Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp mig välja bästa Luft -vatten pump !!  (läst 2299 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin Andersson

  • Gäst
Martin Andersson
Hjälp mig välja bästa Luft -vatten pump !!
« skrivet: 11 januari 2017, 10:51:10 »
Hej alla goa  ::)
Har i dag en Nibe Fighter från 2002 (tror den heter 1210 ) . den är med en lite värmepump i sig och beredare för varmvatten. Den är också inbyggd ventilation del på toppen ,då jag har mekanisk frånluft-ventilation.
Jag har aldrig riktigt tyckt om denna pump som helt saknar ute -del så energiåtgången har alltid varit stor. Känns bara som den lilla värmepumpen knappt orkar med att göra tappvarmvatten ! Blev det någon minus grad så stängdes pumpen alltid av så gick den på ren el-patron....
Så för några år sedan har jag kört den helt bara som beredare och inte släppt ut någon värme på radiatorer . Värme har jag åstadkommit med 2 st luft-luft pumpar och energin-åtgången har varit helt ok.

Men nu börjar vi tröttna pÃ¥ att aldrig kunna stänga vissa dörrar och ljuden som dessa pumpar har,och är sugen pÃ¥ att byta Nibe  Fighter till en ny som har mycket  bättre med dÃ¥ kanske en ute-del om man ska fÃ¥ lite ekonomi och bra COP värde.

Så vad kan ni proffs säga och ge förslag på ?
Vilka värmepumpar /märken har den bästa verkningsgraden för mina behov.

Lite fakta om mitt hus:
1-plan villa från 1980 talet
120 kvm
mekanisk frånluft med tilluft genom ventiler i fönster.
2 st vuxna med 2 st tonåringar .
 

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp mig välja bästa Luft -vatten pump !!
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2017, 10:58:36 »
NIBE Fighter 1210 är en bergvärmepump av lite äldre modell. Har ni haft bergvärme? Modell och serienummer brukar stå nertill på pannan bakom någon lucka. Inbyggd ventilation på toppen låter däremot som en frånluftsvärmepump eller någon form av frånluftsmodul till en bergvärmepump!?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälp mig välja bästa Luft -vatten pump !!
« Svar #2 skrivet: 11 januari 2017, 11:26:16 »
Nån bild kanske? Varför stänger värmepumpen av om det blir nån minusgrad? Det brukar bero på att man har ett värmesystem som kräver hög temperatur, eller att man har styrsystemet helt felinställt (Eller både och...).
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Martin Andersson

  • Gäst
Martin Andersson
SV: Hjälp mig välja bästa Luft -vatten pump !!
« Svar #3 skrivet: 11 januari 2017, 12:07:32 »
Hej igen :)
Jag har självklart angett fel typ nr på NIbe pumpen som inte är en bergvärmepump utan en ren Luft/vatten utan ute-del.
Jag Ã¥terkommer i kväll om rätt typ nr sÃ¥ vi kan prata rätt ....sorry  :'(
Att pumpen "stänger av " var fel sagt av mig ,utan jag menar att pumpen går så klart hela tiden ,men min el-patroner går in så tidigt så den totala förbrukningen är inge kul.
Det är alltsÃ¥ inget fel pÃ¥ min anläggning eller pump ,utan jag vill bara ha förslag pÃ¥ en mer energieffektiv luft vatten pump med mekanisk frÃ¥nluft ventilation. 


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälp mig välja bästa Luft -vatten pump !!
« Svar #4 skrivet: 11 januari 2017, 12:33:21 »
Men en luft/vatten har ju vanligtvis själva värmepumpen/kompressorn i utedelen. Du säger att du inte har nån utedel, men ändå en 'pump'? Vad är det du har egentligen?
Är ventilationen inbyggd i 'värmepumpen', eller är den en separat enhet? Det låter som att du har en frånluftvärmepump...
« Senast ändrad: 11 januari 2017, 12:35:37 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Martin Andersson

  • Gäst
Martin Andersson
SV: Hjälp mig välja bästa Luft -vatten pump !!
« Svar #5 skrivet: 11 januari 2017, 16:33:01 »
Har en frånluftsvärmepump modell Nibe Fighter 310 år 2002.
Vilken är den bästa frånlufsvärmepumpen tror ni nu för tiden ?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp mig välja bästa Luft -vatten pump !!
« Svar #6 skrivet: 11 januari 2017, 17:22:32 »
Ok, det en viss skillnad pÃ¥ luftvattenvärmepump och frÃ¥nluftsvärmepump! Finns en egen avdelning för frÃ¥nluft här pÃ¥ forumet där det gÃ¥r att söka och läsa mÃ¥nga bra trÃ¥dar. Vilken ny (frÃ¥nlufts-)värmepump som skulle passa bäst beror pÃ¥ flera saker, bl.a. nuvarande storlek pÃ¥ hus, var i landet, energiförbrukning och effektbehov, ev. önskemÃ¥l om lägre energiförbrukning, önskemÃ¥l om uppkopplad loggning och styrning via internet, garantier och försäkringar m.m.  Vad var det för energiförbrukning i huset med bara 310P innan luftluftvärmepumparna installerades?
« Senast ändrad: 11 januari 2017, 17:31:03 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!