Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: hetgasväxlare i en R290 anläggning, är det lönt?  (läst 33746 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
Jag har en ide om att montera en hetgasväxlare innan kondensorn för att där kunna tillverka hetvatten till toppen av varmvattenberedaren vid långvarig värmedrift (a'la Thermia)
 Jag har fÃ¥tt växlaren och inser att det kommer att bli mer jobb än jag tänkt mig dÃ¥ den var ganska stor.
Vad kommer att hända med systemet i övrigt, kommer det att fungera?
börjar vackla lite nu och vill ha lite mer på fötterna innan jag lägger ner allt för många timmar
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: hetgasväxlare i en R290 anläggning, är det lönt?
« Svar #1 skrivet: 09 augusti 2011, 21:55:12 »
 :)  Det kommer att fungera kanon cougar.. Det gäller bara att räkna/begränsa utaget.
den befintliga kondensorn blir som en underkylare .
Har byggt nÃ¥gra st dÃ¥ med hetgasen i slinga  för att slippa pump och ite tappa nÃ¥got över växlaren .
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Framförallt låter det jävligt coolt! Kör på tycker jag. Så vi alla får höra hur det går/blir
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad JimGus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: hetgasväxlare i en R290 anläggning, är det lönt?
« Svar #3 skrivet: 10 augusti 2011, 02:11:48 »
Intressant  Thumbsup

Min undran är hur styr man detta så den stänger mot hetgasväxlaren när önskad VV-temperatur är uppnådd?
Någon slags shunt med maxbegränsing? Kanske finns någon vänlig själ som har en länk isf?

Eller grenar man av hetgasröret med en mindre rördiameter till hetgasväxlaren och sätter en magnetventil?
Eller kanske rent av flera mindre rör med magnetventiler så man kan "finstyra" flödet beroende på hur många grader det är kvar till VV-stopp.
Hur har du tänkt lösa styret Cougar?

Hade du även tänkt som C-C att bygga in slinga i beredaren?






 
Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
13,4kWp Trina Solar solceller, 37° söderläge.
Rullande årsförbrukning: 10900 kWh (2007 = 36000kWh)
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: hetgasväxlare i en R290 anläggning, är det lönt?
« Svar #4 skrivet: 10 augusti 2011, 06:44:28 »
:)  Det kommer att fungera kanon cougar.. Det gäller bara att räkna/begränsa utaget.
den befintliga kondensorn blir som en underkylare .
Har byggt nÃ¥gra st dÃ¥ med hetgasen i slinga  för att slippa pump och ite tappa nÃ¥got över växlaren .
cocacola *vinkar*

Det jag är orolig över är att den befintliga kondensorn blir för stor sÃ¥ man tappar för mycket i underkylning, men det kanske gÃ¥r att sänka flödet över kondensorn lite  Sc:,h
hetgasväxlaren ska jag försöka låta gå på självcirkulation.. det innebär också lite jobb för värmepumpen måste flyttas närmare VVB,n...
Jag ska bara lägga om taket så får vi se.....
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: hetgasväxlare i en R290 anläggning, är det lönt?
« Svar #5 skrivet: 10 augusti 2011, 06:54:14 »
Rinnan, tack, det ÄR coolt med mycket prylar  Thumbsup

JimGus, Det här systemet behöver ingen styrning, hetgasväxlaren kopplar man in på hetgasröret och därifrån drar man vattenrör som laddar toppen av varmvattenberedaren.
Tanken är att när värmepumpen går och tillverkar värme så laddar den lite varmvatten via hetgasväxlaren, den värmen kommer att bli ca 65-75 ºC och ligga som ett "lock" i toppen av beredaren, sedan blandas varmvattnet ned till normal VV temp av en blandningsventil.
Resten av VVBn kommer att bli kall och det är skitbra för mig för dÃ¥ kan jag förvärma varmvattnet i den nedre delen med solfÃ¥ngarna  Thumbsup
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad JimGus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: hetgasväxlare i en R290 anläggning, är det lönt?
« Svar #6 skrivet: 10 augusti 2011, 17:14:22 »
cougar, ok, tack för svaret  Thumbsup

Kanske du kan begränsa cirkulationen till HGV:n med en trimventil för att inte tappa för mycket i underkylning. Men det kanske sabbar självcirkulationen?
Har du någon länk/namn på HGV:n?

Hur stor volym VV hade du tänkt ladda med HGV:n?

SÃ¥g förövrigt att Nibe hade HGV med magnetventil pÃ¥ VV-sidan som standard pÃ¥ sina 1998  Ã¥rs modeller enligt ---->
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2127.msg20298#msg20298

Nu vet jag att just Nibe inte är dit favvomärke  ;) men det kanske är intressant iaf.

 *vinkar*
 
Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
13,4kWp Trina Solar solceller, 37° söderläge.
Rullande årsförbrukning: 10900 kWh (2007 = 36000kWh)
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: hetgasväxlare i en R290 anläggning, är det lönt?
« Svar #7 skrivet: 12 augusti 2011, 07:05:51 »
cougar, ok, tack för svaret  Thumbsup

Kanske du kan begränsa cirkulationen till HGV:n med en trimventil för att inte tappa för mycket i underkylning. Men det kanske sabbar självcirkulationen?
Har du någon länk/namn på HGV:n?

Hur stor volym VV hade du tänkt ladda med HGV:n?

SÃ¥g förövrigt att Nibe hade HGV med magnetventil pÃ¥ VV-sidan som standard pÃ¥ sina 1998  Ã¥rs modeller enligt ---->
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2127.msg20298#msg20298

Nu vet jag att just Nibe inte är dit favvomärke  ;) men det kanske är intressant iaf.

 *vinkar*
tack för länken, alltid intressant med input.
jag vill helst inte ha någon magnetventil utan vill att det ska funka som ett slavsystem i perioder med långvarig värmeproduktion.
Jag har egentligen inget emot Nibes värmepumpar  och tekniska lösningar, det är mest affärsmetoden och materialvalet jag inte gillar.

Jag tänkte också på trimventil till HGV slingan, men jag tror att det kan pajja cirkulationen så jag provar utan först och försöker trimma in kondensorsidan istället.
växlaren är av märket Frico.
jag ska ladda ca 100 liter i toppen med HGV
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: hetgasväxlare i en R290 anläggning, är det lönt?
« Svar #8 skrivet: 12 augusti 2011, 07:50:38 »
Vad blir tryckgasöverhettningen typiskt i en R290 maskin? Och hur högt kondenserar du som värst.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: hetgasväxlare i en R290 anläggning, är det lönt?
« Svar #9 skrivet: 12 augusti 2011, 08:37:04 »
Vad blir tryckgasöverhettningen typiskt i en R290 maskin? Och hur högt kondenserar du som värst.
Välkommen tillbaka  *vinkar*
Kondenderingen vid varmvattenstopp (55gr)blir ca 62 ºC 21bar, vid 5gr delta, lite högre på en maskin som varit med ett tag.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: hetgasväxlare i en R290 anläggning, är det lönt?
« Svar #10 skrivet: 12 augusti 2011, 08:46:27 »
Men vad blir hetgaserna?  Ligger dem pÃ¥ runt 90-100 grader eller?
Jag skulle definitivt köra pÃ¥ och stoppa in hetgasväxlaren.  Skulle självcirkulation inte fungera! stoppa in en Wilo Stratos Pico.
 
Hur mycket du kan ta ut det ser du pÃ¥ manometerstället. Öka flödet över hetgasväxlaren tills kondenseringen börjar sjunka, dÃ¥ har du tagit lite för mkt.  Normalt är väl ca 20% av kondensorflödet det flöde man ställer in över hetgasväxlaren. Och när du ändÃ¥ hÃ¥ller pÃ¥ sÃ¥ justerar du värmebärarflödet sÃ¥ att kondenseringstempen är den samma som utgÃ¥ende värmebärartemperatur. Fyllnadsmängden kan du justera ocksÃ¥ om du behöver. Vätsketemperaturen ska normalt vara 3-5 grader varmare än inkommande värmebärare men du kan fylla mer här sÃ¥ att det blir ännu lägre än 3 grader bara inte kondenseringstempen ändras :-*
« Senast ändrad: 12 augusti 2011, 10:35:54 av VP ORAKLET »

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: hetgasväxlare i en R290 anläggning, är det lönt?
« Svar #11 skrivet: 12 augusti 2011, 12:35:40 »
hetgasen ligger på nära 90 ºC.
Det kanske är lättare att justera in det med pump och skita i självcirk.

jag tror inte man känar så mycket på att täta ut en R290 värmepump, jag lånade en climacheck för ett tag sedan och labbade lite med min pump och den gav bäst med en diff in-ut på vattensidan över kondensorn på 5gr, och då hamnar utgåebde temp en bit under kondenseringen..
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: hetgasväxlare i en R290 anläggning, är det lönt?
« Svar #12 skrivet: 12 augusti 2011, 12:54:04 »
Det borde bli samma vinst oavsett köldmedie. Vi vill ju att den ska dra sÃ¥ lite ström som möjligt och om den dÃ¥ inte ligger 2-3 grader för högt i kondensering sÃ¥ kommer den dra mindre ström.  Min R404A maskin gÃ¥r ocksÃ¥ med ett  :dt: pÃ¥ 5-6K men den är tät nu ;)   Faktiskt sÃ¥ fÃ¥r jag en hetgasväxlande effekt i kondensorn och jag fÃ¥r typiskt 0,5 grader högre värmebärare ut än kondenseringstempen.  Detta fenomen har jag sett pÃ¥ en hel del( i varje fall 10st) G2 och vanliga Diplomater.

Det du vinner med hetgasen förutom att du fÃ¥r mer och varmare VV är att VP kommer inte göra VV mitt i natten när det är kallt ute.  Den gÃ¥r mot huset hela tiden och när din VV beredare är full sÃ¥ hamnar effekten i kondensorn och gÃ¥r fullt ut mot huset utan separata styrsystem.

Alla maskiner borde vara utrustade med hetgasväxlare som standard så att man kan koppla in det om man vill.

Utloggad JimGus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: hetgasväxlare i en R290 anläggning, är det lönt?
« Svar #13 skrivet: 12 augusti 2011, 13:02:04 »

Jag skulle definitivt köra pÃ¥ och stoppa in hetgasväxlaren.  Skulle självcirkulation inte fungera! stoppa in en Wilo Stratos Pico.


Det här lÃ¥ter som en bra ide´  Thumbsup

Sätt en Pico med bypass med trimventil mellan sug och trycksida.

Om man sen provar med bypassen fullt öppen och det fungerar fint med självcirkulation kan man enkelt ta bort Pico:n och använda till något annat spännande.
Om självcirkulationen inte fungerar bra finns redan Pico:n där och då fungerar bypassen som finjustering.

Ser fram emot bilder under pÃ¥ din tweakade anläggning  :)
Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
13,4kWp Trina Solar solceller, 37° söderläge.
Rullande årsförbrukning: 10900 kWh (2007 = 36000kWh)
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: hetgasväxlare i en R290 anläggning, är det lönt?
« Svar #14 skrivet: 12 augusti 2011, 13:32:25 »
Cougar  skiktladdning Thumbsup

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!