Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE F1255 VVC och problem med dÃ¥lig siktning  (läst 2955 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

CrilleG

  • Gäst
CrilleG
NIBE F1255 VVC och problem med dålig siktning
« skrivet: 03 november 2015, 21:26:42 »
Jag funderar på att köpa en NIBE F1255 för jordvärme. Från garaget där pumpen skall installeras har jag 30m kulvert och överväger därför att antingen köra varmvattencirkulation eller att toppa med en beredare i huset. Firman som jag kontaktat rekommenderar att använda vv.-beredare i huset för att inte förstöra siktningen i tanken och för att hindra många start och stop för pumpen. Det verkar som NIBE också rekommenderar detta, se:
http://www.nibe.se/nibedocuments/13861/M10789-3.pdf

Många andra vp-tillverkare har en extra anslutningen högre upp på tanken för returen i vvc. Detta för att få en god siktning. Jag kan inte hitta nånting om detta i NIBEs installationshandbok. Där visas bara att kallvatten går in längst ner i tanken, se bifogat. Jag vill gärna ha vvc men känner mig skeptisk till att köpa NIBE om de inte har en bra lösning för detta.

Är det någon som vet hur vvc kopplas på NIBE pumpar? Har de en retur högre upp i tanken?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: NIBE F1255 VVC och problem med dålig siktning
« Svar #1 skrivet: 03 november 2015, 21:47:47 »
Hej!
Det finns ingen mer anslutning på varmvattenberedaren än de 2 på bilden.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

CrilleG

  • Gäst
CrilleG
SV: NIBE F1255 VVC och problem med dålig siktning
« Svar #2 skrivet: 03 november 2015, 22:00:57 »
Ok! Tack för snabbt svar! :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!