Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 18 december 2009, 10:06:34 »


En Activa vore kul att äga någon gång. Den kunde tävla med betydligt motorstarkare Porschar och BMW på Nurburgring i kraft bara av sin aktiva fjädring! Nå, är den lätt att hålla i drift då?


Jag har faktiskt haft min i 9år och 17000 mil(totalt 24000mil) utan problem.
Activa-systemet funkar lika klockrent än och har aldrig behövt nån service eller reparation.
Den har inte sett en verkstad sen 2003 och jag lägger ner kanske 8h och i snitt kanske 2-3000kr/år i service och reparationer.
Skrivet av: jehu
« skrivet: 18 december 2009, 09:30:21 »


 Återstår att se vad ens egna barn börjar köra med . Jag ska göra mitt bästa så de inte börjar köra med nåt "skräp"    --/            ;)


Japp håller med, gamla Citroener är det jag försöker lobba in, än så länge med gott resultat.
Min 200hK XM från tidigt 90-tal är enligt dotterns 4-åriga kusin "superräsersnabb" och det han helst åker i medan hans fars 9-5 är nåt skräp.
Dottern själv på knappt 2 år tycks föredra Xantia Activan och det är helt ok det också även om XM:n är mer riktig bil.
Till min glädje är det ingen som gillar Toyota Avensisen som jag trots allt använder mest.
Så länge tyska bilar håller sig borta så är jag nöjd i alla fall.

Inte många Xm på vägarna längre (och ännu färre CX...) - antar det kräver  en del entusiasm att hålla skutan igång?

En Activa vore kul att äga någon gång. Den kunde tävla med betydligt motorstarkare Porschar och BMW på Nurburgring i kraft bara av sin aktiva fjädring! Nå, är den lätt att hålla i drift då?

Helst skulle jag vilja ha en SM. Men vete sjutton om jag skulle våga köra den? Skulle bara stå i garaget och vara vacker. Skruva lite. Kanske starta upp den nån gång....http://en.wikipedia.org/wiki/Citroen_SM

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5K_CyD0qw1A[/youtube]
Skrivet av: MGKea
« skrivet: 18 december 2009, 08:41:14 »

Kommer ihåg när vi stylade runt med den enda XM:an som fanns i Sverige...(kompisen farsa är motorjornalist). Otroligt snygg när den var ny som modell. Men ack sådan kvalite...
Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 18 december 2009, 08:33:25 »


 Återstår att se vad ens egna barn börjar köra med . Jag ska göra mitt bästa så de inte börjar köra med nåt "skräp"    --/            ;)


Japp håller med, gamla Citroener är det jag försöker lobba in, än så länge med gott resultat.
Min 200hK XM från tidigt 90-tal är enligt dotterns 4-åriga kusin "superräsersnabb" och det han helst åker i medan hans fars 9-5 är nåt skräp.
Dottern själv på knappt 2 år tycks föredra Xantia Activan och det är helt ok det också även om XM:n är mer riktig bil.
Till min glädje är det ingen som gillar Toyota Avensisen som jag trots allt använder mest.
Så länge tyska bilar håller sig borta så är jag nöjd i alla fall.
Skrivet av: Rollster
« skrivet: 17 december 2009, 21:06:58 »


 Efter att ha läst flera av de senaste inläggena här går tankarna tillbaka till min barndom . Minns ännu min far när han skruvade de sa-ans franska bilarna han hade . Han hann ha många Renault ( 4 och 12 ) samt ochså nån Peugeot . Det var ju alltid nåt som var sönder . Han t.o.m svor o bannades när det var krångligt att skruva  fiR:. Alla möjliga fel kunde det vara  >:D.
Sen blev det dags för mig att ta körkort och därmed börja köra bil . Jag ville ha en Golf men det blev en gammal bakhjulsdriven Corolla . Jag svalde det i alla fall när Far köpte den åt mig . Det var ingen höjdare till vinterbil , rostig var den ochså men pålitlig teknik . Blev ej sviken av den . Ej heller av de Toyor som jag haft sen dess och nu står det 2 st på gården . Haft körkort i 20 år nu .
 För ca 8 år sen fick jag övertygat min Far att ge F-n i Franska bilar . Tyckte han behövde få lite lugnare på äldre dar . Så han köpte då en rätt så ny Corolla som då var kört endast 6000mil och har bara gjort vanlig intervallservice hittils . Han är verkligt nöjd ännu , dessutom är den bränslesnål !  ( 1.3 16v motorn) Det kommer nog inte att bli nå flera "Franskisar" för hans del.. 
 Återstår att se vad ens egna barn börjar köra med . Jag ska göra mitt bästa så de inte börjar köra med nåt "skräp"    --/            ;)

Skrivet av: MGKea
« skrivet: 17 december 2009, 09:40:48 »


Du har materail till ett film manus.  ;D
Skrivet av: jehu
« skrivet: 16 december 2009, 14:02:43 »

Jovisst fick man många minnen med CX. ;)

Jag har bara berättat en bråkdel. Handbromsbeläggen kunde lätt kärva fast när de gått i salt ett tag. Då kunde det hända att de slipades ner så pass att de hoppade ut mellan skiva och ok. Inte nyttigt i motorvägsfart  :o som hände en bekant.
Elsystemet ja. Laddningen kunde lätt lägga av då d+ satt under generatorn lite utsatt för slitage och korrosion. Då laddade det dåligt utan att varningslampan tändes. En vintervecka fick jag köpa 2 nya batterier (88 Ah á 1500:-) då de frös sönder.  >:(

Värst var när vi skulle åka till Frankrike. Rätt land att köra Citroen i visst, men på vägen ligger Tyskland...jag hade bytt ALLT i bilen utom dieselpumpen, som ju aldrig skulle gå sönder. 04.00 la motorn av på Autobahn vid Giessen. Lossade en spridarmutter - inget tryck. Whattado? Blev bärgning, varpå vi råkade på landets mest förhärdade nazister som inte hade nån pardon med en barnfamilj. Blev dragna till märkesverkstad, där det blev etter värre. Fick lämna bilen och hyra en Golf....kom tillbaka efter en vecka. Hade de gjort något? Inte då. Fast jag hade låtit skicka en renoverad pump från Sverige. Men betalt skulle de ha.  fiR: Ingen hjälp fick jag att släpa Cittra därifrån (med Golfen). Extremt trögstyrd utan hydraultryck och med sambon bakom ratten blev det inte bättre än att den tog lite lite i en skrotBX som stod vid grinden. Min bil fick en rejäl buckla, på BXen blev det en repa på kofångarn. De ringde genast polizei, och så tvingade de mig att skriva på att det var mitt fel för att vi skulle få åka därifrån.  _/-
Sedan bytte jag själv pumpen på en timme och vi drog raka spåret hem.
Vad notan blev i slutänden orkar jag inte minnas, men det var stora pengar.  :'(
Min slutsats efter 5 år med CX var att jag hade kunnat köra splitter ny Merca för samma pengar.  Sc:,h
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 16 december 2009, 11:48:58 »

Jag måste nästan skriva ett par rader om mina CX-erfarenheter också. Jag hade en CX GTi '88 som jag körde mellan ungefär 1994 och 2001.
Bilen var mycket billig när jag kom över den, den hade varit stulen och någon hade kört den falskskyltad i över ett år innan vederbörande åkte fast.

Att den drar mycket bensin kan jag hålla med om, det beror (liksom på många andra bilar med kat från slutet av 80-talet) på att motorn är anpassad för den lågoktaniga blyfria bensin som på den tiden fanns i bl a Schweiz. Den anpassningen är gjord genom låg kompression (på CX onödigt låg genom att den fick samma kolvar som turbomotorn utan kat) och sent tändläge.
Bensinförbrukningen blir inte lägre av att det är vanligt att tryckgivaren för vakuumtändförställning krånglar, och då går det elektroniska tändsystemet för säkerhets skull över till senast möjliga tändläge. Det finns inte heller någon motorelektronikvarningslampa som skulle kunna tala om att något är fel.

Automatlådan är tysktillverkad, ZF. En enkel trestegsautomat av 70-talstyp, 3HP22. Samma grundtyp har också använts i t ex VW Golf och BMW 3-serie, men CX är nog den tyngsta och motorstarkaste bil där man har vågat använda den automatlådan. Min erfarenhet är dock att de som har råkat ut för automatlådeproblem som regel har dragit tunga husvagnar, man kan misstänka att oljekylningen inte räcker till då och att det hade varit bra att ha en oljetermometer eller åtminstone varningslampa.
Ett annat växellådsrelaterat problem var att startmotorn inte kuggade i ordentligt, jag bytte startmotor och då fungerade det ett tag men jag fick samma bekymmer igen några månader senare. Orsaken var att startkransen inte riktigt satt fast på momentomvandlaren utan hade flyttat sig i längdled. Detta skulle aldrig kunna hända på en CX med manuell växellåda eftersom svänghjulet har en fläns som startkransen ligger an mot. Lösningen blev att baxa runt motorn för hand och torka ren startkransens anliggningsyta hela varvet runt, sedan smeta på Loctite och till sist knacka tillbaks startkransen till rätt läge med hammare och dorn och låta allt stå orört ett dygn tills låsvätskan säkert hade härdat. Det gick att komma åt genom en öppning nedtill i svänghjulskåpan.

Bromsar, inklusive handbroms, hade jag inga större problem med. Däremot blev det kabelbrott till främre ABS-givarna emellanåt, där kabeln passerar under spindelleden. Jag plockade bakre ABS-givare (likadana förutom att en gummigenomföring på kabeln var annorlunda) på skroten och ersatte dem med, där var ju kablarna inte söndernötta på samma ställe.

Elproblem förekom en del, men inte anmärkningsvärt mycket. Jag drog om jord till strålkastarna och matning till ljusomkopplaren för att bli av med spänningsfall. En diod i generatorn gick sönder en gång (naturligtvis när det var 22 grader kallt och jag inte hade möjlighet att ta in bilen i garaget för att meka). D+ kabeln (den tunna från laddningskontrollampan till generatorn) gick av flera gånger.

Det som gjorde att jag tröttnade på bilen var glappa länkarmslager i bakvagnen. Jag skaffade nya lager till båda sidor men kom mig bara för med att byta på ena sidan – ett elände eftersom allt var hoprostat och lagerytterringarna nästan omöjliga att få bort ur länkarmen. Jag förstår gamla taxiåkare som monterade smörjnipplar för bakre länkarmslagren det första de gjorde när de köpte en ny CX eller XM! Det skulle ha sparat mycket besvär. Sedan bytte jag bort bilen mot några kubikmeter ved och han som tog över den konstaterade efter något år att det var för mycket rost i bakvagn och bakre hjulhus för att den skulle vara något att satsa på. Det blev källsortering och jag tror motor och växellåda hamnade i någon annan CX.
Skrivet av: D_Sundsvall
« skrivet: 16 december 2009, 10:10:45 »

Körde CX ett antal år. Någon gång i livet ska man ha kört riktig Citroen.
De nya som C5 då är alldeles för normala. CX var den sista totalexcentriska cittran.
Började med en CX25 kombi med GTI-motorn. Underbar komfort på vägen och snygg som bara den.
Men den drog för mycket soppa och hade den egenheten att tändlägesgivarna överhettade. Varvid motorn tvärdog.
Hände oftast på motorväg. Enda lösningen var att vänta till de svalnat. Lärde mig snart att andra Cittraägare hade några extra givare liggande ovanpå vä stötdämpare, samt en 10 mm hylsa med förlängare för snabba byten.
Men så kan man inte ha det, tyckte jag.
Konverterade till diesel. En odödlig motor som drog 0,7. Inte illa.
Men efter ett oändligt antal missöden gav jag upp. Det enda jag aldrig hade problem med var hydrauliken (men oerhört tröttsamt med en bil som står på karossen när den ska bärgas och inte kan bogseras). Elsystemet som la av överallt och alltid vid fel tillfälle. Rosten som poppade upp där man minst ville se den, som i a-stolparna. Handbromsen som bara fick användas en gång om året - på SBP (handbromsen var konstruerad med små runda belägg monterade i framoken, en mycket dålig idé). Tänddatorn som satt monterad intill batteriet och ärgade sönder. Framstolarna som behövde svetsas i ramen då och då. Växellådorna som hade synkproblem (automaterna höll sällan mer än 10000 mil). Samt ett otal andra problem. Man hann aldrig laga lika fort som det gick sönder.
Droppen kom när jag fick en spricka i oljetråget.
Lätt att byta eller? Jag tog bort alla synliga bultar. Nähä? Letade långt upp med ficklampa och hittade några till. Nudå?
Nix. Det visade sig att sista bulten satt mellan låda och motor. Som alltså måste ut och tas isär.
14 timmars arbete för att byta oljetråg!!!  >:D >:D >:D >:D
Sä jag lade ner och tittade aldrig på XM. Men C5 är ok. Bara lite tråkig för att vara Cittra.

Ja, det där var en riktigt "fransos" historia. Det är detta som man är rädd för beträffande franska bilar, alla dessa knasfel pga okonventionella lösningar. Lösningar som det dessutom finns en anledning att ingen annan använder.
Det är jag som skapade denna tråd en gång i tiden när vi var på jakt efter en "ny" bil. Nu blev det ingen C5:a för min del, men inte pga att jag ratade dem utan att vi valde att köpa lite billigare bil än de C5 från -05 och framåt vi tittade på då. Det blev en Peugeot 406 -03 1,8 kombi.. Efter drygt ett år och snart 3000 mil med den är vi fortfarande nöjda. Snål är den, men det är å andra sidan ingen raket heller. 406:an är dessutom befriad från såna där fransk knas lösningar.

När det är dags att byta ut Audi A6:an från -95 kan det nog bli aktuellt att titta på c5:orna igen..
Skrivet av: jehu
« skrivet: 16 december 2009, 01:52:09 »

Körde CX ett antal år. Någon gång i livet ska man ha kört riktig Citroen.
De nya som C5 då är alldeles för normala. CX var den sista totalexcentriska cittran.
Började med en CX25 kombi med GTI-motorn. Underbar komfort på vägen och snygg som bara den.
Men den drog för mycket soppa och hade den egenheten att tändlägesgivarna överhettade. Varvid motorn tvärdog.
Hände oftast på motorväg. Enda lösningen var att vänta till de svalnat. Lärde mig snart att andra Cittraägare hade några extra givare liggande ovanpå vä stötdämpare, samt en 10 mm hylsa med förlängare för snabba byten.
Men så kan man inte ha det, tyckte jag.
Konverterade till diesel. En odödlig motor som drog 0,7. Inte illa.
Men efter ett oändligt antal missöden gav jag upp. Det enda jag aldrig hade problem med var hydrauliken (men oerhört tröttsamt med en bil som står på karossen när den ska bärgas och inte kan bogseras). Elsystemet som la av överallt och alltid vid fel tillfälle. Rosten som poppade upp där man minst ville se den, som i a-stolparna. Handbromsen som bara fick användas en gång om året - på SBP (handbromsen var konstruerad med små runda belägg monterade i framoken, en mycket dålig idé). Tänddatorn som satt monterad intill batteriet och ärgade sönder. Framstolarna som behövde svetsas i ramen då och då. Växellådorna som hade synkproblem (automaterna höll sällan mer än 10000 mil). Samt ett otal andra problem. Man hann aldrig laga lika fort som det gick sönder.
Droppen kom när jag fick en spricka i oljetråget.
Lätt att byta eller? Jag tog bort alla synliga bultar. Nähä? Letade långt upp med ficklampa och hittade några till. Nudå?
Nix. Det visade sig att sista bulten satt mellan låda och motor. Som alltså måste ut och tas isär.
14 timmars arbete för att byta oljetråg!!!  >:D >:D >:D >:D
Sä jag lade ner och tittade aldrig på XM. Men C5 är ok. Bara lite tråkig för att vara Cittra.
Skrivet av: Apan
« skrivet: 30 november 2009, 21:59:55 »

Alla bilar, oavsett årsmodell och tillverkland, sina fram och baksidor, priser och föregående ägarförhållanden.

Och vissa bilar följer bara oturen...
Skrivet av: Rollster
« skrivet: 30 november 2009, 21:40:09 »

Vi byter många bilar/år, åkt några fransmän, Peugeot 407 Sw Sport, superkomfort och snygg, men lite plottrig mittkonsoll, samt några megane/Scenic, äldre karossen  framtill 2004 har funkat mycket bra, men gillar inte den nyare, många knirrknarr ljud samt bakhjulslager byten, men alla fransmän, klarar sig mycket bra mot rost och hjulupphängnings problem som många har problem med.

Några Focus har det blivit, 2006-2009, Funkar hyffsat, så länge man slipper 1.8FFV motorn, funkar dåligt med bränslebyte mellan E85/fossilbränsle, samt mer problem än fransmännen med elfel och smårappel, samt total komfortlös! Stenhårda stolar samt ingen ljudkomfort allas,  men går billigt.

Mazda 6 2.3 sport - 2004, lackades om 2ggr på mazda, fordsjukan har även kommit till mazdastallet! Men går som en symaskin, lättkörd, och känns solid, men tyvärr är denna 2.3 trött och törstig, samt för hög ljudnivå  för att kännas på topp.

Audi A4 -2005, solid solid solid! Snygg och skön..

Opel Zafira II - 2007, underbar bil, praktiskt och rymmlig och smart, och går billigt., barnens favorit.

Volvo V70 2.5T, Maxutrustad, kanonfinrymlig och lättanvänd, samt volvos skottsäkra motor och växelåda.

Chrysler Crossfire -2005´a, en av väldigt få svensksålda, och givetsvis med Automatlåda, som min kära sambo vägrar, funkar kanon året runt.

Toyota Landcruiser 2009 D4D, går kanon, kör denna på jobbet, helt ny, framtiden får utvisa, men den gamla som gått 26000mil, inte ett fel på 7år! men börjarade dra olja

Och givetisvis är det alltid kombi i Sverige.. :D

Får konstatera att du haft/har äran att köra många bra bilar . Annat här , kör till vardags med en 20 år gammal Corolla . Men den går fint  (ännu)   Thumbsup
Skrivet av: Apan
« skrivet: 30 november 2009, 17:52:00 »

Vi byter många bilar/år, åkt några fransmän, Peugeot 407 Sw Sport, superkomfort och snygg, men lite plottrig mittkonsoll, samt några megane/Scenic, äldre karossen  framtill 2004 har funkat mycket bra, men gillar inte den nyare, många knirrknarr ljud samt bakhjulslager byten, men alla fransmän, klarar sig mycket bra mot rost och hjulupphängnings problem som många har problem med.

Några Focus har det blivit, 2006-2009, Funkar hyffsat, så länge man slipper 1.8FFV motorn, funkar dåligt med bränslebyte mellan E85/fossilbränsle, samt mer problem än fransmännen med elfel och smårappel, samt total komfortlös! Stenhårda stolar samt ingen ljudkomfort allas,  men går billigt.

Mazda 6 2.3 sport - 2004, lackades om 2ggr på mazda, fordsjukan har även kommit till mazdastallet! Men går som en symaskin, lättkörd, och känns solid, men tyvärr är denna 2.3 trött och törstig, samt för hög ljudnivå  för att kännas på topp.

Audi A4 -2005, solid solid solid! Snygg och skön..

Opel Zafira II - 2007, underbar bil, praktiskt och rymmlig och smart, och går billigt., barnens favorit.

Volvo V70 2.5T, Maxutrustad, kanonfinrymlig och lättanvänd, samt volvos skottsäkra motor och växelåda.

Chrysler Crossfire -2005´a, en av väldigt få svensksålda, och givetsvis med Automatlåda, som min kära sambo vägrar, funkar kanon året runt.

Toyota Landcruiser 2009 D4D, går kanon, kör denna på jobbet, helt ny, framtiden får utvisa, men den gamla som gått 26000mil, inte ett fel på 7år! men börjarade dra olja

Och givetisvis är det alltid kombi i Sverige.. :D
Skrivet av: Jarlen
« skrivet: 30 november 2009, 16:39:57 »

Hej Rickard, här tar jag upp ett gammalt ämne eftersom jag kom på en gammal anekdot, som jag känner för att berätta.
Citera
En C5:a smäller i alla fall inte i mina ögon så högt på statusstegen, och så tror jag de flesta ser på Citroen rent generellt.

Att den är ful (enligt mitt tycke) gör ju inte saken bättre, men som bil sett och i förhållande till priset är det förmodligen ett av de bättre köpen man kan göra.

Här uppe i norrbotten, och speciellt i inlandet där det finns många grusvägar är citroen populära, en bil som körs mycket på grusväg kan inte ha dålig kvalitet då det sliter mycket mer på en bil än om den rullar på fin asfalt, jag tror därför inte heller på att Cittra skulle ha sämre kvalitet än de flesta andra fabrikat.

Jag hade en gång i tiden i början på 60:talet en ny Citroen ID19 DS. Jag tror den hade den modell beteckningen men är inte helt säker. I folkmun benämndes den i alla fall paddan. På den tiden det här begav sig så var den här modellen en framtidsbil med massor av innovationer.  Allt i bilen var hel hydrauliskt: styrning, automatväxellåda, nivåinställning av kaross, servostyrning, bromsservo mm. Flyglarna kunde man skruva bort med en enda bult. När man startade bilen höjdes kaross nivån som var inställbar på flera nivåer. Bromspedalen bestod av en liten knapp i durken. Stolarna och sätena i plysch var så härliga att sitta i, så man höll på att somna under färd, och den låg som fastklistrad på vägen när man körde. Hur som helst så skulle jag ta mig igenom Stockholm under värsta rusningstrafik. På den tiden fanns inte Essingeleden. De enda vägarna genom stan var Västerbron och Skeppsbron. Jag valde Skeppsbron. Helt plötsligt pajade hydrauliken mitt på Skeppsbron varvid bilen helt sonika la sig platt på mage. När jag säger mage så menar jag att den låg direkt på karossen. Det gick med andra ord inte att rulla undan den. Det tog flera timmar att bärga bilen. Gissa om jag var populär, hela Stockholm var igenkorkat i värsta rusningstid p.g.a. mig.
Bortsett ifrån det här lilla missödet så har alltid Citroen varit ett framtidsmärke
Skrivet av: orca
« skrivet: 07 mars 2008, 17:52:11 »

Jag har kört Citroen Xantia för några år sedan och kan säga att det var en bra bil. 15 000 mil körde jag med min och förutom vanlig sevice gick värmestolen sönder och en damask byttes samt att gas< klockorna fylldes en gång. Hållbar som f-n och grym värme vintertid. Mysko körställning är väl det enda negativa jag kommer på just nu.

Har en Peugeot genom jobbet nu och den har rullat 10 500 mil utan ett fel. Det är MYCKET bättre än dom Vw bilar jag haft innan. Peugeot är kända i tex LKAB för otrolig hållbarhet i diesel motorerna. Toyota Landcruiser och Ford 8,2 l v8 har åxå funkat i gruvan. Men det är klart 8200 cc ger ett vrid som inte stressar motorerna på samma sätt som en 2,2 liters pegga diesel.
Skrivet av: Bobo
« skrivet: 13 februari 2008, 13:00:28 »


Detta är väl egentligen en C5 tråd , hur är det då med Citroens rostskydd ??
C5 har ett ganska gott rostskydd, bättre än medelbilen enligt de undersökningar jag sett.
På den C5 jag nyss sålde fanns efter 5 år ingen synlig rost.

Varför sålde du den ?
Erfarenheter ?

Jag sålde den dels för att jag ville ha en liten snål diesel, etanol tror jag inte på, dels för att det kommer en helt ny modell snart. Mot slutet av en modelltyp är det inte så mycket barnsjukdomar kvar och det är ofta lättare att pressa priset.

Jag råkade ut för två problem, båda typiska för C5. Den öppningsbara bakrutan, som man snabbt lär sig uppskatta, slutade fungera, Detta avhjälptes på den förlängda garantin. Det andra felet var vindrutespolarpumpen som började krångla. Den bytte jag själv, kostnad ca 200 kr. Det var det hela.
Det är de två första årsmodellerna som framför allt dragit ner C5:ans rykte, dvs -01 och -02. Min -03 var en mycket trevlig bekantskap. Ovanligt skön att åka i och mycket bra i vinterväglag. Den fungerade så pass bra att jag, efter mer än 30 år med Volvo, inte tvekade att ge mig på en ny C5:a (-07 med många roliga och användbara finesser). Av mig som är lång upplevs C5 som rymligare än V70. Just innerutrymmena fick mig att överge Volvo när 850-serien kom. V70 ser visserligen större ut men skillnaden är liten.
Skrivet av: Rollster
« skrivet: 13 februari 2008, 11:40:59 »


Detta är väl egentligen en C5 tråd , hur är det då med Citroens rostskydd ??
C5 har ett ganska gott rostskydd, bättre än medelbilen enligt de undersökningar jag sett.
På den C5 jag nyss sålde fanns efter 5 år ingen synlig rost.

Varför sålde du den ?
Erfarenheter ?


Kanske han bytte till en NY Citroen ?  = Nöjd !
Skrivet av: D_Sundsvall
« skrivet: 13 februari 2008, 09:43:06 »


Detta är väl egentligen en C5 tråd , hur är det då med Citroens rostskydd ??
C5 har ett ganska gott rostskydd, bättre än medelbilen enligt de undersökningar jag sett.
På den C5 jag nyss sålde fanns efter 5 år ingen synlig rost.

Varför sålde du den ?
Erfarenheter ?
Skrivet av: Bobo
« skrivet: 13 februari 2008, 08:29:58 »


Detta är väl egentligen en C5 tråd , hur är det då med Citroens rostskydd ??
C5 har ett ganska gott rostskydd, bättre än medelbilen enligt de undersökningar jag sett.
På den C5 jag nyss sålde fanns efter 5 år ingen synlig rost.
Skrivet av: Rollster
« skrivet: 13 februari 2008, 08:06:11 »

Japp och i Tyska undersökningar jag tidigare länkade till är det absoluta toppen som gäller.

Problemet med Mazda är i stort sett enbart rost och hög bullernivå.


Jo , har hört/läst om rosten . När man köper en NY Mazda borde den genast skickas på en riktig rostskyddsbehandling !

Detta är väl egentligen en C5 tråd , hur är det då med Citroens rostskydd ??
Skrivet av: Mike
« skrivet: 12 februari 2008, 21:35:29 »

Japp och i Tyska undersökningar jag tidigare länkade till är det absoluta toppen som gäller.

Problemet med Mazda är i stort sett enbart rost och hög bullernivå.
Skrivet av: Rollster
« skrivet: 12 februari 2008, 20:03:19 »

De säljs i för få exemplar i England, Subaru var ju tex inte med i den listan för 2006.


Förstår !  Men hur är det i sverige ?  Där anses väl Mazda ha hög kvalitee ??  :)
Skrivet av: Mike
« skrivet: 12 februari 2008, 18:03:55 »

De säljs i för få exemplar i England, Subaru var ju tex inte med i den listan för 2006.
Skrivet av: Rollster
« skrivet: 12 februari 2008, 17:45:35 »

Nyare lista:
http://www.autotrader.co.uk/EDITORIAL/CARS/news/37872.html

Notera att det är den äldre Toyota corollan som för upp den på listan.

Listan stämmer ju bra med vad jag gissade förutom BMW, Kia har ju skärpt sig först de två senaste åren så den lär inte hamna i topp förrän om några år på en sådan här lista.

Är jag blind eller.......   hittade inte Mazda på listan , den borde väl vara nånstans i toppen , eller hur ?
Åtminstone dagens Mazdor är riktiga kvalitetsbilar !  :)
Skrivet av: Mike
« skrivet: 12 februari 2008, 16:58:17 »

Nyare lista:
http://www.autotrader.co.uk/EDITORIAL/CARS/news/37872.html

Notera att det är den äldre Toyota corollan som för upp den på listan.

Listan stämmer ju bra med vad jag gissade förutom BMW, Kia har ju skärpt sig först de två senaste åren så den lär inte hamna i topp förrän om några år på en sådan här lista.
Skrivet av: Tommy K
« skrivet: 12 februari 2008, 08:20:52 »

Apropå kvalitet på bilar etc. Nyttig länk med en del att tänka på för vissa!  :,v(

http://www.whatcar.co.uk/news-special-report.aspx?NA=222866#

Klicka: "Click here for manufacturers reliability tabel"
Skrivet av: T-bird
« skrivet: 06 februari 2008, 14:53:49 »

Jo när man ser på den här filmen från Italien,där den kvinnliga polisen visar vägen till bensinstationen så förstår man att det kan vara bra med gashydraulisk fjädring på bilen.Dom kör ju lite ovarsammare i sydliga länder!

http://www.youtube.com/watch?v=iEMf-CN7t-c
Skrivet av: nsiak
« skrivet: 06 februari 2008, 09:29:07 »

Det var som f-n, var helt övertygad om att det var tvärtom  huvuddunk
Skiljer det mycket i begagnat pris på skruv/gasmodellerna ?

//Steos

Det blir ju svårt att jämföra eftersom det i dagsläget inte finns någon modell som har både gashydraulik och skruvfjädrar.

Själv kör man ju krängningsfritt  ^-^



http://youtube.com/watch?v=H3YxqjD8Rh4
Skrivet av: Steos
« skrivet: 06 februari 2008, 01:30:37 »

Är cittramek.. Är det något i fjädringsväg vi har problem med så är det just brustna skruvfjädrar..
Gashydrauliken är så gott som underhållsfri  ^-^


Det var som f-n, var helt övertygad om att det var tvärtom  huvuddunk
Skiljer det mycket i begagnat pris på skruv/gasmodellerna ?

//Steos
Skrivet av: nsiak
« skrivet: 05 februari 2008, 07:57:15 »

Är cittramek.. Är det något i fjädringsväg vi har problem med så är det just brustna skruvfjädrar..
Gashydrauliken är så gott som underhållsfri  ^-^
Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 05 februari 2008, 07:53:36 »

Har själv tittat lite på C5.
Tror att man kan välja mellan vanlig fjädring och Gashydraulisk fjädring på äldre modeller, då kanske vanlig fjädring kanske är ett bättre val (då slipper man vaakumsuga om det pajar  ;D )

//SAAB Steos 2.3i


Nej, det är nya modellen det är ett alternativ på.
Vakuumsuga? Om det är ett skämt så förtydliga gärna poängen?
Skulle aldrig rekommendera skruvfjädring före gashydraulik.
Skrivet av: gustav
« skrivet: 04 februari 2008, 22:36:21 »

Bilarna är bättre i Jämtlandslän än i Jönköpingslän  Sc:,h  :) :)
[url][http://dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2008%5c02%5c04%5c17341&Refresh=1/url]
Skrivet av: T-bird
« skrivet: 04 februari 2008, 22:35:22 »

Alla Saabägare har inte samma tur,bogserade grannens Saab 9000 till verkstaden sedan växelspaken fastnade i friläge.Det kostade honom 20tkr att laga rivning av låda +byte av koppling.Tidigare har han fått plana toppen två eller tre gånger för liknande pris.
Jag arbetade tidigare hos en Saabägare , jag lämnade in hans bil med jämna mellanrum för service hos Saab.För att vara snäll så sa jag att han nog bara fått ett måndagsexemplar ,då det alltid vart problem om Saab eller han skulle stå för kostnaden för alla fel som uppstod.
Då sa han att i sådana fall hade han haft tio måndagsexemplar i rad,då han bara köpte Saab.Detta var i slutet på nittiotalet.
Ett problem verkar vara att man aldrig ger sig då man fastnat för ett märke oavsett vilka fel man får.
Skrivet av: Steos
« skrivet: 04 februari 2008, 21:15:48 »

Hmmmm..........
Svårt att jämföra med bilprovningens anmärkningar, statistik hos märkesverkstäder och alla andra tester.

En bil kan ju ha 1 million fel utan att bilprovningen anmärker.
Ett vanligt fel är oftast billigt att åtgärda (iaf på SAAB).
SAAB tycker jag iaf, går inte sönder dem bara slits och blir glappare och glappare utan att paja samt blank papper på besiktningen.

Så vad ÄR Definitionen på en bra bli ?
Inköpspris, Andrahandsvärde, Servicekostnader, Prestanda, Utrustning, Reperationskostnader, Skatt-försäkring-förbrukning, Körglädje, GDS-vänlig etc etc.
Har själv tittat lite på C5.
Tror att man kan välja mellan vanlig fjädring och Gashydraulisk fjädring på äldre modeller, då kanske vanlig fjädring kanske är ett bättre val (då slipper man vaakumsuga om det pajar  ;D )

//SAAB Steos 2.3i
Skrivet av: D_Sundsvall
« skrivet: 04 februari 2008, 13:42:58 »

Det kan jag säga att byta glödlampa i en c5 är lättare sagt än gjort.Svärfar har en c5 2.0HDI 2002 som han köpte ny och kvaliten är väl inte den bästa man åker som en dröm men! vad mycket småfel det har varit allt från att innertaket ramlat ner ,till glappt här och där ,trasiga stolar, obalans i framvagnen taskig handbroms m.m. m.m


Ok, så det har varit mycket småfel på den. Jag har för mig att modellen kom 2001, kan det vara så att de hade en del barnsjukdomar de första åren ? Jag är intresserad av att köpa en C5:a från 2005 och framåt.. ( diesel och partikelfilter ), är det fortfarande problem med dessa ?

Framförallt 2001 men även 2002 fanns det mycket strul. Från 2003 blev det betydligt bättre. 2005 kom nya fronten och en del nya roligheter. 2008 kommer den helt nya modellen och då troligtvis med nya barnsjukdomar.
Ok, så ifall man tittar på C5:or från 2005 och framåt så är man relativt säker då, eller ?
Skrivet av: Bobo
« skrivet: 04 februari 2008, 13:25:38 »

Det kan jag säga att byta glödlampa i en c5 är lättare sagt än gjort.Svärfar har en c5 2.0HDI 2002 som han köpte ny och kvaliten är väl inte den bästa man åker som en dröm men! vad mycket småfel det har varit allt från att innertaket ramlat ner ,till glappt här och där ,trasiga stolar, obalans i framvagnen taskig handbroms m.m. m.m


Ok, så det har varit mycket småfel på den. Jag har för mig att modellen kom 2001, kan det vara så att de hade en del barnsjukdomar de första åren ? Jag är intresserad av att köpa en C5:a från 2005 och framåt.. ( diesel och partikelfilter ), är det fortfarande problem med dessa ?

Framförallt 2001 men även 2002 fanns det mycket strul. Från 2003 blev det betydligt bättre. 2005 kom nya fronten och en del nya roligheter. 2008 kommer den helt nya modellen och då troligtvis med nya barnsjukdomar.
Skrivet av: swepri
« skrivet: 04 februari 2008, 10:00:54 »

Facit får jag i morgon bitti när Bilprovningen har besiktat min Prius -04 för första gången.

Förbrukningen ligger förresten på 5,2 l/100km i snitt sedan första tankningen.  Thumbsup

Som väntat. Man möttes av: "Det här blir nog inga problem". Och det var det inte heller.  ;D Det var första Priusen för den här besiktningsgubben, han blev lite lång i ansiktet när han skulle mäta avgaserna och startade bilen. Bensinmotorn hoppade ju inte igång på direkten  ^-^

Sen tog vi en extra lång provtur, han var intresserad av hur hybridsystemet funkade i praktiken.

På det hela taget ganska kul.  Thumbsup
Skrivet av: D_Sundsvall
« skrivet: 04 februari 2008, 09:44:16 »

Det kan jag säga att byta glödlampa i en c5 är lättare sagt än gjort.Svärfar har en c5 2.0HDI 2002 som han köpte ny och kvaliten är väl inte den bästa man åker som en dröm men! vad mycket småfel det har varit allt från att innertaket ramlat ner ,till glappt här och där ,trasiga stolar, obalans i framvagnen taskig handbroms m.m. m.m


Ok, så det har varit mycket småfel på den. Jag har för mig att modellen kom 2001, kan det vara så att de hade en del barnsjukdomar de första åren ? Jag är intresserad av att köpa en C5:a från 2005 och framåt.. ( diesel och partikelfilter ), är det fortfarande problem med dessa ?

Avensis har vi också funderat på, och jag tycker att de är riktigt fina, men lite för högt värderade. Dessutom så har jag också hört att de har småstrulat en del.

A6 -00 och framåt har varit på tapeten, men de är knappast problemfria heller..
 
Skrivet av: Tommy K
« skrivet: 04 februari 2008, 09:07:58 »

köp en riktig hissingetraktor (940) så är det bara att köra och tanka. Skulle den gå sönder så kostar reservdelar inte många kronor.   Men nackdelen är att den ful som fan och drar 1 liter milen huvuddunk men dålig kvalite är det inte! Thumbsup

Dessutom är den lite roligare att köra på hala vintervägar än alla tråkiga understyrda framhjulsdrivna bilar.  :D
Just det ja, körglädjen är ju absolut dessa bilars starka sida.

;D ;D ;D
Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 04 februari 2008, 07:51:09 »

köp en riktig hissingetraktor (940) så är det bara att köra och tanka. Skulle den gå sönder så kostar reservdelar inte många kronor.   Men nackdelen är att den ful som fan och drar 1 liter milen huvuddunk men dålig kvalite är det inte! Thumbsup

Dessutom är den lite roligare att köra på hala vintervägar än alla tråkiga understyrda framhjulsdrivna bilar.  :D
Just det ja, körglädjen är ju absolut dessa bilars starka sida.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 04 februari 2008, 07:39:04 »

köp en riktig hissingetraktor (940) så är det bara att köra och tanka. Skulle den gå sönder så kostar reservdelar inte många kronor.   Men nackdelen är att den ful som fan och drar 1 liter milen huvuddunk men dålig kvalite är det inte! Thumbsup

Dessutom är den lite roligare att köra på hala vintervägar än alla tråkiga understyrda framhjulsdrivna bilar.  :D
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 03 februari 2008, 22:28:59 »

köp en riktig hissingetraktor (940) så är det bara att köra och tanka. Skulle den gå sönder så kostar reservdelar inte många kronor.   Men nackdelen är att den ful som fan och drar 1 liter milen huvuddunk men dålig kvalite är det inte! Thumbsup
Skrivet av: T-bird
« skrivet: 03 februari 2008, 22:17:44 »

Besiktigade min Prius 01,dom testade inte ens avgaserna.Dom vet nog inte hur man varvar upp motorn.
Den drar 0.5 på somaren 0.6 på vintern bara färder på någon till några kilometer.
Såg föresten att en nyare Prius gick för 133tkr på Bilauktioner.se
Skrivet av: Mike
« skrivet: 03 februari 2008, 22:13:10 »

Facit får jag i morgon bitti när Bilprovningen har besiktat min Prius -04 för första gången.

Förbrukningen ligger förresten på 5,2 l/100km i snitt sedan första tankningen.  Thumbsup


Prius är den Toyota som haft överlägset bäst kvalitet de sista åren så om den skulle få en anmärkning så har du nog extrem otur.
Skrivet av: skalman
« skrivet: 03 februari 2008, 22:07:24 »

Det kan jag säga att byta glödlampa i en c5 är lättare sagt än gjort.Svärfar har en c5 2.0HDI 2002 som han köpte ny och kvaliten är väl inte den bästa man åker som en dröm men! vad mycket småfel det har varit allt från att innertaket ramlat ner ,till glappt här och där ,trasiga stolar, obalans i framvagnen taskig handbroms m.m. m.m
Skrivet av: swepri
« skrivet: 03 februari 2008, 21:56:38 »

Facit får jag i morgon bitti när Bilprovningen har besiktat min Prius -04 för första gången.

Förbrukningen ligger förresten på 5,2 l/100km i snitt sedan första tankningen.  Thumbsup

Skrivet av: Mike
« skrivet: 03 februari 2008, 21:24:51 »

Mazda 6 rostar, stämmer bör efterbehandlas
Mazda 6 drar åt höger, barnsjukdom skall fixas av verkstad med ombyggnadssats
Mazda 6 högljudd stämmer med 17", blev bättre med 2005B faceliftade modellen
Mazda 6 huggande koppling, barnsjukdom skall bytas

Mazda 6 byta lampa = ett rent helvete

Men det är en jäkla bra bil ändå!

Ny modell lanserad i övriga världen redan, kommer att lanseras i Sverige i Mars.

Det är svårt att köpa bil idag eftersom reparationerna blir så extremt dyra när ngt händer efter att garantin löpt ut + skenande bränslepriser.

Frågan är om inte BMW320D kan bli ett bra köp, den har fri service i 8000mil och har en deklarerad förbrukning på 0,48l/mil Diesel vilket de som provkört kommit ned till.
Problemet är bara vad andrahandsvärdet är, det är ju det som påverkar kostnaden mest.

Toyota har bäst andrahandsvärde av samtliga märken idag så antagligen är det bästa köpet, synd bara att de är så fula som sagt.

Skall det vara så svårt att ta fram en snygg bil med låg förbrukning som håller?!
 ;D
Skrivet av: gustav
« skrivet: 03 februari 2008, 20:53:55 »

Mazda har klarat sig bra hos bilprovningen och jag har varit intresserad av Mazda 6. Jag pratade med en förra veckan som är ganska händig och är ägare till en sådan.
Han skulle byta bromsklossar och en strålkastarlamppa.
Låter inte så svårt men det sket sig.....han var tvungen lämna in bilen till märkesverkstaden.
Inte blir det bättre när bilarna drar lite lätt till höger hela tiden och verkstaden säger att det är normalt.
Personligen kommer jag kolla noga nästa bil som jag köper så att jag kan åtminstone byta lamporna själv på den.
 
Skrivet av: Rollster
« skrivet: 03 februari 2008, 19:58:56 »

Nåjaa , som tur är (kanske) , så ska man inte byta nån bil i en överskådlig framtid , det vore inte så lätt att veta vad som är ett vettigt köp !?!
Mazda håller ju hög kvalitet , men man har hört att deras rostskydd inte är så bra . Mazda 6 or som rostar ...  knUp
Skrivet av: swepri
« skrivet: 03 februari 2008, 16:29:28 »

Hittade tyska bilprovningens statistik för 2008, Toyota har tappat en del helt klart:
http://news.auto.cz/aktuality/auto-bild-tuev-report-2008-vozy-stari-2-3-roky-lidove-mazdy-momentalne-vladnou.html

Jo, men Citroen C5 ligger ju på 89:e plats. Avensis plats 16, bästa cittran plats 42.

Det är nog inte så enkelt som att Toyota har tappat kvalitet. Snarare har andra märken kommit ikapp och i vissa fall förbi kvalitetsmässigt. Dessutom är Toyotaägarnas förväntningar väldigt höga, det har ju trots allt varit mycket hög kvalitet väldigt länge på både bilar och serviceorganisation.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!