Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varning för Polarpumpen  (läst 1800 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LGCarlsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Varning för Polarpumpen
« skrivet: 07 februari 2020, 16:22:25 »
Vår Nibe 310p rasade 21/12 2019. Ny pump (F370) beställdes av Polarpumpen 23/12. Ordererkännande 23/12 2019.
Vi fick leveransbesked 13/1 2020 efter 21 dagar. Installationen gjordes 7/2, 45 dagar efter beställning vilket är ca 1 månad senare än vad som försäljaren förespeglade oss. Installationen gjordes 7/2 men man gör ingen installation av strömavkännare eller rumsgivare. Detta är något som man själv förväntas ordna. Vi fick inte hellre det beställda överskåpet, verkar som om ingen känner till detta?
Obs! man förväntar sig att kund skall ombesörja intransport av den nya pumpen (210kg) till installationsområdet.
Polarpumpen svarar inte på mail trots flera försök. Om möjligt välj en lokal leverantör istället, Polarpumpens koncept är inget vi kan rekommendera.
« Senast ändrad: 07 februari 2020, 16:47:49 av LGCarlsson »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Varning för Polarpumpen
« Svar #1 skrivet: 07 februari 2020, 16:48:06 »
ÖverskÃ¥pen finns att beställa t.ex. hos JS Energi: https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-frnluft/nibe-f370-cu-3x400v-066055.html  (bläddra till längst ner pÃ¥ sidan).

Intressant att få veta faktiska leveranstiden. Nu var det ju helger också men även med dessa borträknade blir leveranstiden lång om man står utan fungerande panna. Så man ska alltså själv transportera in den nya värmepumpen från tomtgränsen och ställa den bredvid den gamla innan installationsdagen?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad LGCarlsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varning för Polarpumpen
« Svar #2 skrivet: 07 februari 2020, 16:59:40 »
Jag förväntar mig att man levererar det men har beställt. Men nej.
Nu hade vi väldigt vänliga installatörer från Treza Solutions Hbg som hjälpte oss med att bära in pumpen.
Men är detta realistiska krav på kunden?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Varning för Polarpumpen
« Svar #3 skrivet: 07 februari 2020, 17:06:14 »
Beror nog på vad som står i köpevillkoren .

Postorderfirmor vill gärna vara billigast på tex prisjakt så man får verkligen lusläsa sen vad som ingår vid tex köp av installation.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad LGCarlsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varning för Polarpumpen
« Svar #4 skrivet: 07 februari 2020, 17:08:18 »
Instämmer helt, men Polarpumpen tycks inte förstå att man lever av de kunder man har, och detta kan ändras radikalt om man inte förstår detta.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Varning för Polarpumpen
« Svar #5 skrivet: 07 februari 2020, 18:49:00 »
Folk går på priser i första hand.
Får man tillräckligt många nya kunder hela tiden via tex villaägarna och en del elbolag så är det en piss i Mississippi att det blir lite klagomål och dom flesta tiger och vill inte erkänna att dom kanske gjort bort sig.

Hade det varit Frankrike sÃ¥ hade det varit traktorer och lastbilar och allt vad dom kan hitta pÃ¥ när dom protesterar mot nÃ¥got utanför berörd part  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad sege

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +3/-1
SV: Varning för Polarpumpen
« Svar #6 skrivet: 08 februari 2020, 17:39:27 »
Jag har också försökt få kontakt med Polarpumpen vid flertalet tillfällen, tyvärr köpte jag min pump därifrån även om jag inte fick kontakt innan.
Skulle köpt av någon annan idag för de verkar HELT ointresserade att kommunicera, inte en typ av levernatör jag tycker om.

Dock fick jag leverans precis som tänkt och utlovat, så på så vis är jag nöjd.
Daikin Monoblock 7kW+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning. Golvvärme i hela huset.

2019: ~22.000 kWh, Sfinx VP11 trasig våren, byts till Daikin Monoblock 7kW i slutet december
2018: 20893 kWh, värme+VV: ~7000 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit,
2017: 20354 kWh, värme+VV: 6991 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit
2016: 17241 kWh, värme+VV: 7537 kWh, dubbla elbilar införskaffas
2015: 13924 kWh, värme+VV: 6228 kWh
2014: 12429 kWh, värme+VV: 7042 kWh
2013: 13185 kWh
2012: 13993 kWh
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varning för Polarpumpen
« Svar #7 skrivet: 08 februari 2020, 20:42:28 »
Köper man billigt är det extremt viktigt att lusläsa villkoren, gör man inte det ökar risken att man blir besviken, och dessutom anklagar installatören för tillkortakommanden som de inte kan eller bör bära ansvar för.
Är man medveten om att intransport av värmepumpen till installationsplatsen betingar ett värde så är man troligen OK med det, men har man inte satt sig in i villkoren så blir det istället en besvikelse - ett solklart exempel.
Samma sak gäller installation av rumsgivare och strömkännare (som kan ta timmar).
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!