Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Spelar fabrikat nÃ¥gon roll?  (läst 6759 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AndersDalsland

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
Spelar fabrikat någon roll?
« skrivet: 23 november 2017, 10:58:44 »
Hejsan!
Går i tankar på att byta från pellets till luft/vatten.
O för en lekman så är detta en djungel..
Är inte ute efter att få rekommendationer på något specifikt märke.
Har dock fått en offert på IVT via offerttjänsten här.
(Fungerar den tjänsten bra? Har bara fått offert från 1 firma)
Men spelar det egentligen någon roll vilket fabrikat man väljer ,förutsatt att man väljer dom etablerade märkena?
Många säger ju att det viktigaste är att välja ett märke ,där man har nära support.
Jag köpte dock hela min pelletsanläggning nära ,o det har inte hjälp mig nämnvärt ,utan jag har löst problem själv ändå.
Men då är jag ju tekniker ,o gillar att greja med sådant här.
On/Off pump ska man undvika har jag förstått ,utan det ska vara varvtalsstyrd?
Men förutom det ,spelar fabrikat någon roll ,känns som om alla fabrikat har sina plus o minus.
Reflektioner?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Spelar fabrikat någon roll?
« Svar #1 skrivet: 23 november 2017, 15:14:15 »
Hej! Kan nog vara så att de flesta värmefirmor har mycket att göra vid den härs årstiden då fel visar sig i folks värmeanläggning när det blivit kallare och många funderar på att byta uppvärmningssystem. Jag tycker man ska klarlägga sitt energibehov och prestandakrav först, då blir lättare att söka modell/tillverkare. Hur många kWh behövs för uppvärmningen per år? Hur kallt kan det bli på orten jag bor? Vilken framledningstemperatur måste värmesystemet då ge för att hålla värmen i huset och vilken effekt motsvarar det? Behövs det större el-abonnemang? Några planer på att bygga ut huset eller tilläggsisolera? LVVP har fått klart bättre prestanda vid låga utetemperaturer de senaste åren. De flesta klarar -20°C, -22°C, -25°C eller -28°C utetemperatur numera innan el-patronen måste ta över helt. Jag tycker det är viktigt att välja en leverantör som har bra och tydlig dokumentation på grejerna, service/support någorlunda nära där jag bor och där det går att själv beställa reservdelar om man är tekniskt kunnig. Varvtalsstyrd kompressor ger möjlighet att öka verkningsgraden något men en on/off som arbetar mot ett tillräckligt stort värmesystem eller ackumulatortank presterar näst intill lika bra. En varvtalsstyrd kompressor som går med fullt varvtal låter en del.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Spelar fabrikat någon roll?
« Svar #2 skrivet: 23 november 2017, 15:30:35 »
Ett sätt att jämföra fabrikat är ju att kolla in märkesavdelningarna här på forumet. Vad handlar frågorna om? Finlir på inställningar eller rena haverier och liknande.

Jag har exempelvis CTC och där handlar det allra mesta om att trimma inställningar, ibland om temperaturgivare som gett upp (lätt att fixa själv) men väldigt sällan om stora problem.

Du kan kolla själv på de olika större märkena.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Spelar fabrikat någon roll?
« Svar #3 skrivet: 23 november 2017, 15:33:09 »
Jo, en sak till. Utseende!

LVVP är ju ganska stora pjäser men både storlek och utförande/utseende skiljer mellan fabrikaten. Det finns fulare och snyggare. Var ska den stå? Kommer den synas? Hur mycket låter den när den låter som mest?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad AndersDalsland

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
SV: Spelar fabrikat någon roll?
« Svar #4 skrivet: 23 november 2017, 16:02:00 »
Tack för era reflektioner.
Att kolla i forumdelar efter hur många trådar det finns gällande problem ,är ju lite missvisande.
Det finns rimligtvis fler trådar i dom största tillverkarnas forumdel ,då det säljs betydligt fler av dom.
Men sedan sÃ¥ är det ju olika problem ,är det vanligt med haverier ,är det smÃ¥justeringar  ,precis som ni sa.
Utseende är inte så noga egentligen ,o jag tror ingen pump är så ful ,så det skämmer ut huset helt.
O det är klart att det får ju inte låta hur mycket som helst ,men jag har ganska hög tolerans.
Bor i Dalsland ,så det är ju inte den kallaste delen av landet.
Jag byter ju inte ut min anläggning för ekonomin ,utan för bekvämlighet.
Har en hyfsat modern pelletsanläggning ,så i princip så sköter den ju sig självt om jag är borta 1 vecka eller något.
Men man tröttnar på att bära dessa jäkla säckarna ,o jag har egentligen aldrig riktigt litat på anläggningen till 100% ,även fast jag inte haft något större problem med den senaste anläggningen.
Har inte kollat jättemycket ,men varför är till exempel Panasonics luft/vatten billigare än typ CTC?
Är Pansonic sämre ,mindre effektiv?
Kollar man forumet så verkar ju inte Panasonic ha mer problem än någon annan?
Sedan så kan det ju skilja mellan modell o modell...

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Spelar fabrikat någon roll?
« Svar #5 skrivet: 23 november 2017, 16:14:40 »
On/Off-pump behöver man inte undvika. den tekniken har ju använts i flera decennier av de stora Svenska tillverkarna. Det är bara de senaste åren som varvtalssstyrda pumpar har blivit vardagsmat.
Dock är det lättare att dimensionera en varvtalsstyrd anläggning (svårare att dimensionera helt fel iallafall), så det är väl kanske mindre risk om installatören inte har full koll...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Spelar fabrikat någon roll?
« Svar #6 skrivet: 23 november 2017, 16:57:24 »
System som tillverkas i Sverige är byggda för vårt kalla klimat.
System som i princip bygger på luftkonditioneringsanläggningar för varmt klimat blir billigare.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad AndersDalsland

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
SV: Spelar fabrikat någon roll?
« Svar #7 skrivet: 24 november 2017, 08:37:43 »
IVT är svenskbyggd då eller?
Har fått en offert på en IVT Air X409 med Airmodule 9.
Till priset 102.000 ,installerat o klart. (inklusive ROT)
Vet ju dock inte om det är ett bra pris eller inte.
Så jag får invänta o hoppas det ramlar in fler offerter.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Spelar fabrikat någon roll?
« Svar #8 skrivet: 24 november 2017, 09:51:48 »
Leta reda på installatörer i närområdet och kontakta dom direkt och be om en offert. Det är det enda pålitliga sättet att få bra offerter.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Spelar fabrikat någon roll?
« Svar #9 skrivet: 24 november 2017, 09:55:37 »
IVT fabrik ligger i Tranås där tillverkning och utveckling sker. Ingår numera i tyska Bosch-koncernen. Värmepumpar med Bosch som varumärke är kusiner till IVT och har mycket av tekniken gemensam, men IVT har t.ex. längre/bättre garantier än Bosch. Priset tycker jag spontant låter skapligt bra och någonting sådant man får betala för en luftvattenvärmepump sammanlagt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Spelar fabrikat någon roll?
« Svar #10 skrivet: 24 november 2017, 09:56:58 »
IVT är svenskbyggd då eller?
Har fått en offert på en IVT Air X409 med Airmodule 9.
Till priset 102.000 ,installerat o klart. (inklusive ROT)
Vet ju dock inte om det är ett bra pris eller inte.
Så jag får invänta o hoppas det ramlar in fler offerter.
Ivt och Bosch är samma grejer men Bosch är ofta billigare och hade tidigare sämre garantier men tror det är det omvända nu. Jag skulle begära pris på dels luft/vatten och del jord/bergvärme så du kan ta ett bra beslut.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad AndersDalsland

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
SV: Spelar fabrikat någon roll?
« Svar #11 skrivet: 24 november 2017, 10:01:53 »
Har kollat med några lokala ,1 tyckte att jag inte skulle byta på grund av att mitt system var för nytt.
Varför han nu skall lägga värderingar i vad jag vill?
Den andra skulle återkomma (2 månader sedan)
O företag som inte behagar att höra av sig avskyr jag ,det är respektlöst på alla vis.
O jag skiter ganska mycket i att dom har mycket att göra ,för det är i slutänden vi kunder som betalar deras löner.
Jag låter nästan aggressiv :)
I den bästa av världar så är en lokal leverantör alltid bäst.
Men då ska man känna förtroende för dom med.

Utloggad beiv

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Spelar fabrikat någon roll?
« Svar #12 skrivet: 24 november 2017, 10:38:20 »
Jag fick betala 113500 ex el/givarinstallatin, inkl bortforsl av gammal panna/tank.
Skånelänga 130 kvm. 22-23 gr inomhus.
Thermia Diplomat Inverter L 5-17kW, installerad okt -15. Endast utegivare, kurva 36. 500 m markkollektor, hittills aldrig minusgr på inkommande köldbärare. Nya Purmo 2&3-radiga. Danfos RadiCal koppel. Inga termostater. Ca 5,5 kvm golvvärme i badrum, LK minikretsventil M5 ingen termostat. Ca 120 liter radiatorvolym. Avgiven radiatoreffekt vid 45/35/20 = 7,3kW. Effektbehov vid dut (-11) 8,5 kW
Ca 6000 kWh drivenergi.

Utloggad AndersDalsland

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
SV: Spelar fabrikat någon roll?
« Svar #13 skrivet: 24 november 2017, 14:59:10 »
Ja ,priset är kanske rimligt.
Är det någon här som gått från pellets till L/V?
Hur upplevde ni det?
Glatt överraskade över bekvämligheten ,o blev driften billigare/dyrare än vad ni förväntat er?
Byter som sagt inte av ekonomiska skäl ,utan bekvämlighet.
Men ändå kul om det motsvarat förväntningar!

Utloggad Snok

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Spelar fabrikat någon roll?
« Svar #14 skrivet: 27 november 2017, 22:22:25 »
"Bytt" ved mot L/vvp. Nöjd med driftskostnad och bekvämlighet. Men vedpannan behåller jag till de dagar det är mindre gynnsamt eller strömmen är på semester. En innedel tar inte mycket plats
Villa 1-1/2plan 200 boa+80kvm källare 1966, Hallandsåsen.
LVVP Nibe F2120-12 VVM320 installerad 2017-08
I serie med vedpanna, HS-Perifal Solo Plus 40kW, EVR-C. 3000l ack-system, lÃ¥gtemp-radiatorer.  Förbrukning 2014-2016 18kbm samt 6700kWh hushÃ¥llsel+varmvatten maj-sep. 48c vid DUT -18.
Förbrukning 17/18 10576kWh, 1,5kbm ved.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!