Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: inställning av golvvärme  (läst 20989 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
inställning av golvvärme
« skrivet: 20 september 2012, 21:43:46 »
Tja!

Sitter på en bergvärme rigg där jag både har inne och utegivare. Samt att jag nu ska koppla in trådlösa rums termostater i de rum där jag har golvvärme, frågan är då bör jag koppla ur inne givaren så den inte krockar med rums termostaterna?

Sen har jag radiatorer på övre våningen och jag upplever det oftast vara allt för varmt på det planet och får då strypa elementen med hjälp av termostaterna som sitter på radiatorerna. Har för mig att på vissa element finns det en fast instrypning som man kan använda sig av för att optimalt ställa in radiatorn så att den vid max läge inte ger så hemskt mycket värme.

Ska se om jag kan ta bild på de elementen så kanske ni kan säga om de finns en strypventil eller inte?

Kan denna instrypning ocksÃ¥ göra sÃ¥ att tjutande raddar blir tyst?  Har problem i vÃ¥rat sovrum och nere i vardagsrummet med detta problem?

Har även nu ställt in både pumpens shunt på lägsta hastighet samt golvvärme shunten på lägsta hastighet. Har för mig att jag låg på en temp diff på 9 grader när han matade värme.
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: inställning av golvvärme
« Svar #1 skrivet: 21 september 2012, 08:10:45 »
Om det blir för varmt på hela övervåningen så är nog det bästa att strypa hela stammen. Då behöver du inte strypa lika hårt på varje radiator och slipper riskera missljud. Givetvis bör du ändå strypa in varje radiator med den fasta instrypningen så att du får jämn temperatur mellan rummen...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: inställning av golvvärme
« Svar #2 skrivet: 21 september 2012, 08:56:24 »
Hur stryper man hela stammen?
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: inställning av golvvärme
« Svar #3 skrivet: 21 september 2012, 08:59:43 »
Med en strypventil monterad på stammen...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: inställning av golvvärme
« Svar #4 skrivet: 21 september 2012, 09:07:47 »
Ska se om jag hittar åt någon strypventil då och först testa det
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: inställning av golvvärme
« Svar #5 skrivet: 21 september 2012, 13:50:08 »
Finns det flera olika nycklar för strypningen eller är det en bransch standard?

Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: inställning av golvvärme
« Svar #6 skrivet: 21 september 2012, 13:57:33 »
Varje tillverkare har ett antal olika varianter på sina ventiler som alla kräver olika nycklar...
« Senast ändrad: 21 september 2012, 14:35:26 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: inställning av golvvärme
« Svar #7 skrivet: 21 september 2012, 17:38:05 »
var kan man köpa dem är de hos tilvlerkarna? Jag antar att man måste tömma systemet på vatten när man gör detta?

Ingen i närheten av Övik som skulle kunnatillstå med kunskap och justera in mitt system mot rimlig betalning?
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: inställning av golvvärme
« Svar #8 skrivet: 21 september 2012, 17:45:14 »
Jag trodde du menade radiatorventiler. Strypventiler man sätter på röret brukar inte kräva några specialverktyg. Om du inte har nån ventil alls i dag så måste du kapa röret och sätta dit en. Det kan dock funka hjälpligt med en kulventil om du har nån sån för att kunna stänga av stammen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: inställning av golvvärme
« Svar #9 skrivet: 21 september 2012, 22:35:05 »
Ska ta och fota så får du se om du kan avgöra om jag har någon sådan strypventil.

Läste någonstans att golv hellst bara ska ha max 27 grader ut, men som jag har nu när han matat ut värme så har golven fått 36 grader ut. Nu när jag inte har separata rumstermostater så går ju inte golvvärmen hela tiden utan laddas väll de gånger kompressorn laddar. Kommer detta bli bättre med rumstermostater att värmen ligger på hela tiden och att jag då kan sänka tempen ut till golven?
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: inställning av golvvärme
« Svar #10 skrivet: 22 september 2012, 08:44:02 »
Så här ser de olika element typerna ut.
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
SV: inställning av golvvärme
« Svar #11 skrivet: 22 september 2012, 11:18:56 »
Läste någonstans att golv hellst bara ska ha max 27 grader ut, men som jag har nu när han matat ut värme så har golven fått 36 grader ut. Nu när jag inte har separata rumstermostater så går ju inte golvvärmen hela tiden utan laddas väll de gånger kompressorn laddar. Kommer detta bli bättre med rumstermostater att värmen ligger på hela tiden och att jag då kan sänka tempen ut till golven?
Jag tror att vad man menar är att YTAN på golven får inte bli högre än 28 °C för då kan golven skadas. Framledningen hamnar på 35-40 °C som högst, som du har.
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: inställning av golvvärme
« Svar #12 skrivet: 23 september 2012, 21:38:35 »
Pratade just med en bekant om huruvida man ska köra med radiatortermostater och han tyckte jag skulle plocka bort alla dem och sätta handrattar på varje radioator istället? Finns det några invändningar på det?

Tänkte även ta och byta ut det som sitter innanför själva termostat huset för vissa raddar tjuter och han sa att oftast är det problemet.

Mina termostater är av märket TA och är säkert från då huset byggdes på 50 talet
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: inställning av golvvärme
« Svar #13 skrivet: 23 september 2012, 22:49:06 »
På den övre bilden bilden som jag tagit tror ni de finns en sådan strypventil där under hatten då? Måste jag tömma systemet innan jag skruvar bort hatten för att se om de är någon ventil där. Vill inte att de ska börja läka/spruta vatten
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad knepig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: inställning av golvvärme
« Svar #14 skrivet: 25 september 2012, 18:09:44 »
bergvärme brukar bli som bäst när man skickar ut rätt temperatur "på en gång" till värmesystemet. jag menar att din vän har rätt, ta bort termostaterna och sänk hellre på värmepumpen. tummenupp
Do iT!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!