Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmvattentrubbel i ny TWS (liten rektangel)  (läst 14315 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carpetrider

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmvattentrubbel i ny TWS (liten rektangel)
« Svar #30 skrivet: 10 januari 2006, 22:05:02 »
Nu har äntligen min leverantör bytt varmvattenberedaren (det tog litet tid...). Tyvärr inte utan missöden dock. Efter uppstart med den nya beredaren hängde sig "den ordinarie" pressostaten i öppet läge, den med det lägre bryttrycket (35 bar). Det innebär att kompressorn inte startar igen eftersom den anser att maxtrycket överskrids!

Som tur är finns en andra pressostat som har ett högre bryttryck (45 bar) vilket ger högre varmvattentemperatur men samtidigt högre slitage på kompressorn eftersom den får jobba hårdare vid ett högre tryck. Med den pressostaten inkopplad fungerar nu varmvattenproduktionen som den ska. Varmvattnet blir iofs "bara" ca 58 grader i toppen av beredaren (inte riktigt de 60-65 som Therma anger att den ska ge med pressostat B), men det är mer än tillräckligt. I mitten av beredaren (där givaren för start-temp sitter) kommer tempen upp i ca 47 grader, dvs över fabriksvärdet för starttemp som är 44 grader. Jag har sänkt detta till 40 grader och det fungerar bra. Jag vet dock fortfarande inte hur varmvattenproduktionen fungerar med den ordinarie pressostaten...

Nu är frågan hur problemet med den ordinarie pressostaten ska lösas. Jag vill naturligtvis ha den utbytt, men det vill inte leverantören göra eftersom man då måste tömma köldmediet och fylla på nytt. Han säger att det är en riskfylld operation eftersom det kan komma in fukt. I stället vill han montera en ny pressostat på serviceuttaget, som används för att mäta trycket i köldmediekretsen (och för påfyllning antar jag). Nå'n som har synpunkter på detta?
Timmerhus på 320 m2 i Sundsvall. Två borror á 160 aktiva meter. Värmepump: Thermia Diplomat TWS 16. Ackumulatortank på 500 l installerad som första radiator.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varmvattentrubbel i ny TWS (liten rektangel)
« Svar #31 skrivet: 11 januari 2006, 11:50:46 »
Det tycker jag låter helt OK, se bara till att han sätter en t-koppling och en ny serviceventil i samma veva. Annars blir det en riskabel manöver att kolla trycket om det skulle behövas framöver.

Jag tror inte att det är nåt fel på pressostaten... jag tror det blir för varmt, för högt tryck, den skall inte få starta... Egentligen.
Men jag kan ha fel, det lär visa sig när han sätter dit den nya lägre driftspressostaten.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Varmvattentrubbel i ny TWS (liten rektangel)
« Svar #32 skrivet: 11 januari 2006, 14:46:04 »
Hej.
Jag skulle inte låta honom sätta den där.
Varför skulle det vara stor risk för fukt i systemet, är han inte kunnig och akrediterad.
Berätta för honom att det finns vakumpumpar och skaffa info om hur att vakumsuga provtrycka o.s.v, det kan vara bra för honom att kunna.
Jag tror att han bara säger detta av lathet.

Lycka till
Messer

Utloggad Carpetrider

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmvattentrubbel i ny TWS (liten rektangel)
« Svar #33 skrivet: 11 januari 2006, 15:16:35 »
Det tycker jag låter helt OK, se bara till att han sätter en t-koppling och en ny serviceventil i samma veva. Annars blir det en riskabel manöver att kolla trycket om det skulle behövas framöver.

Jag tror inte att det är nåt fel på pressostaten... jag tror det blir för varmt, för högt tryck, den skall inte få starta... Egentligen.
Men jag kan ha fel, det lär visa sig när han sätter dit den nya lägre driftspressostaten.

Jag lät temperaturen i systemet (både varmvattnet och i radiatorkretsen) sjunka rejält när den ordinarie pressostaten la av. Därför verkar det inte rimligt att pressostaten bryter pga. hög temp, då skulle det aldrig gå att få nå'n värme med den ordinarie pressostaten. Jag har även testat att byta tillbaka till den ordinare pressostaten efter att jag, enligt tips från leverantören, bockat upp pressostaten något (utifall det kommit in olja i den) och knackat på den. Den verkar ha fastnat i brutet läge.

Jag får nog ta en diskussion med min leverantör ang. val av reparationsmetod.
Timmerhus på 320 m2 i Sundsvall. Två borror á 160 aktiva meter. Värmepump: Thermia Diplomat TWS 16. Ackumulatortank på 500 l installerad som första radiator.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!