Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Intressant tankenöt eller "geni efterfrÃ¥gas".  (läst 47219 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Timius

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Intressant tankenöt eller "geni efterfrågas".
« Svar #15 skrivet: 16 december 2012, 19:34:10 »
Vi börjar med tågråttan,
jag räknar kallt med att det inte kommer att bli så mycket dyrare än ett vanligt standardhus, kanske tom billigare.
Växthuset i sig kommer att vara standard produkt för lantbruk liknande det i filmen som det länkas till ovan. kvadratmeterpris max 2000.
När det sen gäller huset i huset kommer jag pga det bättre klimatet att kunna skippa massa dyrt arbete som isolering och takstolar och material. Set blir ett hus i ren betong troligtvis platsbyggda formar då jag har en släkting som arbetat som formbyggare i många herrans år.

Men, iden grundar sig inte på någon förbättrad ekonomi. Familjen har bott i flera år i Afrika och vi gillar klimatet ljuset och växtligheten. Vi kommer att ha mycket mer plats i växthuset än vi kommer att ha i bostadshuset. Det kommer inte att vara ett odlingsväxthus utan en inredd trädgård med vanliga möbler ibland växtligheten. Det regnar aldrig och vi kan njuta av ljuset. Det kommer att finnas ett utekök, ett utevardagsrum, ett utesovrum mm i växthuset jag hoppas och räknar med att vi kan bo i växthuset under 75% av året och får flytta in i huset under resterande del av året.

När det gäller utseendet på huset har jag en god vän som också är arkitekt som intresserat sig för projektet så den delen löser sig nog, dessutom ligger tomten på vischan.

Fattiglapp sen.
Underbart, det är just precis denna typen av visionära idéer jag är ute efter.. Lagra sommarvärmen och utnyttja den på vintern.. låter som en utopi för mig, är det genomförbart?
Nu handlar det om södra skåne och vi har väldigt långt till berg här, ca 100m gissar jag.
Jag har förstått att somliga laddar sina borror med överskottsvärme på sommaren, är det ett fungerande alternativ?

JJag vill ha fler intressanta ideer, det finns många kloka människor här.. tala ut.


Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Intressant tankenöt eller "geni efterfrågas".
« Svar #16 skrivet: 16 december 2012, 19:39:55 »
Fast det vet jag om, att jag fokuserade på sten var för att jag själv nog inte skulle vilja ha en vattentank under mitt hus. Därför tog jag också i med massan, jag skulle nog aldrig tänka 500 ton vatten...

kan man få tag på 500 m^3 stenvolym högklassig järnmalm så finns det en liten vinst (ca 5 kJ/l/grad)

500 ton vatten är en kub på ca 8 meter i sidlängd - och skall man säsongslagra från sommar till vinter så är det ändå väl liten då man lagrar 1.166... kWh per m^3 och grad temperaturhöjning - dvs 583 kWh (~ 58 liter brännolja) per grad C i magasinet...

men det är klart har man bara behov av motsvarande 1500 liter brännolja i värme/vinter  sÃ¥ motsvara det 26 graders höjning. - första Ã¥ret blir dock tufft när man skall över 40 grader för användbar lägsta temperatur och därefter ladda den till 65 grader pÃ¥ sensommaren

 

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Intressant tankenöt eller "geni efterfrågas".
« Svar #17 skrivet: 16 december 2012, 19:42:52 »
Nu pratar vi villa och inte hyreshus som man bygger glastak och en ytterfasad i glas..

http://www.ecorelief.se/

Titta på länken: Är det snyggt?
Det är fan med osäljbart!!!!!!


Du bör inte hoppa över någon isolering nono
Börja om och gör andra värderingar och planeringar, det är ett hus i sverige..

Du kan glömma bergvärme!! både återladdning nono och djupet till berg..
Välj andra allternativ..
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Timius

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Intressant tankenöt eller "geni efterfrågas".
« Svar #18 skrivet: 16 december 2012, 19:46:59 »
jag hade inte tänkt bergvärme. Jag tänker mig Frånlufts värmeväxlare och Ack tank. Frågan jag ställer här är om någon visionär kan tänka sig utnyttja den stor mängd övervärme som skapas under sommaren istället för att bara ventilera ut den.

Kan man göra El av den?

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Intressant tankenöt eller "geni efterfrågas".
« Svar #19 skrivet: 16 december 2012, 19:50:51 »
Som jag fattar det så är det solenergi som är poängen i projektet. Gott om det på sommaren och mindre på vintern.
Martinugnar utnyttnjade värmen i avgaserna för att förvärma blästerluften till brännarna. Till värmeväxlare användes varmhållfast tegel. Man hade två sådana tegelhögar och växlade ut avgaserna till en i taget medan blästerluften värmdes av den andra. Samma teknik skulle du kunna använda i ditt projekt där du värmer lämpligt medium med solvärme samtidigt som du tömmer det andra magasinet.
Cyklerna blir förstås årsvisa.

En annan fråga, bostaden har förstås fönster för att få in ljus utifrån, hur blir det med utsikten? Blir den begränsad till växthusets immiga glasrutor på vintern eller?...
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Intressant tankenöt eller "geni efterfrågas".
« Svar #20 skrivet: 16 december 2012, 19:52:18 »
Hur fungerar ventilationen sommartid?

Om man vill sova för öppet fönster i sovrummet.....får man in sval nattluft ?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Timius

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Intressant tankenöt eller "geni efterfrågas".
« Svar #21 skrivet: 16 december 2012, 19:56:50 »
Bopakoster, bra fråga.
Projektering inte 100% klar. det finns fin utsikt åt två håll. där går bostadshuset ut på utsidan av växthuset och således inget problem (sorvummet är ett av rummen som går ut genom växthusfasaden). på övriga ställen vetter fönsterna mot vackra platser inne i växthuset varifrån inte imman kommer störa vyn.

Rocas, standard automatstyrda nockfönster styrs vid fukt och temp. dessutom finns det större skjutpartier i fasad som kan öppnas för tvärdrag. inte säker på att det finns färdiga automatiska system fr just denna biten, men borde inte vara olösbart.

Utloggad Timius

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Intressant tankenöt eller "geni efterfrågas".
« Svar #22 skrivet: 16 december 2012, 20:06:00 »
Bopakoster
Tror du att idén funkar på årsbasis? Känns för mig som att lagret måste vara gigantiskt typ så som fattiglapp föreslog för att det skulle kunna hålla någon värme någon längre tid.
I praktiken användes väl högarna som värmekälla ganska omedelbart efter uppvärmningen? tror det kan bli svårt att bibehålla värmen 3 månader.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Intressant tankenöt eller "geni efterfrågas".
« Svar #23 skrivet: 16 december 2012, 20:15:41 »
Ja om du gör av med typ 30MWh per år i värme så måste det inkusive förluster ju lagras undan från värmesäsongen till förbrukningen. Fördelen med solvärme, i varje fall från solvärmare, är att temperaturen är rätt hög så det minskar storleken på stenmassan eller vad du nu kan hitta på. Fördelen med sten relativt vatten är som sagt att den tål högre temp!
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Intressant tankenöt eller "geni efterfrågas".
« Svar #24 skrivet: 16 december 2012, 20:22:33 »
...solceller för egen eltillverkning?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad HWS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Oxelösund
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Intressant tankenöt eller "geni efterfrågas".
« Svar #25 skrivet: 16 december 2012, 20:41:59 »
Om du inte har ekonomisk nytta av växthuset, allså en inkomst, vilket inte verkar vara sannolikt med 400-150=250m², så är detta alternativ det klart dyraste.
Om du lägger de extrakostnaderna på en dunderisolering av ditt 150m²´s hus, med tillvaratagande av frånluften, så klarar du dig antaligen med en uppvärmningskostnad lika med noll.
Långsträckt 1 1/2-plansvilla i Oxelösund. 200m² övre, 40m² nedre våning. Byggt 1975 - isoleringsstandart jämförbart med 1990talet. Har haft direktverk el. Total elåtgång då ca 20 000 KW/år. Konverterat till Optima 1100 med Kombimodul 300A/W samt installerat ett minivattensystem med Carrierfläktar Juli 2009.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Intressant tankenöt eller "geni efterfrågas".
« Svar #26 skrivet: 16 december 2012, 20:56:15 »
Ja om du gör av med typ 30MWh per år i värme så måste det inkusive förluster ju lagras undan från värmesäsongen till förbrukningen. Fördelen med solvärme, i varje fall från solvärmare, är att temperaturen är rätt hög så det minskar storleken på stenmassan eller vad du nu kan hitta på. Fördelen med sten relativt vatten är som sagt att den tål högre temp!

men hur skall man få dit den höga värmen i stenmassorna? med luft ?

vatten kan man köra till 100 grader C innan det blir övertryck...

Det blir verkligen att tänka med  hur mycket luft som skall pumpas igenom - fÃ¥ den tillräckligt hett över solfÃ¥ngarna utan att tappa för mycket pÃ¥ vägen till och ifrÃ¥n bergsstacken samt denna mÃ¥ste byggas och packas noga för att inte fÃ¥ för hög flödesmotstÃ¥nd för luften - till skillnad frÃ¥n vatten sÃ¥ behövs det runt 1 m^3 luft per 1kJ och grad värme, över bergstackens temperatur, genom bergsstacken för nÃ¥got som kan ersättas med knappt 2.5 dl vatten per grad för samma mängd värme - man  kommer att bränna mycket energi pÃ¥ fläktar...

När stemassorna är kalla så behövs det inte så mycket värme för att absorbera, men allt eftersom sommaren så höjs kraven och om vi skall ersätta vatten med bergmassor med argument att bergmassor tål högre värme, så pratar vi om temperaturer över 100 grader C och dom nivåerna lär man inte uppnå framåt höstkanten där ett lagringssystem med lägre arbetstemperatur fortfarande kan matas med värme

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Intressant tankenöt eller "geni efterfrågas".
« Svar #27 skrivet: 16 december 2012, 21:03:14 »
Ja det är ju det tråkiga med varm luft den liksom flyter upp istället för ner...Skulle kanske lägga stenlagret högre än solfångarna....Vintervärmen kan ju hämtas med vattenrör genom värmelagret...
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Intressant tankenöt eller "geni efterfrågas".
« Svar #28 skrivet: 16 december 2012, 22:06:08 »
Jag oroar mig inte sÃ¥ mycket om luften flyter upp eller ned - utan hur mÃ¥nga hundra m^3 i timmen luft som mÃ¥ste pressas igenom bergstacken -  och det kommer inte att lösas med självdrag om vi inte snackar om skorstenseffekter pÃ¥ 50 meter stighöjd och högre - sedan skall du ha ut värmen igen...

att flytta runt luft är en dyr historia - det vet varenda fastighetsägare som har fläktad ventilation. du kanske behöver 1 kW fläktmotor för varje 100 Watt cirkulationspumsmotor för samma värmetransport om det skall pumpas lite längre sträckor, och så har man det här med ventilationskanaler kontra vattenrör...

Seriöst - du behöver räkna lite pÃ¥ alternativen innan din projekt fryses och varför inte skaffa en bok om energiteknik med allehanda formler för flödesberäkningar mm.  du kommer att ha sysselsättning hela vintern och vÃ¥ren med ena handen  pÃ¥ miniräknaren/excel i datorn mest hela tiden.

tex om du inser att fläkten behöver skapa 5 mBar tryckskillnad för att att fÃ¥ önskad flöde genom bergstacken, mota densitetskillnaderna pga. att solpanelerna är heta och luften vill stiga och solfÃ¥ngarna som fÃ¥ngar 30 kW  (30 m^2 solcellsyta) midsommardagen kl 13.00 blÃ¥ himmel  med 5400 m^3  luftflöde i timmen med 20 graders höjning efter passagen av solfÃ¥ngarna,  med kanalförluster, virvelförluster etc. sÃ¥ kommer det troligen att synas ganska rejält  pÃ¥ elmätaren...

Dessutom, ju varmare luften är. ju tunnare är den och mer volym måste fläktas för samma värmetransportmängd energi och att trycköka luften 5 mBar (5 cm vattenpelare) ger bara det 0.4 grader höjning av temperaturen och med 50% verkningsgrad i fläkten så är det snarare 0.8 grader... - det är nästan 5% av det som fångades av solpanelerna eller 1.5 kW och kommer via elsladden till fläktmotorn... (Ok 5 cm vattenpelare i tryckskillnad var kanske lite att ta i...)

det finns flera liknande beräkningexempel i nedanstående böcker på liknande som ovan och som du kan plocka ut och anpassa för dina tillämpningar.

Den som jag själv bläddrat och läst i är Henrik Alvarez 'Energiteknik' ISBN 91-44-04509-3 och 91-44-04510-7, är i två delar och säljs ofta i par som studentpack. det finns säkert andra böcker som kanske är bättre men det får andra rekommendera.

Detta är för att du själv skall kunna räkna på detta och kanske inse begränsningar med olika lösningar och leta efter andra alternativ och framförallt kanske kunna inse haken när andra kommer med mindre bra råd från försäljare mm.
 
Saker att fundera på är transmissionen av värme in och ut genom växthusglaset så att du vet ungefär hur 'microklimatet' i växthuset ser ut året runt och hur det ev. skall värmas i den här perioden när det är som kallast och minst sol - tex. accepteras minusgrader i växthuset då?? - om inte för att du har växter som tar stryk, hur skall det värmas och hur mycket går det åt ??.

etc. etc. frågeställningar och du får ta det bit för bit.



 


Utloggad Timius

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Intressant tankenöt eller "geni efterfrågas".
« Svar #29 skrivet: 17 december 2012, 07:29:55 »
Jag håller helt med att det måste vara rimligare att samla värmen i ett vattenmagasin än i stenmagasin. Det faktum att sten kan hålla högre värme borde inte spela större roll då jag inte räknar med att ha speciellt varmt i växthuset. mellan 30 och 40 och inte flera hundra. hade det varit flera hundra grader kanske det kunde varit rimligare att lagra i sten.

Jag räknar med att uppvärmning av huset kommer att ske med vanlig frånluftsvärme, någon automatik som väljer om luften ska tas från växthuset eller från bostadshuset, utblås utanför växthuset. möjligtvis en ackumulatortank och vattenburen golvvärme.

Troligen kommer  luften i växthuset alltiv att vara fuktigare än i bostadshuset, men den kommer att vara kallare pÃ¥ vinternätter och varmare pÃ¥ sommaren. Vinterdagar med sol kommer troligen växthusluften att kunna bli lika varm som utomhus, samtidigt fuktigare.
När väljer jag luft varifrån? ska jag alltid ta luft från växthuset och blåsa ut utanför växthuset? för att öka ventilation och minska luftfuktighet? (som en del i ventilationen)

En annan mycket viktig fråga som du berör xxargs är frost i växthuset. Det vill vi till varje pris undvika såklart pga skador på växterna.

Det är egentligen denna fråga som är den springande punkten. det är denna uppvärmning som jag ser framför mig kan bli kostsam om man inte har tänkt igenom ett vettigt system innan.. korta kraftiga värmetillskott under kalla nätter. Det är egentligen detta som är syftet att försöka bevara överskottsvärme från sommaren.

Om man har en stor tank (5 m3) nergrävd och isolerad efter bästa förmÃ¥ga   .. inte vet jag.. Lecakulor eller frigolitkulor. Värmer via solvärme? värma pÃ¥ vintern och kyla pÃ¥ sommaren? Jag skulle tro att man kan fÃ¥ värmetillskott kontinuerligt under vintern via solvärme. Värma tanken dagtid och värma växthuset frÃ¥n tanken nattetid.
Skulle behöva en Luft / vatten värmeväxlare som kan göra både och med tillräcklig värmningskapacitet för ett växthus? Utopi eller måste jag ha en separat värmardel?


Hur som helst är jag tacksam både för ogenomförbara idéer och för realistiska kommentarer.
Tex, blir jag troligtvis blir jag tvungen att isolera bostadsdelen så som tågråttan föreslagit.

Alla synpunkter tas emot och besvaras.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!