Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Citroen C5 ?  (läst 58399 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
Citroen C5 ?
« skrivet: 31 januari 2008, 23:02:33 »
Ja, vad tror ni ? Jag har tidigare ställt lite frågor om Audi A6 1,8t quattro, men nu har jag tänkt om.. Så vilka erfarenheter har ni av ovan nämnda bil och modell ? Diesel ?
Vilka problem är typiska för denna bil ?
Är citroen så dålig som dess rykte ? I så fall varför ?

ser fram emot svar !  *vinkar*
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad swepri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn pÃ¥ saken
SV: Citroen C5 ?
« Svar #1 skrivet: 31 januari 2008, 23:05:40 »
Förlåt, men har Fransmännen nånsin tillverkat något som fungerar?
1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Citroen C5 ?
« Svar #2 skrivet: 01 februari 2008, 01:11:42 »
Förlåt, men har Fransmännen nånsin tillverkat något som fungerar?


Ja det kan man fråga sig ! Ganska synd egentligen , de tillverkar ju ofta bilar med körglädje och charm . Men då förekommer det alla möjliga "onödiga" fel .
ELfel t.e.x ......      >:D     nÃ¥jaa , nog kan en toyota krÃ¥ngla Ã¥xÃ¥ , de tillverkas ju i england , turkiet OCH , ja just det :FRANKRIKE .   --/
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Citroen C5 ?
« Svar #3 skrivet: 01 februari 2008, 07:13:04 »
Min svärfar har en C5 men det är en bensinare,han har kört citroen i många år o då alltid diesel.Jag måste säga att dom har fungerat bra,småfel har väl alla fabrikat.En sak som alla cittraägare verkar ha problem med är om man skojar om deras bil då går dom i taket direkt så har du lätt redan nu för att jaga upp dig så köp ingen för retad kommer du att bli om inte annat av avunsjuka *vinkar*

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Citroen C5 ?
« Svar #4 skrivet: 01 februari 2008, 07:26:52 »
hej
håller inte med om att franska bliar är nått sämmre än andra
det är ungefär samma skit som allt annat

har kört pegga i 5 år och den har inte krånglat just nå mer än nån annan bil jag ägt
fördelen med min är att den gÃ¥r hyfsat billigt,har enorm värme  och är trevlig att köra
+ att den inte rostar =galvad
dom franska bilarna har blive betydligt bättre än för 15 år sen




Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Citroen C5 ?
« Svar #5 skrivet: 01 februari 2008, 07:54:55 »
Det finns ett forum för citroen, tror det heter citroenakuten eller nÃ¥t liknande.  *roflmao*
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Citroen C5 ?
« Svar #6 skrivet: 01 februari 2008, 08:01:54 »
Jag kör Citroen sen drygt 10 år tillbaks och håller med doktorn till 100%, "kvalitetskänslan" kan vara kass men den riktiga kvaliteten är då i alla fall inte sämre än nån annan bil.
Min nuvarande Xantia har under 7 år inte gått sönder än.

Det är väl ägare av andra märken som har problem eftersom dom alltid ska "skoja" med just Citroenägare. Svarar man då med samma mynt("gå i taket") så nog går en Volvo eller Audiägare ner ännu djupare i försvarsställningen.
Det har väl vänt en smula sista åren iom att det blivit en vanligare bil på vägarna men tidigare var det nog en fördel att inte bry sig, alternativt uppskatta att grannarna ansåg en något av en kuf, allra helst om man är 0 imponerad av deras nya Volvo.
Så, där gick jag i taket och bevisade tolins tes ;D

Citroenakuten är guld, där finns svar på allt , Citroenägare är lika snåla som folk här på forumet, inget behöver till verkstan och allt går att lösa själv är lite av mottot.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Citroen C5 ?
« Svar #7 skrivet: 01 februari 2008, 08:07:33 »
Förlåt, men har Fransmännen nånsin tillverkat något som fungerar?

Tyskarna dÃ¥?  ;D

källa aftonbladet

Fel som f̦ranlett omedelbart verkstadsbeșk Рper 100 bilar
VW Passat   61
Audi A6   42
Opel Vectra   37
VW Golf   37
Ford Focus   36
Renault Megane   36
Seat Cordoba   34
Audi A4   33
VW Polo   31
Genomsnitt   25
Renault Clio   12
Nissan Primera   11
Toyota Corolla   10
Nissan Almera   8
Mazda 626   6
Mazda 323   5



Längst tid på verkstaden
VW Passat   2,6 dagar
Audi A6   2,5 dagar
Seat Cordoba   2,3 dagar
VW Golf   2,3 dagar
Ford Mondeo   2,2 dagar
Ford Focus   2,1 dagar
Genomsnitt   1,8 dagar
Toyota Corolla   1,3 dagar
Mazda 626   1,3 dagar
Mazda 323   1,2 dagar

Hela undersökningen:
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0005/20/vw.html
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Citroen C5 ?
« Svar #8 skrivet: 01 februari 2008, 08:07:44 »
hej
håller inte med om att franska bliar är nått sämmre än andra
det är ungefär samma skit som allt annat

har kört pegga i 5 år och den har inte krånglat just nå mer än nån annan bil jag ägt
fördelen med min är att den gÃ¥r hyfsat billigt,har enorm värme  och är trevlig att köra
+ att den inte rostar =galvad
dom franska bilarna har blive betydligt bättre än för 15 år sen






hehe Jocke bra värme...... jag höll då på att frysa fast i framsätet på din pegga då vi for till Skellefteå och hämtade ett gäng Chunlan-grisar....... huvva vilken skitbil....... jävlades och frös....... nja ingen vinterbil det inte...... >:D

//Krister
« Senast ändrad: 01 februari 2008, 08:24:59 av Northkingen »
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Citroen C5 ?
« Svar #9 skrivet: 01 februari 2008, 08:10:15 »
Skall tillägga att C5 inte krånglar mer än något annat, troligtvis bättre än medelbilen och man får riktigt mycket bil för pengarna.
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Citroen C5 ?
« Svar #10 skrivet: 01 februari 2008, 08:25:03 »
Förlåt, men har Fransmännen nånsin tillverkat något som fungerar?

Min morsa har en Renault, sämre bil har jag aldrig varit med om. Hon sliter inte speciellt mycket på den men en stor del av hennes årliga körsträcka går till och från verkstaden. Mycket "skitfel", elfönsterhissar, instrument och annat småtjafs.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad majonasen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Citroen C5 ?
« Svar #11 skrivet: 01 februari 2008, 08:29:28 »
jag hämtade ut en ny c5;a 1,6 diesel i juni har funkat bra hittils och "traktor" känslan att det skulle vara en diesel finns inte.går bra på vägen,ingen direkt racer,då hade jag naturligtvis valt en större motor men det duger och sen är ju inte denna motorn specielt törstig.bra komfort,bränsle snål vilket idag med dessa priser inte är någon nackdel Thumbsup
kan tillägga att jag kört 3st audi innan och denna är inte något sämre ;)

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Citroen C5 ?
« Svar #12 skrivet: 01 februari 2008, 08:37:20 »
Förlåt, men har Fransmännen nånsin tillverkat något som fungerar?

Min morsa har en Renault, sämre bil har jag aldrig varit med om. Hon sliter inte speciellt mycket på den men en stor del av hennes årliga körsträcka går till och från verkstaden. Mycket "skitfel", elfönsterhissar, instrument och annat småtjafs.

Just Renault brukar ligga rätt dåligt till i diverse verkstadundersökningar. Min teori är att det beror på att det hittills oftast varit Volvohandeln som sålt och servat dessa bilar >:D
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Tommy K

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Citroen C5 ?
« Svar #13 skrivet: 01 februari 2008, 09:00:03 »
Jag har Ã¥kt Citroën sedan 1981 och kan inte tänka mig att köra nÃ¥got annat, men det är svÃ¥rt att förklara  huvuddunk för dom som inte begriper (Ville Vessla pÃ¥ detta forum möjligen undantagen *vinkar*).
Den Citroên GSA jag köpte hösten 1983 (och som jag saknar...) var det absolut bästa jag åkt i vintertid. Det var en fröjd att få vara kvar på vägen när V-lv- och andra låg i dikena efter första snön och halkan.
Där behövdes inga antispinn. Den visste sin plats på vägen ändå.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Citroen C5 ?
« Svar #14 skrivet: 01 februari 2008, 09:09:13 »
Så länge du aktar dig för tyska bilar (VAG och GM) så tror jag inte att det är nån större skillnad på kvaliten jämfört med andra bilar vad gäller C5:an.
Att du stämplar dig själv som lite udda är ett faktum, men om du inte bryr dig om vad grannarna tänker om dig så tror jag det är svårt att hitta mer prisvärd bil, tyvärr köper ju de flesta bil inte bara för att få en så bra och prisvärd produkt som möjligt - utan till lika stor del är det en markering för status och grupptillhörighet.

En C5:a smäller i alla fall inte i mina ögon så högt på statusstegen, och så tror jag de flesta ser på Citroen rent generellt.

Att den är ful (enligt mitt tycke) gör ju inte saken bättre, men som bil sett och i förhållande till priset är det förmodligen ett av de bättre köpen man kan göra.

Här uppe i norrbotten, och speciellt i inlandet där det finns många grusvägar är citroen populära, en bil som körs mycket på grusväg kan inte ha dålig kvalitet då det sliter mycket mer på en bil än om den rullar på fin asfalt, jag tror därför inte heller på att Cittra skulle ha sämre kvalitet än de flesta andra fabrikat.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!