Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nytt hus. Thermia Diplomat  (läst 11822 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nytt hus. Thermia Diplomat
« Svar #15 skrivet: 04 maj 2015, 18:39:56 »
Är det en egen slinga till toan kan man sätta på en mindre vattenvärmare för just den slingan. Man brukar rätt ofta sätta en i samma "skåp" som fördelaren sitter. Då kan man få värme på golvet även sommartid.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Nytt hus. Thermia Diplomat
« Svar #16 skrivet: 04 maj 2015, 19:59:19 »
Jag vet inte om jag håller med Lexus riktigt när det gäller konstruktionen av termostater till badrummet

Rickard...hur tänker du nu?

Du skriver att
"det där fungerar säkert bra så länge värmepumpen behöver värma huset"

Ja, nu är det väl så att Nibe och Thermia värmer huset även om det inte behövs.

sedan skriver du
"Som jag ser det finns en maxbegränsartermostat och en termostat som reglerar temperaturen i rummet (eller golvet).
Med båda på max kommer allt flöde att gå genom slingan."


Qwertan har inställd kurva 40, vilket betyder att framledningen är runt 55° vid -20°. Du anser att det fungerar bra med 55° och flödet 3 liter i minuten till badrumsgolvet.
Oj oj oj.....

Utloggad Qwertan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt hus. Thermia Diplomat
« Svar #17 skrivet: 04 maj 2015, 20:49:55 »
Tack Rickard och Svenske Kocken nu klarnar allt detta allt mer för mig. Jag får nog acceptera att det inte kommer vara lika varmt på golvet som det var i vintras när vi kollade på huset :).
Jag gick även in i pannrummet nu och kollade hur rören verkligen ligger och visst är det som ni säger. det gÃ¥r en egen slinga frÃ¥n pumpen till badrummet  och inte i serie som jag sa tidigare. och en separat slinga för samtliga radiatorer.
 

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nytt hus. Thermia Diplomat
« Svar #18 skrivet: 05 maj 2015, 06:04:52 »
Rickard...hur tänker du nu?

Du skriver att
"det där fungerar säkert bra så länge värmepumpen behöver värma huset"

Ja, nu är det väl så att Nibe och Thermia värmer huset även om det inte behövs.

sedan skriver du
"Som jag ser det finns en maxbegränsartermostat och en termostat som reglerar temperaturen i rummet (eller golvet).
Med båda på max kommer allt flöde att gå genom slingan."


Qwertan har inställd kurva 40, vilket betyder att framledningen är runt 55° vid -20°. Du anser att det fungerar bra med 55° och flödet 3 liter i minuten till badrumsgolvet.
Oj oj oj.....

Det enda problem jag ser är att det kan bli kallt i golvet/rummet om värmepumpen kontinuerligt skickar ut så varmt vatten att maxbegränsningstermostaten stänger.
Så länge det finns stopptid på kompressorn kommer ju golvet att värmas delar av tiden.
Flödet vet vi ju inget om, men det brukar väl vara ca 3 liter/minut på en slinga.

Lite olikt dig Lexus att inte svara på en fråga, kan du förklara problemen som du ser dem? (Det har ju bevisligen fungerat, annars skulle det väl vara ombyggt)

Hur varmt golvet blir vid 55 graders framledning vet jag inte,  men jag kör ju själv min golvvärme pÃ¥ toaletten paralellt med radiatorerna, utan temperaturbegränsning alls, och det fungerar perfekt.
Iofs kör ju min värmepump aldrig ut mer än 45 grader, men det funkar i alla fall klockrent.
Skulle huset varit så dåligt isolerat att det krävs högre temp hade golvet kanske blivit "för" varmt, men det är i alla fall inget problem alls med värmen idag, har aldrig varit i närheten av att det skulle upplevas för varmt att gå på i alla fall.
Jag gissar att 55 grader i ingjuten betongsula kan vara helt ok för att få ut tillräcklig effekt från golvvärmen, men allt beror ju på hur välisolerad sulan är, golvbeläggning, och husets/rummets effektbehov.

Kanske skulle jag sätta in en maxbegränsningstermostat för att skydda golvet om det blir nÃ¥t fel pÃ¥ värmepumpen...  :-X
« Senast ändrad: 05 maj 2015, 06:11:03 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Nytt hus. Thermia Diplomat
« Svar #19 skrivet: 05 maj 2015, 11:52:36 »
Jag vet inte om jag håller med Lexus riktigt när det gäller konstruktionen av termostater till badrummet

Rickard, jag tolkade dissningen som en provokation. Därav uteblev förklaringen tidigare, men kommer här.

Ingen av de två termostaterna som syns på bilden, reducerar temperaturen på det cirkulerande vattnet. Deras uppgift är endast att reducera flödet.
På så sätt kommer ändå 55° vatten att flöda ut i golvet, och förmodligen flöda strax under känselkroppen som är monterad endast 3 dm ovanför golvet.

Klinkergolv behöver 8° lägre temperatur än parkett, fÃ¥r att avge samma effekt. Badrum med frÃ¥nluft har lägre effektbehov än vardagsrum som har tilluft. 

Det betyder att känselkroppen påverkar termostaten som stryper flödet nästan till noll, vilket i sin tur skapar kallt golv förutom i början av slingan.

Anser du fortfarande att Qwertan har ett fungerande golvvärmesystem?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nytt hus. Thermia Diplomat
« Svar #20 skrivet: 05 maj 2015, 12:35:36 »
För att få ett varmt golv även på sommaren skulle han behöva tex http://www.rinkabyror.se/artikel/lk-heater-350-1x12/ och http://www.rinkabyror.se/artikel/lk-minishunt-m-60/. Och det skulle ju kunna monteras utanför toan. Eller???
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Nytt hus. Thermia Diplomat
« Svar #21 skrivet: 05 maj 2015, 12:57:02 »
Helt rätt. Perfekt lösning och rätt grejer.  tummenupp

Bara push-shunten gör ju att golvet kommer att vara varmare vår och höst. Men vill man ha varmt ytterligare tid, så är även el-tillsatsen perfekt.

Utloggad Qwertan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt hus. Thermia Diplomat
« Svar #22 skrivet: 05 maj 2015, 14:36:09 »
Tack för att ni kollar på lösningar åt mig :)
Dock var jag mest orolig för att något var fel med golvvärmen men jag förstår nu att det är normalt att det inte är varmt på golvet vid denna årstiden.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nytt hus. Thermia Diplomat
« Svar #23 skrivet: 05 maj 2015, 14:39:46 »
Hos många är det helt normalt med varma golv även sommartid, det handlar väl om vad som är viktigast. För en del är det komforten för andra pengar. ;)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Nytt hus. Thermia Diplomat
« Svar #24 skrivet: 05 maj 2015, 18:32:36 »
Din värmepump skickar ut 36° vid +7°.
Har du kallt golv i badrummet med de förutsättningarna, så har du ett allvarligt fel i systemet.

Nu skriver du:
men jag förstår nu att det är normalt att det inte är varmt på golvet vid denna årstiden.

Hur har du kommit fram till att det är årstiden som orsakar kallt golv?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nytt hus. Thermia Diplomat
« Svar #25 skrivet: 05 maj 2015, 23:31:05 »
Rickard, jag tolkade dissningen som en provokation. Därav uteblev förklaringen tidigare, men kommer här.

Ingen av de två termostaterna som syns på bilden, reducerar temperaturen på det cirkulerande vattnet. Deras uppgift är endast att reducera flödet.
På så sätt kommer ändå 55° vatten att flöda ut i golvet, och förmodligen flöda strax under känselkroppen som är monterad endast 3 dm ovanför golvet.

Klinkergolv behöver 8° lägre temperatur än parkett, fÃ¥r att avge samma effekt. Badrum med frÃ¥nluft har lägre effektbehov än vardagsrum som har tilluft. 

Det betyder att känselkroppen påverkar termostaten som stryper flödet nästan till noll, vilket i sin tur skapar kallt golv förutom i början av slingan.

Anser du fortfarande att Qwertan har ett fungerande golvvärmesystem?

Jag vet inte, men som jag tolkar det så styr termostaten med känselkropp rumstempen, fullt flöde om den ställs på max (troligen).
Den andra antar jag är en maxbegränsningstermostat, men jag kan ha fel, och i så fall faller mina argument. (Informera gärna om vad den kan tänkas styra annars)
Men annars kommer golvet att vara varmt 98% av tiden som det finns ett uppvärmningsbehov, med undantag av när värmepumpen kör ut så varmt vatten att den stryper, då kan det bli kallt i både rummet och på golvet.
Kan lösas genom att ha dörren till toan öppen om det blir under -20 grader ute.

Din värmepump skickar ut 36° vid +7°.
Har du kallt golv i badrummet med de förutsättningarna, så har du ett allvarligt fel i systemet.

Nu skriver du:
Hur har du kommit fram till att det är årstiden som orsakar kallt golv?
Börvärdet var 32 grader, och på en thermia ligger börvärdet ca 4-5 grader över genomsnittligt önskad temp, alltså "vill" värmepumpen hålla ca 27-28 grader i medeltemp ut i slingorna. I ingjuten golvvärme kanske det ger 23-24 graders golvtemp, vilket känns kallt på ett klinkergolv.
Alltså, om slingorna är ingjutna och värmepumpen värmer 10 minuter 4-6 gånger/dygn (normalt vid denna årstid?) så blir nog golvet inte särskilt varmt, eller tänker jag fel?
Ã…rstiden orsakar kalla golv med den uppbyggnad som systemet nu har.
Bygger man annorlunda så behöver det aldrig vara kallt.
Vill man spara energi och få bra livslängd på prylarna så accepterar man det, annars investerar man mer, betalar mer för driften och/eller accepterar en kortare livslängd.
Det är naturligtvis upp till beställaren/ägaren att avgöra hur man prioriterar, vår uppgift i forumet är väl främst att förklara hur saker och ting hänger ihop?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Qwertan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt hus. Thermia Diplomat
« Svar #26 skrivet: 06 maj 2015, 12:06:25 »
Din värmepump skickar ut 36° vid +7°.
Har du kallt golv i badrummet med de förutsättningarna, så har du ett allvarligt fel i systemet.

Nu skriver du:
Hur har du kommit fram till att det är årstiden som orsakar kallt golv?

Jag antar att det är så då det är varmare ute vilket innebär att pumpen inte värmer upp lika mycket som den gör under vintern.
Vi kom ju tidigare överens om att golvvärmen INTE hade en egen pump/tank utan att den har bara en egen slinga från pumpen.

Jag har som sagt inga problem med att golvet inte värmande som det var i vintras bara det inte är något fel på mitt system. Luften i badrummet är ju bra (ca 20-21c skulle jag gissa) och det är huvudsaken tycker jag.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Nytt hus. Thermia Diplomat
« Svar #27 skrivet: 06 maj 2015, 12:37:01 »
Då tolkade jag dig fel, när du skrev

Däremot vill jag ha det varmare på golvet.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Nytt hus. Thermia Diplomat
« Svar #28 skrivet: 06 maj 2015, 15:19:23 »
Jag vet inte, men som jag tolkar det så styr termostaten med känselkropp rumstempen, fullt flöde om den ställs på max (troligen).
Den andra antar jag är en maxbegränsningstermostat, men jag kan ha fel, och i så fall faller mina argument. (Informera gärna om vad den kan tänkas styra annars)
Jag skrev i inlägget du efterfrågade.
"Ingen av de två termostaterna som syns på bilden, reducerar temperaturen på det cirkulerande vattnet. Deras uppgift är endast att reducera flödet"


Citera
Kan lösas genom att ha dörren till toan öppen om det blir under -20 grader ute.
Börvärdet var 32 grader, och på en thermia ligger börvärdet ca 4-5 grader över genomsnittligt önskad temp, alltså "vill" värmepumpen hålla ca 27-28 grader i medeltemp ut i slingorna. I ingjuten golvvärme kanske det ger 23-24 graders golvtemp, vilket känns kallt på ett klinkergolv.
Den fungerar så att framledningstemperaturens ärvärde har samma summa ovanför börvärdet, som den har under börvärdet.
Det betyder att ditt påstående om medeltemp 4° under börvärdet, måste vara en temperatur som du har beräknat som en medeltemp av golvslingans framledning och returledning. Nja, det kan jag inte kommentera, men det påståendet verkar heller inte vara relevant med problemet. Att 24° på golvet känns kallt, är heller inget som kan kommenteras.

Citera
Alltså, om slingorna är ingjutna och värmepumpen värmer 10 minuter 4-6 gånger/dygn (normalt vid denna årstid?) så blir nog golvet inte särskilt varmt, eller tänker jag fel?
Ã…rstiden orsakar kalla golv med den uppbyggnad som systemet nu har.
Bygger man annorlunda så behöver det aldrig vara kallt.
Varför tar du upp detta? Trådskaparen och den tidigare villaägaren anser ju att golvet är för kallt. Det är väl det som är problemet. Och lösningen på problemet är att öka flödet i golvslingan. Kocken har presenterat en produkt (push) för ändamålet. Problemet är löst.

4-6 ggr/dygn? Jag tittar nu pÃ¥ en loggning av en Nibe, som visar  9 starter för värme (13 ggr totalt) det senaste dygnet vid en medel utetemp pÃ¥ 7,3°. Starterna för värmedrift är relativt jämt fördelat över dygnet, trots skiftande utetemperatur. Med tanke pÃ¥ att startvärdet är 250 gradminuter, sÃ¥ har motsvarande pump med fabriksinställning 60 gradminuter/integral 4 ggr högre startfrekvens d.v.s. 36 starter/dygn.

Citera
Vill man spara energi och få bra livslängd på prylarna så accepterar man det, annars investerar man mer, betalar mer för driften och/eller accepterar en kortare livslängd.
Det är naturligtvis upp till beställaren/ägaren att avgöra hur man prioriterar, vår uppgift i forumet är väl främst att förklara hur saker och ting hänger ihop?
Bra livslängd? Den klarar inte ens av att gå med 3 liter i minuten. Med en 8 kW kompressor ger det ett deltaT på 38°.
Visst är det väl bra att vi förklarar, och det var det jag ocksÃ¥ avsÃ¥g med mitt inlägg. Men du anser att jag presenterade felaktig information. 

Utloggad Qwertan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt hus. Thermia Diplomat
« Svar #29 skrivet: 06 maj 2015, 15:33:32 »
Då tolkade jag dig fel, när du skrev

Inte alls.
Jag menade att jag hade en referens av att det borde vara varmare på golvet än vad det är nu. Så blev jag orolig för att något var fel och därför ville ha samma varma temperatur igen. Men nu har jag fått förklarat för mig att det inte behöver vara något fel på systemet bara för att det är svalare än det var på vintern.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!