Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inhandlat en Elektrolux ESD09HRA  (läst 17807 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inhandlat en Elektrolux ESD09HRA
« Svar #30 skrivet: 06 februari 2018, 23:55:55 »
Ja det är inte helt ovanligt att en pump tappar lite gas efter att ha varit i drift mellan ca 5-10 år och därmed tappar en del i effekt, men om den fortfarande spinner som en katt efter 8 år så finns det inget som säger att den inte kan spinna vidare i 8 år till. Men chansa inte på och bara fyll på med t.ex några hg gas utan kolla först kopplingarna map läckage och efterdra dem sedan och efterkolla dem igen så att de verkligen är helt täta.
Töm sedan pumpen helt på gas via våg, är alltid roligt att veta hur mkt gas som har läckt ut och vad det kan ha gjort till pumpens värmeeffekt.
Fyll sedan på rätt viktmängd gas enl instruktion på utedelen samt ge pumpen en ordentlig vaccumsugning så blir den precis lika bra och effektiv igen som när den var ny.
« Senast ändrad: 06 februari 2018, 23:59:29 av Karis »

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Inhandlat en Elektrolux ESD09HRA
« Svar #31 skrivet: 07 februari 2018, 18:31:50 »
Hojj, jag håller med om att bäst är att tömma och fylla på nytt, men jag tänkte såhär, har läst någonstans att molekylerna i R410 gas är så små att på ett tätt system så räknar man med en årlig förlust på mellan 5-8gr?, rätta mig om jag har fel..;)
om då vi säger att systemet är tätt och det bara läkt ut dessa 5-8gr samt att pumparna normalt klarar en överfyllning på c:a 100gr, så provade jag att pyttsa i en skvätt bara för att kunna se om effekten ökade något.

Fyllde i 116gr och det blev en liten effektökning, pumpen orkade innan fyllning komma upp i 1025W efter fyllningen så drar den 1100w, detta vid -11 grader, maxeffekt på pumpen är 1400w och eftersom effekten/förbrukningen sjunker ju kallare det är så är det ju normalt att se lägre effektuttag vid -11 grader, men jag har stenkoll på vad denna pump skall fungera och den borde sniffa på 1300w vid -11, så lite trött är den., fast den håller nu garaget varmt och det är runt -10-12 grader, det gjorde den inte innan dom 116 grammen, så helt död är den inte.

jag får se om jag ids tömma den till helgen och väga in exakt 1 kilo, men jag tror inte det kommer bli bättre faktiskt.
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!