Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme + vedpanna, hur koppla pÃ¥ bästa sätt? 3-vägs kulventil?  (läst 12823 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Skall hjälpa min mor att installera bergvärme. Hon har idag vedpanna, vilken hon vill ha kvar som backup samt för att emellanåt värma upp murstocken m.m.
Hon har gott om plats i källaren så hon behöver inte slänga ut vedpannan för att göra plats. Där finns gott om plats för både BVP samt vedpanna, och vedpannan fungerar fint, så varför inte behålla den - jag håller med henne.

Hur kopplar man ihop systemen på smartast sätt, för att kunna använda vedpannan emellanåt, när man helst önskar, samt även vid driftstopp av BVP, etc.?

3-vägskulventil? Shunt av något slag?

Det är väl egentligen både VB, men även VV som skall kopplas samman. Dock är VB viktigast, för man klarar sig utan VV i värsta fall, så man skulle kunna ha VV kopplat endast till BVP. Men går det på ett smidigt sätt att koppla även VV till vedpannan så är det ett plus.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Bör gå att koppla in vp på radledningen före vedpannan när shunten är helt stängd så används inte veden öppnar man shunten så kan man spetsa med ved eller endast ved. Vv kan man säkert koppla in med kulventiler men används inte beredaren på nått år bör det nog spolas ur innan man duschar för pannan har inte slinga eller ? Väljer du en Ctc bergvärme vp går det att koppla vedpannan till vp direkt men jag skulle inte välja Ctc.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Panaz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej
Det gÃ¥r utmärkt att koppla ihop vedpanna och värmepump. Framledning frÃ¥n Vp. kopplas in pÃ¥ returen pÃ¥ pannan och gÃ¥r dÃ¥ genon shunten pÃ¥ pannan som skall vara i stängt läge, returen frÃ¥n rad.kretsen kopplas in till värmepens  retur, retur och tillopp sammankopplas med en kulventil som skall vara stängd vid vp.drift. LÃ¥t kallvattnet gÃ¥ via vedpannans beredare och sedan in i värmepumpen. PÃ¥ det sättet kan man elda lite grann i vedpannan och förvärma vattnet till värmepumpens beredare.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Varför skulle retur och tillopp kopplas samman med kulventil mellan  Sc:,h Det är inte sÃ¥ bra att förvärma vv i en ibland ljummen beredare pga legionella risken sÃ¥ det skulle jag inte gjort.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Panaz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Om man skall elda i vedpannan och få värme på radiatorerna öppnar man kulventilen, det är ingen risk för legionella, värmepumpen kör ju
upp tempen vid legionellakörning.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Räcker det inte att öppna shunten vid eldning och strunta i kulventil. Vp höjer endast tempen i dess inbyggda beredare har du en tank med legionella smittat vatten före vp får du in det i vp beredaren så fort du öppnar vv kranen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Precis, det är väl ingen nackdel om VV ut på vedpannan används som KV in på BVP, med tanke på att man då alltid kommer ha färsk vatten i VVB slingan i pannan, även om den inte används? Dvs seriekoppla vedpannan med BVP som Panaz skriver (om jag har förstått det rätt).

PÃ¥ detta vis:
KV -> KV-in[vedpanna] -VVB slinga-> VV-ut[vedpanna] -> KV-in[BVP] -VVB slinga BVP-> VV-ut[BVP]

Då går VV alltid igenom både vedpannans och BVPn's slinga och värms därmed av BVP. Och om man vill kan man elda i vedpannan så kommer hett VV in i BVP, varför den slipper värma vattnet igen. Däremot skall man samtidigt avstå från att småvärma VV i pannan p.g.a legionella då ju som Smurfen skriver. Så om man skall "förvärma", skall man värma rejält.

Ang. VB skall jag rita upp de olika alternativen för att verkligen förstå hur det är tänkt. Återkommer med ritning, så vida det inte finns färdiga ritningar som ni känner till.
« Senast ändrad: 03 februari 2015, 22:19:06 av Flinta »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Är det en slinga i pannan är det inga problem.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Plumber

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
Ingen bra ide att köra kallvattnet igenom vedpannan först. Varför kyla ner den i onödan och i extremfall orsaka kondensskador på pannan?

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ingen bra ide att köra kallvattnet igenom vedpannan först. Varför kyla ner den i onödan och i extremfall orsaka kondensskador på pannan?

Om det är så illa så är det klart ingen bra idé. Jag vet själv ej hur det ligger till.

Men vilken lösning tycker du fungerar bra?

Utloggad Hr.Grytlund

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Ett par tusen värmepumpar pÃ¥ samvetet....
Dockning på returen ovh VV i serie... Självklart! Och de går ju styra shunten med vp... Använder du VV var tredje vecka så koppla de parallellt!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!