Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F370 och trasig F2025 - Nästa Steg i stillastÃ¥ende hus  (läst 1604 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nomadic

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ny här på forumet och sitter i en lite klurig situation så det blir tyvärr lite långt.

Jag köpte ett äldre sutterränghus (90+80kvm) i Stockholmstrakten i somras med vattenburen golvvärme och en ohelig NIBE-baserad hybrid bestående av en F2025 Luftvärmepump som skötte all uppvärmning dockad via en SMO10 till en F370 frånluftsvärmepump som hanterade varmvatten.

Tidigare ägaren var i byggentrepenadssvängen så allt verkar vara fixat med hjälp av kompisar etc.

Vid första köldknäppen i höstas dog värmen och det visade sig att ett kretskort i SMO10'an brunnit samt att båda externa cirkulationspumparna (mot F2025 och mot golven) skurit - sannolikt pga skit i systemet då filtren var helt igensatta.

När det reparerats (och efter att Nibe-teknikern ringt in till Nibe som verkade vara lika förvånade som han över F2025+F370-kombon) så sjönk värmen igen i december och det visar sig att F2025'an är slut. Kondenseringsbakstycke etc läcker och jag fick en spontan kostnadsuppgiift på 30K+ att laga och rådet att inte reparera då resten är gammalt.
Den är installerad 2012 men serienumret säger 2009.

(jag tor också jag kan härleda två strömavbrott i fastigheten till F2025'an)

Nåväl - nu är den frånkopplad och F370'n driver hela huset.

Jag funderar då på verkningsgraden för uppvärmning de lösningarna emellan (F2025 luft/vatten vs F370 Frånluft/vatten).
Med bara 370'n hade jag nästan 500Kwh högre elförbrukning i Januari än föregående ägare hade i Januari ifjol och vädret ser hyfsat likartat ut.

- Jag gillar inomhustemp runt 20-21, de hade 23C enl uppgift
- Huset stod tomt i halva januari, i övrig var det bara jag där, de var en familj om 4 med två tonårsbarn
- Jag jobbade förvisso hemma de två veckorna men det sitter LED'ar i alla relevanta lampor.


Utan att veta antar att en frÃ¥nluftspump inte är lika effektiv i ett hus med lite rörelse som stundtals är tomt  och därmed inte skapar "levnadsgenererad värme".

Diskuterar nu med försäkringsbolaget ang dolda fel men funderar även naturligtvis på bästa lösning.
- Ska jag trycka dit en ny luft/vatten?
- Komplettera F370'n med en Luft/luft då övervåningen är öppenplanlösning/öppet till nock och har mycket solinstrålning?
--- Just nu kämpar jag med att det är varmt på nedervåningen men svalt uppe trots att övre slinga är helt öppen och jag stryper på nedervåningen.

Nån av ideerna som låter vettig?
Andra ideer?

Finns det oberoende konsulter som man kan vända sig till som kan guida till bästa lösningen för just mitt hus/min levnadsstil?

Tack på förhand
//N
Sutteränghus från fyrtiotalet i Stockholmsområdet 90+80kvm, renoverat + tilläggsisolerat 2005.
Vattenburen golvvärme båda plan, Nibe S320/F2120 m S135'a + 21 paneler på taket

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus pÃ¥ Nibe
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem gÃ¥r att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
SV: F370 och trasig F2025 - Nästa Steg i stillastående hus
« Svar #1 skrivet: 19 februari 2019, 07:03:04 »
Hej. F370 är en 2kW pump. Det betyder ungefär att om man ger den 500 W så får du ut 2000 W. Det är bra men inte tillräckligt för ditt hus. Allt utöver detta blir ren elpatron. F750 är en 5kw pump och kan ge allt från 2kw till 5 kw beroende på kompressorns frekvens.

Tror du behöver något mer än f370.

Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skÃ¥ne pÃ¥ 156 m2 byggt 2015. Familj pÃ¥ 4p. Nibe F750 frÃ¥nluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: F370 och trasig F2025 - Nästa Steg i stillastående hus
« Svar #2 skrivet: 19 februari 2019, 07:53:28 »
Jag tror mest på att kombinera LLVP med denna frånluftsvärmepump.
Om huset är öppet kan en luft/luft värmepump står för en stor del av uppvärmningen och F370 räcker då till för varmvatten + de mindre utrymmena som LLVP:n inte når.
Men ditt problem med att det är svalare uppe kan bero på luft i grejerna, kolla detta?
Värmen från en LLVP kommer stiga så placeringen av denna måste funderas genom ordentligt, oftas sätter man innerdelen i närheten av trappen så värmen kan spridas i båda våningsplanen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus pÃ¥ Nibe
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem gÃ¥r att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
SV: F370 och trasig F2025 - Nästa Steg i stillastående hus
« Svar #3 skrivet: 19 februari 2019, 18:23:53 »
Jag tror mest på att kombinera LLVP med denna frånluftsvärmepump.
Om huset är öppet kan en luft/luft värmepump står för en stor del av uppvärmningen och F370 räcker då till för varmvatten + de mindre utrymmena som LLVP:n inte når.
Men ditt problem med att det är svalare uppe kan bero på luft i grejerna, kolla detta?
Värmen från en LLVP kommer stiga så placeringen av denna måste funderas genom ordentligt, oftas sätter man innerdelen i närheten av trappen så värmen kan spridas i båda våningsplanen.

Låter som en plan om man accepterar oljudet. Man får tänka på att den minsta F2025 ger 6 kW i värme och de bästa LLVP ger ca 5 kW. Vill man sprida värmen genom befintliga golv / element så funkar ju inte LLVP.
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skÃ¥ne pÃ¥ 156 m2 byggt 2015. Familj pÃ¥ 4p. Nibe F750 frÃ¥nluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

Utloggad Nomadic

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F370 och trasig F2025 - Nästa Steg i stillastående hus
« Svar #4 skrivet: 20 februari 2019, 01:50:13 »
Jag har funderat på en luft/luft (multisplit) som komplement - mest för att kunna få ner temperaturen på sommaren i sovrummet på nedervåningen och kanske ev i den öppna ytan uppe.

Utmaningen från ett värmeperspektiv är att jag inte kan använda luft/luft för värme nere eftersom jag vill ha sovrummet kallt så möjligen då att man låter F370n gå nestrypt på övervåningen och kör luft/luft som komplement när det blir kallt.

Eller ska jag separera tanken på kyla å värme helt enkelt och se om jag kan sälja F370'n och börja om från scratch?
Kraftigare frånluft (750'n) eller en uppdaterad Luft/Vatten?

Jag är även ofrivillig nybilven poolägare och är högst osäker på hur det separata värmeaggregatet håller ihop så man kanske ska göra nån större översyn på rubbet utan att låsa sig vid en teknologi?

Härliga frågor att behöva ta ställning till mindre än 6 månader in i husägandet ;)
Sutteränghus från fyrtiotalet i Stockholmsområdet 90+80kvm, renoverat + tilläggsisolerat 2005.
Vattenburen golvvärme båda plan, Nibe S320/F2120 m S135'a + 21 paneler på taket

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: F370 och trasig F2025 - Nästa Steg i stillastående hus
« Svar #5 skrivet: 20 februari 2019, 07:37:52 »
Det är dyra grejer om du vill göra om helt, men samtidigt en investering.
Så det är fråga om hur du vill göra?
Snabbt och billigt = LLVP
Ta lite tid o pengar = en genomtänkt lösning som fixar värme, ventilation och pool för ett tag framåt.

Några saker att fundera på:
Kraftigare FLVP kyler avluften mer och kräver bättre isolering av avluftröret.
LVVP fixar inte ventilationen som då måste fixas på annat sätt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F370 och trasig F2025 - Nästa Steg i stillastående hus
« Svar #6 skrivet: 21 februari 2019, 00:44:18 »
Hmmm...

Du påstår att minsta 2120 ger 6 kW och de bästa l/l ca 5 kW. Vid vilka förutsättningar ?
När kunden behöver det ?
Vid en snabb jämförelse så ger Niben ca. 4kW vid -15 och 3 kW vid -25. Det är 1 kW mindre än vår l/l värmepump Caldo XRH40
Räknar du med investeringskostnaden så vinner luftvärmepumpen.

Ovanpå detta redundans om flvp ger upp (har ett par år på nacken) samt möjlighet till kyla sommartid...

Jag håller med föregående talare, bästa kompletteringen för en flvp är en l/l

Med vänlig hälsning
Daikin.

Låter som en plan om man accepterar oljudet. Man får tänka på att den minsta F2025 ger 6 kW i värme och de bästa LLVP ger ca 5 kW. Vill man sprida värmen genom befintliga golv / element så funkar ju inte LLVP.
« Senast ändrad: 21 februari 2019, 00:48:23 av Daikin_ »

Utloggad Nomadic

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F370 och trasig F2025 - Nästa Steg i stillastående hus
« Svar #7 skrivet: 21 februari 2019, 13:05:10 »
Jag tror att steg ett blir att optimera F370'n efter nya förutsättningarna och leva med högre elförbrukning medan jag tar in lite förslag och offerter så jag inte kastar mig in i en akut lösning.

Är det någon som har tips om duktiga företag i Stockholmsområdet som man bör snacka med om förslag på lösning?

Jag hade Rörmannen inne som löste de akuta problemen och var mycket nöjd med deras arbete men ska jag göra nåt större/planerat vore jag ju dum om jag inte tog in olika förslag och offerter.
Sutteränghus från fyrtiotalet i Stockholmsområdet 90+80kvm, renoverat + tilläggsisolerat 2005.
Vattenburen golvvärme båda plan, Nibe S320/F2120 m S135'a + 21 paneler på taket

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9561
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: F370 och trasig F2025 - Nästa Steg i stillastående hus
« Svar #8 skrivet: 21 februari 2019, 14:51:29 »
Finns ju http://www.energioffert.se på denna sajt där man noga kan beskriva vad man har för behov av värmesystem. Sedan är tanken att värme-firmor i närheten hör av sig med offerter om de har ledig tid. Nu framåt vårkanten bör det vara lättare att hitta de som har lite tid över.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: F370 och trasig F2025 - Nästa Steg i stillastående hus
« Svar #9 skrivet: 21 februari 2019, 17:12:02 »
hej det här är en vanlig kombo  och  för ovanlighetens skull har man  spetsat  till med en smo 10. Det brukarnämligen vara bara en rumstermostat och det funkar sisÃ¥där. 
 Ã„r det kondensorn eller förÃ¥ngaren som läcker, har man provtryckt den?  Det negativa med den kombon är  oftast att det blir väldigt liten vattenvolym därav mycket start och stopp  .  SÃ¥ en volymtank vore inte fel.
Det du kan göra är att hitta en annan 2025 eller 2020  för de  är inte jättedyra dÃ¥ mÃ¥nga luras att slänga ut dem.  Gasen som är i  fasas ut  nu, men det finns ersättningsgas.  som man v använder istället  hr uvet man att kompressorn är slut.   
Dt som brukar gÃ¥ pÃ¥  2025 är mjukstartskortet. 
Du ha rju en 370 som är rätt ny och du behöver  ju din ventilation, sÃ¥vitt som det inte är  ditsatt i efterhand.   Det du behöver är en ny smo20 som de heter idag, och till det behöver du  antingen 2040 eller 2120 uteluftspump.  Din frÃ¥nluftsvärmepump gör varmvatten , medan din  uteluftspump gör  värme.
Du kan ocksÃ¥  docka dit en ctc  ecoair ur 400 serien.  Har du radiatorer elelr golvvärme. men skulle gissa att du behöver en volymtank  för att fÃ¥ lite volym för vp att jobba mot.  Ecoairen kör du isÃ¥fall pÃ¥ fast temp och sätter en ecobasic display inne.   Sedan stryper du pÃ¥ dina termostater.  Kör u Ã¥ lÃ¥g fast temp är det ingen fara.  laddpumpen skall styras via  utedelen.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!