Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: EPN12C38 vs EPN09C38  (läst 792 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Manneman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
EPN12C38 vs EPN09C38
« skrivet: 05 april 2023, 15:38:42 »
Min pump med modellbeteckning EPN12C38 har havererat  (min 3:e trÃ¥d ang detta, sorry!) och Electrolux har nu erbjudit mig pengar tillbaka plus ungefär halva installationskostnaden ELLER ersättning med modell EPN09C38. Det verkar vara en snarlik modell men med nÃ¥got sämre specifikationer (min modell finns inte längre att köpa). Min frÃ¥ga är, spelar dessa sämre data nÃ¥gon roll i en stuga pÃ¥ 45 m2?

EPN12:
SCOP 4,0. SEER 6,8. Värmekapacitet 5,4 kW. Kylkapacitet 4,2 kW.

EPN09:
SCOP 4,0. SEER 6,6. Värmekapacitet 4,6 kW. Kylkapacitet 3,4 kW.

Tack för hjälpen!


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: EPN12C38 vs EPN09C38
« Svar #1 skrivet: 05 april 2023, 16:00:22 »
Det ska inte spela någon roll i en så liten stuga om den är någorlunda rimligt isolerad. Dessutom var det i Skåne om jag minns rätt och det minskar kraven på värmen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Manneman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: EPN12C38 vs EPN09C38
« Svar #2 skrivet: 05 april 2023, 16:35:50 »
Det ska inte spela någon roll i en så liten stuga om den är någorlunda rimligt isolerad. Dessutom var det i Skåne om jag minns rätt och det minskar kraven på värmen.

Du minns rätt! Den är dock inte alls rimligt isolerad om jag ska vara ärlig  :-\  Gör det nÃ¥gon skillnad i valet av pump?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: EPN12C38 vs EPN09C38
« Svar #3 skrivet: 05 april 2023, 16:43:46 »
Väldigt svårt att säga bara sådär. Om det är en gammal bara delvis isolerad sommarstuga så kan den dra enormt mycket värme vid -10 °C. Du borde testa med t.ex. en 2 kW elektrisk värmefläkt som går non-stop vad den klarar att hålla för innetemperatur under ett par dygn med mulet väder när det är kallt på vintern.
« Senast ändrad: 05 april 2023, 16:46:13 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: EPN12C38 vs EPN09C38
« Svar #4 skrivet: 07 april 2023, 11:10:37 »
det är ju samma modell i grund och botten dvs samma skit
fast den du har är "trimmad" och ger högre frekvens till kompressorn för att kräma ur det där allra sista när det är kallt ute eller varmt för den delen



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!