Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Termostat pÃ¥ parallellkopplade radiatorer  (läst 1895 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lissborg

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Termostat på parallellkopplade radiatorer
« skrivet: 24 november 2013, 09:02:21 »
Hej
Håller just på att få installerat jordvärme och har en fundering kring radiatorerna.

Jag har termostater på alla radiatorer. Vet att många tycker det är onödigt men eftersom jag har ett antal vedkaminer som jag tänker fortsätta använda vill jag att elementen i aktuellt rum drar ner när jag eldar.

Min fråga: Om det nu blir så varmt i huset att termostaterna i ALLA element stryper flödet så får ju cirkulationspumpen det lite väl jobbigt. Är detta ett problem och hur löser man det i så fall?

Tack på förhand
Hans

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Termostat på parallellkopplade radiatorer
« Svar #1 skrivet: 24 november 2013, 09:18:22 »
Sätt in en innegivare på nåt strategiskt ställe och ha några termostater öppna. Då kommer inte VP'n att göra nån värme och det finns fortfarande lite cirkulation även när det är för varmt inne.
Dessutom bör du även sätta in en arbetstank som separerar flödena mellan VP'n och värmesystemet för att ge VP'n så bra driftförutsättningar som möjligt. VP'n tycker inte om att flödet varierar alltför mycket...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lissborg

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Termostat på parallellkopplade radiatorer
« Svar #2 skrivet: 24 november 2013, 09:47:36 »
Hej och tack för ditt svar.

Jag vill inte ha en inomhusgivare utan vill låta utomhusgivaren och värmekurvan sköta regleringen.
Tanken är att först, med alla termostater fullt öppna, justera in värmekurvan så jag håller ca. 20 grader och sedan vrida ner termostaterna till ca 22 grader. Poängen med detta skulle vara att termostaterna i normalläget är i princip helt öppna men om jag värmer upp ett specifikt rum på annat sätt (braskamin, solinstrålning, många personer etc.) så skulle termostaterna i just det rummet förindra att elementen blir varma i onödan.

Skulle det vara helt korkat tänkt att, efter sista elementet på varje slinga (3 st)), koppla ihop framledning och återledning via en reducerventil så att man tillåter att vattnet tar den vägen om alla termostater skulle stänga?

Alternativ skulle man kunna sätta en fördelare med återledare på samma sätt som för golvvärme för de tre slingorna.

Idén om en arbetstanke är ju tilltalande men man åstadkommer väl i princip samma sak med en fördelare då dess uppgift, förutom att reglera trycket till varje slinga, också ser till att värmepumpens cirkulationspump alltid möter samma tryck (motstånd) i huvudslingan.

Är jag ute och reser? :-)

MVH Hans

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Termostat på parallellkopplade radiatorer
« Svar #3 skrivet: 24 november 2013, 12:27:31 »
Problemet är inte så mycket cirkpumpen, problemet är att VP:n inte kommer att kunna göra av med värmen om den startar med alla termostater stängda och kortslutning mellan fram och retur. Den kommer att rusa iväg i framledningstemperatur och bryta med ett larm.

Alla (jord/berg)värmepumpar har utegivare, och de reglerar huvudsakligen på dessa. Om man kompletterar med innegivare kan den finjustera för just de problem du tar upp, eldning i spisar, soliga dagar, men även blåsiga dagar där det blir för kallt.

En arbetstank lagrar upp energin som inte kan avsättas i huset med stängda termostater så VP:n kommer inte att stanna på för hög retur.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Lissborg

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Termostat på parallellkopplade radiatorer
« Svar #4 skrivet: 24 november 2013, 21:13:01 »
Ok, då förstår jag.

En arbetstank låter ju som ett måste.

Är en arbetstank samma sak som en ackumulatortank?

Hur stor tank tror du man behöver. Mitt system består av sammanlagt 15 element (Lenhövda LP-serien) två golvvärmeslingor (tot. yta 50 m2) samt 2 fläktkonvektorer i källaren.

Pumpen är en IVT Greenline HA9 E med separat varmvattentank (beredare).

MVH Hans


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Termostat på parallellkopplade radiatorer
« Svar #5 skrivet: 24 november 2013, 23:38:35 »
Det kan vara nåt som säljs som en ackumulatortank, ja. Dock ackumulerar man ingen värme i den, så därför brukar man inte kalla den för det...
En tank med fyra anslutningar (två i toppen och två i botten) på ett par hundra liter funkar bra.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!