0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Snittförbrukning enligt lokala elleverantören är 40 000kw.
Var ner nu ikväll och stängde av elpatronen helt. Hade då 52° ut på systemet. Får se vad jag har imorgon
Har ingen aning om hur gammal det är då vi hyr det sedan 2år tillbaka.
Är det ett nytt problem eller var det så här förra vintern också?
Kom nyss hem och har haft elpatronen av sedan igår.Ute temperatur här hos mig nu är -20° och har då +19° inne i köket.Avläsningarna på pannan lyderKB-F -2°KB-r -4(12)°cVB-Fram 42(52)°Varmvatten 45°Har vanliga hederliga radiatorer och ingen golv värme alls här hemma.Så rent allmänt känner jag att det verkar sjukt onödigt att köra tillsatsen då den verkar klara av att värma hela huset ändå fast det är så pass kallt ute.
Du ska väl ha inställt så att el-patron går in om den behövs. dvs långsamt blinkande..Kan den höga elförbrukningen ha berott på att VP varit avstängd, dvs elpatron inkopplat hela tiden, snabbt blinkande?
Är det inte om man aktiverar elpannedrift (EP)?
Jo så är det Ridax. Det gör man i meny 14 (sid 14 i manualen). Så den snabba blinkningen är det inte möjligt att få till utan att gå in i dolda menyer efter att ha haft kanalknappen intryckt i c:a 7 sekunder. Om du inte gjort det så har du antingen elpatron tillåten eller elpatron avstängd, ändras med andra fyrkantiga knappen nerifrån.Det borde betyda att det behövs elpatronhjälp för att komma upp i den framledningstemperatur som behövs för att värma huset till den inomhustemperatur du önskar.Du skriver att man bytt kompressor. Kan det vara så att tvingad elpatrondrift blivit inställd i samband med det jobbet och man glömt att återställa?
Jag vet inte Tycker det här är grekiska verkligen. Därför jag ens skrev här från första början. I hopp om att hitta nån som kunde hjälpa mig förstå den här mystiska maskinen.
Välkommen som medlem i forumet! Det är bara en maskin Fredrik. Inte så mystisk, och inte helt obegriplig om man tar sig igenom manualen. Bara ett kylskåp fast baklänges Här är länken till manualen igen.https://www.nibe.se/assets/documents/11138/031050-2.pdf Ladda ner den och skriv ut om du kan. Fortsätt att fråga om det du inte förstår, forumet är till för det!
Är det +19 inne när det är -20 ute och elpatronen är avstängd verkar det som om pumpen ger den effekt den ska och klarar av att värma huset utan att elpatronen är inkopplad. Det enda som verkar konstigt är att det är liten temperaturdifferens på köldbäraren men givare kan visa fel. Om kompressorn gick dygnet runt i december borde den ha dragit 2000 kWh. Det är max vad som bör ha gått åt för att värma huset om det aldrig var under -20 den månaden. Men förbrukningen var 4827 kWh. Säg att hushållen var 300 kWh och det blir ca 2500 kWh som elpatronen i så fall skulle ha förbrukat. Det blir lite över 3 kW i snitt. Ytterligare 3 kW ska räcka till att värma huset ner till -30. Så kallt var det väl inte i december? Kan det vara så att tillsatselen är felaktigt inställd så att kompressorn stannar ibland?
Tjuvande säkringsskåp/elmätare på inkommande kanske? Ha läst om ett sånt fall tidigare här på forumet. Känns som en möjlighet med tanke på förbrukningen. Förbrukade 1570kwh i dec, och denna månad hamnar vi på drygt 1500kwh efter ha justerat pumpen lite ytterligare. Då är det Ink. Hushållsel och 250kwm yta som ska värmas till 22 grader i ett 80talshus med ftx ventilation och panelraditorer i hela huset. ~50kwh/dygn. Mitt i Norrlands inland med -27grader utomhus nu. Har haft mellan -20 - -29 grader en vecka nu. Så din förbrukning är ju galen. Vid -25 grader behöver vi dock endast 40 graders framledning.
Plus att nått i huset är sjukt felbelastat för jag har alltid en huvudsäkring som är varm och den går ganska ofta (en gång i veckan minst. 20amp)
Läs av hur många timmar per dygn kompressor och tillsatsel går plus ungefärlig dygnsmedeltemperatur. Tillsatselen ska gå in först när kompressorn går hela tiden om det är någorlunda jämn temperatur över dygnet. Blir det 15 timmar kompressor och 5 timmar tillsatsel ett dygn är något fel.
Kolla med https://luxhem.carrd.co/ så hjälper de dig med gratis rådgivning och att hitta bra servicetekniker om så behövs!
Säkert jätte bra det där man hade plånboken varit stor så hade jag bytt värmepump till en nyare och modernare direkt. Därför jag skriver här för att bolla ideer och försöka få hjälp åt det billigare hållet.
Tidigare avläsningVP-tid 55881hTS-tid 4157h
Du behöver ingen ny värmepump. Jag tror din pump fungerar OK. En huvudsäkring blir varm och måste bytas ofta. Värmepumpen belastar faserna lika, både kompressorn och elpatronen. Det är något annat som orsakar den höga förbrukningen.Du har väl en liten lysdiod på elmätaren och blinkar när det finns belastning? Titta på den och memorera ungefär hur snabbt den blinkar. Skruva ur, eller slå av om det är automatsäkringar, alla alla säkringar i centralen. Nu skall ju blinkningarna upphöra. Skruva i propparna en efter en och kolla mellan varje på elmätarens blinkande. Du borde kunna komma fram till vilken säkring som orsakar belastningen, jämför med gruppförteckningen vad säkringen försörjer. På det sättet kan du komma framåt i felsökningen.
Men allt det där skjutandet är ju inte heller bra för förbrukningen. Nollställer ju räknarna och låter pumpen stå still helt felaktigt så kommer tillskottet som ett brev på posten. Kolla om du kan konfigurera in din elpatron till lägre effekt eller om du kan säkra upp.
Så VP har gått 22 Timmar (av 24) Skillde 14minuter mellan avläsningarna från igårOch TS har gått 3timmar.
Fast det har ju bytts propp 3! ggr det senaste dygnet... det har påverkat både kompressortiden och tillsatstid...
Det är märkligt att säkringarna går. En 16 A säkring tål 20 A under väldigt lång tid. 6 kW elpatron är mindre än 9 A per fas. Kompressorn kan gärna inte dra mer än 3-4 A.