Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Citroen C5 ?  (läst 58624 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Citroen C5 ?
« Svar #15 skrivet: 01 februari 2008, 09:35:20 »

Här uppe i norrbotten, och speciellt i inlandet där det finns många grusvägar är citroen populära, en bil som körs mycket på grusväg kan inte ha dålig kvalitet då det sliter mycket mer på en bil än om den rullar på fin asfalt, jag tror därför inte heller på att Cittra skulle ha sämre kvalitet än de flesta andra fabrikat.

Dessutom körs den hårdare på grusväg än andra bilar eftersom man inte märker av den dåliga vägen lika mycket.
Annars beror nog det mesta på populariteten i inlandet på Forsgrens i Aborrträsk.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Citroen C5 ?
« Svar #16 skrivet: 01 februari 2008, 09:41:49 »
Skall tillägga att C5 inte krånglar mer än något annat, troligtvis bättre än medelbilen och man får riktigt mycket bil för pengarna.

Ja, det är detta som jag tror ocksÃ¥, man fÃ¥r helt enkelt mycket bil för pengarna.. Krocksäker dessutom. Vi har en audi A6 2,6 quattro -95 i dag och den har inte krÃ¥nglat, är ganska nöjd med den förutom bränsleförbrukningen. Vi har haft den i snart 7 Ã¥r och hittills sÃ¥ har det pÃ¥ det hela taget blivit billiga mil. Men modellen efter vÃ¥ran har haft en massa fel med oljedrickande motorer och 1,8t varianten har haft samma problem som saab:s turbobilar ( för lÃ¥ngt service intervall för en turbomotor ). Nä, lite Fordkvalitet har det nog varit pÃ¥ A6 -98 och framÃ¥t.  Kvalitetskänslan har helt enkelt inte stämt med den verkliga kvaliteten..

Nej, C5:an är ingen statusbil, det ser man inte minst på svaren på detta forum.. Citroenakuten skall jag kolla in, hade inte hört talas om det innan.
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Citroen C5 ?
« Svar #17 skrivet: 01 februari 2008, 09:57:25 »
Funderar du på en beg, köpa nu eller nya modellen?

Gillar verkligen utseendet på den som kommer till sommaren:

ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Citroen C5 ?
« Svar #18 skrivet: 01 februari 2008, 09:58:20 »

Nej, C5:an är ingen statusbil, det ser man inte minst på svaren på detta forum.. Citroenakuten skall jag kolla in, hade inte hört talas om det innan.


Glöm nu bara inte att det du läser där är dom som har problem så du inte drar felaktiga slutsatser att det krånglar mycket.
Dom som är nöjda och utan problem har ju ingen anledning att skriva nåt där.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad swepri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn pÃ¥ saken
SV: Citroen C5 ?
« Svar #19 skrivet: 01 februari 2008, 10:19:43 »
AngÃ¥ende Citroenakuten. Jag har en kollega som är totalt fanatisk med sina Cittror. Han bor i garaget och tycker att det är helt naturligt att serva 2 bilar 20 timmar i veckan. En dag sÃ¥ ändrade vi i hans hosts-fil i datorn sÃ¥ att Citroenakuten pekades om till startsidan pÃ¥ intranätet. Han blev faktiskt helt förstörd. Efter lunch formaterade han om datorn  studs .

För närvarande kör han sin CX på filtrerad frityrolja från stans gatukök. Det är sant.

1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Citroen C5 ?
« Svar #20 skrivet: 01 februari 2008, 10:29:40 »

För närvarande kör han sin CX på filtrerad frityrolja från stans gatukök. Det är sant.

Ja vadå, det där är inte ens ovanligt bland Citroenakutens medlemmar.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad swepri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn pÃ¥ saken
SV: Citroen C5 ?
« Svar #21 skrivet: 01 februari 2008, 11:07:31 »

För närvarande kör han sin CX på filtrerad frityrolja från stans gatukök. Det är sant.

Ja vadå, det där är inte ens ovanligt bland Citroenakutens medlemmar.

Ja, och ändå undras det varför det finns fördomar mot det fabrikatet.
1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Citroen C5 ?
« Svar #22 skrivet: 01 februari 2008, 11:15:56 »

För närvarande kör han sin CX på filtrerad frityrolja från stans gatukök. Det är sant.

Ja vadå, det där är inte ens ovanligt bland Citroenakutens medlemmar.

Ja, och ändå undras det varför det finns fördomar mot det fabrikatet.

Ett tips till, rapsoljan på Willys brukar vara billigare än dieseln, ibland flera kronor litern så där finns det pengar att spara om nu någon annan redan vittjat gatuköken.
Den är ännu billigare på LIDL men tyvärr bara i enliters förpackningar, något jobbigt att tanka, på Willys finns den på 10-litersförpackning.
Självklart finns det även tillräckligt snåla citroenförare som väljer Lidl-varianten.

Skulle detta vara nåt konstigt beteende eller? ???
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Citroen C5 ?
« Svar #23 skrivet: 01 februari 2008, 11:24:03 »

För närvarande kör han sin CX på filtrerad frityrolja från stans gatukök. Det är sant.

Ja vadå, det där är inte ens ovanligt bland Citroenakutens medlemmar.

Ja, och ändå undras det varför det finns fördomar mot det fabrikatet.



Ett tips till, rapsoljan på Willys brukar vara billigare än dieseln, ibland flera kronor litern så där finns det pengar att spara om nu någon annan redan vittjat gatuköken.
Den är ännu billigare på LIDL men tyvärr bara i enliters förpackningar, något jobbigt att tanka, på Willys finns den på 10-litersförpackning.
Självklart finns det även tillräckligt snåla citroenförare som väljer Lidl-varianten.

Skulle detta vara nåt konstigt beteende eller? ???



Kanske börja tanka hos lidl ??  ;D
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Citroen C5 ?
« Svar #24 skrivet: 01 februari 2008, 11:33:12 »
hej
håller inte med om att franska bliar är nått sämmre än andra
det är ungefär samma skit som allt annat

har kört pegga i 5 år och den har inte krånglat just nå mer än nån annan bil jag ägt
fördelen med min är att den gÃ¥r hyfsat billigt,har enorm värme  och är trevlig att köra
+ att den inte rostar =galvad
dom franska bilarna har blive betydligt bättre än för 15 år sen






hehe Jocke bra värme...... jag höll då på att frysa fast i framsätet på din pegga då vi for till Skellefteå och hämtade ett gäng Chunlan-grisar....... huvva vilken skitbil....... jävlades och frös....... nja ingen vinterbil det inte...... >:D

//Krister

HEJ
joo det har du rätt i,enda felet på min pegga är att den är ett hvette att lufta kylsystemet på
stÃ¥r den i motorvärmaren ofta sÃ¥  verkar det som att den kokar ur kylvätska Ã¥ det är ett
små hvette att få till det
problemet uppstår ca 1x per vinter

förutom det så har den funkat hyfsat normalt i ca 20 000 mil



Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Citroen C5 ?
« Svar #25 skrivet: 01 februari 2008, 12:17:26 »
Funderar du på en beg, köpa nu eller nya modellen?

Gillar verkligen utseendet på den som kommer till sommaren:


Ja, jag har också sett bilder på den nya när jag letat efter C5:or. Nej, det är inte aktuellt att köpa en splirrans ny..
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Citroen C5 ?
« Svar #26 skrivet: 01 februari 2008, 13:35:51 »
Glöm nu bara inte att det du läser där är dom som har problem så du inte drar felaktiga slutsatser att det krånglar mycket....
Tittade lite på citroenakuten på lunchen och det var väl inte så farligt.. Såg inte värre ut än när man tittar på nordicaudi..
Är fortfarande sugen på en C5:a..
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Citroen C5 ?
« Svar #27 skrivet: 01 februari 2008, 13:51:50 »
När vi är inne på franska bilar, vad vet ni om Peugeot och deras dieslar?

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Citroen C5 ?
« Svar #28 skrivet: 01 februari 2008, 13:56:06 »
Hur det är på nya bilar vet jag inte men på lite äldre högtrycksdieslar håller inte pumpen mer än ca 10 000 mil.
Har en kompis som har en nästan ny peugot, största modellen vad den nu heter, med en 6 cylindrig motor, han byter spridare nu efter drygt 6000 mil. 

Jag tror peugots gamla stenådersdieslar var bättre med tanke på livslängden, inte nåt annat.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Citroen C5 ?
« Svar #29 skrivet: 01 februari 2008, 14:13:07 »
2.1 TD som sitter i Xantia,XM,405,406,605 och kanske nån fler är fin.
Fullständigt outslitlig, hyfsat snål, hyfsat stark samt låter som en diesel(vilket jag anser postivt).

2.5 TD med vattenkyld intercooler kan ha vissa problem med kylarna som kan generera allvarligare fel om man inte åtgärdar i tid, annars en trevlig och stark motor, inte lika snål som 2.1 däremot

Övriga har jag ingen erfarenhet av men rent allmänt har Peugeot/Citroens dieselmotorer alltid varit absolut värdsklass.
Den rätt nya 2.7 V6 som jag antar är den som Richard pratar om eftersom det är den enda 6:a på väldigt länge sitter ju även i Jaguar och brukar få fina betyg i tester.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!