Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nytt system i garage, Ecopart?  (läst 699 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johan_vii

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nytt system i garage, Ecopart?
« skrivet: 08 juli 2018, 09:12:36 »
Hej!

Håller på att projektera ett nytt värmesystem i mitt garage. Förutsättningarna är följande:

Nybyggt garage 90 m2, 3.5m takhöjd med 145mm isolering i vägg och 400 mm lösull några mil väster som Sundsvall. Garaget är byggt på ett betongvalv med ingjutna vattenburna golvvärmeslingor. Under garaget är det en uppmurad souterrängvåning i med samma m2 som är en gammal ladugård utan isolering. Mellan vångingsplanen finns det ingen isolering utan planen är att spillvärmen från golvvärmen får hjälpa till att värma våningen nedanför. I souterrängplan kommer jag också sätta upp gamla pannjärnselement som jag har liggande. Jag har grävt ner 400 m kollektorslang intill garaget och nu är frågan vilket system jag skall ha. Behovet är att hålla cirka 10 grader varmt i garaget och souterrängplanet året om.

Jag har tittat på en CTC Ecopart med enklast möjliga styrning för att hålla nere investeringskostnadernakostnaderna, nackdelen är att jag då inte får något varmvatten men frågan om det är mest ekonomiskt att bara ha en "vanlig eldriven" beredare för det då det endast skall till varmvatten för att tvätta händer efter man skruvat med något, inget övrigt som kräver varmvatten i byggnaden. Eller skall man ha en ackumolatortank med inbyggd beredare? Ni som har en Ecopart, vad kör ni för styrning?

Mvh,

Johan Vikström

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!