0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mitt hus är också byggt som en solfångare, 9 av 12 fönster mot söder.Jag flyttade utegivaren till söderläge för att få bukt med solinstrålningen.Jag har alla termostater på max och justerat in ventilerna så att tempdiff är minst 5 C på alla radiatorer när det är riktigt kallt ute.Du måste vänta till en köldknäpp med att justera detta.
Tack för svar, så ni tycker jag borde justera ventilerna så att det blir en högre diff? Klmmer behövas på samtliga radiatorer isåfall. Tänker att det blir onödigt högt tryck i systemet?
En IR-mätare kan inte mäta rätt temperatur på en blank metallyta. Blank metallyta är en spegel för IR, så det enda du ser är något nära rumstemperaturen som mätaren ser reflekterat från rummet.Har du en burk med matt färg (helst svart), så måla en liten yta på respektive rör där du mäter.
På IVT Airmodule E9/15 finns en intern cirkpump som funkar både som laddpump och via en växelventil ser till att antingen ladda VVB eller värma huset.Sen följer det med en bypass som ska monteras på fram/retur på utsidan så den behöver en extern cirkpump för att funka.I detta fallet har huset ett väldigt grovt rörsystem och behöver då inte så mycket fart från den externa cirkpumpen, men rörkrökaren tog väl till en lite för stor modell.Detta spelar i sammanhanget kanske inte så jättestor roll.https://cdn.jseducation.se/files/pages/airmonduleinst.pdf
Grymt, det förklarar saken med den externa pumpen. Har du tankar kring vaför jag har så låg differens i radiatorerna? Och finns det någon poäng med att inte köra pumpen på max?
På en bild ser det ut som att du har ett gammalt grovt gjutjärnssystem, det är troligen byggt för att klara självcirkulation och behöver då inte så mycket till pump för att det ska snurra på fint.Har detta i fritidshuset och min cirkpump går på 10 %.Fördelen med lite lägre tempdiff är att värmeavgivningen på radiatorerna ökar, det finns ett optimalt fönster nånstans på 5 C, kolla gärna på bifogad bild.Om framledningstemp är samma men tempdiffen minskar så blir inte värmeavgivningen så mycket högre.Problemet med bypass är att en högre fart gör att framledningsn blandas ut med mer returvatten med högre fart och framledningstemp blir då relativt VP-ut lägre.
Grymt, så med andra ord sänka pumpen så mycket som möjligt? Hur vet jag vart gränsen går?
Jag skulle hålla koll på temperaturerna på den externa slingan på nått sätt, det kan räcka med att känna med fingrarna, man är ganska så tempkänslig.Böjen på bypassen emellan avsticken in i värmepumpen skall aldrig vara varmare än returen från värmesystemet till värmepumpen, då är flödet för lågt.
Jepp, och om temperaturen på böjen är 33 så är jag nöjd.
Så länge kompressorn klarar att värma upp huset igen kan det kanske löna sig, men om det är så kallt att den ligger på gränsen till eltillskott så lär det triggas när den ska försöka höja temperaturen i huset.Långa gångtider, med succesivt fallande KB-temp kan också göra att man förlorar en del av besparingen när huset ska värmas upp igen.Konsensus i forumet är väl att man sparar oerhört lite på att dribbla fram och tillbaks med temperaturerna om man värmer med värmepump, och att det i vissa fall kan bli dyrare.
Eller vad menar du med böjen? Är det denna (se bild). Nu är temp ”på böj” (gul cirkel) 35In från radiatorerna (blå pil) 28Ut ”till pump” (röd pil) 34
Jag skulle öka farten lite på externa pumpen i så fall.
Okej! För att jag skall förstå: optimalt så är ”böjen” kallast av de 3:- Ut till element- In från element- ”Böjen”Är det då optimalt om den bara är precis lite kallare?
Nae, böjen kan aldrig bli kallare än in från elementen, så det optimala är att böjen har samma temp som in från elementen.
Grymt, tack! Jag har nu fått den så att det är 34 grader på båda. Då har jag ytterligare en fråga: Vi har 20,5 grader på bottenvåningen där vår rumsgivare sitter. Alla radiatorerna fullt öppna. Det blir doch varmare, typ 21,5 grader på ovanvåningen. Är det smart att strypa ovanvåningens radiatorer en aning eller skapar det bara ett högre motstånd och mindre effektivt system? Om man bara ser till energiekonomi…
Försök strypa in övervåningen, det skadar inte. Bäst är om du kan göra det med fast instrypning på typ ventilen under termostaten, men eftersom du har bypass och extern cirkpump så kommer det funka med termostater också.
Man får ju testa sig fram lite.Jag har satt de flesta termostater i mitt suterränghus på max men har några undantag.Källardelen har snålt inställt grundflöde + att termostaten får styra ner.Sovrummen nere måste styras på termostater, annars blir det för mycket variationer i temperaturen i dessa rum.Ställde även in termostaten i ett sovrum uppe nyligen, har tidigare sovit med öppen sovrumsdörr, men måste stänga den numera på grund av katt (som gillar att väcka oss mitt i natten).Övriga rum har fullt öppna termostater och påverkar sådeles inte flödet.
Och ytterligare en fråga: trycket systemet skall var 0.1 bar/meter från högsta till lägsta punkt. Men skall man även lägga till 0.3-0,5 bar? Bättre att ligga lite för lågt än för högt?Jag har ca 6 meter från högsta till lägsta punkt och 13 radiatorer. Så sikta på 1,1?
Jag kör på 0,8 i mitt hus, har väl max 2 m upp från mätaren till högsta punkt.Observera att det är avstånd mätare-högsta punkt som avses.
Hur vet jag vart mätaren sitter? Jag har mätt från radiatorer i källaren (där pumpen sitter) till radiator på ovanvåningen. Har du 0,8 på 2m så låter 1,1 på 6m lite klent…
Den sitter här, mäter på samma plats som den sitter.Hur många våningar finns över denna plats?
Aha! Det är 2 vångar ovanför. Kanske ca 4-5 meter
1,1 blir nog perfekt.