Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur balansera mellan golvvärme och radiatorer  (läst 2895 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad anders59

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
Hur balansera mellan golvvärme och radiatorer
« skrivet: 03 februari 2009, 23:54:02 »

Hej, Jag har ett sekelskifteshus byggt 1907 på ca 450 kvm. Totalrenoverat 2003. Har golvvärme i kök, entrehall och 4 badrum. dessutom golvvärme i källaren. Detta tillsammans med radiatorer. Hur ska man tänka för att trimma in hela systemet? Allt drivs av en Varmitek VP..huset drar tot ca 43000 kWh.

Expertråd mottages gärna.

Anders

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hur balansera mellan golvvärme och radiatorer
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2009, 08:34:26 »
Hej !
Tankesättet med värmepump brukar alltid vara:
Allt fullt öppet....reglera in framledningen tills du ha rätt temp i de svalare delarna av huset.....stryp sist där du måste pga för hög temperatur.

Mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad anders59

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Hur balansera mellan golvvärme och radiatorer
« Svar #2 skrivet: 04 februari 2009, 08:47:23 »

Hej, Tack för svar. Jag har haft allt öppet i några år...och det har verkat funka..bra temp i huset och så. Ställt lite på radiator termostaterna vid behov. Men..upptäckte att jag inte har något Dt på golvvärmen så jag började strypa. Nu har jag dt 5 grader
i källaren och tänkte gå vidare med resten av huset. Men detta verkar fått konsekvenser för tempen i huset i övrigt. Har börjat variera
på något oförklarligt sätt..om jag nu börjar justera värmekurvor och annat är jag rädd jag hamnar i en reglerteknisk mardröm..??

Anders

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hur balansera mellan golvvärme och radiatorer
« Svar #3 skrivet: 04 februari 2009, 09:17:13 »
Japp.  börja strypa pÃ¥ slutapparaterna fungerar inget vidare.
vill du ha högre DeltaT över maskinen, ska du strypa på denna via hast cirkpumpar mm.
inte vill du väl ha DeltaT pÃ¥ 5K över en golvvärmeslinga   Sc:,h   det mÃ¥ste bli mycket ojämn golvtemp vid lÃ¥ga framledningstemperaturer...

Jag vill påstå att fabrikatörernas rekomenderade DeltaT fungerar bra på radiatorer, men ger en aldeles för stor komfortförlust på golvvärme...man bör i dessa fall komplettera med en stor radiator/fläktkonvektor på returen...eller bortse från rekomendationerna.

I ditt fall bör det inte vara problem....vill du ha DeltaT, så får du det per automatik om du i slutet måste strypa nån/några radiatorer.

mvh.
ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad anders59

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Hur balansera mellan golvvärme och radiatorer
« Svar #4 skrivet: 04 februari 2009, 09:57:18 »


Intressant..betyder din kommentar att deltaT 5K är för mycket..vad bör det vara??  Källaren blev för varm..20 grader..sÃ¥ jag var tvungen att strypa dom slingorna för att fÃ¥ ner temp till 17-18..det gav ett delta T pÃ¥ dessa slingor pÃ¥ 5K...

nu har jag oxo kollat temp diff mellan fram och retur på radiatorer..och vid framledn temp på 32 är retur 22...är det rätt??

Anders

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hur balansera mellan golvvärme och radiatorer
« Svar #5 skrivet: 04 februari 2009, 10:04:01 »
För högt DeltaT över radiatorerna.
öka flödet.   Du kommer dÃ¥ troligen fÃ¥ sänka framledningskurvan för att inte fÃ¥ för varmt i hela huset !

Mina Rek:
DeltaT golvslinga...ca 3K max för komforten
DeltaT radiatorer ..ca 6-7K för max radiatoreffekt

mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad anders59

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Hur balansera mellan golvvärme och radiatorer
« Svar #6 skrivet: 04 februari 2009, 10:12:28 »


Ace, Tack för rÃ¥den.  Jag har fÃ¥tt ojämn temp i nÃ¥gra golvslingor som jag inte förstÃ¥r..verkar ändera sig nÃ¥gra ggr per dag. Jag förstÃ¥r nu att det beror pÃ¥ för stort delta T dvs för lÃ¥gt flöde..ska ner till deltaT runt 3K..men om rummet blir för varm mÃ¥ste jag väl ändÃ¥ strypa mer ..?

Har deltaT på 10K på många radiatorer men nära 0K på några..antar jag ökar flödet för att komma ner till 6-7K och sen stryper ner de med deltaT på 0K med termostaten på radiatorn..

Har jag förstått rätt?? ^-^

Anders

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!