Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Test av Daikin Caldo XRH40  (läst 35870 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #45 skrivet: 29 november 2018, 10:28:40 »
kyla är nästan "gratis"
Mina 2 aggregat som gick ovanligt mycket och lÃ¥ng period kostade ca 150-175:- för hela sommaren och det var sällan dom stor helt stilla dÃ¥ nÃ¥gon galning glömde fönster eller dörrar öppna sÃ¥ hettan kom in  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #46 skrivet: 29 november 2018, 17:34:36 »
Grattis Rickard till allt jobb. tummenupp


Jag brukar aldrig argumentera i mot folk som säger att det är dyrare att kyla än att värma ett hus, MEN.
Vårt hus var förmodligen svalast på hela gatan när det var som varmast i somras, vi förbrukade exakt 184 kwh för dom 4 veckor vi behövde köra i kylläge.

Kommer förmodligen alltid ha en LLVP inmonterad i huset oavsett vilket värmesystem vi väljer att ha i framtiden. Nästa pump blir nog en Duo enhet där man har en del i sovrummet och den andra i vardagsrummet, nu måste jag köra iskallt för att få bra sovtemperatur i sovrummet som ligger i andra ändan av husets LLVP. Vilket betyder att man fryser ihjäl när man går upp på morgonen. :)

Jag hade ju oturen att jobba en av dessa riktigt varma veckor, folk led av att sova i 28 celcius och mådde bättre när dom jobbade i korsdrag, tvärtom för mig eftersom jag hade ett svalt hus hemma så fick jag lida på jobbet.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad tobbew87

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • DAIKIN XR(H)30
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #47 skrivet: 29 november 2018, 20:36:55 »
kostar inte mÃ¥nga spänn att kyla huset. fast komihÃ¥g att ha stängt dörrar och fönster  8) det var en jäkligt varm sommar men ett svalt hus. som att knalla in i en vägg när man öppnade ytter dörren och gick ut  tummenupp

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #48 skrivet: 01 december 2018, 12:31:01 »
Snabb fråga rörande VL-100 maskinen.

Läste någonstans att när man kör fullt ös på den så förvärmer den inte luften, det sker bara på de två lägre hastigheterna. Stämmer det?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #49 skrivet: 02 december 2018, 07:58:00 »
Finns bara två hastigheter och den återvinner på båda men med lite sämre verkningsgrad på högfart,tror runt 70% mot 80 på halvfart.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #50 skrivet: 02 december 2018, 22:26:12 »
Cool, tack för infon.

Har börjat klura vad man kan skruva upp en sådan där.
Du kör ju den bredvid LVP, satt och funderade på om det finns några nackdelar eller fördelar med den setupen.

En annan fråga, ser att du har din pump vid TV;n, hur upplever du ljud från pumpen?
Och hur gör du med fläktblås, tänker att om man sitter rakt framför TV;n så blåser det ju luft, eller har du riktat det bort ifrån dig?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #51 skrivet: 04 december 2018, 07:16:09 »
Om du vill ventilera begränsat utan att störas av ljudet skall du nog beställa den mindre VL50, eller vänta tills jag får prova om det går att varvtalsstyra ned fläkthastigheten på VL100 med en dimmer så den blir så nära ljudlös man kan komma.
VL100 bullrar klart mer än värmepumpen även om man har den på lägsta hastighet, ungefär lika mycket som värmepumpen på hastighet 2. På helfart anser jag att VL100 bara kan köras om ingen människa är i rummet.
Dock, i en manskapsbarack med typ 10 pers som skall äta kan det kanske vara nödvändigt att ventilera mer, och helt OK med ett högre ljud.

Värmepumpens placering ovan TV:n är helt OK, men märk väl att jag inte skulle satt den där om vi behövt den för uppvärmning av hela huset, vi har ju i grunden markvärme och vattenburet system, men just vardagsrummet är husets kallaste rum (lite för klen takkonvektor som sköter värmen) så värmepumpen får värma bara lite under vinter, men kommer att få kyla desto mer på sommarn p.g.a. all fönster i söderläge i detta rum.
På lägsta fläktläge hör jag den inte alls, på läge 2 låter den ungefär som ventilatorn, på läge 3 eller mer så låter den lite mer än jag skulle vara bekväm med i TV-rummet, men i den hastigheten behöver den nog bara gå under rätt få kalla dagar varje år även i ett hus där man primärt värmer med värmepumpen. (lite svårt att veta för mig ännu då det inte varit så kallt sedan vi satte in den, och som sagt, vi värmer ju bara delvis resten av huset med denna värmepump.)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #52 skrivet: 11 december 2018, 09:04:48 »
Gjorde en koll nyss på avfrostningstid, tog ganska exakt 10 min från innedelen slutade blåsa tills den startade igen.
Enligt väderappen är det 94% fuktighet och 0 grader ute just nu så kommer att uppdatera med drifttid när han kört färdigt en värmeomgång :)
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Per.

  • Gäst
Per.
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #53 skrivet: 11 december 2018, 18:57:27 »
Tack för denna tråd Rickard!
Mycket intressant och bra info.

Är själv i tankarna att slå på denna...
(Om du vill får du gärna skicka i PM, vad du fick betala för den,utan installation)

Jag tänkte precis som du sätta upp utedelen lite högre upp på huset, då den blir lite ivägen annars.
Men tanken som slog mig är, behöver man inte ha ett dräneringstråg med värmare under pumpen?
För att inte få huspanel förstörd av allt vatten ifrån avfrostningen eller kanske om man vill leda bort det ifrån husgrunden...

Eller är det så att denna maskin inte släpper ifrån sig så mycket vatten att det inte behövs?


Min nuvarande gamla Sverigepumpen, gör i denna väderlek av med nästan 10 liter vatten per dygn...

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #54 skrivet: 12 december 2018, 07:36:25 »
Sonen har ju sedan en tid börjat arbeta i mitt företag, han är kylmontör så vi säljer ju bland annat dessa värmepumpar själva, priset är alltså inte riktigt relevant i detta fall.
När det gäller avfrostningen, och vattnet så är det väl så att i princip alla värmepumpar dräller en hel del vatten omkring sig, någon form av skydd för fasaden kan väl vara på sin plats oavsett modell kan jag tycka.
Vill man ha ett bottentråg så måste det i så fall köpas till, men då faller ju liksom iden man att slopa tråget och den elvärme som krävs för att hålla det tinat. COP blir sämre helt enkelt.
Vattenmängden som en värmepump släpper ifrån sig borde rent teoretiskt vara mer eller mindre helt i proportion till den energi som värmepumpen producerar, energin kommer ju till stora delar från den omvandlingsvärme som utvinns när fukten i luften övergår från ångfas till fast fas. Avfrostningar är ett faktum, och vatten är ett resultat av dessa.

Ett resultat av den frihängande förångaren som inte kräver värmekabel i tråget är att den sprider ut avfrostningsvattnet lite mer än modeller med bottentråg, men jag tycker skillnaderna rent praktiskt är små, det skvätter ju rätt mycket vid sidan även på maskiner med några få hål där vattnet rinner ut, så jag kan inte riktigt påstå att det är någon större skillnad.
Än så länge har jag inte monterat något skydd på fasaden, eller placerat något kärl under för att samla upp isen, vi har ju vår värmepump rätt högt ovan mark så det borde inte vara någon risk att ispelaren blir så hög att den når själva maskinen, och där jag bor ligger det is eller snö mot fasaden större delen av vintern ändå...

Vattnet droppar ju rakt ned vid avfrostning, så fasaden behöver ju inte skyddas från det, däremot så skvätter det ju lite när vattnet "tar mark" så i så fall är det väl själva grunden som i så fall behöver skyddas, mycket beror på vilket material grunden består av, vi har solid betong och jag bedömer inte att den kan ta skada av att det ligger is emot den.
Kanske sätter jag upp någon form av tillfälligt "skvättskydd" (över vintern) mot nedre delen av träfasaden till nästa säsong.
« Senast ändrad: 12 december 2018, 07:38:22 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Per.

  • Gäst
Per.
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #55 skrivet: 12 december 2018, 15:34:42 »
Ok, jag förstår.
Var bara lite nyfiken pÃ¥ vad listpriset ligger pÃ¥ för denna, sÃ¥ man har nÃ¥got att jämföra med, före man slÃ¥r till pÃ¥ den nÃ¥gonstans, men det är lungt  :)

Ja det där vattnet är ju lite lurigt vart man ska ta vägen med det.
Spontan känsla är att det inte är nyttigt att släppa ner allt precis under husgrunden, som man oftast gör.
Och det är ju som du säger att värme trågen förmodligen drar en hel del ström i längden.


Stort tack för info  tummenupp

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #56 skrivet: 12 december 2018, 16:05:35 »
Det finns inget listpris på dessa maskiner förutom det som står i katalogen från Daikin, 23500 kr + moms + installation, och det betalar ju ingen. De flesta återförsäljarna har nog olika priser så vitt jag vet, så är det i alla fall i det område vi är verksamma.
Daikins strategi för dessa värmepumpar är att priserna inte skall annonseras publikt, på samma sätt som t.ex. IVT och Thermia har den strategin när det gäller sina värmepumpar.
Man kan ha olika uppfattningar i denna fråga, jag personligen gillar det inte, men då dessa värmepumpar så vitt jag tolkar specifikationerna är bland de bästa man kan välja så har vi ändå valt att erbjuda dem till våra kunder.
Vid en förfrågan kan vi ge pris på 3-4 olika maskiner med liknande prestanda och då är det ju skapligt enkelt för kunden att välja den maskin de tycker ger mest valuta för pengarna över tid.
Som i hela denna bransch så sätts ju dock priserna inte bara efter hur mycket en vara kostar, utan lika mycket efter hur mycket energi de kan spara, de allra bästa maskinerna kostar också mest, om man skall generalisera.
Tittar man på en 10-årskalkyl så är det troligen ingen större skillnad i total besparing på de 4 starkaste maskinerna även om inköpspriset för dig som kund kanske kan skilja med upp till 4000 kr, den dyraste maskinen sparar troligen in det högre priset över tid.

Utmaningen är att hitta en maskin med topp-prestanda och inte behöva betala mer för den än för maskinerna som ligger snäppet lägre i sina prestanda-specifikationer.
Garantier, och kundrecensioner är andra saker som också spelar in tycker jag, vill man ha ett säkert kort kanske man skall köpa en bra modell som funnits på marknaden i några år med bara mindre förändringar/förbättringar gjorda under årens lopp.
« Senast ändrad: 12 december 2018, 16:07:35 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #57 skrivet: 16 december 2018, 22:06:16 »
Alla ni som har dessa pumpar hur ser det ut för er med avfrostningen ?

blir den helt ren och hur lång tid tar det för era maskiner att göra en avfrostning.

https://streamable.com/r3wxc
« Senast ändrad: 16 december 2018, 22:49:05 av Alva10 »
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #58 skrivet: 16 december 2018, 22:19:40 »
Kanske bara är hos mig men får bara upp en startbild där det ser ut som vibrationsdämparna/konsolen är isiga.
Är dämparna inbakade i is borde dess funktion bli lidande men ser inte så mycket.

Trycker jag pÃ¥ play stÃ¥r bara invalid nÃ¥nting, men det är nog bara hos mig och knappast förvÃ¥nande dÃ¥ jag och datorer inte riktigt gillar varandra  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #59 skrivet: 16 december 2018, 22:24:06 »

Trycker jag pÃ¥ play stÃ¥r bara invalid nÃ¥nting, men det är nog bara hos mig och knappast förvÃ¥nande dÃ¥ jag och datorer inte riktigt gillar varandra  ::)

Samma här, invalida parametrar säger den så det är nog inget personligt mot just dig :)
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!