Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 730 och renovering av tvättstuga  (läst 2077 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Pirrrreeee

  • Gäst
Pirrrreeee
Nibe 730 och renovering av tvättstuga
« skrivet: 19 september 2018, 19:36:48 »
Hej, min Ivt 490 har rasat och jag skall byta ut den mot en Nibe 730. Passar på att renovera hela tvättstugan från topp till tå. Har hört skräckexempel om att just 730 och 750 kan väsnas. Finns det nått jag kan göra för att minimera detta nu när jag ändå renoverar. Kanske slänga upp dessa bakom och runt om maskinen ?https://www.silentswede.se/ljudisolering-hem-kontor/ljudabsorbent-till-hem-kontor-silentswede-egggclid=CjwKCAjw54fdBRBbEiwAW28S9iSAoW0c_hxN4QQvdpND1V1MU-a-IS2xicQW79ftcv74d1J4qo_2oxoCZNcQAvD_BwE?
Har försökt googla men hittar inga gamla trådar om detta.

Sen till min andra fråga, kommer dra ut av avluften genom fasaden eftersom det är för omständigt att isolera om det gamla röret. Men vad gör man med fasaden och vilket typ av utblås är lämpligast. Utblåset kommer sitta ca 50 cm nedanför takfoten. Vill ju inte att det skall bli fuktskador i takfoten eller på fasaden.
Har kikat på detta https://www.luftbutiken.se/yttervaggshuvar/7216-yttervaggshuv-125-rostfri.html

Stort tack på förhand.

Utloggad burann

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 730 och renovering av tvättstuga
« Svar #1 skrivet: 19 september 2018, 22:31:52 »
Jag har kollat på ljudissolering i helgen, och likt dig så var jag in på SilentSwede och från början tyckte jag det såg rimligt ut, ända tills man börjar läsa lite vad det är för material i deras produkter. Lång historia kort, deras topformade material (som dom kallar "Egg") är ett polyuretan baserat förpackningsmatrial som inte kostar speciellt mycket per m2, det är samma sak som du förmodligen har fått i ett paket med elektronik.

Det slätare materialet är EPDM gummi, dvs. samma sak som i Armaflex isolering, vilket du förmodligen kan köpa betydligt billigare via en hantverkare som har konto på Bevego eller Ahlsell.

Jag planerar att sätta 19 mm Armaflex på väggen bakom min nya pump (valde en Comfortzone Ex50 just pga. ljudprofilen istället för en Nibe).

Dock skall man nog vara beredd på att det mesta av ljudet är det som transporteras via kontaktytor och inte luft.

Pirrrreeee

  • Gäst
Pirrrreeee
SV: Nibe 730 och renovering av tvättstuga
« Svar #2 skrivet: 20 september 2018, 15:15:20 »
ok, låter bra. Men hur kommer du montera ? min strå i ett hör och hade tänkt monter på sidoväggen och bakom. Bredvid står torkskåp och tvättmaskin. Man kanske skulle köra hela den väggen, tråkigt bara med svarta väggar ovanför maskinerna.

Hur gör du med utblåset, har mätt idag igen och utblåset kommer tyvärr koma 5-10 cm från takfoten? Bör man vara orolig ?

Utloggad burann

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 730 och renovering av tvättstuga
« Svar #3 skrivet: 20 september 2018, 15:24:16 »
Jag kommer att montera på väggarna från taket och ca 180 cm ned, pannan kommer stå i ett hörn så det kommer bli på två väggar och jag kommer inte dra fram det så det syns.

> Hur gör du med utblåset, har mätt idag igen och utblåset kommer tyvärr koma 5-10 cm från takfoten? Bör man vara orolig ?

Funderarde på samma sak som du, men valde att riva en vägg och isolera om min frånluft med Armaflex.

Pirrrreeee

  • Gäst
Pirrrreeee
SV: Nibe 730 och renovering av tvättstuga
« Svar #4 skrivet: 20 september 2018, 16:07:05 »
ok gör nog desamma. Men gällade utblåset så går mitt gamla upp och snett igenom kattvinden till taket. Orkar inte riva hela vägen och isolera om hela tvättstuga.

Har kollar på dessa två

https://www.luftbutiken.se/yttervaggshuvar/7216-yttervaggshuv-125-rostfri.html Denna är nog snyggast men frågan är om man inte tappar effekt då luften bromsas in, plus att fasaden kanske tar stryk ?

Och med denna kanske man skadar takfoten för att man ligger för nära https://www.luftbutiken.se/yttervaggshuvar/8151-vagghuv-125-rostfri.html

Hur gör folk, detta borde bara ett standardproblem ?


Utloggad Rikard_L

  • Tamburmajor och glad
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg!
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Ett nej är ocksÃ¥ service.
SV: Nibe 730 och renovering av tvättstuga
« Svar #5 skrivet: 28 september 2018, 23:00:47 »
Många stör sig, men gör inget åt problemet. Ungefär som datorer eller vitvaror som låter. Man låter det vara så och tänker inte ett varv till (dvs lös problemet).

Jag ska inte säga att jag är ljudkänslig, men jag fokuserar mycket på att begränsa oljud i min omgivning då jag vet att det ofta går att lösa med ganska enkla medel. När jag byggde huset så var tanken att köra 95mm isolering (istället för 70mm) och dubbelgips i innerväggarna i tvättstugan. Pga ett missförstånd så blev det aldrig så, och jag oroade mig lite för eventuellt oljud från värmepump (F730) eller tvättmaskiner. Men så här i efterhand så var det kanske bara bra, då jag inte kan höra pumpen, ens om jag står utanför dörren mitt i natten. Den går på 40-45% flöde. Vid högre flöde märks det enbart på ljudet vid avluftsventilerna i badrummen.

I uppställningsrummet låter den lite, men det anser jag vara godkänt i en tvättstuga.

Om något så hade jag isolerat bakdelen och eventuell sida som vetter mot en vägg, direkt när pumpen installeras. Jobbigt arbete att behöva göra i efterhand. Nästa steg hade varit rejäl isolering av frånluften och avluft (extra strumpa utanpå), samt dämpmattor i "överskåpet". Sista steget för mig hade varit att dämpa fronten och övriga sidoplåtar.

Personligen gillar jag dämpmattor som har en bitumenskiva inbakad, till exempel denna
Nibe F730 som värmer en 145m² enplanskåk med golvvärme.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!