Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SolfÃ¥ngar montering  (läst 10375 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jockefors

  • Gäst
jockefors
Solfångar montering
« skrivet: 19 december 2006, 10:08:38 »
Hej
Kom på en grej som jag klurat på en tid..
om jag monterar en Aluminium takplåt/rostfri plåt bakom mina vacumrör tror ni dom reflekterar in
mer solenergi i rören ? typ att solstrålarna stutsar tillbaks på rören

varför jag frågar är för att jag har flera m2 TRP 20 aluminiumplåt liggandes sen jag bytte tak på huset på baksidan är plåten obehandlad = blank å fin
Dessutom måste jag förmodligen justera bort ett eller 2 fönster i garaget för att rymma solfångarna på väggen,det vore smidigt att spika igen fönstren å lägga en eller 2 plåtar som täckning av hålet i väggen då jag inte vet vart jag ska köpa samma panel som sitter på kåken..

Tror ni det funkar ?????



Utloggad p1sson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hallstavik
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Solfångar montering
« Svar #1 skrivet: 19 december 2006, 11:37:00 »
det borde det göra  värt ett försök iaf .
provar man inte så vet man inte :)

vet att jag läst ang reflektor plåtar att det ska vara bra
« Senast ändrad: 19 december 2006, 12:12:21 av p1sson »
villa 161m2 från 83, Steca 603 solautomatik, solfångare ca 20m2, poolsolfångare 20m2,ctc ecoel+ air 7,9 ,vattenburet ,braskamin med fläkt ,rexovent ,pool 3,6X6,1 tankar solvärme och värmepumps värme till pool .växlar in solfångar värme i ecoel panna

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Solfångar montering
« Svar #2 skrivet: 19 december 2006, 12:57:56 »
Det kan väl inte bli sämre i alla fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Solfångar montering
« Svar #3 skrivet: 19 december 2006, 13:07:59 »
Till vakumrör finns färdiga reflektorer.... Tror inte dom kostar många sek, å lär säkert göra mer nytta än en plåt.

mvh humlan.

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Solfångar montering
« Svar #4 skrivet: 19 december 2006, 15:49:54 »
hej
säljer sfinx sånna ?

varför jag funderade på att plåtklä väggen e ochså för att väggen är i princip bränd sönder av sol så det vore smidigt att plåklä hela läggen så jah slipper spika ny panel om 5 år=)

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Solfångar montering
« Svar #5 skrivet: 19 december 2006, 15:50:48 »
hej
säljer sfinx sånna ?

varför jag funderade på att plåtklä väggen e ochså för att väggen är i princip bränd sönder av sol så det vore smidigt att plåklä hela läggen så jah slipper spika ny panel om 5 år=)

Han kan säkert skaffa, om Du vill ha...

mvh humlan.

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Solfångar montering
« Svar #6 skrivet: 19 december 2006, 16:06:01 »
hej ..
ger dom nåt effekt då ?
vitsen med aluplåten e ju att den är gratis,höjer jag verknings graden 1-2% utan att det kostar nått e det ju värt det ...
ska jag betala 600kr för plåtarna e det sämmre affär=)

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Solfångar montering
« Svar #7 skrivet: 19 december 2006, 16:43:11 »
hej ..
ger dom nåt effekt då ?
vitsen med aluplåten e ju att den är gratis,höjer jag verknings graden 1-2% utan att det kostar nått e det ju värt det ...
ska jag betala 600kr för plåtarna e det sämmre affär=)

Ingen aning, men det sägs sÃ¥ iaf  :) Du fÃ¥r kolla med Sfinxen, han bör veta vad som gäller.. Själv inbillar jag mig att man skulle tjäna mest pÃ¥ en reflektor som kan "samla ihop" solljus som inte träffar nÃ¥t rör.... En massa halvcirkulära reflektorer bakom rören kanske  Sc:,h Borde gÃ¥ att räkna fram halvcirkelformen utifrÃ¥n hur lÃ¥ngt frÃ¥n rören reflektorn ska monteras. Att sätta dom pÃ¥ rören verkar lite dumt, dÃ¥ lär dom antagligen skymma för angränsande rör...., ja jag vet inte. Behövs nog lite promille i kroppen, för att dom rätta ideérna ska dyka upp  ;D

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Solfångar montering
« Svar #8 skrivet: 19 december 2006, 16:46:36 »
Kom att tänka på.. Billiga speglar finns ju hos IKEA, kanske kan va idé å testa på nån mindre anläggning, ifall det gör nån nytta.

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Solfångar montering
« Svar #9 skrivet: 19 december 2006, 17:33:10 »
Kolla in den här PDF:en, speciellt framtagen för solfångare! Tror jag ska köpa lite sånt där å fixa med till sommaren...

mvh humlan.

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Solfångar montering
« Svar #10 skrivet: 19 december 2006, 19:27:00 »
hej..
Har dragit ett mess i deras forum få se om dom svarar...

humlan hur fn fäster jag tempgivarna i tanken ??
det e ju bara nå silikon jox på givarna ...minsta lilla övertryck så pluppar dom ju ut
att det inte finns gängade givare som man skrvar fast...
eller ska man tejpa fast dom på tanken??????????

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Solfångar montering
« Svar #11 skrivet: 19 december 2006, 19:55:14 »
hej..
Har dragit ett mess i deras forum få se om dom svarar...

humlan hur fn fäster jag tempgivarna i tanken ??
det e ju bara nå silikon jox på givarna ...minsta lilla övertryck så pluppar dom ju ut
att det inte finns gängade givare som man skrvar fast...
eller ska man tejpa fast dom på tanken??????????

På den som sticks in i tanken tog jag bara en vanlig övergång mellan 1/2" -1/4" eller nåt sånt. Stack givaren genom hålet i den å drog fast övergången i tanken/pannan. Exakt inpassning blev det inte, så jag fick trycka in nåt, mellen övergång å givarkabel. Det är alltså panntemp jag pratar om nu, å den har eg ingen större betydelse vad den visar. Den är ju bara till för att Du ska veta, inte för att styra nåt. Jo förresten, max temp i pannan... På utgående rör för solfångarna så klämmer Du bara fast givaren mot det röret, med slangklammer (försiktigt) eller vulktejp duger bra det med (har inget hål på min tank). Det ska ju rörskålar över röret sen, så det kommer att bli rätt temp iaf. Uppe i solfångarna så ska givaren in i hålet på sista utgående sida (hetaste vattnet) Fäst givar-kabeln så att givaren inte kan glida ur hålet....

mvh humlan.
« Senast ändrad: 19 december 2006, 19:57:14 av humlan57 »

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Solfångar montering
« Svar #12 skrivet: 19 december 2006, 21:37:25 »
Hej

hmm tycker det verkar som ett raappel/skrot,hur svårt är det å få gängor på tempgivaren?
gissa var det börjar att läka vatten om man ska få en vattenskada..dom kunde åt minstonde tillverkat nån form av gummi klämring med 1/2 gäng ,så man tror att det ska hålla tätt i mitt fall e det ändå 400lit vatten som trycker på den nedre tempgivaren

fast det här e rörkrökeri  i ett nötskal...suck  huvuddunk

+ går det att skarva givar kablarna tyvker dom verkar korta...
överlägset bäst hadde vare å skicka temp givare med flatstft anslutning å gängfastsättning
+ 40m bilhögtalar ledning som temp givarkabel ,så hadde man fått trixa till kablarna på egen hand med flatstift = enkelt
 

« Senast ändrad: 19 december 2006, 21:42:51 av jockefors »

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Solfångar montering
« Svar #13 skrivet: 19 december 2006, 21:57:08 »
Vad du låter positiv Jocke.... a:gl a:gl


//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Solfångar montering
« Svar #14 skrivet: 19 december 2006, 22:04:42 »
Jamen..., fattar inte  Sc:,h Givarna ska ju inte in i vattnet... Ã…tminstone har jag aldrig haft det sÃ¥, varken pÃ¥ dom gamla solfÃ¥ngarna, eller dom nya. Inte pÃ¥ L/V-pumpen sitter givarna sÃ¥ heller. SÃ¥ jag förstÃ¥r inte..., pratar Vi verkligen om samma sak?

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!