Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IgÃ¥r gav värmepumpen upp!  (läst 17844 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Igår gav värmepumpen upp!
« skrivet: 14 mars 2019, 07:35:15 »
En sista felsökning återstår, men allt tyder på att kompressorn håller på att skära.
En effektförbrukning på 4.5 kW mot normala 1.8 kW gör att klixon löser ut och det tar timmar innan den provar starta igen.

Felet uppträdde efter att vi bytt jordfelsbrytare i samma central, men jag har svårt att tro att det har nåt med det att göra då värmepumpen sitter UTAN jordfelsbrytare.
Möjligen att det kan ha hänt nåt när vi bröt spänningen till centralen, men det känns ju långsökt, speciellt med tanke på att vi säkert haft 20 strömavbrott i vinter p.g.a. snön och kylan.

Jag skall i alla fall göra en sista koll så att vi inte på något sätt lyckats kasta om faserna så att vi har samma fas dragen till två separata fasplintar i värmepumpen, men då skulle det väl inte fungera alls, i vart fall borde väl överströmsskyddet gå, eller någon säkring sprätta?
Spänningen ut till kompressorn ligger i alla fall på 230V på alla tre faser, glömde dock mäta mellan faserna, så jag är just nu inte hundra på att det verkligen är tre olika faser.

Nu går den på reservläge vilket bara skall ge husvärme enligt manualen, men den verkar bara värma tappvattnet.
Slår jag om till normal drift så växlar ventilen till husvärme, så något fel på växelventilen är det inte i alla fall.

På grafen längst till vänster ser man hur den gick innan vi började koppla...
Sen ser man att den dragit mycket mer efter det...

Vi får väl se om vi lyckats kasta om några tåtar på JFB som gör att det blir så knas, men det känns ju extremt långsökt.
OM det är slumpen, varför skall det slumpa sig just när man varit och grottat i kablarna...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad halper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Igår gav värmepumpen upp!
« Svar #1 skrivet: 14 mars 2019, 08:30:53 »
Surt! Har du någon försäkring eller liknande på den, eller blir det till att hosta upp rakt ur plånboken?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Igår gav värmepumpen upp!
« Svar #2 skrivet: 14 mars 2019, 08:38:54 »
Det blir att hosta hårt, och nu står jag inför samma val som alla andra.
Inverter eller on/off, vilket fabrikat, och oj vad bökigt det blir att dra om alla rör, det är TRÅNGT där uppe under tak som det är, och värre kommer det att bli när jag måste dra om rören för de nya uttagen, alla verkar ha alla in/ut i bakkant nuförtiden...
PÃ¥ min gamla Nibe sitter de utspridda pÃ¥ hela toppen.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Igår gav värmepumpen upp!
« Svar #3 skrivet: 14 mars 2019, 08:59:36 »
Ser du någon anledning till att byta fabrikat, bortsett från eventuellt stor prisskillnad mot likvärdigt alternativ?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Igår gav värmepumpen upp!
« Svar #4 skrivet: 14 mars 2019, 09:08:36 »
Det här var tråkigt att läsa Rickard. Samtidigt mycket intressant och spännande att följa, när blir det det min "tur" ?

Jag har en nödplan, sätt in en ny VP på annan plats i källaren, och då i separata delar så den kan sättas på översvämningssäker höjd över källargolvet. Anslutningarna blir lätt åtkomliga och kompressordelen på lite vänligare arbetshöjd.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Igår gav värmepumpen upp!
« Svar #5 skrivet: 14 mars 2019, 09:23:56 »
Om du har vp utanför jfb sÃ¥ har du väl kapade fasskenor och fas framdragen separat till dessa?  FörstÃ¥r inte hur byte av jfb skulle kunna pÃ¥verka vp dÃ¥, om man inte dragit faserna via jfb ingÃ¥ng till vp fasskena istället för att dela tidigare.

Men annars tycker jag det lÃ¥ter som en bra förklaring.  Motorskyddet är ju inte ovanligt att de inte löser ut som de skall och i alla fall tar det lÃ¥ng tid.

Om du skall skrota din vp så räddar jag gärna styrkortet.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Igår gav värmepumpen upp!
« Svar #6 skrivet: 14 mars 2019, 10:07:47 »
Nja, det verkar ju skilja ca 10 000 kr mellan Daikin och Nibe, och vi (Sonen) säljer ju Daikin luftvärmepumpar, så en sådan finns med i funderingarna.
Men den känns ju lite gammaldags i designen om jag skall vara helt krass.
En annan sak som också väger in är poolstyrningen som jag behöver få till på nåt sätt.
Är nästan omöjligt att få någon koll på hur de olika tillverkarna löser detta, och OM jag kan använda min gamla "hembyggda styrning" som simulerar utetemp -40 grader och VBf +24 grader när poolen behöver värme. (Allt flöde ligger hela tiden manuellt över värmeväxlaren sommartid).
På min gamla Nibe så triggar ju dessa simulerade temperaturer en omedelbar start av kompressorn (TS-min) men hur fungerar det där på en inverter, kommer den att starta direkt eller när, och kommer den att gasa för fullt eller bara gå på en lagom temp.
Eller, finns det t.o.m någon som har gjort det så enkelt att det bara är att ansluta en tempgivare på poolcirkulationen och så går kompressorn med precis den effekt som behövs.
Har tittat på detta problem tidigare, men hittar väldigt lite dokumentation om dessa frågor.

Nibes Styrning kostar runt 3000 kr och det är väl överkomligt om det fungerar bra.
Har kollat nu och Daikin saknar poolstyrning så då faller den nog tyvärr bort, om den inte går "lura" på samma sätt som min gamla värmepump.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Igår gav värmepumpen upp!
« Svar #7 skrivet: 14 mars 2019, 10:08:07 »
TrÃ¥kigt sÃ¥nt med xtra utgifter  :'(    En ON/OFF maskin fungerar säkert ocksÃ¥ bra i fortsättningen. Men om jag fÃ¥r gissa sÃ¥ väljer Richard en inverter i alla fall , fastän de är dyrare. Intressant att logga en sÃ¥dan ocksÃ¥  ;)
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Igår gav värmepumpen upp!
« Svar #8 skrivet: 14 mars 2019, 10:12:23 »
Om du har vp utanför jfb sÃ¥ har du väl kapade fasskenor och fas framdragen separat till dessa?  FörstÃ¥r inte hur byte av jfb skulle kunna pÃ¥verka vp dÃ¥, om man inte dragit faserna via jfb ingÃ¥ng till vp fasskena istället för att dela tidigare.

Men annars tycker jag det lÃ¥ter som en bra förklaring.  Motorskyddet är ju inte ovanligt att de inte löser ut som de skall och i alla fall tar det lÃ¥ng tid.

Om du skall skrota din vp så räddar jag gärna styrkortet.

Jag minns inte hur det där kopplades, men det gjordes i alla fall av en elektriker, JFB rymdes inte i centralen så den hamnade i en liten kapsling bredvid.
Det troliga är väl som du säger att faserna dragits ut från centralen, in/ut på jordfelsbrytaren och tillbaks in i centralen - där skenorna kapats mellan säkringen för värmepumpen och övriga säkringar i centralen.
Det jag har så svårt att smälta är att värmepumpen ryker just när vi mixtrat med att testa en jordfelsbrytare som returnerats från en kund (den fungerade) för att testknappen inte fungerade.

Känns mycket märkligt, både att det skall kunna bli felkopplat, och att värmepumpen gått sönder bara av att vi bröt spänningen till centralen/värmepumpen några gånger medan vi testade JFB funktion.
Vi skall snart hem och göra några mätningar till innan jag dömer ut den helt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jarlingar

  • Specialexpert
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östersund / Orrviken
  • Antal inlägg: 506
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försök inte laga det som redan fungerar...
SV: Igår gav värmepumpen upp!
« Svar #9 skrivet: 14 mars 2019, 10:36:03 »
Fyrpoliga jfb kan vid haveri skicka ut 400v fel och steka en hel del i huset..
Nibe 1255 3-12 installerad  jan 2018.
240m energibrunn, 238m aktivt djup.
Ukv-100  4-vägskopplad.
19 Radiatorer & 16m2 Golvvärme utan aktiv styrning.
Total systemvolym 340 Liter.

256m2 Sutterränghus byggt 1976 med FTX installerad 2016

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Igår gav värmepumpen upp!
« Svar #10 skrivet: 14 mars 2019, 10:52:41 »
Och det händer om nollan skulle bryta före faserna och man därmed skulle få en "flytande" nolla. Det skulle kunna påverka dom delar som ska ha 230 V. Kompressorn ska däremot tåla dom 400V som den maximala spänningen kan bli OM motorskyddet är rätt ställt och det inte står på automatisk återställning.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

HR 440

  • Gäst
HR 440
SV: Igår gav värmepumpen upp!
« Svar #11 skrivet: 14 mars 2019, 10:53:03 »
Hej Richard, till min pool har jag bara manipulerat i schemaläggning värme  26 grader, sÃ¥ att pumpen tror att huset vill ha 26 grader,  sen har jag bara ett tidur sÃ¥ att i mitt fall gÃ¥r  reningsverket   och min separata cirkulationspump 4 timmar vilket blir 25 grader  i min inomhuspool  gratis och inga problem, huset tappar ca 1, 2 grader nu under vintern under dessa 4 timmar men det kommer tillbaka sen under dagen . pumpen är Nibe F 2120- 16 ligger nu pÃ¥ en rullade Ã¥rsförbrukning för värmen pÃ¥ 6000KWH för hela huset, enligt separata elmätaren som jag köpte av dig-

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Igår gav värmepumpen upp!
« Svar #12 skrivet: 14 mars 2019, 11:20:43 »
Och det händer om nollan skulle bryta före faserna och man därmed skulle få en "flytande" nolla. Det skulle kunna påverka dom delar som ska ha 230 V. Kompressorn ska däremot tåla dom 400V som den maximala spänningen kan bli OM motorskyddet är rätt ställt och det inte står på automatisk återställning.

Jag tror det är ganska liten risk just vid bryttillfället. Däremot kan det bli problem vid återställningen. Särskillt om kontakterna är infettade eller bara allmänt ärgade. Faserna går det så pass mycket ström genom så dom bryter igenom eventuella föroreningar, men nollan som normalt sett är lågt belastad kanske inte gör det...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Igår gav värmepumpen upp!
« Svar #13 skrivet: 14 mars 2019, 11:33:40 »
Är JFB hel är det inga problem varken vid från eller tillslag då dom är bygda för att nollan ska bryta sist och sluta först. Men några fåtal ggr kan det bli fel även på JFB och då är fett inte nått problem då kontaktytorna normalt inte är infettade.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad halper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Igår gav värmepumpen upp!
« Svar #14 skrivet: 14 mars 2019, 12:55:10 »
Har inga åsikter om det elektriska felet – jag är inte kunnig i sånt – men håller med om att det ska bli intressant att följa vad du väljer, nu när du är i denna tråkiga situation.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!