Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 54 starter /24H lÃ¥ter väldigt mkt  (läst 5615 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Flyers

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
54 starter /24H låter väldigt mkt
« skrivet: 10 februari 2011, 11:42:58 »
Jag funderar verkligen på om min utrustning fungerar som den ska.
Har under ett par veckors tid hållt ett öga på värdena på min ecoEl 1550 som är ihopkopplad med en ecoAir 107 som installerades mars -10.
Brukar ligga på 35-58 starter /24h och upplever även att varmvattnet inte räcker till när man duschar. Märker ingen större skillnad på vv om framledningstempen är hög eller låg.
Värmen i huset är bra.
Har provat att lufta pannan, ändrat panntempen från 45grader till 52grader utan att märka någon strörre förändring på vv.
Bor I Blekinge  i ett 1-planshus 110m2 + 110m2 källare. ByggÃ¥r -70, 2-glasfönster, normal isolerat.

Drifttid /24h 16:58
Starter/24h 54

Aktuell driftinfo
Ute 1
Rum 22,6 (22)
Panna 55 (52)
Framl. 37 (37)
Panna nedre 41 (55)
Hetgas 80
Kompr. till
fläkt hög
laddpump till
Ute vp 1
vp in/ut 38 (42)
Radiatorpump till
Eleffekt kW 0
Strömuttag A 2
Födröjd shunt Spärrad
Rumsgivare Ja
Värmpump tillåten
Elpanna 52
Elpanna max 6,0
Elpanna nedre 50
Elpanna nedre kW 6
Max framledn C 55
Min framledn C 27
Huskurva 45 just 2
Min utetemp -15C
VP max 55
VP min 35
Larm hetgas 127
Diff start/stopp 7
Startfördröjning 10

Hälsningar/ Daniel (ny pÃ¥ forumet)  ^-^
Blekinge,1-planshus 110m2 + 110m2 källare. Byggår -70, 2-glasfönster, normal isolerat. CTC EcoEl1550 + EcoAir107

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: 54 starter /24H låter väldigt mkt
« Svar #1 skrivet: 10 februari 2011, 12:40:13 »
Du får mycket elspets med hög temp inställd på övre pannan, detta gör ju även att VP behövs mindre.

Men vad jag reagerar på är "Födröjd shunt Spärrad", betyder det att så fort nedre pannan kallar på varmvatten så fylls det på från övre pannan plus att VP startar. Varmvattnet gör att den snabbt kommer upp i temp o VP stannar och du får mer elspets...lite av en ond cirkel...

Hoppas jag har fel fel, men något är skumt.

Fördr Shunt brukar vara pÃ¥ 180min och jag har pÃ¥ 210min, mao hur  mycket tÃ¥lamod skall pannan ha innan den fyller pÃ¥ med varmvatten frÃ¥n övre pannan.

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: 54 starter /24H låter väldigt mkt
« Svar #2 skrivet: 10 februari 2011, 12:46:43 »
Men vad jag reagerar på är "Födröjd shunt Spärrad", betyder det att så fort nedre pannan kallar på varmvatten så fylls det på från övre pannan plus att VP startar.

Shunt Spärrad betyder att shunten aldrig kommer att öppna mot övre pannan, dvs övre pannan kommer bara att användas till duschvatten och aldrig för att värma huset.
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad Flyers

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 54 starter /24H låter väldigt mkt
« Svar #3 skrivet: 10 februari 2011, 12:50:19 »
Men vad jag reagerar på är "Födröjd shunt Spärrad", betyder det att så fort nedre pannan kallar på varmvatten så fylls det på från övre pannan plus att VP startar.

Shunt Spärrad betyder att shunten aldrig kommer att öppna mot övre pannan, dvs övre pannan kommer bara att användas till duschvatten och aldrig för att värma huset.

Jag har satt detta värde just för att få så mkt varmvatten som möjligt. Är detta fel tänkt?
Blekinge,1-planshus 110m2 + 110m2 källare. Byggår -70, 2-glasfönster, normal isolerat. CTC EcoEl1550 + EcoAir107

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: 54 starter /24H låter väldigt mkt
« Svar #4 skrivet: 10 februari 2011, 12:59:38 »
Det har nog ingen betydelse med de värdena du har idag. Shunten lär inte öppna mot övre pannan om du sätter värdet till 180.
Skulle den öppna, är ju elpatronen igång och håller värmen uppe.

Jag hade nog hellre satt temperaturen till 40-45 grader på elpatronen, det kan göra att pumpen jobbar lite mer, och den håller nästan 50º i övre pannan utan hjälp av patronen.
Har du problem med varmvatten, är det bättre att montera en liten varmvattenberedare och sedan sätta ner tempen till 40º i övre pannan.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: 54 starter /24H låter väldigt mkt
« Svar #5 skrivet: 10 februari 2011, 13:16:38 »
Daniel, har du kört anläggningen hela vintern med shunten frånkopplad? Om så orkade 107an leverera värme, vi har ju även i Blekinge haft några nätter under 15C.....

Har du inte testat att köra Extra Varmvatten dom gånger du misstänker VV inte ska räcka till?
Du kan ju köra den både med fast schema och/eller ad-hoc.

Utloggad Flyers

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 54 starter /24H låter väldigt mkt
« Svar #6 skrivet: 10 februari 2011, 13:50:39 »
Daniel, har du kört anläggningen hela vintern med shunten frånkopplad? Om så orkade 107an leverera värme, vi har ju även i Blekinge haft några nätter under 15C.....

Har du inte testat att köra Extra Varmvatten dom gånger du misstänker VV inte ska räcka till?
Du kan ju köra den både med fast schema och/eller ad-hoc.

Jag har kört med shunten frånkopplad sedan årsskiftet. I December körde jag shunten på 180min.
Jag kör med extra vv när jag skall bada för annars är det kört.
Det jobbiga med att schemalägga är att dÃ¥ mÃ¥ste man duscha pÃ¥ fasta tider och med varierande arbetstider är detta ej optimalt.  Ad-hoc??
Men jag förväntade mig att en modern värmepump iallafall skulle kunna producera vv som räcker till en dusch.

Men vad tror ni det är som gör att pumpen ligger på så många starter per 24/h?
Blekinge,1-planshus 110m2 + 110m2 källare. Byggår -70, 2-glasfönster, normal isolerat. CTC EcoEl1550 + EcoAir107

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: 54 starter /24H låter väldigt mkt
« Svar #7 skrivet: 10 februari 2011, 13:58:26 »
Med över 50 grader i övre pannan ska vattnet räcka till en dusch, om du inte duschar extremt varmt eller länge.  Hur varmt vatten fÃ¥r du i andra kranar? Kanske är det nÃ¥got knas med blandningsventilen uppe pÃ¥ ecoel, stÃ¥r den pÃ¥ max?



Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: 54 starter /24H låter väldigt mkt
« Svar #8 skrivet: 10 februari 2011, 14:19:22 »
Daniel, har du kört anläggningen hela vintern med shunten frånkopplad? Om så orkade 107an leverera värme, vi har ju även i Blekinge haft några nätter under 15C.....

Har du inte testat att köra Extra Varmvatten dom gånger du misstänker VV inte ska räcka till?
Du kan ju köra den både med fast schema och/eller ad-hoc.

Jag har kört med shunten frånkopplad sedan årsskiftet. I December körde jag shunten på 180min.
Jag kör med extra vv när jag skall bada för annars är det kört.
Det jobbiga med att schemalägga är att dÃ¥ mÃ¥ste man duscha pÃ¥ fasta tider och med varierande arbetstider är detta ej optimalt.  Ad-hoc??
Men jag förväntade mig att en modern värmepump iallafall skulle kunna producera vv som räcker till en dusch.

Men vad tror ni det är som gör att pumpen ligger på så många starter per 24/h?

Utan extra VV så klarar man lätt 2 duschar på raken, för oss så funkar inte heller schemaläggning och om vi behöver extra varmvatten så har vi bara en liten ringklockeknapp utanför badrummet som vi trycker på så drar det igång.

Utloggad Joelk

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
    • E-logger
SV: 54 starter /24H låter väldigt mkt
« Svar #9 skrivet: 10 februari 2011, 15:32:55 »
Jag har samma typ av "fel" på min EcoEl och EcoAir107. Mitt problem dök upp i samband med att mjukvaran i styren uppdaterades, jag har haft upp emot 80 starter per dygn. Problemet som jag ser det är att värmepumpen styrs/regleras på fel sätt. styrning av VP sker via givara som kallas Panna-Nedre (eller något i den stilen), problemet är att VP-UT sitter i anslutning till denna givare. När värmepumpen startar jobbar den upp temperaturen för fort utan att ackumulera energi i elpannan.

JAg har försökt få fram detta till CTC sedan november utan att lyckas. De menar att allt är bra. För övrigt är COP uppmätt omkring 1,8 eller lägre vilket är ganska långt från de siffror som redovisas i deras tekniksa specifikation. Men inte heller detta verkar vara konstigt i deras ögon.
CTC EcoEl1550 + EcoAir107.

Utloggad Flyers

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 54 starter /24H låter väldigt mkt
« Svar #10 skrivet: 10 februari 2011, 16:29:30 »
Mätte upp mitt duschmunstycke till 14l/min vilket jag tror är relativt högt. Någon som vet hur mkt vv ecoel 1550 producerar /min?

Ingen som har någon aning varför jag har så många starter per 24h?
Eller är det normalt att ligga på 30-50 starter per 24h med -2 till +4 grader ute?
Blekinge,1-planshus 110m2 + 110m2 källare. Byggår -70, 2-glasfönster, normal isolerat. CTC EcoEl1550 + EcoAir107

Utloggad Joelk

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
    • E-logger
SV: 54 starter /24H låter väldigt mkt
« Svar #11 skrivet: 10 februari 2011, 16:38:47 »
Ska din elpanna klara 14l/min krävs en hel del effekt. Hur varmt vill du duscha?

vid de temperaturer som vi har nu är det nog rimligt med 1 start/timme eller mindre med rätt dimensionering av värmepump och radiatorer.
CTC EcoEl1550 + EcoAir107.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: 54 starter /24H låter väldigt mkt
« Svar #12 skrivet: 10 februari 2011, 17:41:13 »
Har själv 29 starter på 15h i Blekinge med 107a/155a och det tycker jag känns rimligt.

Som tidigare sagts sänk värmen i övre pannan så att VP får värma varmvattnet.
Byt Duschmunstycke
Montera en Extra VV tryckknapp smidigt vid badrummet
Aktivera shunten igen

Utloggad Flyers

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 54 starter /24H låter väldigt mkt
« Svar #13 skrivet: 10 februari 2011, 20:58:43 »
Har själv 29 starter på 15h i Blekinge med 107a/155a och det tycker jag känns rimligt.

Som tidigare sagts sänk värmen i övre pannan så att VP får värma varmvattnet.
Byt Duschmunstycke
Montera en Extra VV tryckknapp smidigt vid badrummet
Aktivera shunten igen


Duschmunstycke får jag nog ta och beställa ett snålspolande och eventuellt även installera en tryckknapp för extra vv.
Men vad vinsten med att aktivera shunten igen förstår jag inte.
Om jag fattat det rätt så är det väl som så att shunten öppnar och tar värme från övre pannan (dvs mitt duschvatten) om nedre pannan är för kall. Genom att ha shunten spärrad så tvingar
jag väl pumpen att värma den nedre pannan?
Blekinge,1-planshus 110m2 + 110m2 källare. Byggår -70, 2-glasfönster, normal isolerat. CTC EcoEl1550 + EcoAir107

Utloggad Joelk

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
    • E-logger
SV: 54 starter /24H låter väldigt mkt
« Svar #14 skrivet: 10 februari 2011, 21:14:04 »
Det finns mängder av olika besparingsvarianter till tappvatten, jag monterade in i kök, bad och dusch och sparade 20% på varmvattnet med vad jag upplever som en bättre stråle.

Shunten blandar från olika delar av elpannan så att rätt framledning erhålles, du kan ställa den så att den inte tar vatten från övre delen på 240 min vilket innebär att värme till radiatorer huvudsakligen kommer från VP. skulle VP sluta fungera av någon orsak öppnar shunten mot spetsel efter 240 min. Klarar inte VP att fixa det på 240 min så behöver den hjälp av spetsel oavsett.

Du kan ställa VP så att den var 4:E start höjjer temperaturen i nedre delen av pannan till ca 50 grader (mer orkar den troligen inte) vilket räcker långt till förvärmning av tappvarmvatten. Kolla på genomskärningsbilden på EcoEl så förstår du.
CTC EcoEl1550 + EcoAir107.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!