kan tro att en LLVP fixar allt oavsett. Så är det givetvis sällan, såvida man inte som en del entusiaster här helt enkelt slänger in det antal LLvp som behövs. Lönsamheten frågas inte ofta efter i dessa lägen.

Vill nog påstå att jag råkar ha en otroligt bra lönsamhetskalkyl på min blygsamma installation. Tycker att siffrorna säger en hel del, då har jag ändå inte räknat in 1) den jämna fina värmen under uppvärmningssäsongen vilket jag inte hade tidigare, 2) komforten av att köra kyla under sommarmånaderna. Lik förbannat blir det ca 7 tusen billigare per år att köra via denna enda VP, inklusive komforthöjningarna, jämfört tidigare. Du frågade varör folk investerar i LLVP innan Flirre, här är mitt svar.

Dock, som, sagt, givet förutsättningarna för min kåk där den nu råkar finnas. Har man en kåk uppe i kyligaste norrbotten gäller troligen helt andra kalkyler. Hade jag bott däruppe så hade jag antingen investerat i fler LLVP eller i bergväme. Fortfarande så får man en mycket god besparing av en enda LLVP typ den du skaffat.

/L
Skrivet av: tracker
« skrivet: 22 februari 2007, 19:19:52 »

Jo vi har i princip alltid alla dörrar öppna...  :)
där har du värmeproblemet !!!!!!
stäng ytterdörren  ;D ;D ;D ;D
Skrivet av: Flirre
« skrivet: 22 februari 2007, 16:03:06 »

Jo vi har i princip alltid alla dörrar öppna...  :)
Skrivet av: Leopold
« skrivet: 22 februari 2007, 15:20:04 »

Glöm inte att ha dina dörrar öppna om möjligt, Flirre. I synnerhet din köksdörr eftersom du har pumpen monterad där. Troligen kommer du då få ett par grader varmare i köket än i övriga rum. Vill du ha ett par grader varmare även i vissa andra rum kan det vara idé att ha dörrar till dessa rum stängda så att radiatorerna inte behöver gå konstant. Typexemplet är i ett badrum, där har man väl ofta dörren stängd ändå. Som du säger så krävs det litet intrimning av tillskottsvärmen men när man väl fått till det så sköter det sig självt om man har hyfsade termostater i radiatorerna.

/L
Skrivet av: Flirre
« skrivet: 22 februari 2007, 10:01:10 »

på 8-10 m rör skulle iaf jag ha extrayllt lite gas.......... *vinkar*

Ska försöka få dem till att göra det.
Skrivet av: tolins
« skrivet: 22 februari 2007, 08:57:45 »

Ställ värmen ett par grader under den rumstemp som du önskar då går dom bara när pumpen inte orkar
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 22 februari 2007, 08:45:34 »

på 8-10 m rör skulle iaf jag ha extrayllt lite gas.......... *vinkar*
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 22 februari 2007, 08:39:14 »

försök att extraisolera rören när du har så långa rör & det är så kallt.......
Skrivet av: Flirre
« skrivet: 22 februari 2007, 08:31:49 »

Igår åkte jag och köpt 6st nya 1000w olje element.
Less på att frysa!
Nu har jag 22 i sovrummet och 20 i köket. Får försöka justera in det så optimalt som det går.
Stänger ni av elementen helt när det är milt, sänker värmen på elementen, eller har samma värme på dem jämt?
Skrivet av: Flirre
« skrivet: 22 februari 2007, 08:09:21 »


När det gäller de långa rören så kanske det kunde vara lönt för Flirre att lägga dom i en isolerad kanal eller något ditåt, intressant uppslag som kanske kan förklara en del av att effekten inte riktigt motsvarar förväntningarna.

/L

Lite skumt att installationsgubben inte upplyser om att det skulle påverka prestandan när vi valde placering.
Skrivet av: Leopold
« skrivet: 21 februari 2007, 17:54:51 »

kompressorvärmaren går väl bara om den är avstängd..
 *vinkar*

Ja du... bryter man strömmen så bryter man strömmen, stänger man av den på fjärren så bryter man inte strömmen och då kanske den kan värma på litet? Jag har definitivt inga svar på hur det är tänkt och hur det är kopplat, i vilka lägen denne värmare aktiveras osv, hur starten i sträng kyla funkar, konsekvenser och risker med att göra si eller så. Med just denna pump.

Litet därför som jag är benägen att bara låta det vara och lita på att konstruktörerna gjort sitt jobb. Men om du vet hur det egentligen fungerar med allt det här så är jag mycket intresserad av att lära mig mer. Som de flesta så vill jag ju underlätta för min lilla kära pump att hålla sig frisk och pigg så länge som möjligt.

/L
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 21 februari 2007, 17:27:55 »

kompressorvärmaren går väl bara om den är avstängd..
 *vinkar*
Skrivet av: Leopold
« skrivet: 21 februari 2007, 17:06:40 »

-25 är det lägsta att köra en luft/luft anser jag.......

Jo det verkar iofs rimligt. En LLVP ger väl inte så speciellt stort bidrag ändå när det är såpass kallt, kompressoreffekten regleras ner, COP går ner och det kan nästan kvitta om den ger sina 1500 W värme eller inte (eller vad det kan handla om).

Fast stänger man av pumpen vid -25, säg, så uppstår ju även frågan vid vilken temp man ska sätta igång den igen. I det läget är kompressorn nedkyld till utetemp så det borde komplicera ekvationen en del. Tror knappast den kör kompressorvärmaren om den är avstängd.

Inte lätt att veta hur man ska bete sig.

/L
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 21 februari 2007, 16:02:50 »

-25 är det lägsta att köra en luft/luft anser jag.......
Skrivet av: Leopold
« skrivet: 21 februari 2007, 16:01:22 »

Det är ingen som påstår att det är maskinellt nyttigt att köra LLVP vid -35. Manualerna indikerar inte heller att det skulle vara särskilt onyttigt vad gäller IVT:s pumpar. Konstaterades bara att det inte står något i manualerna om att man som användare ska vidta speciella åtgärder vid sträng kyla, typ att man ska stänga av maskinen. Kanske har man tyckt att detta är onödigt eftersom maskinerna utrustats med kompressorvärmare, kanske är maskinen programmerad att bete sig på något visst sätt vid extrem köld. Inte vet jag.

Vid vilken utetemperatur tycker du man ska stänga av en dylik pump, NisseGurra? Har själv inte behövt fundera så mycket på det, tror det varit ca -25 som kallast här hos oss och det händer mycket sällan att det är under -20.

När det gäller de långa rören så kanske det kunde vara lönt för Flirre att lägga dom i en isolerad kanal eller något ditåt, intressant uppslag som kanske kan förklara en del av att effekten inte riktigt motsvarar förväntningarna.

/L
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 21 februari 2007, 15:35:06 »

som jag hävdat i tidigare fall med så långa rör så är förlusterna stora på så lång väg & så kalla grader som -20, sen att köra en luftvärmepump vid -35 är inte nyttigt, den som säger något annat har mycket fel........
Skrivet av: Leopold
« skrivet: 21 februari 2007, 14:37:20 »

Ser man till temperaturdifferensen inlopp-utblås så ger din pump ungefär samma uteffekt som min pump vid dessa utetemperaturer, Flirre. Glömde kolla på det, sorry. Även effektförbrukningen ligger i samma härad. Jag tyckte att det var litet väl lågt för din pump med tanke på att den är storleken större, alternativt att min pump kanske tar ut något högre än normalt för sin storlek.

Oavsett detta, faktum är trots allt att din pump lämnar ungefär samma uteffekt som min gör OM du verkligen mätt upp temperaturerna vid maxfläkt. Detta är intressant och gör att jag måste modifiera mina synpunkter en hel del.

Kanske har du så låg rumstemperatur att detta på något sätt begränsar effektuttaget som är möjligt på din pump, som Tolins föreslår så måste du kolla vad den ger om du har normal rumstemperatur.

Det verkar också som att din värmepump försöker värma långt mer än bara köket, detta med tanke på den låga temperaturen på din inloppsluft. Vilken temperatur har du i övriga huset? Har du köksdörren öppen mot ett nedkylt och relativt stort hus kan det förklara en hel del, då lär pumpen få mycket svårt att åstadkomma vettiga temperaturer någonstans.

Det normala är alltså att man behöver stödvärma med vanliga elraddar eller vedvärme i synnerhet i husets perifera delar vid dessa utetemperaturer. Hos mig börjar stödvärme aktiveras redan vid -10, det beror litet på om det blåser eller ej, hur länge kylan varar etc vad som behövs. Jag har gjort som så att jag satt termostaterna på värmegolv och ett par perifera elraddar att aktivera vid ca 20 grader, då får jag en relativt omärklig övergång till stödvärmen. Vid minus 15 behöver de inte jobba särskilt mycket men det stänger man av dem så klarar inte pumpen att ensam hålla hela kåken varm och gosig längre, så är det bara. Vad jag är imponerad över är hur extremt litet tillskottsvärme som krävs även vid mycket låga utetemperaturer.

Fortfarande vidhåller jag att din pump borde förbruka mer, och lämna högre uteffekt, än vad min gör eftersom den är större. Dock som sagt jag är ingen expert och dessutom använder vi båda ganska simpla instrument så det behöver inte vara något uppseendeväckande egentligen.

Lycka till!

/Leopold
Skrivet av: Flirre
« skrivet: 21 februari 2007, 14:24:12 »

Jo jag ska bara vänta ut kylan.
Det måste bli varmare -2 för att jag ska få upp den tempen i huset.
Skrivet av: tolins
« skrivet: 21 februari 2007, 13:52:11 »

Mät vad den kan ge för värme när du har normal temp (20 ºC) i huset
Skrivet av: Flirre
« skrivet: 21 februari 2007, 13:46:05 »

Vid avfrostning eller ej. Men den högsta temp den lyckats få upp under de 2 senaste dygnen är 32 grader.

Tempen på värmepumpen visade 14 grader i morse.

Lägger man givaren på ett normal element så får man betydligt högre siffror.
Skrivet av: Leopold
« skrivet: 21 februari 2007, 13:00:07 »

Jo maskinen gick även när det var -35, det står inget i manualen att man måste stänga av dem. Bara att effekten minskar ju kallare det blir.

Det är en E12 jag kör, och idag har jag 14 grader i köket, 13 i hallen och -18 ute.  huvuddunk

Den ger ca 28 grader just nu i utblåset och använder 1100w.

Och står man 1,5 meter ifrån den så känner man inte ens värmen.

Dina siffror ser nog inte särskilt normala ut vid närmare påseende. Förra vintern så var jag närmast extatisk över hur väl detta funkade för mig i min kåk så jag kände mig tvungen att studera det hela litet närmare, gjorde en del mätningar osv medan jag kliade mig i huvudet. Turligt nog så hade jag vett nog att posta detta här på forumet annars hade jag säkert slarvat bort uppgifterna: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=6390.0

Då ska man ha i minnet att jag har den mindre "5 kW"-modellen (09), och att jag gjort merparten av mätningarna vid -15. Men ändå. Det som slår mig är att din pump kör med för låg kompressoreffekt efter vad kan bedöma, och att utblåstempen är för låg. Kanske är dina mätningar gjorda precis före en avfrostning men det ser inte bra ut ens om det hade varit min lilla pump.

/L

PS. Jag citerar mig själv från tråden jag hänvisade till ovan: "Just nu vid -18 så förbrukar den tex 1200W mitt inne i värmecykeln."

Sedanvad gäller detta med drift vid -35, vad vet jag men IVT har kompressorvärmare på sina värmepumpar och det står som sagt inget om några lägsta temperaturer så jag undrar om det skulle vara något problem.
Skrivet av: Flirre
« skrivet: 21 februari 2007, 12:20:08 »

Det är det jag har misstänkt hela tiden att det är för lite gas i ledningarna.

Ställer jag in en byggfläkt på 2kw så pumpar den ju upp fin temp i köket på 20 minuter.

Om värmepumpen då skulle leverera 3kw och kör järnet i flera dygn så måste ju något vara fel  knUp

Eller hur! =)
Skrivet av: Leopold
« skrivet: 21 februari 2007, 12:01:52 »

Flirre, som jämförelse har jag ca 4 meter rör. Eftersom du har såpass långa rör så är det kanske där problemet ligger, du har dessutom en grövre rördimension än vad jag har med min "nia" vilket borde påverka hur långa rör som den förfyllda gasmängden räcker till i praktiken och hur känsligt det är. Sedan kanske det pyst ut litet under installationen osv.

Eftersom din pump tycks fungera så dåligt så borde systemet fyllas om med optimal gasmängd efter din rörlängd anser jag. I ditt läge hade jag krävt detta som kund, du har köpt det hela i paket och då ska det fungera. Är det fel gasmängd så funkar en LLVP dåligt. Sedan vet jag inte men det är väl inte otänkbart att många krökar på rören, i synnerhet om de är skarpa, kan inverka mycket på flödeshastigheten och systemets effektivitet. Kanske någon yrkesman kan kommentera detta?

Vid -18 ska din pump leverera i storleksordningen 3 kW om jag inte missminner mig, varför inte detta räcker till att ens värma ditt kök är obegripligt. Att det inte räcker för att värma en normalstor och normalisolerad kåk vid -18 är en annan femma.

/L
Skrivet av: Flirre
« skrivet: 21 februari 2007, 09:44:23 »

8-10 meter minns inte exakt.
Men det var typ maxlängd utan att behöva extrafylla.
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 21 februari 2007, 09:42:23 »

bara en fråga hur långa rör kan du ha på utsidan ungefär???
Skrivet av: Flirre
« skrivet: 21 februari 2007, 09:38:51 »

Jag förstår att det inte är nån mirakelmaskin.

Men varför köper folk sånna här överhuvudtaget. Jag skulle ju ha varmare i köket om jag gick till ByggMax och köpte ett vanligt element. Varför lägger då folk ut 20 tusen på något som funkar såhär dåligt.

Det enda som den är bra på är att kyla på sommarn...
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 21 februari 2007, 09:32:18 »

lite svårt att säga om det är något fel på pumpen, men att köra den vid -35 är inte nyttigt......
Skrivet av: Flirre
« skrivet: 21 februari 2007, 09:05:29 »

Jo maskinen gick även när det var -35, det står inget i manualen att man måste stänga av dem. Bara att effekten minskar ju kallare det blir.

Det är en E12 jag kör, och idag har jag 14 grader i köket, 13 i hallen och -18 ute.  huvuddunk

Den ger ca 28 grader just nu i utblåset och använder 1100w.

Och står man 1,5 meter ifrån den så känner man inte ens värmen.
Skrivet av: vpgr
« skrivet: 20 februari 2007, 22:29:47 »


Vid -1 ger den 45grader på utblåset och högsta temp noterad i rummet där den är monterad var 22
Vid -7 ger den 40 grader, 21 i rummet
Vid -18 ger den 35 grader, 17 i rummet
pumpar?)


Jag har inte fått klart för mig vilken storlek (9el.12) Flirre har.
Som jämförelse så mäter vi på Panasonic E9 43 grader vid full fläkt, och på E12 50 grader (båda vid en utetemp om 0 grader, och 22 inne)

Körde du maskinen när det var 35 minus?
Om ja, så kan kompressorn fått sig en smäll.
Annars ser jag inte några konstigheter med dessa temperaturer.


Häls
Tomas
Skrivet av: Leopold
« skrivet: 20 februari 2007, 14:18:29 »

Det beror helt på vilken fläkthastighet du uppmätt dessa 32 grader vid. Är det vid full fläkt kan det vara rimligt med tanke på att det var litet kyligt ute. Vid -4 så kan jag få ut ca 40 grader på full fläkt, 22 inloppstemperatur. Har du lägre inloppstemp så blir utloppstemp i motsvarande grad lägre. Utan fullständiga uppgifter kan man inte säga något tyvärr.

Kör fläkthastigheten på auto om du är osäker på hur du ska ställa in det. Vissa inställningar är nämligen mindre lyckade och kan ställa till problem i form av att man tex inte får ut någon vidare effekt ur maskinen. Om ett högt effektuttag krävs kan du inte köra med för låg fläkt för då kan inte värmen transporteras bort från maskinen. Krävs bara ett lågt effektuttag kan du inte ha för hög fläkt på för då uppfattar du det som dragigt. Maskinen vet vad som funkar bra för det mesta, och är troligen mycket bättre på att välja bra inställningar än vad en ovan användare är.

/L
Skrivet av: Flirre
« skrivet: 20 februari 2007, 13:28:35 »

Avfrostningarna tror jag inte det är något problem med. Det är ju olika tätt mellan dem och har ju mkt med luftfuktigheten att göra.

Och senaste mätningen innefattar även avfrostningar. Nollade helt enkelt Max/Min på termometern när jag gick å la mig. Och läste av den i morse.

Men även den högsta tempen 32 grader är inte det lite lågt för att lyckas värma upp tempen i ett rum?  Sc:,h
Någon meter från pumpen känner man ju nästan ingen värme då om luften i rummet är 17 grader.
Skrivet av: Leopold
« skrivet: 20 februari 2007, 12:30:03 »

I natt var det -20.

Då har max/min legat mellan 0,3 - 32 grader.

Jag försökte säga att systemet vänds vid avfrostningar och att den sk fyrvägsventilen har en central roll i detta. Innerdelens "värmepaket" blir då till ett "kylpaket" för att frakta ut värme från huset så att ytterdelens kylslingor kan avfrostas snabbt av den avgivna värmen. Det är därför du mäter upp så låga temperaturer inne vid "värmepaketet" ibland. Frågan är när detta sker: vid avfrostningar eller även annars? Får du någon slags halvdana avfrostningar som tycks ta evigheter? En avfrostningscykel kan vara uppemot 10 minuter eller så, IVT ska avfrosta efter behov varken mer eller mindre dvs när ytterdelens kylpaket är täckt med frost såpass att ingen luft kan komma igenom. Avfrostningarna kan ske väldigt ofta kring nollan om det är fuktigt, kanske två-tre ggr per timme, vid minus 10 och lägre är luften mycket torrare och det kan dröja många timmar mellan avfrostningarna.

Håll ett öga på hur det ser ut på utedelen under dessa avfrostningscykler så får du bättre grepp om vad som händer och vad som borde hända när. Efter avfrostningen ska den stå och surra några minuter utan att göra något speciellt, det är kompressorn som jobbar för att bygga upp trycket igen efter att ha "vänt tillbaks" systemet. När innerdelens värmepaket blivit varmt så drar den på fläkten i innerdelen.

Grejen är alltså att denna fyrvägsventil har en tendens att kärva på en del exemplar av Sharp, vilket i grunden lär vara en i stort sett identisk maskin som IVT. Du har ännu inte berättat tillräckligt om hur din pump beter sig över tiden för att det ska gå att säga om detta skulle kunna vara felet, men är det så att din pump sitter och dräller kalluft utanför de normala avfrostningarna så är det väl inte omöjligt att denna ventil hängt sig. Då bör det vara värt att prova om det hjälper med att motionera fyrvägsventilen genom att växla mellan full kyla- full värme några gånger.

/L
Skrivet av: Flirre
« skrivet: 20 februari 2007, 08:10:48 »

I natt var det -20.

Då har max/min legat mellan 0,3 - 32 grader.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!