Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Behöver jag tilläggsisolera avluftkanal Nibe 730 se bilder  (läst 1498 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andres2016

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej, har bestämt mig för en Nibe f730. Har nu en Elektro standard 380.
Se specifikation för min befintliga avluftkanal.

Behöver jag tilläggsisolera kanalen? Eller räcker det jag har nu?

Man ser inte så bra på bilderna bär man laddar upp men det står följande: Avluftkanal isolerad med 50mm DIFF tätt isolerstrimpa i hela sin längd.
« Senast ändrad: 13 januari 2017, 21:37:35 av andres2016 »

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Om det där är takgenomföringen man ser så kommer det inte att fungera, du kommer få enormt med isbildning där strumpan slutar och när det smälter kommer kondensvatten att rinna ner gud vet vart.

Sen om hela strumpan måste bytas hela vägen ner är oklart men det måste vara helt tätt hela vägen upp och kanske isoleras även genom taket (beroende på hur din skorsten ser ut)
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Behöver jag tilläggsisolera avluftkanal Nibe 730 se bilder
« Svar #2 skrivet: 14 januari 2017, 08:51:36 »
När det ser ut så bör det ha orsakat vissa kondensproblem även med ES380 under sommarhalvåret då luften omkring är varm och innehåller mycket fukt. Kan eventuellt gå att täcka med t.ex. ett tjock lager fogskum.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad andres2016

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej, nej det har inte orsakat kondensproblem under alla dessa år vi haft ES380 (17 år)

Är det ventilationsfirmor som har koll på såna här saker? Vad som behövs och funkar?


Utloggad andres2016

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ska det vara isolerat hela vägen upp? Hur blir det i genomföringen vid taket?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!