Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Back/bottenventil till vattenpump  (läst 12810 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Back/bottenventil till vattenpump
« skrivet: 08 maj 2015, 19:16:16 »
Tänkte börja koppla in vattenpumpen till borrhålet för eventuell bevattning av trädgården etc. I boken står det att en botten/backventil måste finnas på sugledningen. Frågan är då kan den vara precis före pumpen eller skall den vara nere i borrhålet? Jag har slangen redan nere i borrhålet och allt överfyllt så jag skulle inte vilja börja om där.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Back/bottenventil till vattenpump
« Svar #1 skrivet: 08 maj 2015, 19:28:26 »
Sitter inte ventilen i botten kan det vara svårt att få upp vattnet (jag förutsätter att du har en vanlig ringpump) om vattenytan ligger en bit ner. För när du fyller på vatten i pumpen kommer det ju bara att rinna rakt ut, och utan vatten ända fram till pumpen kan det vara svårt att få nått sug.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Back/bottenventil till vattenpump
« Svar #2 skrivet: 08 maj 2015, 21:45:30 »
Det är en grundfos jp5 liknande denna
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Back/bottenventil till vattenpump
« Svar #3 skrivet: 08 maj 2015, 21:56:26 »
Det är en "ringpump" och dom måste arbeta med vatten, dom klarar inte att suga många cm om det är luft i slangen. Och måste ha in backventil så att vatten hela tiden finns i hela slangen och upp till pumpen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Panaz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Back/bottenventil till vattenpump
« Svar #4 skrivet: 08 maj 2015, 22:02:50 »
Den skall sitta längst ner på sugledningen där av namnet bottenventil den har även en sil för att förhindra
att det kommer sand eller andra partiklar in till pumpen.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Back/bottenventil till vattenpump
« Svar #5 skrivet: 08 maj 2015, 22:14:13 »
backventilen sätter man i ändan pÃ¥ sugslangen längst ned - detta för att kunna fylla upp hela vägen till pumpen utan luftblÃ¥sor. - sÃ¥ det blir nog att dra upp slangen  igen...

En sak till att kolla - hur långt ned är vattenytan gentemot pumpen - är det mer än 7 - 7.5 meter så kan det vara svårt att suga upp vatten även om det är luftfritt då undertrycket är så stort att gaser i vatten börja bubbla upp och det kan kavitera och/eller vattenpelaren släpper och pumpen orkar inte dra vatten längre...

teoretiskt så är max sughöd ca 10 meter om vattnet är kallt, rent och gasfri/luftfri, verkligheten betydligt lägre än så.

Är det djupare än så måste man ha en pump som även kan mata vattenejektor i botten på sugslangen (dvs. två slangar ned i brunnen) och pumpen måste vara avsedd för detta och är ofta ganska stor med många seriekopplade pumpelement.

alternativ är sänkpump för just borrhål...




Utloggad claesc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borgeby
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Diplomat 8
SV: Back/bottenventil till vattenpump
« Svar #6 skrivet: 08 maj 2015, 22:30:54 »
Grundfos JP5 är en jetpump, ingen ringpump. Den måste ha vatten i pumphuset, men då är den duktig på att suga luft. Det går utmärkt att ha backventilen uppe vid pumpen. Jag har en sugspets på 5 meters djup i gräsmattan, vattennivån ligger 3 meter ner. Varje vår fyller jag pumphuset (pumpen övervintrar inomhus för att inte frysa sönder) och kör igång. Sugslangen är då luftfylld ner till vattennivån. Det tar en dryg minut så har jag vatten uppe i den gamla hydroforen, ca 35 liter/minut. Resten av sommaren kommer vattnet omgående, så backventilen gör sitt jobb.

Hade jag haft en grävd brunn eller en borra hade jag nog satt en bottenventil, men med en sugspets är det inte praktiskt genomförbart. Det går ju inte att ta upp den för att rensa.

Begränsningen är förstås som xxargs påpekar, den i praktiken maximala sughöjden, cirka 7.5 meter. Men det gäller för alla sugpumpar.
« Senast ändrad: 08 maj 2015, 22:36:34 av claesc »
Värmepump nummer tre pÃ¥ 38 Ã¥r. Diplomat 8 med 300 meter slang i gräsmattan värmer  180 kvm i tvÃ¥ plan + 100 kvm källare utan tillsats. 300 liter Nibe volymtank pÃ¥ returledningen.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Back/bottenventil till vattenpump
« Svar #7 skrivet: 09 maj 2015, 06:54:36 »
Kollade genom fakturorna från rörisen och hittade att en bottenventil finns med då han kopplade in borrhålet så då borde den ju finnas där nere. Blir att fylla upp slangen och se då om det lämnar kvar. Intressant pris från rörisen 18,24 euro + moms medan biltema har för 8 euro.

Bör slangen tömmas på nåt vis till vintern eller hur lätt fryser det i slangen?

Sughöjden hade jag på klart tidigare att det rekommenderades max 7 m, så nu ligger den på knappt lite under då det blir klart.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Back/bottenventil till vattenpump
« Svar #8 skrivet: 09 maj 2015, 07:22:44 »
Det spelar ingen roll hur djupt botten ventilen sitter det som spelar roll är på vilken höjd vatten ytan i borran ligger.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Back/bottenventil till vattenpump
« Svar #9 skrivet: 01 juni 2015, 20:45:45 »
Då var pumpen inkopplad och självklart är det bekymmer. Den suger inte alls nåt vatten, enbart det som jag har fyllt på. Slangen är helt full ända upp till pumpen, jag grävde t.o.m. upp borrhålet och kopplade isär vinkelskarvet jag har där och även där var det helt fyllt ner till borrhålet. Vad blir nästa steg att felsöka? Tänkte ta med den till en bekant imorgon som har en riktig brunn och koppla in den på hans slang för att se så att pumpen helt säkert fungerar.

Kan det vara fullt med skit i bottenfiltret? Hålet är knappast tomt då det fanns vatten uppe vid borrhålet.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
  • Karma +0/-0
SV: Back/bottenventil till vattenpump
« Svar #10 skrivet: 01 juni 2015, 22:04:01 »
Lägger mig i lite!

På tal om pump i borra. I min borra satte förre ägaren ned en Grundfos Jetsub i när den borrades 1994. Jag använder det vattnet för enbart bevattning sommartid, går inte ens att tvätta bilen med vattnet pga flouridhalten.

Borrarn som fixade grannens nya bergvärme i vÃ¥ras sa dÃ¥ att det inte är bra att ha brine-slangarna intill en Jetsub eftersom det blir ett kraftigt ryck i pumpen vid start. Detta ryck kan tydligen skava hÃ¥l pÃ¥ brine-slangen. 

Det har ju hÃ¥llit sen 1994, men nu törs jag inte köra den längre.  Vad säger expertisen?  Bör man vara försiktig och kanske satsa pÃ¥ samma lösning som "Zyberdude" ?   

Jetsuben får man väl knappast upp ur borran utan att ta dän brineslangarna?
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Back/bottenventil till vattenpump
« Svar #11 skrivet: 06 juni 2015, 14:12:09 »
Då var pumpen inkopplad och självklart är det bekymmer. Den suger inte alls nåt vatten, enbart det som jag har fyllt på. Slangen är helt full ända upp till pumpen, jag grävde t.o.m. upp borrhålet och kopplade isär vinkelskarvet jag har där och även där var det helt fyllt ner till borrhålet. Vad blir nästa steg att felsöka? Tänkte ta med den till en bekant imorgon som har en riktig brunn och koppla in den på hans slang för att se så att pumpen helt säkert fungerar.

Kan det vara fullt med skit i bottenfiltret? Hålet är knappast tomt då det fanns vatten uppe vid borrhålet.

Visst kan slangen ta i botten...
Hur djup är brunnen egentligen?
Några gamla kunder som har bevattningsbrunnar har också problem med slam och sand som fyller brunnen sakta men säkert
Om pumpen fungerar klanderfritt hos grannen så blir det att lyfta upp slangen och se efter, sitter slangen fast så vet du varför...
Å andra sidan kan det ju vara så att backventilen är felvänd, det har jag lyckats göra en gång så att någon annan gör detsamma i tankarna 8)
Pilen på vissa ventiler är verkligen dåligt märkt i godset...
« Senast ändrad: 06 juni 2015, 14:19:37 av Mekaniker »
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Back/bottenventil till vattenpump
« Svar #12 skrivet: 06 juni 2015, 16:47:56 »
Brunnen är 190m djup...  :) samma som till bvp.

Fortsättningen på eländet var att jag grävde upp helt runtom så att jag kunde skruva av locket på foderröret så att jag fick slangarna till bvp tillräckligt högt upp. Drog sedan upp hela 25mm pem slangen tills bottenventilen och filtret tog emot locket. Filtret var nu inte så smutsigt, men tog nu och tvättade av det lite och tryckte på bottenventilen (uppåt) för att se om den fungerade och det gjorde den. Skruvade fast hela rasket igen och mätte upp att det är ca 2m från foderrörets början till vattnet. Sänkte ned slangen till 3m och körde igång pumpen, då fungerade det perfekt. Tog förstås inte så länge förrän jag hörde att vattnet var slut och den började suga luft. Sänkte ned den till 5,5m men då ville den inte suga mera.

Diskuterade med en annan om saken och han tyckte att det är en ganska klen inre diameter på en 25mm pem. Därtill är bottenventilen och slangen ihopkopplad med 3/4" koppling av någon orsak. Blir det mycket sämre av det än om det skulle ha varit 1" hela vägen? (Nu är det alltså 25mm pem slang som kopplas ihop till koppar med 3/4, sedan en 3/4 - 1 nippel, och så en 1" bottenventil samt filter.)
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Back/bottenventil till vattenpump
« Svar #13 skrivet: 06 juni 2015, 18:34:34 »
Hmm...
Borde vara 32 helst 40 mm
Och med en "enringspump" så kan det vara att det blir nånstans vid 6- 6,5m ändå

(Skarva två sugrör med tejp? och öppna en flaska öl, drick upp ölen via sugröret snabbt tummenupp)
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Back/bottenventil till vattenpump
« Svar #14 skrivet: 06 juni 2015, 21:39:23 »
Jag tror inte du ska vänta dig att du kan suga upp vatten från mer än max 7-8 meter OM du har grova ledningar och en mycket bra pump. Den teoretiska gränsen går vid ca 9,81 meter vid havsnivå och bor man lite högre blir det lite mindre men oftast är det pumparna som inte klarar att suga pga inre läckage.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!