Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jordvärme, avstÃ¥nd till vattentäkt/vattendrag  (läst 5396 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad janneott

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Jordvärme, avstånd till vattentäkt/vattendrag
« skrivet: 18 september 2006, 23:24:33 »
Vilka minimi-avstånd gäller vid nedgrävning av jordv.slangen i förhållande till vattenbrunn och vattendrag (en liten bäck)?

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Jordvärme, avstånd till vattentäkt/vattendrag
« Svar #1 skrivet: 19 september 2006, 20:28:27 »
Vilka minimi-avstånd gäller vid nedgrävning av jordv.slangen i förhållande till vattenbrunn och vattendrag (en liten bäck)?
är det rinande vatten vi pratar om?
rinande vatten fryser inte = funkar bra att lägga i bäcken
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Jordvärme, avstånd till vattentäkt/vattendrag
« Svar #2 skrivet: 19 september 2006, 22:00:37 »
Kom upp till norland i januari ska du få se vad som kan hända i bäckar på vintern
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad janneott

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Jordvärme, avstånd till vattentäkt/vattendrag
« Svar #3 skrivet: 20 september 2006, 22:59:05 »

[/quote]är det rinande vatten vi pratar om?
rinande vatten fryser inte = funkar bra att lägga i bäcken
[/quote]

Nej, jag misstänker att kommunens miljö o hälsa eller byggnadsnämnd kan ha synpunkter. Eller är vätskan i slangen helt ofarlig för människor, djur o natur? Väljer man bland flera olika typer av vätska eller är det en som gäller i alla lägen?

Utloggad dunderburken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jordvärme, avstånd till vattentäkt/vattendrag
« Svar #4 skrivet: 20 september 2006, 23:23:19 »
Det är sant att rinnande vatten inte är is. Men rinnande vatten fryser och blir is om det rinnande vattnet blir kallare än 0 grader. Jag har erfarenheter från Norrland också. Hela bäcken kan bli en enda lång isklump. Men det blir inte så stor del av året som regel. Bäst att kolla hur just din bäck brukar se ut under smällkallaste vintern.
Göteborg Örgryte. 2-plans hus med källare med uppvärmd platta på makadam. Tot. 295 kvm uppvärmt utrymme. VP NIBE 1110-8,5 installerad 2001-09-20. Gjorde tidigare av med 35000 kWh per år i vattenburen elpanna inkl. hushållsel.

2006 18500kWh/Ã¥r inkl. hushÃ¥llsel. Tillsatsel under 5 Ã¥r 450  (efter 6 Ã¥r 471) timmar. Inga fel hittills. 145 m borrhÃ¥l. Totalt 2013 c:a 17000kWh (lägre hushÃ¥llsel). Tillsatsel 1500h sedan start. Inga fel ännu 12 Ã¥r trots 60000 starter. Grannar i radhuslängan har numera ocksÃ¥ bergvärme vilket troligen gjort hÃ¥let nÃ¥got ineffektivare (c:a 1000kWh/Ã¥r). Ã…rsförbr runt 9-11000 kWh.

Käpphäst: Varför ska VP slitas av varje start. Om det är ett faktum bör konstruktionen förbättras på dessa punkter. Har inte fått några trovärdiga förklaringar.

Utloggad janneott

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Jordvärme, avstånd till vattentäkt/vattendrag
« Svar #5 skrivet: 21 september 2006, 14:04:43 »
Mitt problem är inte om vattnet fryser eller ej, jag vill veta om det finns nÃ¥gra regler vad gäller minsta avstÃ¥nd till dricksvattenbrunn. Vad gäller Ã¥ar o bäckar sÃ¥ borde det vara OK eftersom det förekommer att slangen läggs i sjövatten.  :)

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Jordvärme, avstånd till vattentäkt/vattendrag
« Svar #6 skrivet: 21 september 2006, 17:04:00 »
Mitt problem är inte om vattnet fryser eller ej, jag vill veta om det finns nÃ¥gra regler vad gäller minsta avstÃ¥nd till dricksvattenbrunn. Vad gäller Ã¥ar o bäckar sÃ¥ borde det vara OK eftersom det förekommer att slangen läggs i sjövatten.  :)

Ja det finns regler för det, men dom kan skilja från kommun till kommun. Så kontakta din kommun så får Du svar av dom.

mvh humlan.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Jordvärme, avstånd till vattentäkt/vattendrag
« Svar #7 skrivet: 21 september 2006, 19:18:48 »
Jag fick ett muntligt råd om att flytta mint 20 meter från min dricksvattenbrunn (enskild anläggning)

Försökte förklara att det är ju bara sprit.. men det var toxiskt tyckta dom..
Jag uppfattade det mera som ett tyckande... jag jobbade på nämnda arbetsplats men på en annan avdelning.
Med det lät jag mig nöja eftersom tomten är ca 10.000 m2 så det var ju ingen platsbrist...

Nu är jag jättenöjd med den lösningen. Jag fick ju lite ytjordvärme på köpet....
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad janneott

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Jordvärme, avstånd till vattentäkt/vattendrag
« Svar #8 skrivet: 22 september 2006, 13:05:50 »
Jo, enligt kommunen finns inga särskilda regler för jordvärmeslangar. De förorsakar inte någon miljöpåverkan av betydelse eftersom de ligger tämligen ytligt och innehåller etanol. Eventuellt skulle läckage till dricksvattenbrunnar kunna förekomma men vem skulle protestera mot att få groggen direkt ur vattenkranen!
Ett läckage skulle inte nå ner till grundvattnet vilket däremot skulle ske från en borra. Därför är man mer restriktiv i de fallen. Där vill man gärna ha 20 - 30 m till grannens vattentäkt.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Jordvärme, avstånd till vattentäkt/vattendrag
« Svar #9 skrivet: 22 september 2006, 20:28:18 »
När du säker tillstånd, så får du ju ett ja eller ett nej. får du ett ja, så antar jag att du får lägga hur nära bäcken du vill!

sen när det gäler rinande vatten så menar jag naturligtvis om bäcken fryser eller ej på vintern, för på sommaren så rinner naturligtvis vattnet, det vet ju alla.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Danskeren

  • Jordvarme, teknisk interessert.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 462
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jordvärme, avstånd till vattentäkt/vattendrag
« Svar #10 skrivet: 24 september 2006, 11:10:29 »
Til oplysning kan jeg fortælle at i Danmark skal der være:
2 meter pr liter glykol til nabos drikkevandsbrønd.
4 meter pr liter glykol til almen drikkevandsbrønd.

Hvis man samler flere slanger i en tilgængelig brønd gælder ovenstående pr slange.

Jeg har 3 x 200 meter med i alt 144 liter sprit.
Det giver 48 liter pr slange.
Så der skal være 96 meter til naboens brønd.
Og 192 meter til almen brønd.

Vi håber at reglerne i Danmark snart bliver lavet om, da de er baseret på mere giftige væsker end sprit.
Hus, 235m2, Byggad 1880, renoveret 1995, x15 (7. apr. 2007), solvärme (1995), radiatorer 2-rörs, husdata. Inne: 21,5. El-mätar, värmemätar på värme och varmvatten sen 1. dec 2007. COP d. 28. sep 2008: 3,7.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!