Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken uppvärmningslösning rekommenderar ni? Hjälp!  (läst 8882 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vilken uppvärmningslösning rekommenderar ni? Hjälp!
« Svar #30 skrivet: 30 januari 2019, 12:46:13 »
Finns F1245 med 16A ? Ser bara 10A på deras hemsida:

-16 och -10 i modellbeteckningen betyder alltså att dom ger ca 16 resp 10 kW, inte att dom drar 16 eller 10 Ampere
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad swealp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken uppvärmningslösning rekommenderar ni? Hjälp!
« Svar #31 skrivet: 30 januari 2019, 12:54:49 »
Värmepumpen ger 16kW. Med ett COP på ca 3,5 så drar den då ca 4,5kW från elnätet.

-16 och -10 i modellbeteckningen betyder alltså att dom ger ca 16 resp 10 kW, inte att dom drar 16 eller 10 Ampere.

Hej! Misstag av mig, det finns inte F1245-16 utan det blir invertern F1255-16 som också kostar mer. Sedan kan man annars välja t.ex. F1145-15 med separat tank för varmvattnet (300 lit) om man använder mycket varmvatten i huset. Anledningen jag dividerar med 3,5 beror på att det motsvarar COP för en bergvärmepump som också arbetar mot radiatorer. 1 kW el in och 3,5 kW värme ut från värmepumpen i genomsnitt. Med enbart golvvärme kan man komma upp i COP 4 drygt.
Hej bästa purjo__  och Josth!  tummenupp

Då förstår jag vad COP står för!
Precis, det är 100kvm yta för golvvärme och 100kvm yta med 8st radiatorer.
Jag delade COP i mitten p.g.a hälften radiatorer och hälften golvvärme. Men förstår att 3,5 är mer rätt.


Hur ska man då räkna vilken huvudsäkring som skulle passa oss bäst?
(Tänker endast på huvudbyggnaden nu)

Ifall vi utnyttjar ca 29.000 kWh/Ã¥r med IVT 490.

 Sc:,h Sc:,h



Utloggad swealp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken uppvärmningslösning rekommenderar ni? Hjälp!
« Svar #32 skrivet: 30 januari 2019, 13:08:11 »
Jag gör en stor gissning, ni fÃ¥r säga ifall det är helt fel sÃ¥ tar jag bort detta.  tummenupp

Bergvärmepump NIBE är på 16 kW men drar bara el-effekten ca 16/3,5= 4,5 kW
och
Frånluftspumpen IVT 490 kan toppa upp mot 13,5kW (kompressor 2kW+ eltillskott 11,5kW) = 11,5kW

4,5kW - 11,5kW = 7kW mindre effekt.

ifall vi idag är på Gula 25A (17kW) så betyder det att vi teoretiskt skulle kunna sänka ner till Gråa 16A (11kW).


Tack!

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken uppvärmningslösning rekommenderar ni? Hjälp!
« Svar #33 skrivet: 30 januari 2019, 13:22:06 »
Jo det stämmer säkert på ett ungefär att det skulle fungera med bara 16 A huvudsäkringar med rejäl bergvärmepump. Det finns många som gör så för att spara på elnätskostnaden som ju stigit mycket under senare år. Porslinssäkringar håller också bra för tillfälliga överlaster om man t.ex. sätter på spisen men efter ett tag justerar ner värmen när det börjat koka. I värsta fall får man byta säkring ibland.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad swealp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken uppvärmningslösning rekommenderar ni? Hjälp!
« Svar #34 skrivet: 30 januari 2019, 14:55:23 »
Jo det stämmer säkert på ett ungefär att det skulle fungera med bara 16 A huvudsäkringar med rejäl bergvärmepump. Det finns många som gör så för att spara på elnätskostnaden som ju stigit mycket under senare år...

Hej!

Jag försöker slipa på kalkylen litegrann:

Huvudbyggnad med bergvärme F1245 innebära el-utnyttjande på ca 14 MWh/år. 5 personer.

Ifall vi räknar med båda stugorna som permanenta bostäder.
Stuga1 - 22 kvm  = elpanna 1,5kW med vattenburen golvvärme + 3000W varmvattenberedare pÃ¥ 50L
Stuga2 - 29 kvm  = elpanna 1,5kW med vattenburen golvvärme + 1000W varmvattenberedare pÃ¥ 100L
= Gissningsvis 10-15 MWh/Ã¥r med 4 personer.

Total Energibehov:
Huvudbyggnad 14MWh/Ã¥r
Stugorna totalt 15MWh/Ã¥r
= 30MWh/Ã¥r


Det betyder alltså att vi kan addera en årlig besparing av nätavgiften på ca 12tkr/år med 25A säkring, i värsta fall 6tkr/år med 35A säkring.

Tidigare kom jag fram till att besparingen Ã¥rligen med bergvärmepumpen lÃ¥g pÃ¥  ca 24.000-28.000kr i jämförelse mot det vi har idag.
Ifall vi adderar 12t/år som besparing så blir det årligen = totalt 36-40tkr
Ifall vi adderar 6t/Ã¥r som besparing sÃ¥ blir det Ã¥rligen  = totalt 30-34 tkr

Om bergvärmepumpsinstallationen kostar 150tkr
150/30= 5
150/40 = 3,75

Återbetalningstiden är gissningsvis i snitt 4,375år (3,75-5)
(Då har jag inte ens räknat med installationskostnaden för huvudsäkring på 16-32t.)

Snurrigt men intressant!  tummenupp
« Senast ändrad: 30 januari 2019, 15:22:42 av swealp »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken uppvärmningslösning rekommenderar ni? Hjälp!
« Svar #35 skrivet: 30 januari 2019, 15:54:51 »
Bra med uppskattningar förbrukningen tummenupp  Tänk pÃ¥ bara att de ska, vad jag förstÃ¥r, ocksÃ¥ gÃ¥ att laga mat i stugorna att de ska kunna vara egna hushÃ¥ll(?) DÃ¥ tillkommer nÃ¥gra [kW] för liten spis och mikrougn vissa tider pÃ¥ dygnet. DÃ¥ tror jag man landar pÃ¥ 35 A huvudsäkringar men kanske behöver man inte ha brÃ¥ttom att byta utan kan prova hur det gÃ¥r med 25 A först och ha ett lager extra säkringar hemma. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad swealp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken uppvärmningslösning rekommenderar ni? Hjälp!
« Svar #36 skrivet: 31 januari 2019, 15:10:42 »
Hej bästa Josth!

Nu har jag fått kalkyler ifrån NIBES senaste programvara.

Titta gärna bifogade filerna.

Tror hon räknade på annorlunda här, för vi fick lite sämre resultat.

Vet du vad hon behöver ändra så man kan jämföra mer korrekt?

Tack sÃ¥ mycket!!!  tummenupp tummenupp tummenupp

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken uppvärmningslösning rekommenderar ni? Hjälp!
« Svar #37 skrivet: 31 januari 2019, 15:58:49 »
Hej hej! Det var ju fint ordnat att fÃ¥ beräkningar med senaste dimensioneringsprogrammet tummenupp  Dock ser jag att de är räknade med ett uppvärmningsbehov pÃ¥ 24 MWh/Ã¥r frÃ¥n pannan. Vi skrev tidigare att ert uppvärmningsbehov är 31 MWh/Ã¥r baserat pÃ¥ husets verkliga elförbrukning runt 29 MWh/Ã¥r och det tillkommer ca 8 MWh/Ã¥r utan en fungerande IVT 490. Sedan gÃ¥r det bort minst 6 MWH/Ã¥r i hushÃ¥lls-el, vilket ger 31 MWh/Ã¥r. Annars aningen skillnad i klimatdata men väldigt lite. Det stÃ¥r dock att ingen värme behövs i huset över 14 grader ute. Oftast sätter man gränsen "ingen värme" vid 17 grader ute. Kan tyda pÃ¥ att hon räknade med mycket hög hushÃ¥lls-el? Eftersom ni har sÃ¥ höga siffror för att vara ett Eksjöhus frÃ¥n 2003 sÃ¥ tycker jag att ni ska ta hem en duktig energiexpert som gör energideklarationer och kan gÃ¥ igenom huset, energiförbrukningen och mäta temperaturer pÃ¥ plats. Man kan fÃ¥ en seriöst gjord energideklaration för 4-5 tkr om man söker lite. Kanske även en expert bör termografera huset nu pÃ¥ vintern om det kan ha blivit fel i isoleringen nÃ¥gonstans? Att investera i en ny värmepump och kanske borrhÃ¥l för säg 150 tkr utan att veta om den är lämpligt dimensionerad känns inte sÃ¥ bra.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!