Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: NIBE F1145, larm "Hög kondensor in". hjälp? [Ev Löst]  (läst 3725 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fredrikn57

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NIBE F1145-8
Hej!
Är helt ny här och är väl knappast någon mästare på värmepumpar men iaf så har jag en Nibe F1145-8 (jordvärme med 1x400m slinga)och en VPB 300-CU som installerades i sep -15. LK golvvärme på hela nedervåningen och stooora radiatorer på ovanvåningen installerade Okt -16.
Huset är från 1880-talet på ca 140m2 (~80 nere och ~60 uppe) men är helrenoverat 2015 och framåt med nya fönster och isolering.

Den har i princip larmat för Hög kondensor in hela tiden (20-30 ggr/dag) men nu har det även börjat påverka värmen i huset och varmvattnet. Båda är väldigt ojämna och den har svårt att ladda varmvattnet.
För några dagar sedan sjönk värmen i huset till typ 18 grader och den ville ändå bara i princip köra varmvatten. Nu har dock värmen kommit tillbaka igen men det är ojämt och vv-laddningen vill inte riktigt.

Loggade över natten och bifogar. Har startat loggning igen om det skulle behövas.

Tog några bilder på inställningar https://photos.app.goo.gl/yXhHsky4y1GFaXsp2
Behövs det fler kan jag ta fler och lägga till där.

Någon som har någon idé eller är det service som gäller?

Tacksam för lite hjälp! :)
« Senast ändrad: 15 januari 2018, 16:37:58 av fredrikn57 »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Skumt är det för vid vv produktion är returen varmare än framledningen och när returen blir för hög så larmar vp men kollar man vid värme drift verkar givaren vara ok. Vv tempen stiger inte mycket men den går bara 7-8 minuter för vv drift. Tyvärr har jag inga ideer vad som kan vara fel men får du kallt inne kan du sänka vv tempen så vp inte gör vv så länge för värme driften funkar korrekt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Ser ut som fel på returgivaren BT3, antingen sitter den fel eller visar fel.
Den ska normalt aldrig kunna visa mer än BT2.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad fredrikn57

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NIBE F1145-8
Tack för svar!

BT2 och BT3 är fabriksmonterade väl? Så dom borde väl vara rätt placerade från fabrik..
Klart, dom kan ju iofs gå sönder och visa fel..

BT3 sitter inne i kyldelen och den kanske man inte ska skruva upp själv?

Tog två nya bilder nu och vv-laddning (BT6) visade 17.4 grader när den körde laddning för fullt och BT2 och BT3 visade 56-57 grader?

Sen är det lite skumt att den vill köra vv nu när den visar 47grader och den är inställd på "Ekonomi" som har stopptemp på 45 grader.
« Senast ändrad: 11 januari 2018, 12:34:41 av fredrikn57 »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Lägger man till varmvattentemp så ser man att det händer knappt inget alls med denna vid VV-laddningar.
Däremot ser det normalt ut när den värmer huset.
Jag gissar att VV-slingan är full av luft, därav detta märkliga beteende.
Lufta på VPB:n luftningsskruv QM22 som sitter bakom fronten på din VPB.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad fredrikn57

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NIBE F1145-8
Lägger man till varmvattentemp så ser man att det händer knappt inget alls med denna vid VV-laddningar.
Däremot ser det normalt ut när den värmer huset.
Jag gissar att VV-slingan är full av luft, därav detta märkliga beteende.
Lufta på VPB:n luftningsskruv QM22 som sitter bakom fronten på din VPB.

Jag gjorde det igår och då kom det bara vatten ur den slangen. Ingen luft alls...
Eller hur mycket ska man köra ut? Blev väl nästan 1 liter vatten jag tömde..

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag skulle köra bara cirkulationspumpen på varma sidan några minuter, bryta strömmen, koppla bort misstänkta givare och mäta deras resistans. Den bör vara lika för framledningstemperatur och returledningen då om allt är okej med givarna.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Detta är jätteskumt, ser nästan ut som att vattnet pressas bakvägen genom värmepumpen när den växlar till varmvattenladdning? ???
Det sitter väl ingen extern cirkpump på rören till/från VPB? ???

Annars är det helstopp i denna slingan, nån ventil som är glömd i stängt läge?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad fredrikn57

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NIBE F1145-8
Detta är jätteskumt, ser nästan ut som att vattnet pressas bakvägen genom värmepumpen när den växlar till varmvattenladdning? ???
Det sitter väl ingen extern cirkpump på rören till/från VPB? ???

Annars är det helstopp i denna slingan, nån ventil som är glömd i stängt läge?

Det sitter en extern cirkpump till värmeslingan,  sitter pÃ¥ returen frÃ¥n golvvärmen..

Om man känner på fram-/returrören till vv-laddning så blir dom varma båda två, men det är ju svårt att veta om det cirkulerar på rätt håll..

NÃ¥gon Ventil vet jag ej...

Tog lite bilder på rörinstallationen om det kan vara någon hjälp.. Ligger på länken i mitt första inlägg.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
prova sätt driftprio endast på värme, och se vad som händer. Kan det vara något knas i 3 vägsventilen (trots att det är ovanligt på dessa modeller)

Utloggad fredrikn57

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NIBE F1145-8
prova sätt driftprio endast på värme, och se vad som händer. Kan det vara något knas i 3 vägsventilen (trots att det är ovanligt på dessa modeller)

Jag har testat det.
Om det är där man kan välja minuter som varje behov ska gå om det finns flera? Stod på 30/30 innan och har testat 0/30 (0 vv och 30 värme)

Och det blir ändå larm när den vill köra vv..
Värme verkar dock fungera bra...

Kan man lufta själva vv-tanken? Om det skulle kunna vara för mycket luft i den? För det görs väl inte med QM22?

Finns det något filter på vv-laddning som ska rensas?
« Senast ändrad: 12 januari 2018, 08:01:15 av fredrikn57 »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Tanken luftar sig själv den luften brukar följa med ut i vatten kran.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Tog lite bilder på rörinstallationen om det kan vara någon hjälp.. Ligger på länken i mitt första inlägg.

Kan du ta lite mer bilder på rören mellan 1145 och VBP?
Ser ut som kortslutning på de senaste filerna, vattnet går inte genom VPB utan bara direkt tillbaka till 1145.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad fredrikn57

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NIBE F1145-8
Kan du ta lite mer bilder på rören mellan 1145 och VBP?
Ser ut som kortslutning på de senaste filerna, vattnet går inte genom VPB utan bara direkt tillbaka till 1145.

Lite nya bilder på plats..
Kommer en film på rören med inom några minuter.

Som jag fattar det går där ett rör med värme in till VPB (längst till vänster på bilderna) och sen går returen (längst till höger på VPB) in på samma slinga som returen till värmesystemet.

Edit: Film på plats!
Samt lite översiktsbilder... det är ju inte gott om plats och grejja i VPB är inte gjort i en handvänning dÃ¥ tvättmaskinen mÃ¥ste flyttas  ::)
« Senast ändrad: 12 januari 2018, 10:03:46 av fredrikn57 »

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4357
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Jag ser ingen avluftning på röret mellan VP och VVB, kanske samlats luft där?

Vad har du för tryck i värmekretsen?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad fredrikn57

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NIBE F1145-8
Jag ser ingen avluftning på röret mellan VP och VVB, kanske samlats luft där?

Vad har du för tryck i värmekretsen?

Det är väl det QM22 är på VPB? Luftning av laddningsslingan?

Trycket på värmesidan är ca 1.5Bar.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4357
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Jo, den luftar ju slingan i beredaren, men röret mellan VP och VPB går ju upp, sedan horisontellt och sedan ner, och där kan det ju samlas luft. Det borde sitta en avluftare på det röret på samma sätt som det sitter på röret som går till värmen.

Jag säger inte att det är det som är problemet, men när mina pumpar installerades var installatörerna noga med att sätta avluftare på högpunkterna.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4357
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Har du nÃ¥n avstängning vid filtret pÃ¥ returen in i VP, till höger ovanför VP? Jag ser ingen, men det kanske finns? Om du kan stänga till där kanske du kan sänka trycket i systemet och lätta pÃ¥ kopplingen till vänster som gÃ¥r till beredaren  och pÃ¥ sÃ¥ vis fÃ¥ ut ev luft?  Sc:,h

Edit:
Fast det kanske räcker med att sänka trycket (så ev luftbubbla expanderar) och lufta på QM22?
« Senast ändrad: 12 januari 2018, 13:42:15 av tipo874 »
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Om det inte är luft tror jag att växelventilen har havererat pÃ¥ nÃ¥tt sätt.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
LÃ¥ter mera troligt som nÃ¥nting är felkopplat eftersom felet verkar ha funnits hela tiden men fattar inte hur returen kan bli varmare än framledningen  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad fredrikn57

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NIBE F1145-8
Det sitter luftning på framledning till värmeslingan samt retur från värme/vv.
Dom vita till höger i denna bild.. https://photos.app.goo.gl/XtWJRPDcSbDszeZL2

Luftning fram till vv borde väl QM22 i VPB sköta.


Det sitter ingen avstängning vid filtret från retur värme vid vp vad jag kan se. Så ska det rengöras kommer det väl tömma värmeslingan?

Jag pratade med installatören och han sa att jag skulle köra upp hastigheten på pumpen till värme/vv till 100% och testa. Men det hjälpte inte.
« Senast ändrad: 12 januari 2018, 15:22:49 av fredrikn57 »

Utloggad fredrikn57

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NIBE F1145-8
En liten uppdatering:

Pratade med installatören i fredags och efter lite tester och guidning så kom vi fram till att rör och vp fungerade korrekt.
Så han ringde Nibe och dom sa att om allt såg bra ut så kunde dom tänka sig att det var beläggning på slingan i VPB. Vi har järn i vattnet så det lät troligt.

I vilket fall, idag fick jag lite hjälp av dom att högtrycksspola tanken, var väldigt mycket järnavlagningar i vattnet när vi tömde tanken.

Rengjorde, tömde och fyllde på ett par gånger..

Vid uppstart så laddade den fint upp till 48grader med framledning max 58-60grader nånting och returen höll sig runt 55grader max.
SÃ¥ det verkar ju lovande även om jag inte vill ropa hej än, fÃ¥r ge det nÃ¥gra dagar nu  ::)
Får testa köra en periodisk höjning (55grader) för att se om den pallar det.

Och ett järnfilter är pÃ¥ gÃ¥ng, det flyttades upp till högsta prio nu sÃ¥ har begärt in offerter   :)

Och jag vill tacka alla som engagerat sig och hjälpt till!  tummenupp
« Senast ändrad: 15 januari 2018, 16:06:17 av fredrikn57 »

Utloggad fredrikn57

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NIBE F1145-8
Så, nu har jag kört någon dag och allt verkar fungera fint.

Det kom ett larm på "Hög kondensor in" när jag körde en periodisk höjning, men det kanske är normalt?
Elpatronen gick iaf in och körde sista biten upp till 55grader. Tog en knapp timme från 48grader upp till 55grader.

SÃ¥ problemet verkar löst!  8)

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4357
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Jag fick sånt larm på min F1245-12 vid periodisk höjning med nån gammal mjukvaruversion. Det försvann med någon av de senare versionerna.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!