Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Test av Daikin Caldo XRH40  (läst 35861 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #75 skrivet: 17 december 2018, 11:31:58 »
ta en bild och lägg upp
Har inte hört nÃ¥gon pÃ¥talat detta tidigare sÃ¥ bra att veta  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #76 skrivet: 17 december 2018, 11:33:21 »
Har snart haft pumpen ett Ã¥r nu och de verkar bli ca 4500 kw  under detta första Ã¥r. De finns potential att sänka dÃ¥ jag har fönster frÃ¥n 1965  Men fÃ¥r väll vara nöjd antar jag
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #77 skrivet: 17 december 2018, 11:37:05 »
finns inget dräneringshål vid dämparna om jag inte är ute och cyklar!!
Står maskinen i våg åt sidan och utåt ?

Inget dropp från hängränna eller annat som gör att det blir vatten/ is på dämpare och konsoll konsoll ?

Har nÃ¥gra LN som jag ser dagligen och dom har ingen is pÃ¥ dämparna därav min undran  :)

Kom ett inlägg mellan men detta är till Piraya
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #78 skrivet: 17 december 2018, 11:52:13 »
Bakre dämpare
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #79 skrivet: 17 december 2018, 11:53:16 »
Bild 2
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad Piraya

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #80 skrivet: 17 december 2018, 12:17:31 »
ta en bild och lägg upp
Har inte hört nÃ¥gon pÃ¥talat detta tidigare sÃ¥ bra att veta  tummenupp

Var för snabb med vattenkannan glömde ta en bild
det var på vänster sida sett framifrån från locket och neråt det var is
även givaren på motsatt sida var isig...och på höger sidas bakkant
från lock och neråt ...ska ta en bild nästa gång det vallar is.
blev lite grötig beskrivning  dontknow
Med vänlig hälsning Piraya

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #81 skrivet: 17 december 2018, 12:32:40 »
Ha ha ja ett par bilder säger nog mer  ;)
Kolla med vattenpass så den står i våg och kolla så det inte är dropp från hängränna eller liknande.
Kanske behövs ett tak om det är snö som smälter ner från locket och rinner ner på plåtkanterna på något vänster ?

Har man tex dåligt takutsprång så är ett tak generellt sett bra så den slipper få extra snö eller regn som måste avfrostas bort
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #82 skrivet: 17 december 2018, 13:09:43 »
I mitt fall blir det nog tight med ett tak, minns ja funderade på de förra vintern men med facit i hand stannade det vid en fundering ;)
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad Piraya

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #83 skrivet: 17 december 2018, 16:20:53 »
finns inget dräneringshål vid dämparna om jag inte är ute och cyklar!!
Står maskinen i våg åt sidan och utåt ?

Inget dropp från hängränna eller annat som gör att det blir vatten/ is på dämpare och konsoll konsoll ?

Har nÃ¥gra LN som jag ser dagligen och dom har ingen is pÃ¥ dämparna därav min undran  :)

Kom ett inlägg mellan men detta är till Piraya

Den är köpt med skyddstak i stål från climaco så takdropp bör det inte vara
men allt kanske inte sitter 100 % efter uppdateringen då lock/front och sido plåtar togs bort
nu har jag inte idas kolla lutningarna ,tycker installatören borde ha satt den i våg
nästa gång det händer tar jag ett kort...men vi får hoppas det dröjer ett bra tag för
det var ingen höjdare med -29 ute.

Edit :  vi fÃ¥r skapa en hero trÃ¥d nästa gÃ¥ng det händer   tummenupp
« Senast ändrad: 17 december 2018, 17:00:39 av Piraya »
Med vänlig hälsning Piraya

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #84 skrivet: 17 december 2018, 16:37:11 »
Som sagt, det där kan nog hända på de flesta värmepumparna när det blir riktigt kallt ute.
Den käre TS har dÃ¥ligt med erfarenhet av sträng kyla.  ;)
När det blir runt -30 sÃ¥ rinner inte allt vatten av i dränhÃ¥len, dÃ¥ börjar det frysa is i plÃ¥tarna, de delar som ligger nÃ¥gra cm frÃ¥n värmekabeln/staven blir inte varma helt enkelt.  dontknow

Nu har ju detta väldigt lite med min test att göra, så jag tycker vi kan avsluta andra värmepumpars avrinning i just denna tråd i alla fall.
Jag skall ta fler bilder på min utedel när det blir kallt igen, eller när jag ser att det börjar fastna nåt på den.
« Senast ändrad: 17 december 2018, 16:39:02 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #85 skrivet: 17 december 2018, 18:29:19 »
nä vid lÃ¥nga perioder vid -25 har jag dÃ¥lig koll  ::)
Borde dock vara torr luft då så minimalt med vatten från avfrostning som kan bädda in dämparna i is!!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #86 skrivet: 18 december 2018, 04:27:08 »
Tror du fått det lite om bakfoten.

När man mäter relativ luftfuktighet tar man hänsyn till mättnadsångtrycket, det vill säga hur mycket fukt luften kan innehålla vid de givna förutsättningarna. Relativ luftfuktighet anges i procent där mättnadsångtrycket är 100 %.
Under vintern är den relativa luftfuktigheten som högst, och ligger vanligtvis mellan 85 och 95 % i hela landet.
därför ser man ofta ett dis eller lätt snöfall, som duggregn när det är kallt ute.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #87 skrivet: 18 december 2018, 08:01:46 »
Vet bara hur det blir här i krokarna under vintersäsong.

Här är det som värst med "vatten" i luften runt +2 till -5 någonstans , blir lite bättre när när det verkligen är tjäle.
Har jag runt -15 och kallare så får jag betydligt mindre påfrysning och förra vintern med -20 var det än mindre påisning.


Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #88 skrivet: 18 december 2018, 08:11:30 »
Det låter ologiskt, men jag har ju inte någon erfarenhet av egen värmepump tidigare.
Men om luftfuktigheten är nära 100% och värmepumpen går för fullt för att värma huset så borde det bli mycket frost på utedelen.
Det blir självklart MER frost om det är varmt ute och man tar ut mycket energi ur värmepumpen redan då, men jämför man för varje kW utvunnen energi så borde det bli i vart fall lika mycket frost när det är kallt ute, mycket av värmen kommer ju dessutom just från omvanlingsvärmet när fukten övergår till is på förångaren.
I praktiken tror jag inte att det är någon större skillnad vad gäller påfrysningen, men jag lär ju ha mer erfarenhet efter denna vinter och kan då vara mera tvärsäker.
Klart är att det kan frosta på mycket när det är runt 0 grader OM man då samtidigt har ett stort värmebehov, men ofta så går ju värmepumparna bara på mineffekt när det är runt nollan, i vart fall här uppe där vi har välisolerade hus.

Den relativa luftfuktigheten är i alla fall hög när det är kallt ute, så den lilla fukt som finns i luften ligger nära den temperatur där fukten övergår till is, vilket rimligen bör ske på förångaren som är ännu kallare än luften.
« Senast ändrad: 18 december 2018, 08:13:31 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #89 skrivet: 18 december 2018, 08:44:07 »
Min luftvärmepump körs bara som lite stödvärme och väldigt liten skillnad på utetemperatur vad jag märkt
Min luft/vatten körs däremot mot min golvvärme och för tappvarmvatten och samma symptom får jag på den.

Jag har helt rätt inte full koll på allt om luftfuktighet runt om i landet utan ser bara hur mina egna fungerar.

Googlade lite snabbt och hamnade på smhi och deras kunskapsbank med en sida om luftfuktighet
Där står lite om absolut och relativ luftfuktighet om man vill läsa lite, står lagom mycket faktiskt för att vara en fakta sida.

Försökte länka sidan men som vanligt gick det mindre bra  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!