Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Oppti
« skrivet: 13 maj 2009, 10:57:46 »

COP på 3,3 är väl ok!

Baserat på 5,5 m3 olja som med 80% verkningsgrad kan ge ca 44 000 kwh värmeenergi och elförbrukning på 13 000 kwh kan cop beräknas.
44 000/13 000 ger COP.

Så det var inte jordvärmeanläggningen som var sämst javascript:void(0);
Skrivet av: bclcarlsson
« skrivet: 13 maj 2009, 08:33:38 »

 Det var väl inte så dåligt med sparade uppvärmningskostnader, betänk att din HH-el är mer än 5000Kwh/år, troligtvis 7000Kwh/år(vi är 2 i hushållet, å förbrukar ca. 7000Kwh/år på HH-el), så din VP-anläggning har förbrukat i runda slängar 13000Kwh i jämförelse med 5,5m3 olja = ganska mycket pengar. Dom sparade kronorna kan du ju lägga ner på att isolera, täta fönster och kanske gräva upp runt grunden, fixa till dräneringen, så kommer du att spara ytterligare kw, flera har ju skrivit detta i inlägg.
 Man måste ju tänka efter lite, och titta på hur mycket som förbrukades innan VP:n sattes i drift, och efter, så nu på årsbasis kan du ju vara nöjd med din VP-anläggning
 Novisen *vinkar*
Skrivet av: johan_ben
« skrivet: 12 maj 2009, 21:34:06 »

Jag kan nu sammanfatta elförbrukningen vårt första år i huset och kan konstatera att vi gjort av med knappa 20.000 KWh inkl hushållsel. Det är ändå inte så illa som jag befarat med tanke på att huset är stort och oisolerat. Betänker man en tidigare oljeförbrukning på 5.5 kubik så är jag ganska nöjd. Visst har det gått en hel del ved i vintras och visst är det lite kallt ibland.

Ville bara hylla min VP lite, den har fått utstå så mycket skäll.
Skrivet av: johan_ben
« skrivet: 04 februari 2009, 13:40:17 »

Cocacola:

Det låter jätteintressant, berätta mer! Var kopplar jag in luft-vatten till systemet? Kör jag antingen jord eller luft? Hur styr jag detta? Uppskattade kostnader för denna "lilla" installation.
Skrivet av: Maijckel
« skrivet: 02 februari 2009, 15:38:40 »

Jag har nu fått veta att tidigare oljeförbrukning var 5.5 kubikmeter. Det låter mycket för mig. Ger det er forumgudar någon ide om hur stor värmepump som skulle vara optimal i huset.

5.5 kubik olja, det är väl ca 55 000kr... du kan ju glädjas åt att det inte är så illa iallafall  ;)

Jag skulle gissa minst 12kw VP, går du upp till 16kw så slipper du allt vad tillskott heter. Men då måste du också lägga ner mer slang i marken.
Skrivet av: Oppti
« skrivet: 02 februari 2009, 11:54:24 »

Du har nog inga problem med jordvärmedelen. Några grader under noll är ok. Fasenergin när vatten fryser är stor, det märks i bergvärmebrunnar som ofta ger nollgradigt eller något lägre.
När man dimensionerade VP på 80-90 talet skulle den dimensioneras för att täcka 50% av dimensionerande behovet och då täcka 80% av energiförbrukningen.
Med 5,5 m3 olja gick det åt ca 44 000 kwh energi i din kåk. Så tillsats av 8800 kWh(20%) var beräknat i den kalkyl som Vp köptes på!
Nu är Vp billigare och energin dyrare så det är kanske klokt att jobba för att få bort tillsatsenergin.
Själv har jag i ett första steg loggat temperaturerna i Vp systemet för att se om det finns något att göra. Därav kommentaren om brunnstemperaturen som hamnat på noll!
Skrivet av: johan_ben
« skrivet: 02 februari 2009, 11:21:06 »

Jag har nu fått veta att tidigare oljeförbrukning var 5.5 kubikmeter. Det låter mycket för mig. Ger det er forumgudar någon ide om hur stor värmepump som skulle vara optimal i huset.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 19 januari 2009, 16:53:22 »

I och med att temperaturen in är -1,2 grader ger den 5 % lägre effekt än vid noll grader in som är den temperatur som används som referenspunkt i databladen.
Vad är det för temperaturer på GT6, GT8 och GT 9 när pumpen har gått en tid utan tillsats? 
Skrivet av: Olle61
« skrivet: 19 januari 2009, 15:12:55 »

Du har väl elpatroner på 9kW i värmepumpen? Om du kör på endast elpatronerna under en tid, kanske 1 timme. Sedan kör du kompressorn på samma sätt. Om kompressorn ger 9 kW så bör ju resultatet på framledningstempen vara ungefär lika.
Har du kollat i synglaset att det inte bubblar under drift? Om det bubblar så saknas kylmedia.
Skrivet av: johan_ben
« skrivet: 19 januari 2009, 14:22:13 »

Jo, jag förstår att VP är något underdimesionerad, men den är inte SÅ underdimensionerad, nu ger den mindre effekt än en hårfön.

Hur kan man "mäta" eller uppskatta hur mycket den ger i ut-effekt. Den skall kunna ge 9 kW men kanske bara ger 6 kW pga kallt brine och eller andra defekter. Finns det någon formel, där man stoppar in värden som delta t på värmebäraren, flödeshstighet i slingan osv. Mitt mål är förståss att se till så att pumpen ger sina 9 kW, nästa steg är att förbättra andra faktorer såsom husets isolering och ventilation.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 19 januari 2009, 13:26:15 »

Tätning av fönster och dörrar, isolering av vind, och om det inte hjälper komplettering med en centralt placerad luft/luft-värmepump tror jag är de åtgärder jag skulle vidta.
Effektivt, rätt enkelt, och överkomligt prismässigt.
Dessutom skulle det lösa problemet, vilket inte en grundvatteninkoppling skulle göra.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 19 januari 2009, 10:42:02 »

Varje grads höjning av köldbärartemperaturen gör att pumpen ger ca 4 % mer effekt. Skulle det på något sätt gå att få 3 grader varmare köldbärare ökar det effekten med ca 1 kW vilket betyder att pumpen klarar ungefär 2 grader lägre utomhustemperatur utan tillsats.

Vid grundvattensystem brukar man vilja installera en extra värmeväxlarkrets för att undvika att det blir beläggningar i förångaren. Där har man en förlust på några grader. Grundproblemet, att pumpen är för klen, löser det inte.
Skrivet av: johan_ben
« skrivet: 19 januari 2009, 10:13:05 »

Börjar fundera på andra system. Idag går tillskottet trots plus 2 grader, inget vv-behov. Blir till att blockera igen.

Grannen har tydligen ett grundvattensystem som värmer ett hus som är större än vårt, helt utan tillskott. Mycket väl fungerande sedan många år.

Vi har en brunn i ena änden av trädgården som vi inte använder, men där finns vatten. Vad krävs för att få till ett grundvattensystem. Kostnader? Värmepumpen vi har kan ju användas. Jag antar att det behövs en brunna i andra änden av trädgården för att pumpa tillbaka vattnet. Kan grannens system påverkas av att vi oxå utnyttjar "samma" källa?
Skrivet av: PeterS
« skrivet: 17 januari 2009, 19:33:40 »

Man skall tvärställa den! 90 grader altså!
Skrivet av: johan_ben
« skrivet: 17 januari 2009, 17:58:38 »

Finns det något sätt (förutom indirekta tecken) att se om det finns luft på kollektorsidan?

Jag funderar som sagt på att i tur och ordning stänga en av slingorna på kollektorsidan för att se om temperaturen är jämt fördelad mellan de två. Ventilerna ser ut så här (se bifogad bild). Är det någon som vet hur man stänger. Skall man tvärställa den eller vrida så långt det går åt ett av hållen.
Skrivet av: luckyman
« skrivet: 17 januari 2009, 08:38:07 »

Bojjen tycker att du har lite för liten skillnad på in och ut på brinesidan.
Om du tar bort frontplåten så ser du 1 synglas nere till höger om kompressorn, bubblar,skummar det i detta när kompressorn går. I så fall är det för lite gas i maskinen som i sin tur orsakar att den tappar effekt.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 17 januari 2009, 01:07:26 »

Ny elmätare kan göra en rätt stor skillnad, speciellt om du tidigare hade en "snurrskivemätare".
Men naturligvis händer det att värmepumpar/kompressorer börjar ge sämre uteffekt, det är också därför många som finns i detta forum har koll på sin anläggning, skriver upp värden varje år för att ha nåt att falla tillbaka på om nåt plötsligt ändrar sig.
Skrivet av: Boojen
« skrivet: 16 januari 2009, 21:48:21 »

Å förlåt jag bara blandar in mig i diskutionen, jag bor i Bergslagens pärla Nora 4 mil norr om Örebro här kan det bli -30ºC om vi har tu.. otur.
Tack för snabba svar, jag är ändå fundersam över att pumpen gick bättre när den var nyinstallerad och fram tills den här vintern.
Visserligen så har E-on byt elmätare i höstas med det borde inte inverka tycker jag.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 16 januari 2009, 21:16:15 »

Om det vore mycket luft i din kollektor skulle ditt deltaT vara mycket högre, de delar av kollektorn som bara innehålller luft skulle ju i princip inte tillföra nån energi från marken.
Dina värden är så vitt jag kan bedöma helt normala med så pass kort markslinga (om tempgivarna visar rätt, kontrollmät gärna med en egen termometer.)
Mycket luft i kollektorn skulle dessutom ge ett lägre flöde då cirkulationspumpen skulle behöva "lyfta" köldbäraren över alla luftfickor, detta i sin tur skulle ge ytterligare större tempdiff mellan utgående och inkpmmande KB.

Det är väldigt lite som talar för att du har "mycket luft" i din kollektor.

Med tanke på att du klarar dig med till -12 grader så tror jag att du har en väl dimensionerad pump, som fungerar som den ska.
Har det varit så här kallt i Skåne de senaste åren? (-12 grader)
Skrivet av: Boojen
« skrivet: 16 januari 2009, 21:05:59 »

Okej Rickard

Han påstod att en markslinga inte ligger plant och mitt fall så ligger den i en slänt, så i andra ord så har den flera punkter som kan ligga högre och där kan det finnas luft enligt "gubben".
Hur vida jag märker av luft eller inte så är det pga att jag inte tycker att pumpen ger det den har gjort tidigare, han påstod att han hörde att det var luft i systemet när han ströp flödet på KB.
Temperaturen på KB in är 0,2ºC ut på KB -1ºC kompressor temp på typ 88ºC men den går ju hela tiden.

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 16 januari 2009, 15:15:21 »

Värmepumpsforums lag nummer 1: Lita aldrig på en servicegubbe

Okunniga servicegubbar (speciellt om de verklöigen ÄR gubbar) hittar på vad som helst istället för att säga som det är, det skall gå tillskott på en värmepump när effektbehovet blir stort. (om de ens vet att det skall göra det)
Även på en korrekt dimensionerad anläggning går det tillskott på årets kallaste dagar, man brukade för några år sedan bara dimensionera värmepumparna för ca 50% effekttäckning, vilket ger runt 90% energitäckning.

Luft i markslingan påverkar inte uteffekten mer än högst marginellt, de problem man kan få av luft i markslinga är att det kommer luft i cirkpumpen, den slutar då att pumpa, och värmeväxlaren på KB-sidan fryser till is på några sekunder.

Upplever du att du har luft i markslingan?
I så fall, på vilket (synligt/märkbart) sätt ger det sig till känna.
Villka temperaturer har du på KB när kompressorn har gått i ca 10 minuter.
Skrivet av: Boojen
« skrivet: 16 januari 2009, 14:49:17 »

Hej.

Helt ny här på forumet, har en Greenline HT 6 Plus med markslinga på 250 meter, pumpen jobbar mot golvvärme ca 100 kvadrat plus tre mindre element.

Jag har samma strul tillskott vid -12ºC, jag fick nyligen byta styr boxen pga fel larm som inte gick att radera, då passade jag på att fråga servicegubben varför jag har detta strul. Han påstod att det är luft i markslingan som gör att verkningsgraden inte blir så bra Sc:,h
Pumpen installerades -04 men det är först nu i vinter som jag har problem.

Ska man tro på servicegubben och försöka pumpa ur luften?
Och kan detta vara orsaken hos dig i Skåne?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 16 januari 2009, 09:00:43 »

Pumpen borde i det här fallet ha varit på 11-12 kW. Som det nu är står tillsatsvärmen för grovt räknat 10 % av värmebehovet. Det borde vara runt 5 %. Det kanske inte låter som så stor skillnad med det innebär att elförbrukningen för uppvärmningen är ca 10 % för hög jämfört med optimal dimensionering i och med att värmepumpens COP är över 3. Det kan ha varit källaren som inte var medräknad i dimensioneringskalkylen.

Det har skällts en del på det nya kravet att hus skall energideklareras för rätt dyra pengar. Här verkar det vara ett fall där det inte hade varit så dumt om en sådan deklaration hade funnits. Jag tror inte en kompetent energiutredare hade missat att upptäcka att pumpen var för klen för huset och att förbrukningen var en så där 2000 kWh/år för hög. Fast att känna till att displayen räknar baklänges är överkurs så man vet aldrig hur en energideklaration skulle ha sett ut.
Skrivet av: Maijckel
« skrivet: 15 januari 2009, 19:11:48 »

En borra brukar sjunka någon grad i snitt efter något/några år men inte heller där finns anledning att "lägga i träda".

Vad någon kanske menat är att installera frikyla och på så sätt föra över värme från huset till marken på sommaren, men att kunna spara denna värme i marken/berget till vintern är en myt.  


Fast det verkar konstigt, att man kan ta ut värme från hålet, så att det kyls över åren; men att man inte kan tillföra någon värme  Sc:,h

En del tror att berget runt borran fungerar som en "termos" när man värmer borrhålet med frikyla på sommaren och att denna värme sedan går att hämta tillbaks på vintern. Jag tror inte att det fungerar så. Berget leder både värme och kyla bättre än vatten och strävar alltid efter temperatur-utjämning varför den lilla värme man matar ner på sommaren är långt borta när vintern kommer.

Man kan väl jämföra med att hälla några hinkar varmvatten utmed en brygga i havet på sommaren. Ingen tror väl att denna värme finns kvar så att man kan ta ett varmt bad på samma plats mitt i vintern. 
Skrivet av: Roland
« skrivet: 15 januari 2009, 18:25:16 »

Kolla här http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=22756.0


Det skulle alltså betyda att pumpen har gått 32700 + 7700 = ca 40 000 timmar på låt oss säga 8,5 år = 4700 timmar/år. Då verkar tillsatstimmarna rimliga.
Skrivet av: Olle61
« skrivet: 15 januari 2009, 18:02:31 »

Fast det verkar konstigt, att man kan ta ut värme från hålet, så att det kyls över åren; men att man inte kan tillföra någon värme  Sc:,h

Kan man lagra kyla så borde man ju också kunna lagra värme. Men några veckors frikyla på sommaren kan nog inte göra mycket jämfört med uttaget under höst-vinter-vår.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 15 januari 2009, 17:52:19 »

Även om pumpen installerades i slutet av 2000 så att den bara har gått 7 år är det låg drifttid per år i förhållande till timmarna tillsats. Pumpen har gått 3100 - 3500 timmar per år beroende på när under året den installerades. Med den drifttiden skulle man tro att den var normal- eller överdimensionerad. Vet inte vad minustecknet kan betyda där.

Räknade fel på ett år, pumpen har ju gått 8-9 år. Ännu konstigare.
Skrivet av: lubbis
« skrivet: 15 januari 2009, 17:42:29 »

Kolla här http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=22756.0


Det har varit 6 kW på tillskottet tidigare, det är nu jag har bytt över till 3 kW.

Vad gäller driftstiden så undrar jag om inte det där minustecknet står för att den räknar baklänges, från vad undrar man ju. Får ringa IVT och fråga.

Jag återvänder till en av mina frågor ovan. Hur mycket mer krut får man ut av anläggningen om det är varmare på kollektorsidan. Om man jobbar på +7 resp +10 jämfört med -2 och -5.
Skrivet av: luckyman
« skrivet: 15 januari 2009, 17:34:40 »

Är källaren isolerad eller är det betongväggar, behöver ni källaren uppvärmd??
En oisolerad källare med utjänt dränering kan  suga hur mkt varme som helst, kan man stänga de radiatorer i källaren 1 dygn får du ju lite hum om värmebehovet där iom drifttimmarna.
Skrivet av: Keld
« skrivet: 15 januari 2009, 17:31:15 »

En borra brukar sjunka någon grad i snitt efter något/några år men inte heller där finns anledning att "lägga i träda".

Vad någon kanske menat är att installera frikyla och på så sätt föra över värme från huset till marken på sommaren, men att kunna spara denna värme i marken/berget till vintern är en myt.  


Fast det verkar konstigt, att man kan ta ut värme från hålet, så att det kyls över åren; men att man inte kan tillföra någon värme  Sc:,h
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 15 januari 2009, 17:00:33 »

Verkningsgraden blir runt 3% högre för varje grad varmare KB du har, på värmepumpar med scrollkompressor ökar inte uteffekten just nåt, utan det är driveffekten som blir lägre. (Den förbrukar mindre el, men ger ut ungefär samma effekt.)

KB-tempen är dock svår att påverka, vad du däremot kanske kan påverka är hur varmt vatten du måste köra ut till radiatorerna (Du har samma effekt på verkningsgraden om du kan köra ut kallare vatten till radiatorerna och ändå hålla huset varmt.)

Det du först skall kolla är att du kör med alla termostater fullt öppna, om inte så ställer du dem på max, blir det då för varmt i huset kan du ställa ned värmekurvan i värmepumpens reglerdator.
Med en lägre kurva får du högre verkningsgrad på anläggningen.

Din enda chans att få varmare brine är att trimma in flödet i de två slingorna optimalt, eller att värma dem med t.ex. en slinga som ligger i luften och som du växlar över till när det är varmt och soligt. Har sett nån form av anläggning som såg ut på detta sätt.
Skrivet av: johan_ben
« skrivet: 15 januari 2009, 16:17:35 »

Det har varit 6 kW på tillskottet tidigare, det är nu jag har bytt över till 3 kW.

Vad gäller driftstiden så undrar jag om inte det där minustecknet står för att den räknar baklänges, från vad undrar man ju. Får ringa IVT och fråga.

Jag återvänder till en av mina frågor ovan. Hur mycket mer krut får man ut av anläggningen om det är varmare på kollektorsidan. Om man jobbar på +7 resp +10 jämfört med -2 och -5.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 15 januari 2009, 16:06:53 »

Även om pumpen installerades i slutet av 2000 så att den bara har gått 7 år är det låg drifttid per år i förhållande till timmarna tillsats. Pumpen har gått 3100 - 3500 timmar per år beroende på när under året den installerades. Med den drifttiden skulle man tro att den var normal- eller överdimensionerad. Vet inte vad minustecknet kan betyda där.


6800 timmar tillsatsel är däremot rätt mycket. Om det har varit 6 kW inkopplat större delen av tiden (standardinställningen) har tillsatsen stått för ca 15 % av värmebehovet och det är mycket. Jag får det inte att gå ihop med den låga årliga drifttiden, inte ens om det hade varit 3 kW inkopplat hela tiden. Det är möjligen inte så att installationen gjordes senare än 2000?

En acktank hjälper inte. Den bara utjämnar värmen, den kan inte skapa någon värme.
Skrivet av: johan_ben
« skrivet: 15 januari 2009, 15:27:31 »

Biytan är mycket riktigt en källare och den är uppvärmd men inte lika varmt som övriga huset. Jo visst är huset dåligt isolerat det är det ingen tvekan om. Driftstiderna är vintertid 24/7 på kompressorn. Totalt (sedan installationen -00) -25000 timmar (varför står det minustecken före???), tillskott ca 6.800 timmar. Just nu har jag begränsat tillskottet till 3 kwh.

Skulle jag vinna något på att installera en ack.tank? Hur mycket effektivare är VP vid varmare brine, delta T är vad jag förstår oförändrat ca 3 grader.

Radiatorer i hela huset utom badrummen som har vb golvvärme. Ingen aning om det är sand eller lera runt slingorna och jag har inte heller fått bekräftat att det är 500 m slinga, säljaren bara tror att det var det. installatörsfirman finns inte längre och installatören lär vara död så jag har haft svårt att få fram uppgifter.

Jag tror annars att jag kommer installera en luft/luft på bottenplanet. Sedan får VP ta hand om källare och ovanvåning. på det viset kanske den klarar kallare temperaturer.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 15 januari 2009, 15:08:13 »

Det är ingen risk att köldbäraren fryser, den innehåller så pass mycket sprit eller glykol att den klarar runt -15 grader.

Det är som Rickard skriver, pumpen är för liten för husets värmebehov. Det verkar vara dåligt isolerat om det krävs ca 9 kW vid -1 ute. Kopplas tillskottet in går det bara när det behövs. Det kommer att vara inkopplat hela tiden först vid en så där -8 grader ute.

Vilka drifttider har anläggningen på kompressor och tillskott? Vilken tillskottseffekt har varit inkopplad? Är biytan uppvärmd?
Skrivet av: Maijckel
« skrivet: 15 januari 2009, 15:04:55 »

Jordvärme behöver inte återhämta sig utan blir istället något (väldigt lite) bättre efter några år i drift. Jorden sätter sig bättre runt slangen och överför då mer värme. Kanske har någon blandat ihop med bergvärme? En borra brukar sjunka någon grad i snitt efter något/några år men inte heller där finns anledning att "lägga i träda".

Vad någon kanske menat är att installera frikyla och på så sätt föra över värme från huset till marken på sommaren, men att kunna spara denna värme i marken/berget till vintern är en myt.  

Ingen katastrof som sagt med -1.5 på inkommande KB, men ändå lite konstigt med tanke på att du bor i Skåne. Ligger slangen i sand eller liknande?

En 9kw VP som inte klarar att värma ditt hus på 170+90 utan tillsats tyder på att du har dåligt isolerat. Enda åtgärd som är ekonomiskt försvarbar är som Rickard skriver att tilläggsisolera vinden och täta fönster etc.

De 90m2 är det en källare? Har du golvvärme eller bara radiatorer?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 15 januari 2009, 14:56:17 »

Du behöver inte bekymra dig om marken, den återhämtar sig med råge över sommarn.
Trycket på KBledningen är inget bekymmer, men komihåg att aldrig strypa båda slingorna, bara den som är kallare när du börjar trimma, blir den sedan "varmare" än den andra skall du öppna på den slingan igen, inte börja strypa den andra.
Skrivet av: johan_ben
« skrivet: 15 januari 2009, 14:13:49 »

Blir det några problem med trycken på kalla sidan om jag stryper flödet i ena slingan?

Det där med att låta marken återhämta sig en säsong, behövs det verkligen. Jag tycker att den långs skånska somamren borde räcka, men vem vet vad som händer där nere på 1 meters djup.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 15 januari 2009, 14:08:04 »

-1.5 grader på inkommand KB är ingen katastrof, men har du två slingor så kan du mäta inkommande temp på de två slingorna.
Tempen skall vara densamma på båda, om inte stryp flödet på den som är kallare tills temperaturen på de två slingorna (inkommande ledning) är lika.

Ditt problem verkar vara att värmepumpen är för klent dimensionerad, visst skulle den ge liiite mer uteffekt om du hade varmare brine, men inte mer än någon enstaka procent, så det är inte där problemet ligger utan antagligen att värmepumpen helt enkelt är för klen.

Nåt som kan göra rätt stor skillnad i ett dåligt isolerat hus kan vara att byta tätningslister (eller sätta dit om det saknas) i fönster och dörrar, har du kopplade tvåglasfönster, sätt in dammtätningslist mellan bågarna. (När vi gjorde detta märke man faktiskt att det blev varmare inne)
Lite mer isolering på vinden, om det är möjligt kan också minska din förbrukning rätt markant om det är dåligt isolerat. 100 mm är väl inte ovanligt i skåne? Sätt i så fall dit ytterligare minst 200 mm om det går, det tjänar du in rätt snabbt.

Ett annat bra alternativ kunde vara att komplettera med en luft/luft-värmepump centralt placerad i huset, det skulle avlasta jordvärmepumpen och se till att eltillskott i princip aldrig skulle behövas.

Jobba på!
Skrivet av: johan_ben
« skrivet: 15 januari 2009, 13:56:22 »

Ny på forumet. Har bott i huset ett knappt år och tycker att anläggningen suger svårt. Läser på olika forum om folk som har varmt inne utan tillskott vid -15 -20 utomhus. Jag bor i södra Skåne och elmätaren tickar på som bara f-n.

Jag vet inte riktigt hur jag skall få fart på anläggningen. Jag har hört att jordvärmeanläggningar kan behöva ligga i träda vissa säsonger så att jorden hinner värma upp sig under sommaren. I annat fall blir effekten sämre för varje år som går. I oktober när nätterna närmar sig nollgradigt var köldbäraren ut +1 grad och in +4 grader. Nu i mitten av januari ligger det på -1.3 in och -4.2 ut. Snart fryser KB. På varma sidan har jag en diff på ca 10 grader men returtempen nås i princip aldrig trots att vb-ut inte är över 40 grader. Detta gör att VP aldrig vilar och drar därmed ca 75 kwh varje dygn, om jag tillåter ex 3 kw tillskott så blir det 75 kwh extra vid minusgrader, dvs ca 150 kwh per dygn, dyrt tycker jag. Har läst på bl a byggahusforumet att likande anläggningar som min går mindre än 11 timmar per dygn vid nollgradigt. Det känns som en utopi. Hur fanken bibehålls värmen de andra timmarna, har man en ackumulatortank då. Borde jag ha en sådan.

Har fått förslag på att försöka värma upp kalla sidan men inte riktigt förstått hur. Jag antar att botten snart är nådd och det är återstår ju tre månader med stort värmebehov. Det finns två jordslingor och jag har funderat på hur fördelningen mellan dem är, enligt fysikens lagar går vätskan i den slingan med minst motstånd. Men hur tar jag reda på fördelningen dem emellan. Filterna är tömda. har fått för mig att problemet sitter på kalla sidan.

Som ni förstår har jag många frågor och är något ostrukturerad men det är ju så svårt. Ge mig gärna förslag hur jag skall trimma anläggningen. I vilken ända skall jag börja. I natt lär det bli kallt...

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!