Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nytt golvvärmesystem med bergvärmepump, för liten cirkulationspump?  (läst 3657 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad litening

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Har renoverat hela huset och fått lagt vattenburen golvvärme överallt. Bråkar med att försöka trimma in systemet så det fungerar som jag vill. Börjar ta tid och jag börjar samtidigt förstå att rörmokarna som hjälper mig trimma in systemet kanske inte är superkompetenta.

Det är två våningar på c:a 130kvm styck, så väldigt grovt uppåt 260kvm.

Har en Nibe Fighter1215 och cirkulationspump Grundfos ALPHA1 25-60 130.

Det är två våningar och blandat betong och trä så jag räknar med att det kommer bli minst sagt krångligt att trimma in detta men en sak i taget.

Just nu är problemet att värmen inte är jämn i rummen. Vissa rum är det två slingor i och då kan golvvärmen gå från 27° till 21° till 25° (nästa slinga börjar mitt i rummet) till 21° igen då man rör sig från ena sidan av rummet till andra.

Varmvattnet som skickas ut på en våning kan ligga på 40° och kommer tillbaka nära 20°.

Jag tänker mig om vattnet hade gått runt snabbare i systemet hade värmeskillnaden i till och från vatten blivit mindre och golvtemperaturen jämnare?

Frågan är väl egentligen: är cirkulationspumpen jag har tillräckligt stor för att driva detta systemet på ett sätt så man får jämn värme i rummen?

Tack på förhand!

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
Jag tycker det låter mer som slingorna inte är injusterade i golvvärmefördelaren, vet du om dom gjort en sådan injustering? Flödena brukar stå på golvvärme ritningen :)
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad litening

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
tack för snabbt svar, väldigt uppskattat!

Flödena på övervåningen är injusterade enligt ritning. Nedervåningen har dom slarvat bort ritningen (!!!) så där har jag ställt lite på känsla. Men: rummet som har de största problemen med värmeskillnad är det största rummet på övervåningen. Där finns två slingor och båda är öppna på max.

Kan problemet ändå vara att flödet på andra ställen är feljusterat? Som sagt, det är nog inte perfekt inställt överallt men borde vara ok ändå.

Kan iofs nämna att exakt samma problem med värmeskillnader finns på största rummet på nedervåningen.

Utloggad McTornberg

  • Nördar ner mig i bergvärme, golvvärme, kurvor, delta och varmvattenförbrukning
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Känns konstigt att det skulle försvinna sÃ¥ mkt värme i rummen, kan du se  :dt:, dvs skillnaden i värme mellan vad som gÃ¥r ut mot vad som kommer i returen? Är det olika varmt i rummen?

Jag kan väl också känna där värmen går ut att det är lite varmare, men inte mer än några graders skillnad.
Villa med krypgrund vid Vänern. 128 kvm + 44 kvm biyta.
Bvp Thermia Inverter M 3-12kW installerad 20161029.
200m borra, 15m till berg, 17m foderrör. 
Konverterat från elradiatorer till vattenburen golvvärme i 115 kvm (lagt alla rör själv mellan 160902-161201) över krypgrund med 170mm isolering, tre vattenradiatorer i garage, sovrum och tvättstuga, elgolvvärme i groventre, badrum och uterum.
Acetec PD250 sorbtionsavfuktare inkopplad våren 2014 i krypgrund, luft-luftvp och Keddy superkassett insatt feb 2004 som extravärme.
161103 bvp inkopplad först för varmvatten, raddar i garage, sovrum och tvättstuga.
161209 golvvärmen inkopplad.
Förbrukning 2012: 20 600 kWh
Förbrukning 2013: 17 000 kWh
Förbrukning 2014: 17 100 kWh
Förbrukning 2015: 16 000 kWh
Förbrukning 2016: 16 800 kWh
Förbrukning 2017: 11 900 kWh
Förbrukning 2018: 12 000 kWh

Utloggad litening

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Golvet kan vara lite varmare i små rum, men kanske har det att göra att jag inte justerat färdigt alla flöden perfekt än.

Jag har ju temp.vigare på från och till vatten för båda våningarna. Just nu är det 45° ut och 25° tillbaka på övervåningen, alltså :dt: på 20°...

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
tack för snabbt svar, väldigt uppskattat!

Flödena på övervåningen är injusterade enligt ritning. Nedervåningen har dom slarvat bort ritningen (!!!) så där har jag ställt lite på känsla. Men: rummet som har de största problemen med värmeskillnad är det största rummet på övervåningen. Där finns två slingor och båda är öppna på max.

Kan problemet ändå vara att flödet på andra ställen är feljusterat? Som sagt, det är nog inte perfekt inställt överallt men borde vara ok ändå.

Kan iofs nämna att exakt samma problem med värmeskillnader finns på största rummet på nedervåningen.

Har dom även satt injusteringsventiler på fördelarna?
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad litening

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej igen,

Nu är jag ju ute pÃ¥ djupt vatten men..  jag har ventiler för att stänga/öppna vattenflödet till bÃ¥da vÃ¥ningarna. Bifogar bild pÃ¥ hela fördelarskÃ¥pet pÃ¥ nedervÃ¥ningen, ventiler till höger i bild. Har ventiler till fördelarskÃ¥pet för övervÃ¥ningen ocksÃ¥, bifogar bild pÃ¥ dessa med. Mer än sÃ¥ har jag inte sett.


Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
Lk brukar alltid förespråka injusteringsventiler till fördelarna med när man har mer än en fördelare :)
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad litening

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
ah ok, tack.

Läste i deras dokumentation och där står det att man ska ha injusteringsventiler då man har två eller fler fördelare.

Vad gör en injusteringsventil exakt?  :-\

Det är ju problem med ojämn värme pÃ¥ bÃ¥da vÃ¥ningarna.  :dt: pÃ¥ bÃ¥da vÃ¥ningarna är över 15°. Tror du att injusteringsventiler kan lösa detta problemet?

tack för svar igen!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Du har en gammal värmepump, din Alpha cirkpump sitter den i värmepumpen eller utanför?
OM den sitter externt, hur än rören anslutna mot värmepumpe?

Jag tror att ditt grundproblem är att du har termostater aktiva på alla slingor, det innebär i sin tur att bara delar av rummen eller golven i de större rummen som har flera slingor blir varma.
Det är nästan omöjligt att med två termostater få dem så exakt injusterade att de öppnar och stänger som DU vill.
Jag misstänker dessutom att du har alldeles för hög kurva inställd på din värmepump vilket resulterar i att den kör ut alldeles för varmt vatten i slingorna, termostaterna öppnar bara korta stunder, och det gör att hela slingan aldrig hinner bli varm.

Vilken kurva har du inställd på värmepumpen?

Jag skulle börja med att öppna alla termostater helt, eller plocka bort dem från fördelarna.
Ställ först in kurvan pÃ¥ kanske 4 eller nÃ¥t sÃ¥nt sÃ¥ du inte fÃ¥r 30 grader varmt inne...  ;)

Sedan skulle jag justera enligt protokoll, försök se till att de kommer fram med protokollet om det saknas.

Rent generellt behövs det mer värme på bottenvåningen, så du bör ha lite högre flöde på de slingorna än på slingorna uppe.

Injusteringsventiler förstÃ¥r jag inte vad de skall vara bra för när man har ventiler att justera pÃ¥ pÃ¥ varje enskild slinga.  dontknow

Kör du fast eller reglerande flöde på cirkpumpen, vilken hastighet/effekt?

Ta fler bilder på hur det ser ut utanför värmepumpen innan första fördelare.
« Senast ändrad: 05 november 2018, 18:26:13 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
Du har en gammal värmepump, din Alpha cirkpump sitter den i värmepumpen eller utanför?
OM den sitter externt, hur än rören anslutna mot värmepumpe?

Jag tror att ditt grundproblem är att du har termostater aktiva på alla slingor, det innebär i sin tur att bara delar av rummen eller golven i de större rummen som har flera slingor blir varma.
Det är nästan omöjligt att med två termostater få dem så exakt injusterade att de öppnar och stänger som DU vill.
Jag misstänker dessutom att du har alldeles för hög kurva inställd på din värmepump vilket resulterar i att den kör ut alldeles för varmt vatten i slingorna, termostaterna öppnar bara korta stunder, och det gör att hela slingan aldrig hinner bli varm.

Vilken kurva har du inställd på värmepumpen?

Jag skulle börja med att öppna alla termostater helt, eller plocka bort dem från fördelarna.
Ställ först in kurvan pÃ¥ kanske 4 eller nÃ¥t sÃ¥nt sÃ¥ du inte fÃ¥r 30 grader varmt inne...  ;)

Sedan skulle jag justera enligt protokoll, försök se till att de kommer fram med protokollet om det saknas.

Rent generellt behövs det mer värme på bottenvåningen, så du bör ha lite högre flöde på de slingorna än på slingorna uppe.

Injusteringsventiler förstÃ¥r jag inte vad de skall vara bra för när man har ventiler att justera pÃ¥ pÃ¥ varje enskild slinga.  dontknow

Kör du fast eller reglerande flöde på cirkpumpen, vilken hastighet/effekt?

Ta fler bilder på hur det ser ut utanför värmepumpen innan första fördelare.

Lk har något som heter optiflow som du sätter om du har mer än en fördelare för att finfördela flödet vid olika fördelare, tex. Om du har en mindre fördelare och en större fördelare med mer tryckfall på.. :)
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad litening

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej, tack för svar!

Du har en gammal värmepump, din Alpha cirkpump sitter den i värmepumpen eller utanför?
OM den sitter externt, hur än rören anslutna mot värmepumpe?
Rörmokarna har bytt ut gamla cirkulationspumpen. Den nya cirkulationspumpen sitter alltså i värmepumpen. Gjorde typ ingen skillnad så jag gissar på att gamla cirkulationspumpen var bra. Har skickat med mer bilder på installationen, hoppas det syns där.

Jag tror att ditt grundproblem är att du har termostater aktiva på alla slingor, det innebär i sin tur att bara delar av rummen eller golven i de större rummen som har flera slingor blir varma.
Det är nästan omöjligt att med två termostater få dem så exakt injusterade att de öppnar och stänger som DU vill.
Är inte med hundra. Vi har ju temostatgivare/sändare i alla rum. Men vissa av dessa går till två slingor. Så det finns en tempostat som styr två slingor ibland. Är det ett problem?

Generellt så det jag försökt göra är att ställa temp. på tempostater i alla rum och sedan ha max på termostaten i köket. Köket är största rummet med många fönster så det är alltid i särklass kallaste rummet i huset. Min tanke har varit: ställ värme med tempostater i alla andra rum, max termostat i köket och sedan ställa värmepumpen så det blir lagom i köket.

Jag misstänker dessutom att du har alldeles för hög kurva inställd på din värmepump vilket resulterar i att den kör ut alldeles för varmt vatten i slingorna, termostaterna öppnar bara korta stunder, och det gör att hela slingan aldrig hinner bli varm.
Det är alldeles säkert rätt! Det blev liksom inte varm frÃ¥n början sÃ¥ jag brassade pÃ¥ mer och mer.  ::)   Just nu är det kurva 9 och +2° extra grader i förskjutning. Är säker pÃ¥ att det är för mycket. Samtidigt, det är inte sÃ¥ att det är alldeles för varm i huset. Vi vill ha 21.5-22 och vi har kanske 22 pÃ¥ nedervÃ¥ning och 22.5-23 pÃ¥ övervÃ¥ning just nu. För varmt absolut, men jag ville fÃ¥ ordning pÃ¥ den ojämna värmen innan jag började ställa det.

Jag skulle börja med att öppna alla termostater helt, eller plocka bort dem från fördelarna.
Ställ först in kurvan pÃ¥ kanske 4 eller nÃ¥t sÃ¥nt sÃ¥ du inte fÃ¥r 30 grader varmt inne...  ;)

Sedan skulle jag justera enligt protokoll, försök se till att de kommer fram med protokollet om det saknas.

Rent generellt behövs det mer värme på bottenvåningen, så du bör ha lite högre flöde på de slingorna än på slingorna uppe.
Det var lite sÃ¥ jag började. Jag antar att jag skulle kunna prova igen: ställa alla termostater pÃ¥ max och försöka justera värme mha värmekurva + flöde per rum. Blir nog klar lagom till vÃ¥ren.  ::) help  tOOmten  Nä men om det är den bästa vägen framÃ¥t kan jag prova det. Innan vi renoverade var det element överallt och köket var det rummet som alltid var för kallt. Kanske var det för lite element i rummet (mycket fönster och lite plats för stora element). Därför hade jag tanken med att lÃ¥ta termostaten stÃ¥ pÃ¥ max i det rummet och strypa till resterande rum mha flöde i första hand och termostater i andra.

Kör du fast eller reglerande flöde på cirkpumpen, vilken hastighet/effekt?
Den är inställt som rörmokarna ställde den. Har läst i manualen och det verkar inte helt rätt MEN samtidigt verkar den gå på max hela tiden nu, så det borde göra att värmen inte blir ojämn tänkte jag. Bifogar bild på inställningarna.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Har ni öppen planlösning så kommer termostaterna i olika "rum" ändå att påverka varandra så att ena slingan är aktiv hela tiden, och den andra nästan aldrig, det är otroligt svårt att i ett hus med öppen planlösning få termostater att stämma så väl med varandra att alla golv blir lagom varma.
SPECIELLT i hus med golvvärme är det absolut nödvändigt att justera in kurva och grundflöden så att du får lagom varmt i alla rum näre du kör helt utan termostater.

OM jag inte är helt "borta" när det gäller normal dimensionering så kanske du kan börja med ca 1-2 liter/minut på slingorna uppe och 2-3 liter/minut på slingorna nere.
Lyckas du inte få till så högt flöde på alla slingor så har du troligen för klen cirkpump.

Visst, du kan nog få tillräckligt varmt i huset, men då med för stor deltaT, ojämnt varma golv och en anläggning som går med väldigt mycket sämre systemverkningsgrad än du skulle kunna få med en större cirkpump.

Hur  mÃ¥nga slingor har du i huset totalt, och vilka flödesvärden finns i protokollet som DU HAR i din ägo?
Jag misstänker att stammarna fram till fördelarna är för klena, och att cirkpumpen är för klen.
Du kan lösa det på lite olika sätt, men långsiktigt bäst är om du kan få till flödet med en enda cirkpump.
Alternativet är att sätta in shuntgrupper på fördelarna, då kan då få upp flödet i de enskilda slingorna och få en jämnare temp, men du kommer fortfarande att behöva köra ut mycket varmare vatten till fördelarna än du egentligen skulle behövt om systemet vore designat för ett adekvat totalt systemflöde med bara en cirkpump och tillräckligt grova stamledningar fram till fördelarna.

Har du någon systemskiss som du kan bifoga?
Är det alls gjort någon beräkning på stammarna?

Märkligt att installatören bytt cirkpump och inte satt in en med större kapacitet än den gamla...

Vilken uteffekt är det på din 1215 värmepump?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad litening

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för utförligt svar Rickard! Har varit lite mycket med annat ett tag så jag har inte haft möjlighet att varken svara eller gräva vidare med detta.

Nu har jag dock lite mer tid.

Hur  mÃ¥nga slingor har du i huset totalt, och vilka flödesvärden finns i protokollet som DU HAR i din ägo?
11 slingor nedervåning, 9 slingor övervåning. Bifogar det dokument jag har. Saknar fortfarande till nedervåning som sagt.
 
Är det alls gjort någon beräkning på stammarna?
Vet inte, misstänker att det inte är gjort. Vi hade inga diskussioner om det iaf.

Vilken uteffekt är det på din 1215 värmepump?
Jag tror den ligger på 8.6kw.

Du kan lösa det på lite olika sätt, men långsiktigt bäst är om du kan få till flödet med en enda cirkpump.
Märkligt att installatören bytt cirkpump och inte satt in en med större kapacitet än den gamla...
Verkar som planen var att koppla pÃ¥ EN TILL cirkulationspump men den rörmokaren som var här bytte bara ut den gamla mot en ny (med samma effekt..). NÃ¥got missförstÃ¥nd mellan rörmokarna antar jag. SÃ¥ nu kommer det rörmokare hit som ska koppla pÃ¥ gamla cirkulationspumpen ocksÃ¥, sÃ¥ det blir dÃ¥ tvÃ¥ cirkulationspumpar i systemet. I serie antar jag? LÃ¥ter det som en bra ide?  :)


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Vad är det för temperaturer pÃ¥ in- och utgÃ¥ende värmebärare vid värmepumpen när golvvärmeslingornas termostater är öppna. Är den temperaturdifferensen rimlig räcker cirkulationspumpen till. Jag ser 11 parallella slingor pÃ¥ en av bilderna. Räknar man med 2 L/min i snitt per slinga blir det ca 6 graders temperaturdifferens över en pump pÃ¥ 8,5 kW. Det är ett bra värde för bÃ¥de pump och slingor. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!