Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Citroen C5 ?  (läst 58631 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Citroen C5 ?
« Svar #105 skrivet: 16 december 2009, 11:48:58 »
Jag måste nästan skriva ett par rader om mina CX-erfarenheter också. Jag hade en CX GTi '88 som jag körde mellan ungefär 1994 och 2001.
Bilen var mycket billig när jag kom över den, den hade varit stulen och någon hade kört den falskskyltad i över ett år innan vederbörande åkte fast.

Att den drar mycket bensin kan jag hålla med om, det beror (liksom på många andra bilar med kat från slutet av 80-talet) på att motorn är anpassad för den lågoktaniga blyfria bensin som på den tiden fanns i bl a Schweiz. Den anpassningen är gjord genom låg kompression (på CX onödigt låg genom att den fick samma kolvar som turbomotorn utan kat) och sent tändläge.
Bensinförbrukningen blir inte lägre av att det är vanligt att tryckgivaren för vakuumtändförställning krånglar, och då går det elektroniska tändsystemet för säkerhets skull över till senast möjliga tändläge. Det finns inte heller någon motorelektronikvarningslampa som skulle kunna tala om att något är fel.

Automatlådan är tysktillverkad, ZF. En enkel trestegsautomat av 70-talstyp, 3HP22. Samma grundtyp har också använts i t ex VW Golf och BMW 3-serie, men CX är nog den tyngsta och motorstarkaste bil där man har vågat använda den automatlådan. Min erfarenhet är dock att de som har råkat ut för automatlådeproblem som regel har dragit tunga husvagnar, man kan misstänka att oljekylningen inte räcker till då och att det hade varit bra att ha en oljetermometer eller åtminstone varningslampa.
Ett annat växellådsrelaterat problem var att startmotorn inte kuggade i ordentligt, jag bytte startmotor och då fungerade det ett tag men jag fick samma bekymmer igen några månader senare. Orsaken var att startkransen inte riktigt satt fast på momentomvandlaren utan hade flyttat sig i längdled. Detta skulle aldrig kunna hända på en CX med manuell växellåda eftersom svänghjulet har en fläns som startkransen ligger an mot. Lösningen blev att baxa runt motorn för hand och torka ren startkransens anliggningsyta hela varvet runt, sedan smeta på Loctite och till sist knacka tillbaks startkransen till rätt läge med hammare och dorn och låta allt stå orört ett dygn tills låsvätskan säkert hade härdat. Det gick att komma åt genom en öppning nedtill i svänghjulskåpan.

Bromsar, inklusive handbroms, hade jag inga större problem med. Däremot blev det kabelbrott till främre ABS-givarna emellanåt, där kabeln passerar under spindelleden. Jag plockade bakre ABS-givare (likadana förutom att en gummigenomföring på kabeln var annorlunda) på skroten och ersatte dem med, där var ju kablarna inte söndernötta på samma ställe.

Elproblem förekom en del, men inte anmärkningsvärt mycket. Jag drog om jord till strålkastarna och matning till ljusomkopplaren för att bli av med spänningsfall. En diod i generatorn gick sönder en gång (naturligtvis när det var 22 grader kallt och jag inte hade möjlighet att ta in bilen i garaget för att meka). D+ kabeln (den tunna från laddningskontrollampan till generatorn) gick av flera gånger.

Det som gjorde att jag tröttnade på bilen var glappa länkarmslager i bakvagnen. Jag skaffade nya lager till båda sidor men kom mig bara för med att byta på ena sidan – ett elände eftersom allt var hoprostat och lagerytterringarna nästan omöjliga att få bort ur länkarmen. Jag förstår gamla taxiåkare som monterade smörjnipplar för bakre länkarmslagren det första de gjorde när de köpte en ny CX eller XM! Det skulle ha sparat mycket besvär. Sedan bytte jag bort bilen mot några kubikmeter ved och han som tog över den konstaterade efter något år att det var för mycket rost i bakvagn och bakre hjulhus för att den skulle vara något att satsa på. Det blev källsortering och jag tror motor och växellåda hamnade i någon annan CX.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Citroen C5 ?
« Svar #106 skrivet: 16 december 2009, 14:02:43 »
Jovisst fick man många minnen med CX. ;)

Jag har bara berättat en brÃ¥kdel. Handbromsbeläggen kunde lätt kärva fast när de gÃ¥tt i salt ett tag. DÃ¥ kunde det hända att de slipades ner sÃ¥ pass att de hoppade ut mellan skiva och ok. Inte nyttigt i motorvägsfart  :o som hände en bekant.
Elsystemet ja. Laddningen kunde lätt lägga av dÃ¥ d+ satt under generatorn lite utsatt för slitage och korrosion. DÃ¥ laddade det dÃ¥ligt utan att varningslampan tändes. En vintervecka fick jag köpa 2 nya batterier (88 Ah á 1500:-) dÃ¥ de frös sönder.  >:(

Värst var när vi skulle Ã¥ka till Frankrike. Rätt land att köra Citroen i visst, men pÃ¥ vägen ligger Tyskland...jag hade bytt ALLT i bilen utom dieselpumpen, som ju aldrig skulle gÃ¥ sönder. 04.00 la motorn av pÃ¥ Autobahn vid Giessen. Lossade en spridarmutter - inget tryck. Whattado? Blev bärgning, varpÃ¥ vi rÃ¥kade pÃ¥ landets mest förhärdade nazister som inte hade nÃ¥n pardon med en barnfamilj. Blev dragna till märkesverkstad, där det blev etter värre. Fick lämna bilen och hyra en Golf....kom tillbaka efter en vecka. Hade de gjort nÃ¥got? Inte dÃ¥. Fast jag hade lÃ¥tit skicka en renoverad pump frÃ¥n Sverige. Men betalt skulle de ha.  fiR: Ingen hjälp fick jag att släpa Cittra därifrÃ¥n (med Golfen). Extremt trögstyrd utan hydraultryck och med sambon bakom ratten blev det inte bättre än att den tog lite lite i en skrotBX som stod vid grinden. Min bil fick en rejäl buckla, pÃ¥ BXen blev det en repa pÃ¥ kofÃ¥ngarn. De ringde genast polizei, och sÃ¥ tvingade de mig att skriva pÃ¥ att det var mitt fel för att vi skulle fÃ¥ Ã¥ka därifrÃ¥n.  _/-
Sedan bytte jag själv pumpen på en timme och vi drog raka spåret hem.
Vad notan blev i slutänden orkar jag inte minnas, men det var stora pengar.  :'(
Min slutsats efter 5 Ã¥r med CX var att jag hade kunnat köra splitter ny Merca för samma pengar.  Sc:,h
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Citroen C5 ?
« Svar #107 skrivet: 17 december 2009, 09:40:48 »

Du har materail till ett film manus.  ;D
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Citroen C5 ?
« Svar #108 skrivet: 17 december 2009, 21:06:58 »

 Efter att ha läst flera av de senaste inläggena här gÃ¥r tankarna tillbaka till min barndom . Minns ännu min far när han skruvade de sa-ans franska bilarna han hade . Han hann ha mÃ¥nga Renault ( 4 och 12 ) samt ochsÃ¥ nÃ¥n Peugeot . Det var ju alltid nÃ¥t som var sönder . Han t.o.m svor o bannades när det var krÃ¥ngligt att skruva  fiR:. Alla möjliga fel kunde det vara  >:D.
Sen blev det dags för mig att ta körkort och därmed börja köra bil . Jag ville ha en Golf men det blev en gammal bakhjulsdriven Corolla . Jag svalde det i alla fall när Far köpte den åt mig . Det var ingen höjdare till vinterbil , rostig var den ochså men pålitlig teknik . Blev ej sviken av den . Ej heller av de Toyor som jag haft sen dess och nu står det 2 st på gården . Haft körkort i 20 år nu .
 För ca 8 Ã¥r sen fick jag övertygat min Far att ge F-n i Franska bilar . Tyckte han behövde fÃ¥ lite lugnare pÃ¥ äldre dar . SÃ¥ han köpte dÃ¥ en rätt sÃ¥ ny Corolla som dÃ¥ var kört endast 6000mil och har bara gjort vanlig intervallservice hittils . Han är verkligt nöjd ännu , dessutom är den bränslesnÃ¥l !  ( 1.3 16v motorn) Det kommer nog inte att bli nÃ¥ flera "Franskisar" för hans del.. 
 Ã…terstÃ¥r att se vad ens egna barn börjar köra med . Jag ska göra mitt bästa sÃ¥ de inte börjar köra med nÃ¥t "skräp"    --/            ;)

Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Citroen C5 ?
« Svar #109 skrivet: 18 december 2009, 08:33:25 »

 Ã…terstÃ¥r att se vad ens egna barn börjar köra med . Jag ska göra mitt bästa sÃ¥ de inte börjar köra med nÃ¥t "skräp"    --/            ;)


Japp håller med, gamla Citroener är det jag försöker lobba in, än så länge med gott resultat.
Min 200hK XM från tidigt 90-tal är enligt dotterns 4-åriga kusin "superräsersnabb" och det han helst åker i medan hans fars 9-5 är nåt skräp.
Dottern själv på knappt 2 år tycks föredra Xantia Activan och det är helt ok det också även om XM:n är mer riktig bil.
Till min glädje är det ingen som gillar Toyota Avensisen som jag trots allt använder mest.
Så länge tyska bilar håller sig borta så är jag nöjd i alla fall.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Citroen C5 ?
« Svar #110 skrivet: 18 december 2009, 08:41:14 »
Kommer ihåg när vi stylade runt med den enda XM:an som fanns i Sverige...(kompisen farsa är motorjornalist). Otroligt snygg när den var ny som modell. Men ack sådan kvalite...
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Citroen C5 ?
« Svar #111 skrivet: 18 december 2009, 09:30:21 »

 Ã…terstÃ¥r att se vad ens egna barn börjar köra med . Jag ska göra mitt bästa sÃ¥ de inte börjar köra med nÃ¥t "skräp"    --/            ;)


Japp håller med, gamla Citroener är det jag försöker lobba in, än så länge med gott resultat.
Min 200hK XM från tidigt 90-tal är enligt dotterns 4-åriga kusin "superräsersnabb" och det han helst åker i medan hans fars 9-5 är nåt skräp.
Dottern själv på knappt 2 år tycks föredra Xantia Activan och det är helt ok det också även om XM:n är mer riktig bil.
Till min glädje är det ingen som gillar Toyota Avensisen som jag trots allt använder mest.
Så länge tyska bilar håller sig borta så är jag nöjd i alla fall.

Inte mÃ¥nga Xm pÃ¥ vägarna längre (och ännu färre CX...) - antar det kräver  en del entusiasm att hÃ¥lla skutan igÃ¥ng?

En Activa vore kul att äga någon gång. Den kunde tävla med betydligt motorstarkare Porschar och BMW på Nurburgring i kraft bara av sin aktiva fjädring! Nå, är den lätt att hålla i drift då?

Helst skulle jag vilja ha en SM. Men vete sjutton om jag skulle våga köra den? Skulle bara stå i garaget och vara vacker. Skruva lite. Kanske starta upp den nån gång....http://en.wikipedia.org/wiki/Citroen_SM

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5K_CyD0qw1A[/youtube]
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Citroen C5 ?
« Svar #112 skrivet: 18 december 2009, 10:06:34 »

En Activa vore kul att äga någon gång. Den kunde tävla med betydligt motorstarkare Porschar och BMW på Nurburgring i kraft bara av sin aktiva fjädring! Nå, är den lätt att hålla i drift då?


Jag har faktiskt haft min i 9Ã¥r och 17000 mil(totalt 24000mil) utan problem.
Activa-systemet funkar lika klockrent än och har aldrig behövt nån service eller reparation.
Den har inte sett en verkstad sen 2003 och jag lägger ner kanske 8h och i snitt kanske 2-3000kr/år i service och reparationer.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 405
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!